SOR NB18 SorCity

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki SOR...
Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: K4016td » 2015-01-06, 11:04

Dopiero zauważyłem że niskopodłogowe SOR-y mają mniejszy rozmiar kół, analogiczny do autobusów produkowanych w Wielkiej Brytanii :) Z doświadczenia wiem że odbija się to na komforcie jazdy, tym bardziej że te pojazdy będą jeździć na dziurawych polskich drogach :)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2746
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin N » 2015-01-06, 13:39

Ogólnie jakieś takie pokraczne są te wszystkie SORy... W GOPie czeski producent ewidentnie szuka jakiegoś przyczułku jako konkurencja dla MAZa, nie powiem ciekawie by takie NB18 wyglądały w barwach PKM Tychy gdyby wówczas SOR zgarnął przetarg na pięciodrzwiowe przeguby.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1484
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Auper » 2015-01-12, 16:48

No widziałem dziś tą maszynę jak wracałem z Katowic, bodajże na 820 czy coś takiego...;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin_558 » 2015-02-21, 00:57

Pierwszy SOR NB 18 w Polsce
Autor: Aleksander Kierecki

Doczekaliśmy się. Prawie 10 lat od premiery na targach Autotec 2006, w Polsce został zakupiony pierwszy niskopodłogowy autobus marki SOR. I to od razu w wersji przegubowej –NB 18, które zadebiutowała w 2008 r. To także jedyny z nielicznych 5-drzwiowych pojazdów eksploatowany w naszym kraju (obok trzech modeli MAZ 215 w taborze PKM Tychy). Zdecydowana większość przegubowców w Polsce ma czworo drzwi, a SOR BN 18 –pięcioro. Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej. Na zakup tak wyjątkowego egzemplarza (i to z silnikiem Euro 6) zdecydowała się śląska firma A21 Żory. Przegubowca można najczęściej spotkać na linii 672 w sieci KZK GOP, łączącej katowicki dworzec PKP z kopalnią Wesoła. Poza niestandardową liczbą drzwi, pojazd charakteryzuje się długością na poziomie 18,75 m, a także dość tradycyjną stylistyką, która jednak nie przeszkadza czeskiemu producentowi sprzedawać ten pojazd w setkach sztuk rocznie. Pojazd napędza silnik FPT Cursor 9 Euro 6 o pojemności 9-litrów i mocy 243 kW z maks. momentem obrotowym na poziomie 1400 Nm przy 1200 obr. / min. Współpracuje on z sześciobiegową przekładnią automatyczną ZF EcoLife. Silnik jest umieszczony z tyłu pionowo, w zabudowie wieżowej, dzięki czemu podłoga na całej długości wnętrza pojazdu jest całkowicie płaska. Pojazd na długość 18,75 m, szerokość 2,55 m i jest wysoki na 2,9 m. Masa własna prezentowanego autobusu wynosi ok. 17 ton, a dopuszczalna masa całkowita - 28 t. Przegubowy pojazd może przewieźć jednorazowo 151 pasażerów, z czego 57 na miejscach siedzących (9 foteli jest składanych). Rozstaw osi to 6 180/6 570 mm, a wysokość podłogi na poziomie jezdni to 340 mm. Szerokość drzwi z przodu wynosi 800 mm, z tyłu –1200 mm. Promień zawracania SOR NB 18 –jak na tą długość konstrukcji –jest całkiem przyzwoity i wynosi 22 m (zewnętrzny śladowy) i 24 m (zewnętrzny obrysowy). Nadwozie wykonane zostało z lekkiej blachy i paneli z tworzywa sztucznego. Środkowa i tylna oś to sprawdzona konstrukcja ZF, oś przednia jest dziełem firmy SOR. Wszystkie osie oparto na regulowanym zawieszeniu pneumatycznym. Zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W standardzie jest ABS i ASR.

Głównym odbiorcami i jednocześnie użytkownikami autobusów przegubowych SOR NB 18 są dwie stolice: Praga (ok. 280 szt.) i Bratysława (ok. 110). Teraz przegubowa konstrukcja wyrusza na podbój Polski. Jej debiut na Śląsku nie jest przypadkowy –czeski SOR doskonale się tutaj czuje, a lokalni przewoźnicy startujący w przetargach na obsługę linii w sieciach KZK GOP czy MZKP Tarnowskie Góry stanowią grono jego wiernych klientów. Czy dzięki przegubowej konstrukcji dołącza do niego także inne, większe miasta w Polsce? Zobaczymy. SOR oferuje teraz swoje niskopodłogowe konstrukcje także w standardowych rozkładach drzwi (czyli w NB 18 2-2-2-2) i nie jest już tak łatwo wykluczyć go z grupy potencjalnych oferentów.

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=69504

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2746
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin N » 2015-02-21, 09:10

NB12 już też u nas niebawem wyjedzie, również pod szyldem A21.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin_558 » 2015-04-09, 15:11

Bratysława stawia na SORa:
Bratysława odbiera 25 przegubowych NB18

Pod koniec marca br. spółka Dopravnýpodnik Bratislava zakończyła odbiór wszystkich 25. niskopodłogowych autobusów przegubowych SOR NB18. Przewoźnik skorzystał z opcji i domówił kolejne 25 pojazdów tego typu. Pojawią się one w stolicy Słowacji na początku września br. Z kolei już w maju br. DPB wzmocni swoją flotę o kolejne egzemplarze Iveco Urbanway 12M (20 szt.) i Solaris Urbino 10. (5 szt.). Podobnie jak w przypadku marki SOR są to dostawy realizowane w ramach opcji i są one pod względem ilościowym identyczne jak w przypadku podstawowego zamówienia. To oznacza, że w latach 2014-2015 bratysławski tabor wzbogaci się o łącznie 100 szt. autobusów miejskich, w tym 50 szt. marki SOR, 40 szt. marki Iveco i 10 szt. marki Solaris. –„Najnowsze autobusy pozwolą nam znacząco zmodernizować nasz tabor. Po realizacji wszystkich zamówień średni wiek naszej floty autobusowej floty osiągnie średnią 6 lat”–powiedział Lubomir Belfi, prezes DPB. Pojemność pasażerskich czeskich przegubowców SOR NB18 wynosi łącznie 150 miejsc, w tym 43 siedzących i 107 stojących. Wszystkie są w pełni klimatyzowane, wyposażone w system kamer wewnętrznych i zewnętrznych oraz nowoczesne systemy informacyjne. Jak podkreśla słowacki przewoźnik, wszystkie autobusy przegubowe dotarły zgodnie z harmonogramem i żaden z nich, jak dotąd, nie miał awarii.

To nie koniec taborowych wzmocnień DPB SpA. W marcu br. firma zamknęła także podstawową transzę dostaw przegubowych trolejbusów –Skoda-SOR 31 Tr. Łącznie jest ich teraz 50 szt. Kolejnych 20 egzemplarzy –w ramach opcji –dołączy do floty przewoźnika pod koniec 2015 r. Oprócz wersji przegubowych, słowacka spółka zamówiła także pojazdy 12-metrowe - Skoda-SOR 30 Tr. Łącznie do końca roku ich liczba ma osiągnąć poziom 35 szt., w tym 15 szt. zostanie wyposażona w pomocnicze generatory diesla (APU).Pierwsze takie konstrukcje zostały już odebrane przez DPB i niebawem zostaną skierowane do obsługi linii nr. 210, który dzięki temu zostanie rozszerzona o obszar EUROVEA, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Aktualnie firma już dysponuje flotą 15. pojazdów Skoda-SOR 30 Tr, do których podczas wakacji dotrze kolejnych 20. egzemplarzy. Łącznie DPB SpA zmodernizuje całą swoją flotę trolejbusów w liczbie 120 pojazdów. Ten ambitny cel zrealizowany zostanie z wykorzystaniem unijnych funduszy, natomiast inwestycja w nowe autobusy opiera się na środkach własnych spółki.

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=70367

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29030
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: J-31 » 2015-04-09, 20:42

DPB najwyraźniej bardzo ładnie unifikuje sobie tabor w oparciu o konstrukcję SORa. Bo nie tylko autobusy, ale również nawet trolejbusy SOR. Ładnie ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin_558 » 2015-05-26, 18:38

Podobno Kłosok kupił 2 SORy NB18. Wiadomo może czy dostały barwy rybnickie-kłosokowe? Na jaką linie pójdą?

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: KB » 2015-05-26, 21:25

Nikt nic nie wie, czeski film ;-)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin_558 » 2015-05-27, 11:55

Z forum WPK Katowice:
Sir Alex:

My tu gadu gadu o firmie bazującej przy ul. Wieniawskiego w Chorzowie Batorym a tymczasem dziś w nocy lub jutro firma bazująca przy ul. Ziemskiej w Zabrzu Biskupicach będzie miała już 2 nowe SORy BN18 przeznaczone do obsługi 111.

http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic. ... &start=780

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29030
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: J-31 » 2015-05-27, 12:39

"Będą mieli", to nie musi oznaczać, że na pewno będą mieli. A jeśli rzeczywiście przyjadą. To na pewno będzie o tym głośno ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2746
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: Marcin N » 2015-05-27, 14:21

Na dniach pewnie przyjadą, mają mieć malowanie biało-niebieskie (rybnickie) Swoją drogą, ciekawe kto jako pierwszy się skusi na SORa NB12 zamiast niskowejściowego BN... ;) Jak jeszcze Pawelec zacznie kupować te autobusy to MAZ może czuć się zagrożony w GOP bo jedyny przewoźnik który na dobrą sprawę zostanie wierny białoruskiej marce to Irex/Meteor i od biedy Nowak.


--------------------

I pierwszy z przegubowych SORów wyjechał na 111, ma numer #122 i tablice SK 380GL. Info ze strony WPK.


--------------------

I jest fotka na TWB:
http://phototrans.pl/14,755736,0,SOR_NB18_122.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29030
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SOR NB18 SorCity

Post autor: J-31 » 2015-05-27, 20:44

Dzięki za link. No, to teraz już wiadomo, że jednak "będą mieli" :)

ODPOWIEDZ