Solbus ogłosił upadłość?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
spooney

Post autor: spooney »

Potwierdziła się informacja o chęci zawarcia z wierzycielami układu -> upadłość układowa :)
Zbankrutował Solbus z Solca Kujawskiego. Czy 150 osób trafi na bruk?

Upadła fabryka autobusów w Solcu Kujawskim. Jest szansa, że zakład nie zostanie zlikwidowany. Szefowie spółki chcą się dogadać z wierzycielami.

- Wiele rzeczy złożyło się na nasz upadek - przyznaje Jakub Śliżak, członek zarządu Fabryki Autobusów Solbus w Solcu Kujawskim. - Mieliśmy dostarczyć do Krakowa 31 autobusów, które jako pierwsze w Polsce byłyby napędzane skroplonym gazem ziemnym.

Zabrakło gotówki na pensje

Realizacja zamówienia przeciągnęła się. Solbus zakończył ubiegły rok ze stratami. Więc bank nie przyznał firmie kredytu. Potem było jeszcze gorzej. Jeden z innowacyjnych autobusów spalił się podczas jazdy próbnej. - Stopiły się szyby, powyginały blachy, jednak gaz nie wybuchł - dodaje Jakub Śliżak. - Mimo to, firma leasingowa wycofała się z inwestycji.

Solbus został z 10 gotowymi autobusami o innowacyjnym napędzie oraz krakowskim kontraktem na ok. 38 mln zł, którego nie był w stanie zrealizować. - Straciliśmy płynność finansową. Mieliśmy budynki i sprzęt, ale od marca brakowało nam pieniędzy na pensje dla pracowników - mówi Jakub Śliżak.

Chcą zawrzeć układ

Pod koniec czerwca Sąd Rejonowy w Bydgoszczy ogłosił upadłość soleckiego przedsiębiorstwa. Na początku lipca obwieścił swoją decyzję w prasie. Przez najbliższe trzy miesiące wierzyciele Solbusa mogą zgłaszać swoje roszczenia.

- Potem nadzorca sądowy ogłosi listę wierzytelności i odbędzie się zgromadzenie wierzycieli - tłumaczy Wojciech Wołoszyk, sędzia XV Wydziału Gospodarczego Sądu Rejonowego w Bydgoszczy. - Wierzyciele zdecydują, czy chcą zawrzeć układ z dłużnikiem.
A właśnie na tym zależy Solbusowi.

- Jeśli dojdzie do układu, to przez najbliższe cztery lata moglibyśmy nadal działać i spłacać długi - mówi Jakub Śliżak. - Nie chcemy zwalniać nikogo spośród 150 pracowników. Potrzebujemy załogi, aby realizować nowe zamówienia i się podnieść.

http://www.strefabiznesu.pomorska.pl/ar ... 37757.html

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Solbus upadł po pożarze prototypu

Kłopoty soleckiej fabryki autobusów Solbus po spaleniu prototypowego pojazdu w czasie testów. Sąd ogłosił jej upadłość. Firma wierzy w przetrwanie

Autobus Solbus SM12 LNG miał być zupełnie nową jakością na polskim rynku. Fabryka z Solca Kujawskiego była o krok od tego, aby zasilany skroplonym gazem ziemnym pojazd zrewolucjonizował polski rynek. 31 takich autobusów zamówiła jeden z przewoźników komunikacyjnych w Krakowie. 23 kwietnia technicy, inżynierowie wyjechali na jazdę próbną. Niedaleko Stryszka pękł wąż wysokociśnieniowy w instalacji napędu wentylatora. Pojazd spłonął w 10 minut.

- To było naszym gwoździem do trumny - przyznaje Jakub Śliżak, prezes Solbusa. - Zamówienie miało być naszą przepustką do kolejnych kontraktów. Ale kłopoty z nim ciągnęły się już od wielu miesięcy. Chodziło o sprawy związane z przetargiem, kredytem, leasingiem - wyjaśnia.

Kiedy autobus spłonął, Ministerstwo Infrastruktury zawiesiło wydane wcześniej pozwolenie na dopuszczenie pojazdu do ruchu. Zaraz potem z umowy wycofała się firma leasingowa, bo stwierdziła, że jest ona obarczona zbyt dużym ryzykiem. Kontrakt przepadł.

- Zostało nam 10 autobusów, budowa 20 kolejnych została rozpoczęta. Mamy majątek, ale nie mamy pieniędzy na spłatę należności wobec banków, dostarczycieli produktów i na wypłaty dla pracowników. Zwolniliśmy już 80 z 230 pracowników. Dlatego wystąpiliśmy do sądu z wnioskiem o upadłość - wyjaśnia Śliżak.

Sąd Gospodarczy w Bydgoszczy zgodził się na to, ale dał firmie jeszcze jedną szansę. Pozwolił przedsiębiorcy na zawarcie układu z wierzycielami. Jeśli to się uda, zakład będzie mógł w przyszłości kontynuować produkcję. Prezes firmy ma nadzieję, że rozmowy z wierzycielami oraz potencjalnymi inwestorami zakończą się sukcesem. - Myślę, że w sierpniu będzie wiadomo, co z nami dalej będzie. Albo sobie poradzimy, albo będziemy musieli się wycofać. Nie jest tak, że nie mamy roboty. Budujemy po pięć autobusów dla Rzeszowa i Jaworzna, nasz dealer otrzymał wstępną decyzję kredytową, która pomoże nam nieco wyjść na prostą - informuje prezes Solbusa.

Solecka firma rozpoczęła produkcję w 2003 roku na bazie upadłych Kujawskich Zakładów Napraw Samochodowych. Firma zaczynała funkcjonować zatrudniając 65 osób i posiadając licencję na produkcję jednego autobusu. Zupełnie od podstaw zaprojektowała, a potem wyprodukowała modele autobusów miejskich (10,5-, 12-metrowe i przegubowe), międzymiastowe i turystyczne.

¬ródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... otypu.html
Mam wielką nadzieje że Solbus przetrwa i że udziałowcy się dogadają.

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Solbus ofiarą autobusowej zapaści

Post autor: tantus »

Solbus ofiarą autobusowej zapaści:
Gazeta Prawna pisze:Solbus ofiarą autobusowej zapaści

Polska traci pozycję trzeciego gracza na europejskim rynku autobusów. Produkcja w krajowych zakładach spada dwa razy szybciej niż we Francji czy w Niemczech. Jest już pierwsze bankructwo wywołane spadkiem zamówień

Do przeszłości należą już czasy, gdy nasi producenci, tacy jak Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem, dostarczali po kilkaset autobusów do Aten czy Dubaju.
Ryzykowna branża

Właśnie upadł Solbus z Solca Kujawskiego. To – w porównaniu do MAN-a, Scanii, Volvo, Solarisa, Kapeny czy Autosanu – niewielka firma, która w ubiegłym roku wyprodukowała zaledwie kilkadziesiąt pojazdów, podczas gdy z taśm potentatów wyjeżdżało ponad tysiąc. W 2009 r. polskie zakłady wyprodukowały 4,8 tys. autobusów.

Jakub Śliżak, prezes Solbusa, liczy jeszcze na uratowanie firmy. Ma nadzieję, że uda mu się zawrzeć z wierzycielami układ i kontynuować działalność zakładu. Uważa, że firma jest w stanie dalej działać mimo trudnej sytuacji na rynku. Pytanie jednak, czy Bank Millennium będzie miał podobne zdanie na ten temat. Branża motoryzacyjna od jakiegoś czasu jest przez instytucje finansowe traktowana jako szczególnie ryzykowna. Przekonali się o tym na własnej skórze dilerzy nowych aut, którym banki niechętnie pożyczają pieniądze na zakup samochodów od importerów.

Z raportu ACEA wynika, że sytuacja na rynku autobusów jest o wiele trudniejsza niż producentów aut osobowych czy dostawczych.
Przetrwać kłopoty

Według ACEA w I kw. 2010 roku produkcja autobusów zmniejszyła się w Europie o 22 proc. Z fabryk wyjechało tylko 6,8 tys. pojazdów. Dla porównania w tym samym czasie o 33 proc. wzrosła produkcja samochodów osobowych, a o 51 proc. dostawczych.

W I kw. 2010 r. z naszych fabryk wyjechało 776 autobusów – o 38,3 proc. mniej niż rok temu. Po piętach zaczęli nam już deptać Francuzi, którzy w tym czasie wyprodukowali tylko o 24 autobusy mniej od nas – wynika z najnowszego raportu europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA.

Według Aleksandra Kiereckiego, szefa firmy JMK, analizującej rynek autobusów, zła passa utrzymała się również w drugim kwartale. – Ostateczne dane będą znane za kilka dni, ale na pewno w całym pierwszym półroczu będziemy mieli do czynienia ze spadkiem produkcji – uważa Aleksander Kierecki.

Według niego mamy do czynienia z odłożonymi w czasie skutkami wstrzymania zamówień przez firmy transportowe. Kryzys dotknął bowiem w największym stopniu producentów autobusów międzymiastowych. Ci, którzy produkują dla miast – np. Solaris – nadal idą w górę. Tyle że i takie firmy od dawna nie zdobyły żadnego dużego kontraktu. Portfele zamówień wypełniają zatem większą liczbą mniejszych zamówień.
Nie jest tak źle

Jednak Krzysztof Olszewski, współwłaściciel Solaris Bus & Coach z Bolechowa, zapewnia, że mówienie o kryzysie w odniesieniu do fabryk zlokalizowanych w naszym kraju jest przedwczesne.

– Przypadek Solbusa jest wyjątkiem – uważa Krzysztof Olszewski. Według niego w tym roku produkcja autobusów w naszym kraju co prawda spadnie, ale w porównaniu do rekordowych wyników z lat poprzednich. – Tegoroczny poziom produkcji pozwoli myśleć spokojnie o 2011 roku – uspokaja.

¬ródło: Dziennik Gazeta Prawna
Artykuł z dnia: 2010-07-13, ostatnia aktualizacja: 2010-07-13 10:25

http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/ ... pasci.html

Awatar użytkownika
Formuła1
Posty: 178
Rejestracja: 2008-03-09, 13:29
Lokalizacja: "A moje miasto to Białystok, a moje życie to Białystok..."

Post autor: Formuła1 »

Przed chwilą w telewizji jaworzańskiej, mówili, że Solbus dostarczy 5 autobusów o długości 10,5 do PKMu.

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB »

Formuła 1 pisze:Przed chwilą w telewizji jaworzańskiej, mówili, że Solbus dostarczy 5 autobusów o długości 10,5 do PKMu.
To przecież masz napisane wyżej info o tym, że Solbus robi te autobusy.

vanquisz

Post autor: vanquisz »

Formuła 1 pisze:w telewizji jaworzańskiej
ała, jaworznickiej, jak coś.

Model 10,5m to coś całkowicie nowego? Czy skrócony/wydłużony któryś z istniejących?

Dostawa w okolicach października, ale może uda sie wcześniej, skoro się 'nudzą'

Awatar użytkownika
Suchy
Posty: 156
Rejestracja: 2007-07-04, 14:44
Lokalizacja: Nowa Wieś (gm. Nisko)
Kontakt:

Post autor: Suchy »

vanquisz pisze:Model 10,5m to coś całkowicie nowego? Czy skrócony/wydłużony któryś z istniejących?
Skrócony SM12.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Komentarze co do upadłości Solbusa. Pojawił się głos z Solca nawet:
czytelnik:
J. Śliżak prezesem?? Śmieszne, przecież ten człowiek rozwali tą firmę do końca. Jak był jego tata prezesem to było ok. Oddać władzę synkowi to porażka. On się na niczym nie zna!!!!

Jakub Śliżak:
@ czytelnik: A możesz jakieś konkrety podać? Bo trudno się do Twojego posta ustosunkować. Przy okazji - od listopada 2008 prezesem zarządu FA Solbus jest Antoni Śliżak - do weryfikacji w KRSie

Jakub Śliżak:
Np. kontrakt angielski

czytelnik:
Np. kontrakt angielski

Jakub Śliżak:
@czytelnik: celny strzał. Antoni Śliżak też brał udział w negocjacjach z Phillipem Hodgsonem, więc wolałbym, żeby nie zrzucać całej winy na jedną osobę. A poza tym to chyba trochę na wyrost przekreślać całą osobę z tytułu jednego nieudanego kontraktu.

Infobus
http://www.infobus.pl/text.php?id=33932

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Ponieważ wydaje się, że Solbus rozpoczął życie po życiu temat można na razie - oby na zawsze - zamknąć. Zapraszam do dyskusji w innych tematach ;)

Zablokowany

Wróć do „Solbus”