Solcity SM12LNG/SM18LNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
Solcity

Post autor: Solcity » 2013-11-05, 21:04

Solbus zgarnia zamówienie z MZA Warszawa na 35 przegubowców w LNG ;) .

http://www.mza.waw.pl//download.php?z=1 ... 1&m=5&c=29

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-11-05, 21:31

Już zgarnął. Pierwsze autobusy pojawią się w styczniu 2015. A wersja która ma trafić do Warszawy - w związku z tym konkretnym przetargiem - to SM18LC83.02 zasilany metanem (LNG) - info Beni z Wawkomu ;)

O tej sprawie piszemy w przetargach MZA Warszawa ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Solbus LNG

Post autor: J-31 » 2013-11-18, 13:58

Tym razem ja rzucę linkiem. Zdaje się, że to jest artykuł sponsorowany, ale przynajmniej trochę bardziej sensowny. Na zdjęciach SM12 LNG dla KDD

:strzałka: http://moto.onet.pl/duza-rzecz/aktualno ... opie/w8tmd

PS. Tytułem wyjaśnienia, bo w artykule jest trochę nieprawdy. Przetarg na SM18LNG dla MZA Warszawie, zakończony - umowa podpisana. Pierwsze autobusy powinny pojawić się w styczniu 2015 roku, choć możliwe, że wcześniej ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-11-18, 14:45

Autobusy promowane przez Solbusa są natomiast napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG, który powstaje w wyniku ochłodzenia metanu do temperatury wrzenia (-163 C). Ma on aż 600-krotnie mniejszą objętość w porównaniu do fazy gazowej.
zwrócą się jednak w ciągu trzech-czterech lat eksploatacji
I parę innych rzeczy
A może to ma sens?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Biały
Posty: 276
Rejestracja: 2011-10-26, 01:22
Lokalizacja: Piła

Post autor: Biały » 2013-11-18, 22:42

A istnieje w ogóle coś takiego jak wspomniana w artykule pół przenośna stacja :?: Pół się przenosi, a pół nie :?: Oświeci mnie ktoś :lol:
ESPEOERTE

tyrystor

Post autor: tyrystor » 2013-11-23, 04:53

J-31 pisze:Czyli jeśli dobrze rozumuje to A711 powinien mieć szybę z tyłu. Swoją drogą czemu tym razem udało się przenieść duży wyświetlacz na swoje miejsce, a w warszawskich Solbusach, producent nadal montuje w świetle "byłego" okna ? ;)
Czy przypadkiem przeniesienie wyżej wyświetlacza nie jest jednak związane ze zbiornikiem LNG?

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB » 2013-11-24, 10:15

Biały pisze:A istnieje w ogóle coś takiego jak wspomniana w artykule pół przenośna stacja :?: Pół się przenosi, a pół nie :?: Oświeci mnie ktoś :lol:
A nie chodzi tu przypadkiem o stację mobilną? Gdzie Gazprom będzie dostarczał 2-3 cysterny z LNG, tak jak to miało miejsce podczas pokazów tankowania Solbusa na zeszłorocznych targach TransExpo?
http://www.kmrow.vot.pl - ROWkom - Regionalny Informator Komunikacyjny

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2013-11-24, 12:40

KB pisze:A nie chodzi tu przypadkiem o stację mobilną? Gdzie Gazprom będzie dostarczał 2-3 cysterny z LNG, tak jak to miało miejsce podczas pokazów tankowania Solbusa na zeszłorocznych targach TransExpo?
Przeczytaj ze zrozumieniem tamten akapit. Wpierw będzie stacja mobilna (czyli cysterna), a potem stacja pół przenośna.

Biały pisze:A istnieje w ogóle coś takiego jak wspomniana w artykule pół przenośna stacja :?: Pół się przenosi, a pół nie :?: Oświeci mnie ktoś :lol:

A z tym pół przenoszeniem @Biały chodzi o to, że będzie to naziemna stacja składająca się z dystrybutora i zbiornika, która będzie demontowalna.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-11-24, 15:44

A gdzie będzie się napełniać cysternę?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-01-27, 22:10

Warszawskie MZA jest w trakcie dostaw Solbusów SM18LNG (35 szt). Pierwsze kilkanaście pojazdów już jest w zajezdni R3 "Ostrobramska". A jeden z gazowców już dzisiaj rozpoczął swoją służbę, na linii 131 (Sadyba - Dw. Centralny) ;)

Autobusy otrzymały numerację z zakresu 7301-7335 :cool:
Obrazek

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Re:

Post autor: K4016td » 2015-01-30, 21:21

Amalio pisze:
Biały pisze:A istnieje w ogóle coś takiego jak wspomniana w artykule pół przenośna stacja :?: Pół się przenosi, a pół nie :?: Oświeci mnie ktoś :lol:

A z tym pół przenoszeniem @Biały chodzi o to, że będzie to naziemna stacja składająca się z dystrybutora i zbiornika, która będzie demontowalna.
Czyli coś w stylu tych wiejskich stacji LPG przy drogach krajowych z jednym dystrybutorem :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-01-30, 21:53

Nie wiem czy to jest dobre określenie. To po prostu cysterna, która stacjonuje w zajezdni. To w zasadzie już działa, a autobusy powoli zaczynają kursować ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Burmistrz
Posty: 119
Rejestracja: 2012-07-28, 16:31
Lokalizacja: Pcim Dolny

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: Burmistrz » 2015-01-30, 22:24

To nie jest rozwiązanie docelowe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-01-31, 14:55

Tak, zgadza się, to jest rozwiązanie tymczasowe ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-02-04, 19:01

Skutecznie zapolowałem sobie dzisiaj na najnowszy warszawski nabytek, czyli Solbusa SM18 LNG ;)

Zacznijmy od tego co widać na zewnątrz.

Ano od przodu w zasadzie różnic nie ma ... oczywiście w porównaniu z SM18 w wersji spalinowej
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 256157490/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... otostream/

Różnice zaczynają być widoczne w drugiej części pojazdu

Najpierw porównanie dwóch Solbusów SM18. Wersji spalinowej i LNG
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 257195609/

Tak wygląda drugi człon wersji spalinowej, zwróćcie uwagę na szafę
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 441671361/

A to już SM18 LNG
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 821042294/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 417581146/

To co jeszcze odróżnia LNG od wersji spalinowej, to wyraźna zabudowa na dachu. W drugim członie nad wieżą są dwa elementy. Dzięki nim łatwo ten autobus odróżnić od wersji spalinowej ;)

No to zajrzyjmy do środka. Szczególnie zainteresowała mnie zabudowa w drugim członie.
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 821042974/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 257312449/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 255892468/

Cóż, tu jest nie tylko silnik, ale też i zbiornik gazem :]

Natomiast na plus jest brak zbiornika nad drugą osią
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 257651097/

I jeszcze na koniec rzut okiem do kabiny kierowcy
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 823497873/

Jazda ... nie jest tak źle. W porównaniu z wersją spalinową SM18 większych różnic nie ma. Silniki w obu autobusach są stosunkowo głośne. Natomiast w LNG w momencie zwiększania obrotów silnik tak jakby dudnił. :cool:

Wydaje mi się, że jedynym błędem tego autobusu - to jest wina zamawiającego, czyli MZA - jest brak małej rzeźni w drugim członie. No, ale to już nie jest wina producenta. ;)
Obrazek

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: 9507 » 2015-02-06, 01:24

Bardzo funkcjonalne, moim zdaniem, wnętrze. Z pewnością jest rozplanowane sensowniej, niż w naszych SU18. Tam to jest kompletna porażka. No i w Solbusie, mimo dużej ilości miejsc siedzących, jest bardzo dużo miejsc stojących, z tego co widać. Tutaj przeciwieństwem są nasze MB Citaro G ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-02-06, 10:41

Rysując go przed wczoraj zauważyłem jeszcze jedną pewną różnicę. Otóż powiększono mu rzeźnię w pierwszym członie. W spalinowej wersji tuż za pierwszym nadkolem postawiono jeszcze dwa fotele. W LNG są tylko fotele na nadkolu. A rzeźnia została przedłużona.

Układ wnętrza dla porównania
Wersja spalinowa
:strzałka: http://transport131.com.pl/image7114.png

Wersja LNG
:strzałka: http://hostmat.eu/images/40127165281326707049.png
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1476
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: Auper » 2015-02-06, 11:25

Małe czepialstwo, ale w LNG też mamy silnik spalinowy więc...;) A większa rzeźnia raczej na plus, bo to jednak autobus miejski...

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4007
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: Marcin_558 » 2015-02-18, 14:17

Ostatnio zmieniony 2015-02-19, 12:48 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: J-31 » 2015-02-18, 19:38

Czy ja dobrze widzę na tych fotkach - on nie ma aż tak olbrzymiej szafy jak SM18LNG ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ