Strona 1 z 9

Solcity SM12LNG/SM18LNG

: 2009-06-06, 22:10
autor: Marcin_558
Skoro temat ma hybryda Solarisa to czas żeby temat taki miał LNG Solbusa:
Test autobusu na LNG w Ostrowie Wlkp.

Nowoczesny autobus miejski firmy Solbus zasilany skroplonym gazem ziemnym LNG rozpoczął jazdy testowe na ulicach Ostrowa Wielkopolskiego. Według prezydenta miasta Radosława Torzyńskiego, takie próby są pierwszymi w kraju.

- Pojazdy zasilane takim gazem jeżdżą w Europie w kilku krajach - Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Najwięcej takich autobusów jeździ w USA, na przykład w Dallas jest ich 300. LNG jest najczystszym paliwem, składa się w 97 proc. z metanu i w 3 proc. z azotu - poinformowała w sobotę PAP rzeczniczka miejscowego magistratu, Sylwia Nowicka.

Według dyrektora handlowego Solbusu Jakuba Śliżaka, autobusy napędzane gazem ziemnym spełniają najostrzejsze rygory ochrony
środowiska. Silniki napędzane takim paliwem mają dłuższą żywotność i emitują mniej hałasu od autobusów dieslowskich.

Własna stacja tankowania takich autobusów kosztuje 1,5 mln zł. Pojazdy są droższe o 15 proc. od powszechnie używanych w komunikacji miejskiej, ale paliwo jest czterokrotnie tańsze od oleju napędowego.
- Tańsze paliwo to mniejsze koszty eksploatacji. Dzięki temu ceny biletów nie muszą szybować w górę - podkreśla Torzyński.
Dodatkowym atutem jest bliskość Odolanowa, gdzie produkowany jest gaz skroplony, nadal dużo tańszy od oleju napędowego. - W przypadku zakupu 10 autobusów, producent gazu zapewnia, że zbuduje na swój koszt stację tego paliwa w Ostrowie - mówi Nowicka.

Podkreśliła też, że system LNG zapewnia większe bezpieczeństwo. - W przypadku wycieku paliwa, gaz rozcieńczy się w powietrzu, a w razie podpalenia nie wybuchnie, lecz wolno się spali - tłumaczy Nowicka. Skroplony gaz pozbawiony jest dwutlenku węgla, propan-butanu, helu i wilgoci. Ma 130 oktanów.

Autobus kosztuje około 800 tys. zł. Ma 37 miejsc siedzących i do 86 stojących. Jego testowanie potrwa miesiąc.

WNP.pl
http://gazownictwo.wnp.pl/test-autobusu ... 1_0_0.html

: 2009-06-13, 17:17
autor: Amalio
Wersja LNG już na testach:
http://phototrans.eu/14,332931,0.html

: 2009-06-15, 09:58
autor: J-31
Nie wiem czy to wina zdjęcia, ale nie widać butli na dachu :cool:

A propo. Spodobał mi się opis zdjęcia, a szczególnie, to zdanie :D
Jak do tej pory jedyna w Polsce stacja tankowania tego gazu mieści się ok. 10 km od Ostrowa.

: 2009-06-15, 10:02
autor: maly_miki
J-31 pisze:Nie wiem czy to wina zdjęcia, ale nie widać butli na dachu
Pewnie dlatego, że butla jest zabudowana z tyłu - zamiast tylnej ławki :D

: 2009-06-15, 10:03
autor: J-31
maly_miki pisze:Pewnie dlatego, że butla jest zabudowana z tyłu - zamiast tylnej ławki :D
Właśnie zastanawiałem się jak oni to wykombinowali. W sumie to też jest jakieś rozwiązanie :)

: 2009-06-15, 11:18
autor: Amalio
J-31 pisze:
A propo. Spodobał mi się opis zdjęcia, a szczególnie, to zdanie :D
Jak do tej pory jedyna w Polsce stacja tankowania tego gazu mieści się ok. 10 km od Ostrowa.
Uchylę rąbka tajemnicy, że są plany wybudowana takiej stacji również w Pszczynie ( bo chyba o tym nigdy nie wspominałem ).

: 2009-06-15, 14:53
autor: Lopez
J-31 pisze:Właśnie zastanawiałem się jak oni to wykombinowali. W sumie to też jest jakieś rozwiązanie
Ten zbiornik jest stosunkowo nieduży, więc zabudowywanie go na dachu nie miałoby raczej sensu, inaczej niż w wypadku CNG.

: 2009-06-16, 08:28
autor: maly_miki
Lopez pisze:Ten zbiornik jest stosunkowo nieduży
No! Tutaj bym dyskutował. To jest butla o pojemności ponad 400 litrów, tak więc taki mały to on nie jest. Raczej chodzi o to, że jest bardzo nieforemna. Zbiorniki od CNG są dużo bardziej "ustawne", no i można je łączyć w pakiety, a tu jest jedna butla i koniec. Na targach w Kielcach było wszystko pootwierane, więc można było zobaczyć.

: 2009-06-16, 10:35
autor: polsmol
Pytanie jak wygląda wnętrze takiego autobusu bo samo paliwo ma wiele zalet.

: 2009-06-16, 17:30
autor: timtheenchanter
Podejrzewam, że wnętrze SM12LNG może w pewnym stopniu przypominać wnętrze SM12. Ale to tylko moje domysły.

: 2009-06-16, 22:59
autor: Lopez
A mi się wydaje, że gdzieś było zdjęcie z Transexpo tego SM12LNG i nie różnił się od standardowego, poza tym, że całą przestrzeń za ostatnimi drzwiami zajmuje zbiornik z gazem.

: 2009-06-17, 12:23
autor: timtheenchanter
Możliwe, że SM12 LNG nie ma podestu, w którym, w przypadku zwykłego SM12, znajdował się zbiornik paliwa. Ale to również tylko moje domysły.

: 2009-06-17, 14:21
autor: faja_k
Twoje domysły są zaprawdę odkrywcze.

: 2009-06-19, 20:51
autor: spex
Czyli środek będzie podobny do Irisbusa.

: 2009-06-22, 21:01
autor: jslizak
¯eby wyjaśnić wątpliwości:

1. jest jedna butla o pojemności 330 litrów - mieści się w miejscu tylnej ławki potrójnej, więc pewnie wnętrze będzie najbardziej przypominało Irisbusa. Reszta jak w SM12

2. W Ostrowie pali 45 l/100km, więc chyba ta jedna butla wystarczy :-) A faktycznie kształt mógłby być "przyjaźniejszy" - może uda się dobrać coś innego z Chart Ferrox, albo z Indox - nawet widziałem zdjęcia zbiornika bardziej kanciastego.

3. W Odolanowie to nie tyle stacja jest co instalacja odgazowywania metanu, czyli innymi słowy fabryka LNG - praktycznie jedyne miejsce w Polsce, gdzie można przetestować SM12LNG bez inwestycji w stację... No ale kiedyś też nie było stacji CNG, a jednak pierwsi się zdecydowali.

: 2010-02-03, 00:47
autor: CNG
Witam wszystkich na forum :) Jest to mój pierwszy post ;)

Autobusy 12 i 18 metrowe Solbusa na LNG w styczniu tego roku miały się już pojawić na krakowskich ulicach. Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.

: 2010-02-03, 12:27
autor: Coffee
cng.auto.pl pisze:Witam wszystkich na forum :) Jest to mój pierwszy post ;)

Autobusy 12 i 18 metrowe Solbusa na LNG w styczniu tego roku miały się już pojawić na krakowskich ulicach. Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.

Więcej na ten temat:
http://cng.auto.pl/forum/krakow-autobus ... -vt552.htm
Z tego, co głoszą coraz bardziej potwierdzane plotki, to może się okazać, że w Krakowie pokażą się tylko Solbusy SM12LNG...
Co do przegubowców nie ma 100% pewności, że będzie to Solbus, lecz prawdopodobnie MAN, gdyż ten też oferuje silnik LNG na zamówienie.

: 2010-02-03, 12:49
autor: faja_k
Hm - ale to będą Many NG z LNG, czy jakieś inne autobusy (Solbusy?) z silnikami Mana?

: 2010-02-03, 16:36
autor: Coffee
KKS pisze:Hm - ale to będą Many NG z LNG, czy jakieś inne autobusy (Solbusy?) z silnikami Mana?
Były byto MAN-y NG na LNG

: 2010-02-04, 18:47
autor: Lopez
CNG pisze:Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.
Nie powiedziałbym, że producent "zawiódł". PTS od dawna podaje na swojej stronie 1 kwietnia termin wyjazdu na linie, a więc tak prawdopodobnie od początku zapisano w umowie. Zresztą nie tylko Solbus miałby problem z dostarczeniem pojazdów w terminie grudniowym.
Mam nadzieję że SM18LNG jednak wyjadą.