Solcity SM12LNG/SM18LNG
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Solcity SM12LNG/SM18LNG
Skoro temat ma hybryda Solarisa to czas żeby temat taki miał LNG Solbusa:
Test autobusu na LNG w Ostrowie Wlkp.
Nowoczesny autobus miejski firmy Solbus zasilany skroplonym gazem ziemnym LNG rozpoczął jazdy testowe na ulicach Ostrowa Wielkopolskiego. Według prezydenta miasta Radosława Torzyńskiego, takie próby są pierwszymi w kraju.
- Pojazdy zasilane takim gazem jeżdżą w Europie w kilku krajach - Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Najwięcej takich autobusów jeździ w USA, na przykład w Dallas jest ich 300. LNG jest najczystszym paliwem, składa się w 97 proc. z metanu i w 3 proc. z azotu - poinformowała w sobotę PAP rzeczniczka miejscowego magistratu, Sylwia Nowicka.
Według dyrektora handlowego Solbusu Jakuba Śliżaka, autobusy napędzane gazem ziemnym spełniają najostrzejsze rygory ochrony
środowiska. Silniki napędzane takim paliwem mają dłuższą żywotność i emitują mniej hałasu od autobusów dieslowskich.
Własna stacja tankowania takich autobusów kosztuje 1,5 mln zł. Pojazdy są droższe o 15 proc. od powszechnie używanych w komunikacji miejskiej, ale paliwo jest czterokrotnie tańsze od oleju napędowego.
- Tańsze paliwo to mniejsze koszty eksploatacji. Dzięki temu ceny biletów nie muszą szybować w górę - podkreśla Torzyński.
Dodatkowym atutem jest bliskość Odolanowa, gdzie produkowany jest gaz skroplony, nadal dużo tańszy od oleju napędowego. - W przypadku zakupu 10 autobusów, producent gazu zapewnia, że zbuduje na swój koszt stację tego paliwa w Ostrowie - mówi Nowicka.
Podkreśliła też, że system LNG zapewnia większe bezpieczeństwo. - W przypadku wycieku paliwa, gaz rozcieńczy się w powietrzu, a w razie podpalenia nie wybuchnie, lecz wolno się spali - tłumaczy Nowicka. Skroplony gaz pozbawiony jest dwutlenku węgla, propan-butanu, helu i wilgoci. Ma 130 oktanów.
Autobus kosztuje około 800 tys. zł. Ma 37 miejsc siedzących i do 86 stojących. Jego testowanie potrwa miesiąc.
WNP.pl
http://gazownictwo.wnp.pl/test-autobusu ... 1_0_0.html
Ostatnio zmieniony 2009-08-29, 17:53 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
Wersja LNG już na testach:
http://phototrans.eu/14,332931,0.html
http://phototrans.eu/14,332931,0.html
No! Tutaj bym dyskutował. To jest butla o pojemności ponad 400 litrów, tak więc taki mały to on nie jest. Raczej chodzi o to, że jest bardzo nieforemna. Zbiorniki od CNG są dużo bardziej "ustawne", no i można je łączyć w pakiety, a tu jest jedna butla i koniec. Na targach w Kielcach było wszystko pootwierane, więc można było zobaczyć.Lopez pisze:Ten zbiornik jest stosunkowo nieduży
¯eby wyjaśnić wątpliwości:
1. jest jedna butla o pojemności 330 litrów - mieści się w miejscu tylnej ławki potrójnej, więc pewnie wnętrze będzie najbardziej przypominało Irisbusa. Reszta jak w SM12
2. W Ostrowie pali 45 l/100km, więc chyba ta jedna butla wystarczy A faktycznie kształt mógłby być "przyjaźniejszy" - może uda się dobrać coś innego z Chart Ferrox, albo z Indox - nawet widziałem zdjęcia zbiornika bardziej kanciastego.
3. W Odolanowie to nie tyle stacja jest co instalacja odgazowywania metanu, czyli innymi słowy fabryka LNG - praktycznie jedyne miejsce w Polsce, gdzie można przetestować SM12LNG bez inwestycji w stację... No ale kiedyś też nie było stacji CNG, a jednak pierwsi się zdecydowali.
1. jest jedna butla o pojemności 330 litrów - mieści się w miejscu tylnej ławki potrójnej, więc pewnie wnętrze będzie najbardziej przypominało Irisbusa. Reszta jak w SM12
2. W Ostrowie pali 45 l/100km, więc chyba ta jedna butla wystarczy A faktycznie kształt mógłby być "przyjaźniejszy" - może uda się dobrać coś innego z Chart Ferrox, albo z Indox - nawet widziałem zdjęcia zbiornika bardziej kanciastego.
3. W Odolanowie to nie tyle stacja jest co instalacja odgazowywania metanu, czyli innymi słowy fabryka LNG - praktycznie jedyne miejsce w Polsce, gdzie można przetestować SM12LNG bez inwestycji w stację... No ale kiedyś też nie było stacji CNG, a jednak pierwsi się zdecydowali.
Z tego, co głoszą coraz bardziej potwierdzane plotki, to może się okazać, że w Krakowie pokażą się tylko Solbusy SM12LNG...cng.auto.pl pisze:Witam wszystkich na forum Jest to mój pierwszy post
Autobusy 12 i 18 metrowe Solbusa na LNG w styczniu tego roku miały się już pojawić na krakowskich ulicach. Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.
Więcej na ten temat:
http://cng.auto.pl/forum/krakow-autobus ... -vt552.htm
Co do przegubowców nie ma 100% pewności, że będzie to Solbus, lecz prawdopodobnie MAN, gdyż ten też oferuje silnik LNG na zamówienie.
Nie powiedziałbym, że producent "zawiódł". PTS od dawna podaje na swojej stronie 1 kwietnia termin wyjazdu na linie, a więc tak prawdopodobnie od początku zapisano w umowie. Zresztą nie tylko Solbus miałby problem z dostarczeniem pojazdów w terminie grudniowym.CNG pisze:Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.
Mam nadzieję że SM18LNG jednak wyjadą.