Strona 2 z 2

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-19, 17:28
autor: oolek15
Pytanie czy tylko ten pojazd był felerny czy to jakaś usterka dotycząca większej ilości pojazdów.

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-19, 18:40
autor: J-31
No właśnie ta kwestia to wielki znak zapytania szczególnie dla przewoźnika ;)

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-19, 21:53
autor: Auper
Zobaczymy, jak nagle wszystkie znikną z ulic to sprawa będzie oczywista...;)

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-19, 22:05
autor: Marcin_558
Na razie MPK z Częstochowy odebrało 2 sztuk, a na linie miały wyjechać dopiero koło 2016 roku. Wiec MPK może prosić o dokładne sprawdzenie kolejnych sztuk i wyeliminowanie tego co było przyczyną pożaru. Ja bym nie skreślał Solbusa. Jako jedyni się bawią w Polsce w CNG/Hybrid.

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-20, 15:53
autor: Marcin_558
Odpowiedź Lider Trading co do pożaru Solbus SM18:
Lider Trading odpowiada na temat pożaru w Lisim Ogonie

Producentów Solbusów przedstawił dziś na swojej stronie internetowej oświadczenie na temat wczorajszego zdarzenia pod Bydgoszczą. Prezentujemy na naszym portalu jego treść.

"W związku z zainteresowaniem wczorajszym zdarzeniem na drodze krajowej nr 10 pragniemy przekazać opinii publicznej parę informacji i uwag odnośnie technologii i bezpieczeństwa autobusów miejskich.

Przede wszystkim pragniemy przypomnieć, że wypadki w postaci pożaru autobusu zdarzają się praktycznie od zawsze i dotyczy to każdej marki, zarówno na etapie produkcji, jak też u klienta. Znane są pożary pojedynczych autobusów, kilku autobusów z dostarczonej partii, autobusów diesla i autobusów gazowych, zarówno w Polsce jak i u przewoźników w innych krajach Unii Europejskiej.

Na tym tle wczorajszy wypadek, w którym uszkodzeniu uległ tył autobusu a w żadnym momencie nie było zagrożenia dla kierowcy czy osób postronnych, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zwłaszcza, że dotyczył on pojazdu testowego, w którym inżynierowie Lider Trading wraz z inżynierami głównych komponentów układu napędowego testowali różne parametry sterowania autobusem.

Tych, którzy mogą się zastanawiać nad bezpieczeństwem pojazdów komunikacji publicznej możemy zapewnić, że pojazdy dostarczane do klientów spełniają wszystkie wymagania homologacyjne oraz wykonane są zgodnie z pełną wiedzą inżynierską zapewniającą także bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Dotyczy to także w szczególności autobusów hybrydowych, które w najbliższym czasie zostaną przekazane do MPK Częstochowa."

http://infobus.pl/lider-trading-odpowia ... 79454.html

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-20, 21:44
autor: J-31
Odpowiedź mogła być tylko jedna ;)

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2015-11-21, 09:43
autor: TLG
Żadnych konkretów czyli nie mają pojęcia co zawiniło. Przy czym - moim skromnym zdaniem - na prawdę mało prawdopodobne, że przyczyna leży po stronie samego Solbusa.

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2016-02-11, 00:20
autor: Marcin_558
http://www.czgk.pl/details.php?image_id=69759 - pulpit częstochowskiego SM18, a tam graficznie SM18 w barwach bydgoskich pokazujący gdzie są otwarte drzwi :)

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2016-02-11, 22:50
autor: J-31
Mają po prostu taką ikonkę, pojazdu w takich barwach i dlatego tak wygląda. Nie wydaje mi się, aby komukolwiek chciało się tworzyć grafikę dla każdego SM18 w Polsce. Nie wiem z czego twórcy oprogramowania korzystali, ale malowanie bydgoskie jest łatwiejsze do otworzenia niż częstochowskie. Przy częstochowskim trzeba się trochę napracować, ze względu na "łuki". A zatem ktoś poszedł na łatwiznę ;)

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2016-02-12, 00:56
autor: Auper
Ja bym tu nie szukał pójścia na łatwiznę, tylko po prostu czytelności wskazań

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2018-01-09, 02:57
autor: Przemek
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57329.html
Już wiadomo co nieco o pożarze częstochowskich hybryd gazowych. Więcej w artykule.
Powołany przez Prokuraturę Rejonową Częstochowa-Południe, w ramach dochodzenia w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego życiu i zdrowiu, biegły z zakresu pożarnictwa stwierdził wstępnie, że przyczyną pożaru mogła być wadliwie działająca instalacja elektryczna pojazdu. Dla potwierdzenia konieczne były jednak wnikliwe badania. Pobrano próbki materiałów konstrukcyjnych ocalałych z pożaru. Po ponad pół roku teza została zweryfikowana.
Zbiega się to ze stwierdzonymi przez częstochowskie MPK i opisanymi przez nas nieprawidłowościami w montażu instalacji elektrycznej przy superkondensatorach, gdzie zastosowano przewody o średnicy mniejszej od dedykowanego otworu przyłączeniowego w korpusach tych urządzeń (wolną przestrzeń montażysta zakleił silikonem). Wynika więc, że cieńsze od przewidywanych przewody mogły się przegrzewać.

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2018-01-09, 11:18
autor: J-31
Czytałem te artykuły - bo w sumie były już chyba ze dwa na ten temat i przyznam szczerze, że póki ograniczymy się do tych powyższych cytatów, które są Twoim poście - to oczywiście można by wysnuć wniosek, że to jest tylko i wyłącznie wina producenta - błędy na etapie montażu.

Jednakże jeśli przeczytamy sobie dalsze wnioski ze śledztwa to sprawa ma znacznie szerszy aspekt i wcale nie wesoły - ocierający się o proces homologacji tych pojazdów.

Co więcej ...
Transport Publiczny pisze:Przypominamy, że zarówno producent pojazdów, jak i MPK zwracali się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finansującego zakup z programu Gazela z monitami o wydłużenie terminu rozliczenia środków, bowiem narzucony przez Fundusz czas nie pozwalał na w swobodny tok konstruowania nieistniejącego typu pojazdu o specyfikacji narzuconej przez sam Fundusz. Terminu nie wydłużono, więc konstruowanie hybryd odbywało się w dużym pośpiechu.
... to ostatnie zdanie wyjaśnia już wszystko. :chytry:

Producent miał bardzo mało czasu na to by dopracować tą konstrukcję. Wszystko odbywało się w pośpiechu, bo naciskało MPK i NFOŚiGW. Podejrzewam, że w trakcie produkcji producent nie miał "dedykowanych" kabli, więc zainstalowano to co było w magazynie. Byle, szybko, bo czas nagli... i to jest recepta jak doprowadzić do tragedii

Producent odmówił serwisowania pojazdów. MPK Częstochowa nie wypuści tych autobusów na ulice, ponieważ są wątpliwości co do homologacji tych pojazdów. I poniżej jeszcze jeden ważny cytat
Transport Publiczny pisze:Zespół, w skład którego wchodzą naukowcy z Wydziału Samochodów i Maszyn Rolniczych Politechniki Warszawskiej, jest w kontakcie z Prokuraturą. - W toku postępowania Prokuratura Rejonowa zasięgnęła opinii Wydziału celem ustalenia, czy autobusy hybrydowe Solbus są pojazdami o prawidłowej konstrukcji technicznej – poinformował prok. Ozimek.

Ciąg dalszy, w tej sprawie, zapewne nastąpi :cool:

Re: Solcity SM12/SM18 CNG / Solcity SM12/SM18 HybridCNG

: 2018-01-09, 11:24
autor: Przemek
Po takich zarzutach można być pełnym obaw o dalszą przyszłość Solbusa/Lider Trading. Reputacja wśród przewoźników na pewno mocno podupadła.

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

: 2018-01-09, 11:43
autor: J-31
Tak, cała ta sprawa niestety może spowodować utratę zaufania i w konsekwencji całkowity upadek tego producenta. On i tak już w zasadzie nie mają zamówień na miejskie autobusy w Polsce, w ich miejsce wchodzi nieśmiało Ursus ;)

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

: 2018-01-23, 14:45
autor: zbigniewnosacz12
Ciekawe jak ta sprawa się zakończy.

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

: 2020-07-07, 18:02
autor: Marcin_558
Niespodzianka w Warszawie. Autosan pobierający licencje na Solbus SM18 LNG chce wygrać przetarg na 160 gazowców.

Re: Solcity CNG / Solcity Hybrid CNG

: 2020-07-08, 16:34
autor: J-31
Link do artykułu dla ciekawskich :strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 65136.html

No i po prostu jestem w szoku. Tzn. z chwilą, gdy MZA ogłosiło w przetargu również zadanie na zakup 90 szt. autobusów klasy MEGA LNG, mówiło się, że tylko Solbus takie autobusy produkował... ale teraz już firma nie produkuje, więc ofert chyba nie będzie.

Aczkolwiek niespodzianką dla mnie jest to, że autobusy LNG oferuje również Solaris Bus & Coach. Chyba ich nie zobaczymy, a szkoda, bo może byłyby lepsze od Solbusów.

Aczkolwiek, skrobnę to tak, że w sumie Solbus Solcity 18LNG nie jest taki zły. Autobusy kursują i w sumie nie sprawiają większych problemów, ale ich straszną wadą jest to, że szafa jest mega wielka. Zajmuje mnóstwo miejsca i część przestrzeni pasażerskiej. Pytanie jest takie - co zrobi Autosan z tymi autobusami ? Czy odtworzą to co znamy, czy coś zmienią ? :cool:

Cóż. Chyba jest szansa, że się tego za rok dowiemy :P