Solbus - drugie życie
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny
No to kolega z Krakowa się wypowiada. Firma PTS miała rozpocząć kursy na 6 liniach autobusowych 1.01.2010. Zaproponowali przesunięcie terminu na 1.04, potem na 1.06, następnie na 1.07, a na końcu na 1.10. Na takie rzeczy zgadzał się ZIKiT, ponieważ opóźnienia były spowodowane opóźnieniami w dostawie pojazdów. Potem PTS chciał przedłużyć wyjazd na 1.12.2010 ale ZIKiT się nie zgodził unieważniając przetarg. Tym sposobem w Krakowie widziano tylko 1 SM12, reszta Solbusów nie została odebrana.
No tak żeście się oboje wypowiedzieli, że zapomnieliście o najważniejszym - dostawy się ciągle opóźniały z powodu opieszałości urzędasów odpowiedzialnych za nadanie homologacji dla tych autobusów, a tak dokładniej ich silników. Nie pierwszy to raz z resztą - z tego samego powodu przepadł tak obiecujący pojazd jak Intrall Lubo. Solbus miał jednak to szczęście, że przetrwał debilizm naszego państwa.
Solbus silniki zwrócił, ponieważ nie był wstanie za nie zapłacić.
Z zupełnie innego powodu, którym było finansowanie projektów Lubo i modernizacji Honkera z bieżących zysków firmy i przez to odwlekano zapłaty dla dostawców (samej Andorii byli winni 22 mln zł), a majątek firmy wynosił 11 mln. Ze względu na szybko powstałe długi nie dostali kredytów na dalsze prace nad nowymi pojazdami i na koniec nie byli wstanie wprowadzić do sprzedaży Lublina z silnikami Euro 4.Amalio pisze:Nie pierwszy to raz z resztą - z tego samego powodu przepadł tak obiecujący pojazd jak Intrall Lubo.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Solbus się powoli odradza Jeśli zgarnie przetarg w Puławach to sporo autobusów sprzeda: 12 Solbus SM12 i 8 Solbus SM10.
Poza ty atak redaktora z Infobusa był w artykule na Solbusa aż się pojawił komentarz jednego z udziałowców F.A. Solbus:
Poza ty atak redaktora z Infobusa był w artykule na Solbusa aż się pojawił komentarz jednego z udziałowców F.A. Solbus:
Jakub Śliżak
Panie Aleksandrze. Jestem mocno rozczarowany poziomem jawnej niechęci autora artykułu do firmy Solbus. "znane (...) ze swoich spektakularnych porażek...", "ale uspokajamy, że nie były to autobusy marki Solbus…" - kompletny brak profesjonalizmu. Jeszcze żeby w tych przetargach ucierpiał MAN, czyli pracodawca autora artykułu, łatwiej byłoby zrozumieć rozgoryczenie. Pozdrawiam
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=38047
Artykuł bardzo stronniczy, etyka to tu daleko w las poszła, a to, że losy fabryki potoczyły się tak a nie inaczej to nie do końca wina Solbusa - wszyscy wiemy jakie były opóźnienia z wydaniem papierów na wozy LNG, pożar niestety ostro odbił się na decyzjach ale to też był czysty przypadek i nieszczęśliwy zbieg okoliczności, ja tam na nasze dwa gazowce nie narzekam, wozy całkiem przyjemne, choć mają jeszcze trochę wad i niedoróbek to jest to wszystko do wyłapania i usunięcia, myślę, że wozy na ropę nie sprawiały by tylu problemów jak LNG (u nas to głównie kwestia stacji tankowania i czasu, który jest do tego wymagany), ale mimo wszystko mam nadzieję, że Solbus spróbuje udziału w przetargu na wozy dla Wałbrzycha bo wolałbym je zdecydowanie bardziej niż wyroby Irisbusa.
Mam nadzieję, że Solbus się odbije bo - jakby nie patrzeć - proponują innowacyjne i unikalne na naszym rynku rozwiązania (np. lekka konstrukcja) w przeciwieństwie do np. Autosana (mimo całej mojej sympatii do tej marki). Trzeba też oddać sprawiedliwość, że aktualne problemy wynikają w dużej mierze z urzędniczej opieszałości a nie z winy firmy.
¯ebyś jeszcze widział o czym piszesz. Solbusa SMxx i Autosana M1xLF/LE opracował ten sam zespół konstruktorów w biura projektowego DOT3D, dlatego jak spojrzysz na parametry obu konstrukcji tj. masa własna, czy pojemność pasażerska, to zobaczysz bardzo duże podobieństwo.polsmol pisze:Mam nadzieję, że Solbus się odbije bo - jakby nie patrzeć - proponują innowacyjne i unikalne na naszym rynku rozwiązania (np. lekka konstrukcja) w przeciwieństwie do np. Autosana (mimo całej mojej sympatii do tej marki)
No i co to ma do rzeczy To jaki będzie produkt zależy wyłącznie od producenta, a nie biura projektowego, bo oni tworzą pojazd wedle wytycznych zleceniodawcy. Z resztą Autosan tym bardziej by nie mógł mieć tak dobrego autobusu jak Solbus, bo pojawiłyby się przesłanki, że jest on po prostu kopią.
A we wszystkim rozchodzi się jak zwykle o pieniądze, bo to one są miarą tego jak zaawansowana będzie nowa konstrukcja, a musi się ona zmieścić w zaplanowanym budżecie. No Autosan raczej nie zalicza się do grupy tych którzy by mieli oferować jakieś zaawansowane i drogie konstrukcje.
A we wszystkim rozchodzi się jak zwykle o pieniądze, bo to one są miarą tego jak zaawansowana będzie nowa konstrukcja, a musi się ona zmieścić w zaplanowanym budżecie. No Autosan raczej nie zalicza się do grupy tych którzy by mieli oferować jakieś zaawansowane i drogie konstrukcje.
Proszę w takim razie o uświadomienie mnie w czym konstrukcja Solbusa jest lepsza od konstrukcji Autosana oprócz opcji posiadania przez Solbusa napędu LNGAmalio pisze:Z resztą Autosan tym bardziej by nie mógł mieć tak dobrego autobusu jak Solbus, bo pojawiłyby się przesłanki, że jest on po prostu kopią.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
TRANSEXPO 2011: Solbus z dobrymi perspektywami na przyszłość
Podczas tegorocznych targów TRANSEXPO w Kielcach mieliśmy okazję porozmawiać o przeszłości i przyszłości FA Solbus. Po dramatycznych wydarzeniach w zeszłym roku wydaje się, że firma wypłynęła na zdecydowanie bardziej spokojne wody. W Kielcach Solbus pokazał autobusy z dwóch strategicznych umów na łączną liczbę 40 autobusów niskopodłogowych –z MZA Warszawa oraz MZK Puławy. Na stoisku firmy mogliśmy zobaczyć Solcity 12 w nowej, atrakcyjnej kolorystyce puławskiego przewoźnika oraz przeznaczony do Warszawy model Solcity 10 w barwach stołecznego przewoźnika. Z ciekawostek można podać, że w obu autobusach wszystkie płyny obsługowe zostały zgrupowane w jednej, łatwo dostępnej, komorze, aby ułatwić eksploatację pojazdów oraz obniżyć koszty obsługi. O ile do Puław zostały już dostarczone pierwsze autobusy, to warszawski test czeka Solbusa w listopadzie. O najnowszych wydarzeniach na rynku i sytuacji w fabryce rozmawialiśmy Jakubem Śliżakiem, członek zarządu soleckiej fabryki. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Ile w tym roku FA Solbus wyprodukuje autobusów?
Jakub Śliżak, członek zarządu FA Solbus: Dzięki wcześniejszym i obecnie realizowanym dostawom autobusów miejskich, Solbus w tym roku wyprodukuje łącznie ponad 60 egzemplarzy modelu Solcity i tym samym zyska niezbędne doświadczenie do konkurowania w segmencie autobusów miejskich. W tym roku dostarczymy na pewno egzemplarze dla: Puław –10 szt. (z czego 10 szt. do realizacji w 2012 r.);Warszawy –20 szt. Solcity 10; Krotoszyna –4 szt. SC10 i 1 szt. SL11 i Ostrołęki –3 szt. SC10. Dodatkowo ruszamy z montażem pojazdów dla MZK Biała Podlaska, gdzie w ostatnim czasie wygraliśmy kontrakt na dostawę 12 szt. Solcity 12. To zamówienie ma być zrealizowane w ciągu najbliższych 5 miesięcy. Jeżeli chodzi o segment międzymiastowy to oprócz wspomnianego już pojazdu SL11 dla Krotoszyna sprzedamy jeden egzemplarz ST11 dla szkoły nauki jazdy.
InfoBus.pl: Tuż po targach odbyło się przekazanie pierwszych autobusów dla Puław.
Jakub Śliżak: Zgadza się. Pierwsze Solbusy są już w Puławach. W piątek, 23 września, miało miejsce przekazanie pierwszej transzy dziesięciu autobusów Solcity dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach. W uroczystości uczestniczył prezydent miasta, Janusz Grobel oraz prezes MZK Puławy, Henryk Mizak. Po realizacji drugiej transzy kontraktu w styczniu 2012 roku, we flocie MZK znajdzie się łącznie 20 szt. autobusów marki Solbus –12 szt. Solbusów Solcity 12 o pojemności 110 pasażerów oraz 8 sztuk mieszczącego 90 pasażerów Solcity 10. Nowe Solbusy są napędzane oszczędnymi silnikami wyprodukowanymi przez koncern Cummins spełniającymi obecnie obowiązującą normę Euro5, o pojemności 6,7 litra i mocy 250KM. Lista wyposażenia pojazdów zawiera między innymi klimatyzację, system monitoringu, bramki liczące pasażerów, system biletowy, odbiorniki GPS, elektroniczne tablice kierunkowe i system dźwiękowej informacji pasażerskiej. W komorze silnika zainstalowano system gaszenia pożaru Fire Trace. Wszystkie płyny eksploatacyjne zostały zgrupowane w jednym łatwo dostępnym miejscu, w celu zminimalizowania czasu potrzebnego do wykonania czynności obsługowych. Rozwiązanie to znalazło się także w produktowych obecnie przez Solbusa dwudziestu autobusach Solcity 10 dla MZA Warszawa oraz zamówionych przez MZK w Białej Podlaskiej dwunastu autobusach Solcity 12.
InfoBus.pl: Tak spora liczby kontraktów to całkiem niezłe rozdanie po zeszłorocznej zapaści i ogłoszeniu upadłości przez firmę. Na jakim aktualnie etapie jest ten proces porządkowania długów FA Solbus?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście to nowe otwarcie wygląda imponująco, szczególnie biorąc pod uwagę, że w wielu ogłoszonych zamówieniach nie wystartowaliśmy, gdyż nie mogliśmy się tutaj wykazać koniecznym doświadczeniem. Jeszcze raz chciałbym podziękować wszystkim naszym klientom za okazane zaufanie i pomoc. Co do postępowania układowego z wierzycielami to myślę, że do końca roku ostatecznie zamkniemy ten etap i będziemy mogli powrócić na arenę zamówień publicznych pod nazwą FA Solbus. To nasz priorytet. Przypomnę, że teraz w ramach przetargów jesteśmy reprezentowani przez firmy Lider Trading i Blue Line.
InfoBus.pl: Jesteście cały czas pionierem w zakresie zasilania autobusów skroplonym, gazem ziemnym (LNG). Jakie są tutaj perspektywy rozwoju?
Jakub Śliżak: Mocno wierzymy w tę technologię. Aktualnie dwa autobusy Solcity 12 LNG jeżdżą po ulicach Wałbrzycha. Pomimo, że Amerykanie i Chińczycy idą zdecydowanie w kierunku LNG i liczba pojazdów napędzanych tym ekologicznym pojazdem idzie tam w tysiące, to według naszej wiedzy, te dwa Solbusy są jak na razie jedynymi w Europie autobusami napędzanymi LNG. Tak więc Solbus cały czas przeciera szlaki dla innych. Wywalczyliśmy dopuszczenie do ruchu autobusów na LNG, a obecnie prowadzimy kampanię na rzecz zrównania stawek akcyzy na CNG i LNG. Wystarczy powiedzieć, że pracownicy Ministerstwa Finansów, zapewne nie odróżniając LNG od LPG, stosują różne stawki akcyzy na tą substancję o tym samym składzie chemicznym. Przecież LNG tym różni się od CNG, co woda od lodu, czyli stanem skupienia. Jeśli ten paradoks zostanie utrzymany w przepisach fiskalnych, i stawka akcyzy na LNG nadal będzie wynosić 30 groszy za litr, to przy drożejącym oleju napędowym, LNG i tak będzie opłacalne dla przewoźników. Po likwidacji akcyzy powinien nastąpić boom, tak jak stało się to już w Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Tymczasem szkoda, że kontrakt krakowski nie doszedł do skutku, bo przy 31 autobusach zapewnilibyśmy właściwą stację tankowania LNG. Obecnie MZK Wałbrzych korzysta z systemu przelewowego bez kriopompy. W rezultacie tankowanie zajmuje dużo czasu, nie można napełnić całego zbiornika LNG i przewoźnik nie ma pewności ile paliwa jest w zbiorniku i ile zostało spalone. Cały czas staramy się ustalić przyczynę znacznych rozbieżności pomiędzy wynikami z Ostrowa Wlkp.(ok. 24 kg / 100 km) a w Wałbrzychu (54 kg / 100 km). Moim zdaniem nawet przy zużyciu 40 kg/ 100 km przez autobus 12-metrowy rachunek ekonomiczny cały czas wychodzi na plus.
InfoBus.pl: A co słychać w temacie procesu o plagiat jaki wytoczył Wam SOR?
Jakub Śliżak: Ten temat zamarł, co najlepiej świadczy o prawdziwych intencjach pozywających.
InfoBus.pl: Solbus działa od całkiem niedawna w segmencie miejskim, natomiast wcześniej byliście jednym liderów kategorii międzymiastowej. Co się dzieje w tym segmencie, który wszyscy producencie powoli opuszczają? Czy szykujcie tutaj jakiś specjalny pojazd na specjalne czasy?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście –segment fabrycznie nowych pojazdów międzymiastowych zamiera w Polsce i raczej nie pomoże tutaj jakiś cudowna oferta. Po prostu ten segment musi przeobrazić się w kierunku, w jakim kilka lat temu poszedł rynek przewozów miejskich. To przetargi publiczne na pakiety linii, gwarantujące z jednej strony normalny rozwój przewoźnika i możliwość odnowy jego floty, jak i zabezpieczające interes pasażerów –szczególnie tych z mniejszych miejscowości.
InfoBus.pl: Co z eksportem Solbusa? Czy jeszcze wrócicie do Wielkiej Brytanii?
Jakub Śliżak: Na Wyspy na razie się nie wybieramy, a sposób w jaki zostaliśmy tam potraktowani przez naszego „partnera”raczej nakazuje nam omijać to miejsce. Natomiast poważnie myślimy o krajach sąsiedzkich –w tym przede wszystkich o Litwie, gdzie już nawiązaliśmy współpracę z lokalnym dilerem. Bierzemy tutaj udział w przetargu na dostawę ponad 40. autobusów. Czy coś z tego będzie? Czas pokaże.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda Wasza oferta w zakresie autobusów i czy czekają ją w przyszłości jakieś zmiany?
Jakub Śliżak: Raczej nie przewidujemy tutaj radykalnych zmian w najbliższej przyszłości. Teraz nadszedł czas na jej doszlifowanie po wręcz rewolucyjnym jej rozwoju. W zakresie autobusów miejskich na rodzinę Solcity składającą się niskopodłogowe modele SM10, SM12 i SM 18 oraz niskowejściowe z serii SC: 10,5 LE i 11 LE. Najbliższa większa zmiana jaka nas czeka to zastosowani nowego silnika Cummins o pojemności 8,9 l do nowych autobusów SM12 dla MZK Biała Podlaska.
InfoBus.pl: W ostatnim czasie w zarządzie FA Solbus zaszły spore zmiany. Jak wygląda aktualny skład?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście –do firmy wrócił mój brat - Michał Śliżak, który przejął eksport i marketing, natomiast ja zajmuje się teraz logistyką. Antoni Śliżak niezmiennie jest odpowiedzialny za produkcję, a prezesem zarządu został Marek Wyrzykowski.
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=42943