Strona 6 z 9

: 2011-10-13, 16:19
autor: irisbus
Oba wałbrzyskie SM12 LNG zostały dziś oddane, tym samym zakończył się okres ich dzierżawy w MPK Wałbrzych.

: 2011-10-13, 18:52
autor: Wojtek-MKM
Czyli zakończyliście eksploatację? Co się dalej z nimi stanie?

: 2011-10-13, 21:48
autor: irisbus
Pojechały do właściciela, ten je albo sprzeda, albo komuś innemu wydzierżawi albo zdegazuje i sprzeda jako nowe :D Co ciekawe jeden z nich dostał właz dachowy z neoplana po tym jak oryginalny został zbity...

: 2011-10-14, 17:35
autor: J-31
irisbus pisze:Co ciekawe jeden z nich dostał właz dachowy z neoplana po tym jak oryginalny został zbity...
Ooops. To się trochę "wyeksploatowały" nowe Solbusy w Wałbrzychu. Pewnie teraz Solbus będzie musiał trochę przy nich popracować, zanim je sprzeda lub znów wydzierżawi ;)

: 2011-10-14, 20:41
autor: Gadzie
irisbus pisze:Oba wałbrzyskie SM12 LNG zostały dziś oddane, tym samym zakończył się okres ich dzierżawy w MPK Wałbrzych.
Rozumiem, że to jest związane z sytuacją MPK, bo umowa była zdaje się na dłużej?

: 2011-10-14, 20:43
autor: irisbus
Umowa była na rok i rok dokładnie minął, chociaż same wozy z pół roku pewnie przestały na brak gazu.

: 2012-04-25, 16:29
autor: ep40
http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

: 2012-04-30, 14:56
autor: muszyx
A dzisiaj natomiast pojawiły się w Olsztynie w MPK na testy.

: 2012-05-08, 19:28
autor: Marcin_558
2 Solbusy SM12LNG zawitały na testy do warszawskiego MZA.

: 2012-05-08, 20:29
autor: J-31
Tak jeżdżą już po Warszawie jeden trafił m.in. na linię 197 ;)

: 2012-05-10, 14:51
autor: solariskuba
ep40 napisał:
http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

Te same Solbusy zawitały do Torunia pod koniec kwietnia.

: 2012-05-10, 19:51
autor: Janusz_K
A Solbus nie odpuszcza:
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=47624
Należy się chyba cieszyć :)

: 2012-05-11, 17:31
autor: Suchy
solariskuba pisze:ep40 napisał:
http://phototrans.eu/14,548494,0,Solbus ... _75WL.html
Dwie sztuki pojawiły się w PKM Gdynia na testy.

Te same Solbusy zawitały do Torunia pod koniec kwietnia.
A może przeczytaj to, co jest wyżej napisane. One już były w Gdyni a teraz są w Warszawie.

: 2012-05-11, 17:47
autor: Marcin_558
Jeszcze będą Katowice po Warszawie.

: 2012-05-11, 19:08
autor: TLG
Przejechałem się tym wozem. Oczywiście pomijając soleckie wykonanie (to już opisywałem gdzieś na forum) to zespół napędowy sprawuje się bardzo przyjemnie.

: 2012-05-24, 17:41
autor: Marcin_558
Trwa tornee Solbusów LNG

Trwa tournee gazowego Solbusa po Polsce. Można powiedzieć, że jego kulminacyjnym momentem była prezentacja w warszawskiej zajezdni MZA „Ostrobramska”, do której podziwiać polski autobus przyjechali ludzie z branży z całego świata. A podziwiać było co, bo jedyne w Polsce i w Europie autobusy zasilane skraplanym gazem ziemnym LNG. Program testowy, który ma uwidocznić zalety stosowania tego paliwa w transporcie miejskim jest realizowany we współpracy z firmą Gazprom Germania. Obecnie autobusy jeżdżą po ulicach Katowic, wcześniej gościły w Toruniu, Gdyni, Olsztynie i oczywiście Warszawie. W planach jest jeszcze Kraków. Razem z testowymi autobusami w miastach tych pojawia się mobilna stacja tankowania, sfinansowana przez Gazprom. Tankowanie pojazdów z jej wykorzystaniem jest szybkie i niezbyt skomplikowane. Stacja jest wyposażona w urządzenie mierzące zużycie paliwa. Wszystko po to, aby pokazać potencjał skroplonego gazu ziemnego w branży transportowej. Autobusy zasilane LNG są jednak nie tylko ekonomiczne, z uwagi na niskie zużycie paliwa, ale także ekologiczne. Ich silniki nie emitują praktycznie żadnych cząstek stałych i śladowe, w porównaniu z tradycyjnym dieslem, ilości szkodliwych substancji (LNG nie zawiera dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, helu i wilgoci). Solbusy napędzane LNG spełniają normy EEV. Prowadzone dotychczas testy pokazują również, że są całkowicie bezpieczne w eksploatacji. LNG to przyjazne środowisku oraz świetnej jakości paliwo. Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego w transporcie obejmuje nie tylko samochody osobowe i dostawcze oraz ciężarówki, ale również autobusy miejskie takie jak innowacyjny Solbus Solcity –powiedział Siergiej Komlew, dyrektor ds. umów i cen Gazprom Export.

Czy MZA skusi się na zakup autobusów zasilanych LNG? Jan Kuźmiński, szef przewoźnika, określa je jako „ciekawe”. MZA przyglądały się uważnie przez dwa tygodniu pojazdom, na wnioski przyjdzie czas. A czym Solbus może zachęcić do zakupu swoich produktów? Przede wszystkim tańszymi kosztami eksploatacji. Mimo, że autobus jest droższy przy zakupie, po trzech latach jazdy różnica ta się zwraca –mówi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu w Solbusie. Problemem może być jednak brak stacji tankowania LNG w naszym kraju. Zakup stacji tankowania ma sens w przypadku posiadania co najmniej 15 autobusów zasilanych tym paliwem. W przeciwnym razie inwestycja może okazać się nieuzasadniona ekonomicznie. Mowa tu o stacji mobilnej. W przypadku stacji stacjonarnej, którą rzecz jasna trzeba wybudować, liczba ta wzrasta do 30. Po przeliczeniu wszystkich kosztów, jeżeli ten rachunek okaże się faktycznie dodatni będziemy chcieli w to wejść –mówi Kuźmiński. Na pewno autobus zasilany CNG jest bardziej ekologiczny od tradycyjnego wozu napędzanego silnikiem diesla –dodaje. A zatem niewykluczone, że Warszawa skusi się na pojazdy napędzane tym alternatywnym paliwem. Jeśli się na to zdecydujemy pierwsze takie autobusy mogą wyjechać na ulice już za dwa lata –mówi Kuźmiński. A zatem otwiera się szansa dla Solbusa, który przecież w Warszawie jest już obecny. I nie ma co ukrywać, że producent liczy na kolejne podboje, nie tylko w stolicy. Mamy nadzieję, że prezentowane w ramach naszego pilotażowego programu pojazdy przekonają władze miast oraz dyrekcje zakładów komunikacji do rozpoczęcia zmian i zakupu nowoczesnych, tańszych w eksploatacji oraz ekologicznych i niezawodnych pojazdów użyteczności publicznej –mówi Michał Śliżak.

Przypomnijmy. Pierwszy autobus Solbus Solcity 12 LNG napędzany skroplonym metanem został zaprezentowany na targach Transexpo w 2009 roku. Już na przełomie lat 2009 i 2010 trzydzieści jeden tak zasilanych pojazdów miało pojawić się na ulicach Krakowa. Niestety przedłużające się procedury dopuszczające do ruchu te nowatorskie pojazdy spowodowały, że kontrakt nie doszedł do skutku. Teraz producent wraca do tego paliwa. Oby z lepszym skutkiem, na pewno z silniejszym partnerem, jakim jest Gazprom Germania.
PARAMETRY POJAZDU
Długość, szerokość, wysokość (mm) 12.000 / 2 550 / 3 100
Rozstaw osi 5.950 mm
Masa własna 9.900 kg
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Koła 275/70 R22,5
PRZESTRZEń PASA¯ERSKA
Liczba miejsc całkowita 110 osób
Liczba miejsc stojących 79 osób
Liczba miejsc siedzących 31 osób
SILNIK
Cummins ISLG320
Pojemność silnika 8.900 cm3
Moc 235 kW /320 KM przy 2.000 obr/min
OSI¡GI
Prędkość maksymalna 70 km/h
SKRZYNIA BIEGÓW
Marka Voith D854.5
PALIWO
Zasięg teoretyczny 400 km
Rodzaj paliwa tylko LNG
Rodzaj zbiornika LNG Chart Ferrox

Infobus
Po Katowicach następny w kolejce będzie Kraków.

: 2012-05-24, 19:55
autor: Wojtek-MKM
A nie wiesz kiedy? Bo na forum mógłbym zrobić oficjalny opis pojazdu. :chytry:

: 2012-05-24, 20:57
autor: Marcin_558
Niestety nie wiem. Trzeba się dowiedzieć do kiedy są testy w Katowicach.

: 2012-05-28, 19:56
autor: KB

: 2012-05-28, 23:32
autor: Coffee
Oba wozy stoją już na zajezdni Wola Duchacka. Z tego, co doniosło moje źródło, to zameldowały się tam około 20:30.