Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: oolek15 »

Pytanie czy tylko ten pojazd był felerny czy to jakaś usterka dotycząca większej ilości pojazdów.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: J-31 »

No właśnie ta kwestia to wielki znak zapytania szczególnie dla przewoźnika ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Auper »

Zobaczymy, jak nagle wszystkie znikną z ulic to sprawa będzie oczywista...;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Marcin_558 »

Na razie MPK z Częstochowy odebrało 2 sztuk, a na linie miały wyjechać dopiero koło 2016 roku. Wiec MPK może prosić o dokładne sprawdzenie kolejnych sztuk i wyeliminowanie tego co było przyczyną pożaru. Ja bym nie skreślał Solbusa. Jako jedyni się bawią w Polsce w CNG/Hybrid.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Marcin_558 »

Odpowiedź Lider Trading co do pożaru Solbus SM18:
Lider Trading odpowiada na temat pożaru w Lisim Ogonie

Producentów Solbusów przedstawił dziś na swojej stronie internetowej oświadczenie na temat wczorajszego zdarzenia pod Bydgoszczą. Prezentujemy na naszym portalu jego treść.

"W związku z zainteresowaniem wczorajszym zdarzeniem na drodze krajowej nr 10 pragniemy przekazać opinii publicznej parę informacji i uwag odnośnie technologii i bezpieczeństwa autobusów miejskich.

Przede wszystkim pragniemy przypomnieć, że wypadki w postaci pożaru autobusu zdarzają się praktycznie od zawsze i dotyczy to każdej marki, zarówno na etapie produkcji, jak też u klienta. Znane są pożary pojedynczych autobusów, kilku autobusów z dostarczonej partii, autobusów diesla i autobusów gazowych, zarówno w Polsce jak i u przewoźników w innych krajach Unii Europejskiej.

Na tym tle wczorajszy wypadek, w którym uszkodzeniu uległ tył autobusu a w żadnym momencie nie było zagrożenia dla kierowcy czy osób postronnych, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zwłaszcza, że dotyczył on pojazdu testowego, w którym inżynierowie Lider Trading wraz z inżynierami głównych komponentów układu napędowego testowali różne parametry sterowania autobusem.

Tych, którzy mogą się zastanawiać nad bezpieczeństwem pojazdów komunikacji publicznej możemy zapewnić, że pojazdy dostarczane do klientów spełniają wszystkie wymagania homologacyjne oraz wykonane są zgodnie z pełną wiedzą inżynierską zapewniającą także bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Dotyczy to także w szczególności autobusów hybrydowych, które w najbliższym czasie zostaną przekazane do MPK Częstochowa."

http://infobus.pl/lider-trading-odpowia ... 79454.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: J-31 »

Odpowiedź mogła być tylko jedna ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: TLG »

Żadnych konkretów czyli nie mają pojęcia co zawiniło. Przy czym - moim skromnym zdaniem - na prawdę mało prawdopodobne, że przyczyna leży po stronie samego Solbusa.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Marcin_558 »

http://www.czgk.pl/details.php?image_id=69759 - pulpit częstochowskiego SM18, a tam graficznie SM18 w barwach bydgoskich pokazujący gdzie są otwarte drzwi :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: J-31 »

Mają po prostu taką ikonkę, pojazdu w takich barwach i dlatego tak wygląda. Nie wydaje mi się, aby komukolwiek chciało się tworzyć grafikę dla każdego SM18 w Polsce. Nie wiem z czego twórcy oprogramowania korzystali, ale malowanie bydgoskie jest łatwiejsze do otworzenia niż częstochowskie. Przy częstochowskim trzeba się trochę napracować, ze względu na "łuki". A zatem ktoś poszedł na łatwiznę ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Auper »

Ja bym tu nie szukał pójścia na łatwiznę, tylko po prostu czytelności wskazań

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Przemek »

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57329.html
Już wiadomo co nieco o pożarze częstochowskich hybryd gazowych. Więcej w artykule.
Powołany przez Prokuraturę Rejonową Częstochowa-Południe, w ramach dochodzenia w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego życiu i zdrowiu, biegły z zakresu pożarnictwa stwierdził wstępnie, że przyczyną pożaru mogła być wadliwie działająca instalacja elektryczna pojazdu. Dla potwierdzenia konieczne były jednak wnikliwe badania. Pobrano próbki materiałów konstrukcyjnych ocalałych z pożaru. Po ponad pół roku teza została zweryfikowana.
Zbiega się to ze stwierdzonymi przez częstochowskie MPK i opisanymi przez nas nieprawidłowościami w montażu instalacji elektrycznej przy superkondensatorach, gdzie zastosowano przewody o średnicy mniejszej od dedykowanego otworu przyłączeniowego w korpusach tych urządzeń (wolną przestrzeń montażysta zakleił silikonem). Wynika więc, że cieńsze od przewidywanych przewody mogły się przegrzewać.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: J-31 »

Czytałem te artykuły - bo w sumie były już chyba ze dwa na ten temat i przyznam szczerze, że póki ograniczymy się do tych powyższych cytatów, które są Twoim poście - to oczywiście można by wysnuć wniosek, że to jest tylko i wyłącznie wina producenta - błędy na etapie montażu.

Jednakże jeśli przeczytamy sobie dalsze wnioski ze śledztwa to sprawa ma znacznie szerszy aspekt i wcale nie wesoły - ocierający się o proces homologacji tych pojazdów.

Co więcej ...
Transport Publiczny pisze:Przypominamy, że zarówno producent pojazdów, jak i MPK zwracali się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finansującego zakup z programu Gazela z monitami o wydłużenie terminu rozliczenia środków, bowiem narzucony przez Fundusz czas nie pozwalał na w swobodny tok konstruowania nieistniejącego typu pojazdu o specyfikacji narzuconej przez sam Fundusz. Terminu nie wydłużono, więc konstruowanie hybryd odbywało się w dużym pośpiechu.
... to ostatnie zdanie wyjaśnia już wszystko. :chytry:

Producent miał bardzo mało czasu na to by dopracować tą konstrukcję. Wszystko odbywało się w pośpiechu, bo naciskało MPK i NFOŚiGW. Podejrzewam, że w trakcie produkcji producent nie miał "dedykowanych" kabli, więc zainstalowano to co było w magazynie. Byle, szybko, bo czas nagli... i to jest recepta jak doprowadzić do tragedii

Producent odmówił serwisowania pojazdów. MPK Częstochowa nie wypuści tych autobusów na ulice, ponieważ są wątpliwości co do homologacji tych pojazdów. I poniżej jeszcze jeden ważny cytat
Transport Publiczny pisze:Zespół, w skład którego wchodzą naukowcy z Wydziału Samochodów i Maszyn Rolniczych Politechniki Warszawskiej, jest w kontakcie z Prokuraturą. - W toku postępowania Prokuratura Rejonowa zasięgnęła opinii Wydziału celem ustalenia, czy autobusy hybrydowe Solbus są pojazdami o prawidłowej konstrukcji technicznej – poinformował prok. Ozimek.

Ciąg dalszy, w tej sprawie, zapewne nastąpi :cool:

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

Post autor: Przemek »

Po takich zarzutach można być pełnym obaw o dalszą przyszłość Solbusa/Lider Trading. Reputacja wśród przewoźników na pewno mocno podupadła.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

Post autor: J-31 »

Tak, cała ta sprawa niestety może spowodować utratę zaufania i w konsekwencji całkowity upadek tego producenta. On i tak już w zasadzie nie mają zamówień na miejskie autobusy w Polsce, w ich miejsce wchodzi nieśmiało Ursus ;)

zbigniewnosacz12
Posty: 3
Rejestracja: 2018-01-23, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

Post autor: zbigniewnosacz12 »

Ciekawe jak ta sprawa się zakończy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

Post autor: Marcin_558 »

Niespodzianka w Warszawie. Autosan pobierający licencje na Solbus SM18 LNG chce wygrać przetarg na 160 gazowców.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

Post autor: J-31 »

Link do artykułu dla ciekawskich :strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 65136.html

No i po prostu jestem w szoku. Tzn. z chwilą, gdy MZA ogłosiło w przetargu również zadanie na zakup 90 szt. autobusów klasy MEGA LNG, mówiło się, że tylko Solbus takie autobusy produkował... ale teraz już firma nie produkuje, więc ofert chyba nie będzie.

Aczkolwiek niespodzianką dla mnie jest to, że autobusy LNG oferuje również Solaris Bus & Coach. Chyba ich nie zobaczymy, a szkoda, bo może byłyby lepsze od Solbusów.

Aczkolwiek, skrobnę to tak, że w sumie Solbus Solcity 18LNG nie jest taki zły. Autobusy kursują i w sumie nie sprawiają większych problemów, ale ich straszną wadą jest to, że szafa jest mega wielka. Zajmuje mnóstwo miejsca i część przestrzeni pasażerskiej. Pytanie jest takie - co zrobi Autosan z tymi autobusami ? Czy odtworzą to co znamy, czy coś zmienią ? :cool:

Cóż. Chyba jest szansa, że się tego za rok dowiemy :P

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solbus”