Solcity SM12LNG/SM18LNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Umowa była na rok i rok dokładnie minął, chociaż same wozy z pół roku pewnie przestały na brak gazu.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

A dzisiaj natomiast pojawiły się w Olsztynie w MPK na testy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

2 Solbusy SM12LNG zawitały na testy do warszawskiego MZA.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak jeżdżą już po Warszawie jeden trafił m.in. na linię 197 ;)

solariskuba

Post autor: solariskuba »

ep40 napisał:
http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

Te same Solbusy zawitały do Torunia pod koniec kwietnia.

Janusz_K

Post autor: Janusz_K »

A Solbus nie odpuszcza:
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=47624
Należy się chyba cieszyć :)

Awatar użytkownika
Suchy
Posty: 156
Rejestracja: 2007-07-04, 14:44
Lokalizacja: Nowa Wieś (gm. Nisko)
Kontakt:

Post autor: Suchy »

solariskuba pisze:ep40 napisał:
http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

Te same Solbusy zawitały do Torunia pod koniec kwietnia.
A może przeczytaj to, co jest wyżej napisane. One już były w Gdyni a teraz są w Warszawie.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Jeszcze będą Katowice po Warszawie.
Ostatnio zmieniony 2012-05-11, 19:24 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Przejechałem się tym wozem. Oczywiście pomijając soleckie wykonanie (to już opisywałem gdzieś na forum) to zespół napędowy sprawuje się bardzo przyjemnie.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Trwa tornee Solbusów LNG

Trwa tournee gazowego Solbusa po Polsce. Można powiedzieć, że jego kulminacyjnym momentem była prezentacja w warszawskiej zajezdni MZA „Ostrobramska”, do której podziwiać polski autobus przyjechali ludzie z branży z całego świata. A podziwiać było co, bo jedyne w Polsce i w Europie autobusy zasilane skraplanym gazem ziemnym LNG. Program testowy, który ma uwidocznić zalety stosowania tego paliwa w transporcie miejskim jest realizowany we współpracy z firmą Gazprom Germania. Obecnie autobusy jeżdżą po ulicach Katowic, wcześniej gościły w Toruniu, Gdyni, Olsztynie i oczywiście Warszawie. W planach jest jeszcze Kraków. Razem z testowymi autobusami w miastach tych pojawia się mobilna stacja tankowania, sfinansowana przez Gazprom. Tankowanie pojazdów z jej wykorzystaniem jest szybkie i niezbyt skomplikowane. Stacja jest wyposażona w urządzenie mierzące zużycie paliwa. Wszystko po to, aby pokazać potencjał skroplonego gazu ziemnego w branży transportowej. Autobusy zasilane LNG są jednak nie tylko ekonomiczne, z uwagi na niskie zużycie paliwa, ale także ekologiczne. Ich silniki nie emitują praktycznie żadnych cząstek stałych i śladowe, w porównaniu z tradycyjnym dieslem, ilości szkodliwych substancji (LNG nie zawiera dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, helu i wilgoci). Solbusy napędzane LNG spełniają normy EEV. Prowadzone dotychczas testy pokazują również, że są całkowicie bezpieczne w eksploatacji. LNG to przyjazne środowisku oraz świetnej jakości paliwo. Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego w transporcie obejmuje nie tylko samochody osobowe i dostawcze oraz ciężarówki, ale również autobusy miejskie takie jak innowacyjny Solbus Solcity –powiedział Siergiej Komlew, dyrektor ds. umów i cen Gazprom Export.

Czy MZA skusi się na zakup autobusów zasilanych LNG? Jan Kuźmiński, szef przewoźnika, określa je jako „ciekawe”. MZA przyglądały się uważnie przez dwa tygodniu pojazdom, na wnioski przyjdzie czas. A czym Solbus może zachęcić do zakupu swoich produktów? Przede wszystkim tańszymi kosztami eksploatacji. Mimo, że autobus jest droższy przy zakupie, po trzech latach jazdy różnica ta się zwraca –mówi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu w Solbusie. Problemem może być jednak brak stacji tankowania LNG w naszym kraju. Zakup stacji tankowania ma sens w przypadku posiadania co najmniej 15 autobusów zasilanych tym paliwem. W przeciwnym razie inwestycja może okazać się nieuzasadniona ekonomicznie. Mowa tu o stacji mobilnej. W przypadku stacji stacjonarnej, którą rzecz jasna trzeba wybudować, liczba ta wzrasta do 30. Po przeliczeniu wszystkich kosztów, jeżeli ten rachunek okaże się faktycznie dodatni będziemy chcieli w to wejść –mówi Kuźmiński. Na pewno autobus zasilany CNG jest bardziej ekologiczny od tradycyjnego wozu napędzanego silnikiem diesla –dodaje. A zatem niewykluczone, że Warszawa skusi się na pojazdy napędzane tym alternatywnym paliwem. Jeśli się na to zdecydujemy pierwsze takie autobusy mogą wyjechać na ulice już za dwa lata –mówi Kuźmiński. A zatem otwiera się szansa dla Solbusa, który przecież w Warszawie jest już obecny. I nie ma co ukrywać, że producent liczy na kolejne podboje, nie tylko w stolicy. Mamy nadzieję, że prezentowane w ramach naszego pilotażowego programu pojazdy przekonają władze miast oraz dyrekcje zakładów komunikacji do rozpoczęcia zmian i zakupu nowoczesnych, tańszych w eksploatacji oraz ekologicznych i niezawodnych pojazdów użyteczności publicznej –mówi Michał Śliżak.

Przypomnijmy. Pierwszy autobus Solbus Solcity 12 LNG napędzany skroplonym metanem został zaprezentowany na targach Transexpo w 2009 roku. Już na przełomie lat 2009 i 2010 trzydzieści jeden tak zasilanych pojazdów miało pojawić się na ulicach Krakowa. Niestety przedłużające się procedury dopuszczające do ruchu te nowatorskie pojazdy spowodowały, że kontrakt nie doszedł do skutku. Teraz producent wraca do tego paliwa. Oby z lepszym skutkiem, na pewno z silniejszym partnerem, jakim jest Gazprom Germania.
PARAMETRY POJAZDU
Długość, szerokość, wysokość (mm) 12.000 / 2 550 / 3 100
Rozstaw osi 5.950 mm
Masa własna 9.900 kg
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Koła 275/70 R22,5
PRZESTRZEń PASA¯ERSKA
Liczba miejsc całkowita 110 osób
Liczba miejsc stojących 79 osób
Liczba miejsc siedzących 31 osób
SILNIK
Cummins ISLG320
Pojemność silnika 8.900 cm3
Moc 235 kW /320 KM przy 2.000 obr/min
OSI¡GI
Prędkość maksymalna 70 km/h
SKRZYNIA BIEGÓW
Marka Voith D854.5
PALIWO
Zasięg teoretyczny 400 km
Rodzaj paliwa tylko LNG
Rodzaj zbiornika LNG Chart Ferrox

Infobus
Po Katowicach następny w kolejce będzie Kraków.

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM »

A nie wiesz kiedy? Bo na forum mógłbym zrobić oficjalny opis pojazdu. :chytry:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Niestety nie wiem. Trzeba się dowiedzieć do kiedy są testy w Katowicach.

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB »


Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Oba wozy stoją już na zajezdni Wola Duchacka. Z tego, co doniosło moje źródło, to zameldowały się tam około 20:30.

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM »

Dziś #922 jeździ na "502", niezłego miałem zonka jak zobaczyłem :shocked:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

W czasie powrotu do fabryki w Solcu Kujawskim, jeden z Solbusów SM12LNG zawitał na prezentacje do częstochowskiego MPK.

----------------------------------------------

Promocja Solbusa i LNG trwa najlepsze:
Solbus w Rajdzie Blue Corridor 2012

12 września br. zawita po raz pierwszy do Warszawy rajd pojazdów napędzanych gazem ziemnym, który jest organizowany przez firmy Gazprom i E. ON Ruhrgas. Tego dnia w stolicy odbędzie się też Międzynarodowa Konferencja CNG i LNG, którą honorowym patronatem objęło Ministerstwo Gospodarki. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa samochodów uczestniczących w rajdzie. Wśród nich zobaczymy m.in. niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM 12 LNG, który brał niedawno udział w tournée po polskich miastach. Dla pojazdu z Solca Kujawskiego udział w Rajdzie zakończy się 18. września, kiedy zostanie „oddelegowany”na targi IAA w Hanowerze. Polski pojazd będzie prezentowany na stoisku Gazpromu, jako przykład udanego zastosowania skroplonego gazu ziemnego w komunikacji miejskiej.

Wracając do Warszawy. Wrześniowa konferencja organizowana w auli Wyższej Szkoły Cła i Logistyki na ul. Jagiellońskiej 82 w Warszawie dotyczyć będzie wykorzystania gazu ziemnego jako ekologicznego i efektywnego paliwa samochodowego. Organizatorem konferencji oraz koordynatorem polskiego odcinka rajdu Blue Corridor 2012 (1100 kilometrów po polskich drogach) są Stowarzyszenie NGV Polska oraz Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Do tej pory rajdy Blue Corridor odbywały się tylko w Rosji. Główną ideą przedsięwzięcia jest promocja gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego. We wrześniu tego roku konwój pojazdów z fabryczną instalacją zasilania CNG (Compressed Natural Gas) lub LNG (Liquified Natural Gas) pokona po raz pierwszy trasę liczącą 6100 kilometrów –zaczynając od Moskwy, przez Mińsk, Warszawę, Pragę, Paryż, Brukselę i Berlin. Rajd rozpocznie się już 8 września w Moskwie i od początku pojadą w nim aż 4 załogi z Polski. To stowarzyszenie NGV Polska, MB Poznań, Solbus i Iveco Poland. Tylko jednak dwie pierwsze ekipy mają ukończyć całą trasę.

Przypomnijmy, że w II kwartale br. Solbus przy wsparciu Gazprom-Germania, niemieckiej spółki koncernu Gazprom, przeprowadził serię jazd testowych w kilku polskich miastach. Solbusy napędzany skroplonym metanem woziły pasażerów na regularnych liniach miejskich w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie, Katowicach i Krakowie. W każdej z tych lokalizacji były tankowane z towarzyszącej im przez całe „tournee”mobilnej stacji tankowania LNG dostarczonej przez firmę Gazprom Germania.
Program testowy potwierdził stuprocentowe bezpieczeństwo technologii LNG oraz łatwość jej wprowadzenia w firmach transportowych. Wyniki wstępne wskazują, że autobusy LNG są konkurencyjne pod względem zużycia paliwa w stosunku do obecnie kupowanych przez przewoźników autobusów z silnikami Diesla Euro 5. Spalają one na tych samych liniach do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy Diesla litrów oleju napędowego. Biorąc pod uwagę znacznie niższą cenę LNG można stwierdzić, że wydatki na paliwo dla autobusów LNG mogą być nawet o 35% niższe niż w przypadku autobusów Diesla. Wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6 uczyni LNG jeszcze atrakcyjniejszym dla firm transportowych, ponieważ silniki diesla spełniające normę Euro 6 będą droższe i bardziej paliwożerne od obecnie dostępnych silników Euro 5.

Informacje uzyskane od firm testujących Solbusy LNG wskazuję także na ich kilka istotnych zalet. Największe znaczenie dla firm transportowych zdaje się mieć czas tankowania. W minionych latach wiele firm komunikacji miejskiej w Polsce nie zdecydowało się wprowadzić autobusów na CNG ponieważ nie dało się pogodzić ich długiego czasu tankowania (od 10 minut do nawet kilku godzin) z organizacją codziennej obsługi. Przy większej ilość pojazdów na gaz sprężony przewoźnicy nie byliby w stanie, tak jak obecnie, tankować autobusy zaraz po ich powrocie na zajezdnię. Problem tankowania nie dotyczy autobusów LNG, które tankuje się równie szybko co pojazdy z silnikami Diesla –napełnienie całego zbiornika paliwa (do 300 litrów) trwa około 3 minuty.
Należy pamiętać, że LNG i CNG to ta sama substancja chemiczna –gaz ziemny lub inaczej metan. Różnica polega jedynie na technologii magazynowania paliwa w pojeździe. Ponieważ metan w procesie skraplania zmniejsza swoją objętość aż 600 razy, zbiorniki LNG są ok. 3 razy mniejsze niż te na metan sprężony do 200 barów. Mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa oznaczają mniejszą masę własną autobusu, a w konsekwencji niższe zużycie paliwa. Zbiorniki LNG dzięki mniejszej objętość mogą być wkomponowana w strukturę autobusu, zatem Solbus w wersji LNG wygląda identycznie jak modele z silnikami diesla. Nie zobaczymy charakterystycznych butli CNG na dachu, które jak się okazuje są dość uciążliwe dla przewoźników, ponieważ zwiększają wysokość autobusu i nie może on wyjeżdżać na trasy przebiegające pod niskimi wiaduktami (o wys. 3,2 metra). Także kierowcy wysoko ocenili Solbusy napędzane LNG. Docenili dużą dynamikę silnika o mocy 320 km, a także wskazywali na lepsze zachowanie w zakrętach, dzięki temu że środek ciężkości znajduje się niżej niż w autobusach CNG.

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=49945

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

LNG

Post autor: Amalio »

Ex wałbrzyski Solbus w nowych barwach:
http://phototrans.pl/14,578974,56001,1.html

Posty przeniesione z tematu "Solcity SMxx". Mod. J-31 ;)

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

To w związku z tą akcją:
:strzałka: http://infobus.pl/text.php?from=main&id=49945 ?

Całkiem fajnie się prezentuje w tych barwach. ;) Nad przednimi drzwiami widać napis Euro 6, teraz tym będą pewnie zachęcać i promować swoje LNG.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Przeszedł też małą poprawkę. Ma dzieloną, zamiast pełnej szyby.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solbus”