SOR BN12 CNG
Ło jasny gwint!
Wczoraj czekając na przystanku na darmowego Solarisa na kole, który się jak zwykle spóźniał ujrzałem podjeżdżającego na przystanek SORa (linia 30). No i wiadomo co zrobiłem (a jechał praktycznie do miejsca w które chciałem jechać). Jakość autobusu jest powyżej średniej - silnik do najcichszych nie należy (aczkolwiek Vecto jest bardziej wyjące i głośniejsze) - dodatkowo na przystanku przy otwartych drzwiach słychać było jakby wibracje od silnika. Autobus troszkę trzeszczał przy oknach i troszkę się telepał, ale w porządku, duża większość autobusów tak ma. Zawieszenie jest nawet nawet... Silnik ma bardzo dobrą dynamikę, idealną wręcz. Wrażenia jakościowe nie są bardzo dobre, ale jest w porządku.
Natomiast to, co spodobało mi się w tym autobusie to przeróżne rozwiązania, które czynią go autobusem miejskim z prawdziwego zdarzenia:
po pierwsze kapitalny układ drzwi 1-2-2-2 - rewelacja. przednie drzwi pojedyncze, szerokie - czyli idealne na warunki w Polsce, bo przednimi drzwiami i tak mało kto wsiada/wysiada a normalne wstawianie tam drzwi podwójnych mija się z celem i jest dostosowane do wozów na zachodzie. W części niskopodłogowej są dwoje drzwi, z tyłu jedne podwójne drzwi - wymiana pasażerów była nadzwyczajnie dobra
drugie rozwiązanie to rozwiązanie części niskopodłogowej - tutaj ustawiono siedzenia bokiem - pomiędzy drzwiami są trzy siedzenia na które/ z których szybko i łatwo zejść/wejść. Po lewej są rozkładane fotele dla pasażerów - tutaj kolejna ciekawa i praktyczna, dostosowana do aktualnych potrzeb pasażerów. Jeżeli ktoś ma ochotę usiąść a nie ma tłoku to siada, jeżeli jest tłok to wiadomo, nikt się nie wepcha na siłę i nie rozłoży siedzenia żeby usiąść. To także mi przypadło do gustu zwłaszcza, że w części niskopodłogowej bardzo swobodnie można się przemieszczać, wsiadać, wysiadać z pojazdu.
kolejne rozwiązanie to zachowanie kompromisu między niskopodłogowością autobusu a niskowejściowością - na dodatek nie tracąc zalet autobusu miejskiego (wielu drzwi). Niskiej podłogi jest całkiem dużo mimo wszystko, dodatkowo jak wyżej pisałem tą kwestię rozwiązano bardzo dobrze ze względu na dużą ilość drzwi i układ siedzeń. Z tyłu za trzecimi drzwiami jest część wysokopodłogowa dla pasażerów tych, którzy wolą się powspinać po schodach i usiąść na miejscu siedzącym - z takiego rozwiązania skorzystają osoby, które podróżują na dalekie trasy w mieście. Takie rozwiązanie jest również ekonomiczne, nie od dziś mówi się, że autobusy niskowejściowe są bardziej ekonomiczne, trwalsze no i najważniejsze - tańsze.
SOR BN12 jest całkiem nowym, odmiennym spojrzeniem na autobus miejski, jak dla mnie absolutny strzał w dziesiątkę. Duża liczba drzwi, dostosowanie do gustów i potrzeb pasażerów, stworzenie dwóch całkowicie odmiennych części - niskopodłogowej (bardzo szybka wymiana pasażerska) i wysokopodłogowej (względy ekonomiczne, dla pasażerów, którzy chcą sobie usiąść). Układ autobusu sprawdza się dużo dużo bardziej niż w innych konstrukcjach niskowejściowych. Konstruktorzy SORa stworzyli najbardziej miejski autobus dostosowany do potrzeb przedsiębiorstw posiadających mniejsze środki finansowe. Osobiście kibicuje firmie SOR w rozpowszechnianiu tego pojazdu na rynku Polskim, do którego pojazd dostosowany jest wręcz idealnie.
To tyle moich wrażeń i przemyśleń po 3 przystankach jazdy, wkrótce przejadę się jeszcze raz z miłą chęcią tym pojazdem i może zobaczę jeszcze jakieś niedogodności, albo przeciwnie - zalety.
Wczoraj czekając na przystanku na darmowego Solarisa na kole, który się jak zwykle spóźniał ujrzałem podjeżdżającego na przystanek SORa (linia 30). No i wiadomo co zrobiłem (a jechał praktycznie do miejsca w które chciałem jechać). Jakość autobusu jest powyżej średniej - silnik do najcichszych nie należy (aczkolwiek Vecto jest bardziej wyjące i głośniejsze) - dodatkowo na przystanku przy otwartych drzwiach słychać było jakby wibracje od silnika. Autobus troszkę trzeszczał przy oknach i troszkę się telepał, ale w porządku, duża większość autobusów tak ma. Zawieszenie jest nawet nawet... Silnik ma bardzo dobrą dynamikę, idealną wręcz. Wrażenia jakościowe nie są bardzo dobre, ale jest w porządku.
Natomiast to, co spodobało mi się w tym autobusie to przeróżne rozwiązania, które czynią go autobusem miejskim z prawdziwego zdarzenia:
po pierwsze kapitalny układ drzwi 1-2-2-2 - rewelacja. przednie drzwi pojedyncze, szerokie - czyli idealne na warunki w Polsce, bo przednimi drzwiami i tak mało kto wsiada/wysiada a normalne wstawianie tam drzwi podwójnych mija się z celem i jest dostosowane do wozów na zachodzie. W części niskopodłogowej są dwoje drzwi, z tyłu jedne podwójne drzwi - wymiana pasażerów była nadzwyczajnie dobra
drugie rozwiązanie to rozwiązanie części niskopodłogowej - tutaj ustawiono siedzenia bokiem - pomiędzy drzwiami są trzy siedzenia na które/ z których szybko i łatwo zejść/wejść. Po lewej są rozkładane fotele dla pasażerów - tutaj kolejna ciekawa i praktyczna, dostosowana do aktualnych potrzeb pasażerów. Jeżeli ktoś ma ochotę usiąść a nie ma tłoku to siada, jeżeli jest tłok to wiadomo, nikt się nie wepcha na siłę i nie rozłoży siedzenia żeby usiąść. To także mi przypadło do gustu zwłaszcza, że w części niskopodłogowej bardzo swobodnie można się przemieszczać, wsiadać, wysiadać z pojazdu.
kolejne rozwiązanie to zachowanie kompromisu między niskopodłogowością autobusu a niskowejściowością - na dodatek nie tracąc zalet autobusu miejskiego (wielu drzwi). Niskiej podłogi jest całkiem dużo mimo wszystko, dodatkowo jak wyżej pisałem tą kwestię rozwiązano bardzo dobrze ze względu na dużą ilość drzwi i układ siedzeń. Z tyłu za trzecimi drzwiami jest część wysokopodłogowa dla pasażerów tych, którzy wolą się powspinać po schodach i usiąść na miejscu siedzącym - z takiego rozwiązania skorzystają osoby, które podróżują na dalekie trasy w mieście. Takie rozwiązanie jest również ekonomiczne, nie od dziś mówi się, że autobusy niskowejściowe są bardziej ekonomiczne, trwalsze no i najważniejsze - tańsze.
SOR BN12 jest całkiem nowym, odmiennym spojrzeniem na autobus miejski, jak dla mnie absolutny strzał w dziesiątkę. Duża liczba drzwi, dostosowanie do gustów i potrzeb pasażerów, stworzenie dwóch całkowicie odmiennych części - niskopodłogowej (bardzo szybka wymiana pasażerska) i wysokopodłogowej (względy ekonomiczne, dla pasażerów, którzy chcą sobie usiąść). Układ autobusu sprawdza się dużo dużo bardziej niż w innych konstrukcjach niskowejściowych. Konstruktorzy SORa stworzyli najbardziej miejski autobus dostosowany do potrzeb przedsiębiorstw posiadających mniejsze środki finansowe. Osobiście kibicuje firmie SOR w rozpowszechnianiu tego pojazdu na rynku Polskim, do którego pojazd dostosowany jest wręcz idealnie.
To tyle moich wrażeń i przemyśleń po 3 przystankach jazdy, wkrótce przejadę się jeszcze raz z miłą chęcią tym pojazdem i może zobaczę jeszcze jakieś niedogodności, albo przeciwnie - zalety.
Długośc - 11 770 mmrupak pisze:A czy ktoś ma może dokładniejsze dane techniczne. Chodzi mi o wysokość, długość, szerkość ile spala na 100km i.t.p.
Szerokość - 2 525 mm
Wysokość 3 000 mm (bez butli gazowych)
Wysokość podłogi w pierwszych 3 drzwiach - 360 mm
(tyle tylko udało mi się zrozumieć z czeskiego)
Niestety na stronie SORa nie ma wersji CNG, więc nie mogłem znaleźć danych technicznych dotyczących silnika.
Podobno Cummins 5.9 litra...hmmmm taki mały silniczek a taka moc? No no Oby się to nie odbiło na ekonomiczności autobusu.
[ Dodano: 2005-03-01, 16:28 ]
Dane na stronie Infobusa brzmią bajkowo - 5.9 litrów Cummins Euro 5, spalanie na poziomie (UWAGA UWAGA) 27,79 - 37,23 litrów! To jest niespotykane, Vecto pali 58 litrów i jest w swojej klasie chyba najbardziej ekonomiczne.
[ Dodano: 2005-03-01, 16:28 ]
Dane na stronie Infobusa brzmią bajkowo - 5.9 litrów Cummins Euro 5, spalanie na poziomie (UWAGA UWAGA) 27,79 - 37,23 litrów! To jest niespotykane, Vecto pali 58 litrów i jest w swojej klasie chyba najbardziej ekonomiczne.
To ja myśle, że ktoś się chyba pomylił na tej stonie. To jest raczej nierealne.voy pisze:Podobno Cummins 5.9 litra...hmmmm taki mały silniczek a taka moc? No no Oby się to nie odbiło na ekonomiczności autobusu.
[ Dodano: 2005-03-01, 16:28 ]
Dane na stronie Infobusa brzmią bajkowo - 5.9 litrów Cummins Euro 5, spalanie na poziomie (UWAGA UWAGA) 27,79 - 37,23 litrów! To jest niespotykane, Vecto pali 58 litrów i jest w swojej klasie chyba najbardziej ekonomiczne.
A Widzicie. A tak się śmialiście z tego autobus, że:Inspektor pisze:A więc jednak ten autobus wcale nie taki zły...jaik sądzilismy o nim na początku
- "garbaty",
- "ludzie będą bać się do niego wchodzić".
I CO TERAZ POWIECIE ?
Wielkie dzięki Voy. O takie wrażenia mi chodziło. To jest <b>poprostu</b> "niezachodni" autobus wyprodukowany dokładnie do potrzeb przewoźnika - a przecież Czesi mają te same problemy w KM co i my...
Cały problem z autobusami zachodnimi - którymi często się tak Zachwycacie, polega na tym, że producenci (Volvo, MAN, Scania, Evobus) jedyną rzecz jaką robią - w celu dostosowania go do polskich warunków - to dodają trzecie drzwi i koniec... A to nie tędy droga...
Dokładnie SOR oczywiście jest dostosowany do warunków panujących w naszym kraju. Dzisiaj widziałem jak to jest z fotelami - wydawało mi się że jak ktoś rozłoży i usiądzie, to potem będzie tak jechał cały czas, a tutaj siedzenie samoczynnie się składa i nie przeszkadza, jak np. zrobi się tłok w późniejszym czasie. Szkoda tylko że te siedzenia nie są szczególnie wygodne i wyprofilowane (Ster).
Ekologiczność autobusu dostrzegła dziś nauczycielka, która uczy mnie biologii, akurat trafiła na ten autobus jak jechałem :>
Ekologiczność autobusu dostrzegła dziś nauczycielka, która uczy mnie biologii, akurat trafiła na ten autobus jak jechałem :>
Bo tak naprawdę autobus aż tak źle nie wygląda, chyba niefotogeniczny jest
Ale trzeba było się przejechać (już 5 razy nim jechałem) żeby się przekonać, że to produkt niezły.
[ Dodano: 2005-03-02, 14:26 ]
http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/current/ ... 4&nr=15465
http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/current/ ... 4&nr=15049
A tu skromne zdjęcia
www.smlw.pl/~voyager/bn12.wav
odgłosy
Ale trzeba było się przejechać (już 5 razy nim jechałem) żeby się przekonać, że to produkt niezły.
[ Dodano: 2005-03-02, 14:26 ]
http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/current/ ... 4&nr=15465
http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/current/ ... 4&nr=15049
A tu skromne zdjęcia
www.smlw.pl/~voyager/bn12.wav
odgłosy
http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/current/ ... ticket=394
No jak chcesz to możesz przyjechać do Rzeszowa, jeszcze dzisiaj i jutro będzi jeździł
No jak chcesz to możesz przyjechać do Rzeszowa, jeszcze dzisiaj i jutro będzi jeździł