SOR NB18 SorCity
@Marcin_558 nie kracz . Po za tym Mobilis pójdzie w Urbino znając ich. Swoją drogą po przejażdżce tymi pojazdami w Bratysławie i w Pradze mam mieszane uczucia... Wykończenie na poziomie Jelcza, komfort na poziomie Conecto / Citelisa. do tego wszystkiego dochodzi zawieszenie, mniejsza przednia oś nie jest odporna na nierówności i dziury, wszystko jest bardziej dotkliwe...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
Doczekaliśmy się w Polsce pierwszego niskiego SOR NB 18 CITY w firmie A21 Żory. Ciekawe czy za tym pójdą zamówienia slaskiej braci na niskie SORy. Jak to się dzieje z MAZ 203 że masowo kupują przewoźnicy ze Śląska?
Re: SOR NB18 SorCity
Zbijcie mnie, zlinczujcie ale ten SOR mi się podoba. Podobnież jak seria BN. Czekam na opinie o tych Śląskich.
Re: SOR NB18 SorCity
To jest jakiś wyjeżdżony tester więc cudów się nie spodziewajmy. Co nie zmienia faktu, że SOR szuka jakiegoś przyczułku w GOP i coraz więcej ich aut się zaczyna u nas pojawiać.
Re: SOR NB18 SorCity
Pojazd jest dosyć ciekawy, więc może to być interesująca alternatywa dla MAZ-ów
Re: SOR NB18 SorCity
Jak będą atrakcyjni cenowo to mogą MAZowi zagrozić. SOR ma też ten plus, że spełnia wymagania odnośnie pojazdów wyprodukowanych na terenie UE które często pojawia się podczas przetargów finansowanych ze środków unii.
Re: SOR NB18 SorCity
MAZ też już spełnia, panie Marcinie...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
MAZ będzie spełniał wymagania UE, jak będą już montowali w Płońsku MAZy pod marką Glaspo z Euro 6. SOR i tak cenowo jest taki sam jak MAZ. Wiec na Śląsku może coś ugrać.
Re: SOR NB18 SorCity
Dopiero zauważyłem że niskopodłogowe SOR-y mają mniejszy rozmiar kół, analogiczny do autobusów produkowanych w Wielkiej Brytanii Z doświadczenia wiem że odbija się to na komforcie jazdy, tym bardziej że te pojazdy będą jeździć na dziurawych polskich drogach
Re: SOR NB18 SorCity
Ogólnie jakieś takie pokraczne są te wszystkie SORy... W GOPie czeski producent ewidentnie szuka jakiegoś przyczułku jako konkurencja dla MAZa, nie powiem ciekawie by takie NB18 wyglądały w barwach PKM Tychy gdyby wówczas SOR zgarnął przetarg na pięciodrzwiowe przeguby.
Re: SOR NB18 SorCity
No widziałem dziś tą maszynę jak wracałem z Katowic, bodajże na 820 czy coś takiego...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
Pierwszy SOR NB 18 w Polsce
Autor: Aleksander Kierecki
Doczekaliśmy się. Prawie 10 lat od premiery na targach Autotec 2006, w Polsce został zakupiony pierwszy niskopodłogowy autobus marki SOR. I to od razu w wersji przegubowej –NB 18, które zadebiutowała w 2008 r. To także jedyny z nielicznych 5-drzwiowych pojazdów eksploatowany w naszym kraju (obok trzech modeli MAZ 215 w taborze PKM Tychy). Zdecydowana większość przegubowców w Polsce ma czworo drzwi, a SOR BN 18 –pięcioro. Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej. Na zakup tak wyjątkowego egzemplarza (i to z silnikiem Euro 6) zdecydowała się śląska firma A21 Żory. Przegubowca można najczęściej spotkać na linii 672 w sieci KZK GOP, łączącej katowicki dworzec PKP z kopalnią Wesoła. Poza niestandardową liczbą drzwi, pojazd charakteryzuje się długością na poziomie 18,75 m, a także dość tradycyjną stylistyką, która jednak nie przeszkadza czeskiemu producentowi sprzedawać ten pojazd w setkach sztuk rocznie. Pojazd napędza silnik FPT Cursor 9 Euro 6 o pojemności 9-litrów i mocy 243 kW z maks. momentem obrotowym na poziomie 1400 Nm przy 1200 obr. / min. Współpracuje on z sześciobiegową przekładnią automatyczną ZF EcoLife. Silnik jest umieszczony z tyłu pionowo, w zabudowie wieżowej, dzięki czemu podłoga na całej długości wnętrza pojazdu jest całkowicie płaska. Pojazd na długość 18,75 m, szerokość 2,55 m i jest wysoki na 2,9 m. Masa własna prezentowanego autobusu wynosi ok. 17 ton, a dopuszczalna masa całkowita - 28 t. Przegubowy pojazd może przewieźć jednorazowo 151 pasażerów, z czego 57 na miejscach siedzących (9 foteli jest składanych). Rozstaw osi to 6 180/6 570 mm, a wysokość podłogi na poziomie jezdni to 340 mm. Szerokość drzwi z przodu wynosi 800 mm, z tyłu –1200 mm. Promień zawracania SOR NB 18 –jak na tą długość konstrukcji –jest całkiem przyzwoity i wynosi 22 m (zewnętrzny śladowy) i 24 m (zewnętrzny obrysowy). Nadwozie wykonane zostało z lekkiej blachy i paneli z tworzywa sztucznego. Środkowa i tylna oś to sprawdzona konstrukcja ZF, oś przednia jest dziełem firmy SOR. Wszystkie osie oparto na regulowanym zawieszeniu pneumatycznym. Zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W standardzie jest ABS i ASR.
Głównym odbiorcami i jednocześnie użytkownikami autobusów przegubowych SOR NB 18 są dwie stolice: Praga (ok. 280 szt.) i Bratysława (ok. 110). Teraz przegubowa konstrukcja wyrusza na podbój Polski. Jej debiut na Śląsku nie jest przypadkowy –czeski SOR doskonale się tutaj czuje, a lokalni przewoźnicy startujący w przetargach na obsługę linii w sieciach KZK GOP czy MZKP Tarnowskie Góry stanowią grono jego wiernych klientów. Czy dzięki przegubowej konstrukcji dołącza do niego także inne, większe miasta w Polsce? Zobaczymy. SOR oferuje teraz swoje niskopodłogowe konstrukcje także w standardowych rozkładach drzwi (czyli w NB 18 2-2-2-2) i nie jest już tak łatwo wykluczyć go z grupy potencjalnych oferentów.
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=69504
Re: SOR NB18 SorCity
NB12 już też u nas niebawem wyjedzie, również pod szyldem A21.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
Bratysława stawia na SORa:
Bratysława odbiera 25 przegubowych NB18
Pod koniec marca br. spółka Dopravnýpodnik Bratislava zakończyła odbiór wszystkich 25. niskopodłogowych autobusów przegubowych SOR NB18. Przewoźnik skorzystał z opcji i domówił kolejne 25 pojazdów tego typu. Pojawią się one w stolicy Słowacji na początku września br. Z kolei już w maju br. DPB wzmocni swoją flotę o kolejne egzemplarze Iveco Urbanway 12M (20 szt.) i Solaris Urbino 10. (5 szt.). Podobnie jak w przypadku marki SOR są to dostawy realizowane w ramach opcji i są one pod względem ilościowym identyczne jak w przypadku podstawowego zamówienia. To oznacza, że w latach 2014-2015 bratysławski tabor wzbogaci się o łącznie 100 szt. autobusów miejskich, w tym 50 szt. marki SOR, 40 szt. marki Iveco i 10 szt. marki Solaris. –„Najnowsze autobusy pozwolą nam znacząco zmodernizować nasz tabor. Po realizacji wszystkich zamówień średni wiek naszej floty autobusowej floty osiągnie średnią 6 lat”–powiedział Lubomir Belfi, prezes DPB. Pojemność pasażerskich czeskich przegubowców SOR NB18 wynosi łącznie 150 miejsc, w tym 43 siedzących i 107 stojących. Wszystkie są w pełni klimatyzowane, wyposażone w system kamer wewnętrznych i zewnętrznych oraz nowoczesne systemy informacyjne. Jak podkreśla słowacki przewoźnik, wszystkie autobusy przegubowe dotarły zgodnie z harmonogramem i żaden z nich, jak dotąd, nie miał awarii.
To nie koniec taborowych wzmocnień DPB SpA. W marcu br. firma zamknęła także podstawową transzę dostaw przegubowych trolejbusów –Skoda-SOR 31 Tr. Łącznie jest ich teraz 50 szt. Kolejnych 20 egzemplarzy –w ramach opcji –dołączy do floty przewoźnika pod koniec 2015 r. Oprócz wersji przegubowych, słowacka spółka zamówiła także pojazdy 12-metrowe - Skoda-SOR 30 Tr. Łącznie do końca roku ich liczba ma osiągnąć poziom 35 szt., w tym 15 szt. zostanie wyposażona w pomocnicze generatory diesla (APU).Pierwsze takie konstrukcje zostały już odebrane przez DPB i niebawem zostaną skierowane do obsługi linii nr. 210, który dzięki temu zostanie rozszerzona o obszar EUROVEA, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Aktualnie firma już dysponuje flotą 15. pojazdów Skoda-SOR 30 Tr, do których podczas wakacji dotrze kolejnych 20. egzemplarzy. Łącznie DPB SpA zmodernizuje całą swoją flotę trolejbusów w liczbie 120 pojazdów. Ten ambitny cel zrealizowany zostanie z wykorzystaniem unijnych funduszy, natomiast inwestycja w nowe autobusy opiera się na środkach własnych spółki.
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=70367
Re: SOR NB18 SorCity
DPB najwyraźniej bardzo ładnie unifikuje sobie tabor w oparciu o konstrukcję SORa. Bo nie tylko autobusy, ale również nawet trolejbusy SOR. Ładnie
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
Podobno Kłosok kupił 2 SORy NB18. Wiadomo może czy dostały barwy rybnickie-kłosokowe? Na jaką linie pójdą?
Re: SOR NB18 SorCity
Nikt nic nie wie, czeski film
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: SOR NB18 SorCity
Z forum WPK Katowice:
Sir Alex:
My tu gadu gadu o firmie bazującej przy ul. Wieniawskiego w Chorzowie Batorym a tymczasem dziś w nocy lub jutro firma bazująca przy ul. Ziemskiej w Zabrzu Biskupicach będzie miała już 2 nowe SORy BN18 przeznaczone do obsługi 111.
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic. ... &start=780