Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
W poniedziałek MPK Częstochowa odbiera pierwsze Solbusy hybrydowo-gazowe:
http://www.wczestochowie.pl/artykul/229 ... estochowie
http://www.wczestochowie.pl/artykul/229 ... estochowie
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Jak pech to pech:
W Lisim Ogonie spłonął w trakcie testów nowy autobus marki SOLBUS. Nikt nie ucierpiał.
Nowy autobus marki SOLBUS odbywający jazdę próbną zapalił się około godz. 7.45 na drodze krajowej nr 10 koło Lisiego Ogona. Nikt nie ucierpiał, bo w pojeździe znajdował się tylko kierowca.
W pożarze nikt nie odniósł obrażeń. Autobusem jechał tylko kierowca który odbywał jazdę testową. Na czas trwania akcji droga krajowa nr 10 na wysokości Lisiego Ogona była zablokowana.
- Ogień pojawił się na dachu pojazdu, ponieważ właśnie tam znajduje się układ wydechowy. Na miejsce zdarzenia zostały zadysponowane trzy zastępy strażaków z PSP. Tył pojazdu spłonął doszczętnie. W autobusie prawdopodobnie doszło do samozapłonu lub do awarii układu zasilania. Straty szacujemy na około 500 tys. zł - informuje oficer dyżurny Miejskiego Stanowiska Kierowania PSP w Bydgoszczy, st. ogniomistrz Grzegorz Kruszyński.
http://infofordon.pl/201511192266/w-lis ... -ucierpial
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Jaki to był szolbus?
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Autobus który się spalił był to SM18 dla Częstochowy:
https://www.facebook.com/jrg4bydgoszcz/ ... 6437427977
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=3726
Autobus był na jeździe testowej.
...
Nawet dobre oceny zebrały pierwsze sztuki w MPK Częstochowa:
Ale tak post pod postem w odstępie zaledwie kilkunastu minut...?/Auper
https://www.facebook.com/jrg4bydgoszcz/ ... 6437427977
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=3726
Autobus był na jeździe testowej.
...
Nawet dobre oceny zebrały pierwsze sztuki w MPK Częstochowa:
Krzysztof Basiukiewicz
Dziś przed godziną 12 do zajezdni dodarł drugi hybrydowy Solbus, według zapewnień producenta wszystkie autobusy powinny się znaleźć się w Częstochowie do końca listopada.
Jako że miałem przyjemność jeździć hybrydą zarówno jako pasażer jak również usiąść za sterami podzielę się z wami moimi wrażeniem, za punkt odniesienia chciałbym tu wziąć Solarisa Urbino III. Solbus zaskoczył mnie starannym wykonaniem wnętrza, jakość użytych materiałów i ich spasowanie robią dobre wrażenie. Nie ma tam tandetnych plastików, nic nie piszczy i nie skrzypi. Guziki "Stop" oraz otwarcia drzwi przez pasażerów podświetlone ledami , jest to ukłon w stronę słabo widzących pasażerów. Duże przesuwne okna , podobne jak w mercedesach ale większe i usytuowane wyżej.
Fotele dla pasażerów zdecydowanie wygodniejsze niż w Solarisie. Reasumując moim zdaniem wnętrze wygląda lepiej i nowocześniej niż w przypadku konkurenta.
Hybrydy mają tak zwane sztywne zawieszenie jednak komfort jazdy jest wyższy a niżeli w przypadku Urbino III. Przyspieszenie również jest lepsze i bardziej płynne ( brak skrzyni biegów ). Jeśli jesteśmy przy sprawach technicznych : Silnik gazowy CNG Euro 6 czeskiej produkcji o pojemności 12 litrów nie napędza pojazdu a służy do produkcji energii elektrycznej zasilającej silnik elektryczny ( generator prądu ) oraz ogrzewania , zasilania układu pneumatycznego itp. Pod względem ekologicznym wypada świetnie spaliny to ... para wodna oraz dwutlenek węgla.
Za minus mogę uznać kulturę pracy silnika, jest on głośny i bliżej mu do Ikarusa niż do nowszych konstrukcji. Serwisanci zapewniają jednak że w ostatecznej wersji obroty będą stale i niższe niż teraz co sprawi iż autobus będzie cichy.
http://ckmkm.inds.pl/forum/viewtopic.ph ... &start=350
Ale tak post pod postem w odstępie zaledwie kilkunastu minut...?/Auper
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
No to mają sporego pecha i pod wielkim znakiem zapytania są dostawy dla Częstochowy, bo jeżeli w trakcie przejazdu technicznego doszło do zapłonu, tzn. że coś jest źle - teraz pytanie co z SM12, czy one również mogą być niebezpieczne ?
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Pytanie czy tylko ten pojazd był felerny czy to jakaś usterka dotycząca większej ilości pojazdów.
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
No właśnie ta kwestia to wielki znak zapytania szczególnie dla przewoźnika
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Zobaczymy, jak nagle wszystkie znikną z ulic to sprawa będzie oczywista...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Na razie MPK z Częstochowy odebrało 2 sztuk, a na linie miały wyjechać dopiero koło 2016 roku. Wiec MPK może prosić o dokładne sprawdzenie kolejnych sztuk i wyeliminowanie tego co było przyczyną pożaru. Ja bym nie skreślał Solbusa. Jako jedyni się bawią w Polsce w CNG/Hybrid.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Odpowiedź Lider Trading co do pożaru Solbus SM18:
Lider Trading odpowiada na temat pożaru w Lisim Ogonie
Producentów Solbusów przedstawił dziś na swojej stronie internetowej oświadczenie na temat wczorajszego zdarzenia pod Bydgoszczą. Prezentujemy na naszym portalu jego treść.
"W związku z zainteresowaniem wczorajszym zdarzeniem na drodze krajowej nr 10 pragniemy przekazać opinii publicznej parę informacji i uwag odnośnie technologii i bezpieczeństwa autobusów miejskich.
Przede wszystkim pragniemy przypomnieć, że wypadki w postaci pożaru autobusu zdarzają się praktycznie od zawsze i dotyczy to każdej marki, zarówno na etapie produkcji, jak też u klienta. Znane są pożary pojedynczych autobusów, kilku autobusów z dostarczonej partii, autobusów diesla i autobusów gazowych, zarówno w Polsce jak i u przewoźników w innych krajach Unii Europejskiej.
Na tym tle wczorajszy wypadek, w którym uszkodzeniu uległ tył autobusu a w żadnym momencie nie było zagrożenia dla kierowcy czy osób postronnych, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zwłaszcza, że dotyczył on pojazdu testowego, w którym inżynierowie Lider Trading wraz z inżynierami głównych komponentów układu napędowego testowali różne parametry sterowania autobusem.
Tych, którzy mogą się zastanawiać nad bezpieczeństwem pojazdów komunikacji publicznej możemy zapewnić, że pojazdy dostarczane do klientów spełniają wszystkie wymagania homologacyjne oraz wykonane są zgodnie z pełną wiedzą inżynierską zapewniającą także bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Dotyczy to także w szczególności autobusów hybrydowych, które w najbliższym czasie zostaną przekazane do MPK Częstochowa."
http://infobus.pl/lider-trading-odpowia ... 79454.html
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Odpowiedź mogła być tylko jedna
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Żadnych konkretów czyli nie mają pojęcia co zawiniło. Przy czym - moim skromnym zdaniem - na prawdę mało prawdopodobne, że przyczyna leży po stronie samego Solbusa.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
http://www.czgk.pl/details.php?image_id=69759 - pulpit częstochowskiego SM18, a tam graficznie SM18 w barwach bydgoskich pokazujący gdzie są otwarte drzwi
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Mają po prostu taką ikonkę, pojazdu w takich barwach i dlatego tak wygląda. Nie wydaje mi się, aby komukolwiek chciało się tworzyć grafikę dla każdego SM18 w Polsce. Nie wiem z czego twórcy oprogramowania korzystali, ale malowanie bydgoskie jest łatwiejsze do otworzenia niż częstochowskie. Przy częstochowskim trzeba się trochę napracować, ze względu na "łuki". A zatem ktoś poszedł na łatwiznę
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Ja bym tu nie szukał pójścia na łatwiznę, tylko po prostu czytelności wskazań
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57329.html
Już wiadomo co nieco o pożarze częstochowskich hybryd gazowych. Więcej w artykule.
Już wiadomo co nieco o pożarze częstochowskich hybryd gazowych. Więcej w artykule.
Powołany przez Prokuraturę Rejonową Częstochowa-Południe, w ramach dochodzenia w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego życiu i zdrowiu, biegły z zakresu pożarnictwa stwierdził wstępnie, że przyczyną pożaru mogła być wadliwie działająca instalacja elektryczna pojazdu. Dla potwierdzenia konieczne były jednak wnikliwe badania. Pobrano próbki materiałów konstrukcyjnych ocalałych z pożaru. Po ponad pół roku teza została zweryfikowana.
Zbiega się to ze stwierdzonymi przez częstochowskie MPK i opisanymi przez nas nieprawidłowościami w montażu instalacji elektrycznej przy superkondensatorach, gdzie zastosowano przewody o średnicy mniejszej od dedykowanego otworu przyłączeniowego w korpusach tych urządzeń (wolną przestrzeń montażysta zakleił silikonem). Wynika więc, że cieńsze od przewidywanych przewody mogły się przegrzewać.
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Czytałem te artykuły - bo w sumie były już chyba ze dwa na ten temat i przyznam szczerze, że póki ograniczymy się do tych powyższych cytatów, które są Twoim poście - to oczywiście można by wysnuć wniosek, że to jest tylko i wyłącznie wina producenta - błędy na etapie montażu.
Jednakże jeśli przeczytamy sobie dalsze wnioski ze śledztwa to sprawa ma znacznie szerszy aspekt i wcale nie wesoły - ocierający się o proces homologacji tych pojazdów.
Co więcej ...
Producent miał bardzo mało czasu na to by dopracować tą konstrukcję. Wszystko odbywało się w pośpiechu, bo naciskało MPK i NFOŚiGW. Podejrzewam, że w trakcie produkcji producent nie miał "dedykowanych" kabli, więc zainstalowano to co było w magazynie. Byle, szybko, bo czas nagli... i to jest recepta jak doprowadzić do tragedii
Producent odmówił serwisowania pojazdów. MPK Częstochowa nie wypuści tych autobusów na ulice, ponieważ są wątpliwości co do homologacji tych pojazdów. I poniżej jeszcze jeden ważny cytat
Ciąg dalszy, w tej sprawie, zapewne nastąpi
Jednakże jeśli przeczytamy sobie dalsze wnioski ze śledztwa to sprawa ma znacznie szerszy aspekt i wcale nie wesoły - ocierający się o proces homologacji tych pojazdów.
Co więcej ...
... to ostatnie zdanie wyjaśnia już wszystko.Transport Publiczny pisze:Przypominamy, że zarówno producent pojazdów, jak i MPK zwracali się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finansującego zakup z programu Gazela z monitami o wydłużenie terminu rozliczenia środków, bowiem narzucony przez Fundusz czas nie pozwalał na w swobodny tok konstruowania nieistniejącego typu pojazdu o specyfikacji narzuconej przez sam Fundusz. Terminu nie wydłużono, więc konstruowanie hybryd odbywało się w dużym pośpiechu.
Producent miał bardzo mało czasu na to by dopracować tą konstrukcję. Wszystko odbywało się w pośpiechu, bo naciskało MPK i NFOŚiGW. Podejrzewam, że w trakcie produkcji producent nie miał "dedykowanych" kabli, więc zainstalowano to co było w magazynie. Byle, szybko, bo czas nagli... i to jest recepta jak doprowadzić do tragedii
Producent odmówił serwisowania pojazdów. MPK Częstochowa nie wypuści tych autobusów na ulice, ponieważ są wątpliwości co do homologacji tych pojazdów. I poniżej jeszcze jeden ważny cytat
Transport Publiczny pisze:Zespół, w skład którego wchodzą naukowcy z Wydziału Samochodów i Maszyn Rolniczych Politechniki Warszawskiej, jest w kontakcie z Prokuraturą. - W toku postępowania Prokuratura Rejonowa zasięgnęła opinii Wydziału celem ustalenia, czy autobusy hybrydowe Solbus są pojazdami o prawidłowej konstrukcji technicznej – poinformował prok. Ozimek.
Ciąg dalszy, w tej sprawie, zapewne nastąpi
Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG
Po takich zarzutach można być pełnym obaw o dalszą przyszłość Solbusa/Lider Trading. Reputacja wśród przewoźników na pewno mocno podupadła.
Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG
Tak, cała ta sprawa niestety może spowodować utratę zaufania i w konsekwencji całkowity upadek tego producenta. On i tak już w zasadzie nie mają zamówień na miejskie autobusy w Polsce, w ich miejsce wchodzi nieśmiało Ursus
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2018-01-23, 14:33
- Lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG
Ciekawe jak ta sprawa się zakończy.