Pol-Mot Warfama - montownia SORów w Lublinie?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki SOR...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3992
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Pol-Mot Warfama - montownia SORów w Lublinie?

Post autor: Marcin_558 » 2011-09-15, 15:30

Pol-Mot Warfama chce montować autobusy w byłej FSC

Spółka Pol-Mot Warfama, producent samochodów Grand Tiger, chce uruchomić w Lublinie montownię czeskich autobusów marki SOR. W czwartek na ulice wyjedzie jeden z takich pojazdów. Jest napędzany energią elektryczną.

Pol-Mot Warfama sprzedaje czeskie autobusy. Teraz myśli o tym, by je montować. - Sprawdzamy, czy jest zainteresowanie na rynku. Jeśli tak, to postaramy się jak najszybciej uruchomić zakład
- wyjaśnia Marek Zmarz, zastępca dyrektora lubelskiego oddziału Pol-Motu Warfamy.

Spółka zaprezentuje w czwartek władzom Lublina i wszystkim chętnym pasażerom model SOR EBN 10,5. To krótki, trzydrzwiowy
autobus napędzany energią elektryczną. Pokaz odbędzie się o godz. 12 w Lublinie, na placu Litewskim.

- W zależności od zamontowanych akumulatorów auto-bus może przejechać do 150 kilometrów na jednym ładowaniu. Akumulatory uzupełnia się w dwóch trybach: dłuższym, co zajmuje od 8 do 9 godzin, albo krótkim. W przypadku tego drugiego zajmuje to od jednej, do czterech godzin czasu - tłumaczy Marek Zmarz.

Czeski autobus może zabrać na pokład 85 pasażerów. Dysponuje 28 miejscami siedzącymi. Ten model miał premierę w 2010 roku. Po południowej prezentacji odbędzie się przejazd testowy po mieście. Autobus pojedzie z pl. Litewskiego w Al. Racławickie, skręci w ul. Sowińskiego, zrobi kółko przez Kraśnicką i skręci na Sławinek. Dalej pojedzie Sikorskiego i Poniatowskiego na Czechów, po czym wróci do centrum.

Nieoficjalnie wiadomo, że producent pojazdu jest bardzo zainteresowany startem w przetargu na dostawę autobusów do Lublina. Zarząd Transportu Miejskiego w ramach programu unijnego, obok nowych 27 mercedesów i 53 autosanów, może dokupić jeszcze 20 sztuk nowych autobusów.

http://www.kurierlubelski.pl/wiadomosci ... l?cookie=1
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Lopez

Post autor: Lopez » 2011-09-15, 20:26

Ciekawe co powoduje, że takie kolejki ustawiają się do współpracy z SORem?

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM » 2011-09-15, 20:29

Na pewno niska cena i w miarę wysoka jakość produktów. Wolę jechać SORem niż np. MANem czy Solarisem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28813
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-09-15, 20:32

No, tak, ale czy ilości wozów sprzedawane w Polsce są na tyle duże, że opłaca się je produkować w kraju ?

Pewnie i tak, ale teraz pytanie ile trzeba zainwestować w FSC, by można tam było produkować autobusy ... i czy te inwestycje się potem zwrócą ? :mruga:
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3992
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-09-17, 14:09

I kolejny artykuł:
Autobusy na prąd w Polsce
Autobus elektryczny czeskiej firmy SOR Libchavy zaprezentowano w czwartek w Lublinie.


Rozmowy na temat uruchomienia w Lublinie montażu trolejbusów i autobusów elektrycznych z czeskim producentem prowadzi POL-MOT Warfama.

"Rozmawiamy z fabryką w Czechach o dwóch projektach. SOR jest zainteresowany, żeby w naszej fabryce w Lublinie ulokować montaż trolejbusów. Rozmawiamy też o możliwości podjęcia produkcji autobusów elektrycznych w Lublinie" - powiedział dyrektor generalny POL-MOT Holding Andrzej Zarajczyk. Jak dodał, wyniki tych rozmów będą znane do końca roku.

Dyrektor wykonawczy SOR Poland Jan Cerny powiedział, że prezentowany autobus SOR EBN 10,5 jest pierwszym w Europie autobusem elektrycznym o tak dużej pojemności - zmieści się w nim na misjach siedzących i stojących 85 osób. "Najbliżej na świecie, takie autobusy są w Chinach. Obecne dotychczas w Europie autobusy elektryczne mogą pomieścić ok. 40 osób" - powiedział Cerny.

Dodał, że w eksploatacji jest pięć takich autobusów - cztery jeżdżą w komunikacji miejskiej w czeskim mieście Ostrawa, a piąty jest używany do przewożenia turystów w Tatrach na Słowacji.

Autobus SOR prezentowany w Lublinie ma ok. 10 m długości, 19 miejsc siedzących i 66 stojących. Jest zasilany prądem z baterii, które umieszczone są na jego tylnej ścianie. Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 150 km. Jeśli jest taka potrzeba, baterie można w czasie ok. półtorej godziny doładować do 80 proc. pojemności. Autobus ma silnik o mocy 120 kW.

Bateria jest sporym obciążeniem dla autobusu, waży ok. 1,6 tony. Jednak - jak podkreśla wicedyrektor lubelskiego oddziału Pol-Mot Warfama Marek Zmarz - technologia produkcji baterii bardzo szybko się rozwija. "Z roku na rok powstają baterie lżejsze i tańsze" - powiedział.

Autobus kosztuje ok. 1,3 mln zł. Jak tłumaczył Zmarz, nakłady te zwracają się w trakcie eksploatacji autobusu, bo koszty energii elektrycznej są niższe niż zakupu paliwa.

Autobus jest przeznaczony do użytku w komunikacji miejskiej, w ruchu na terenach uzdrowiskowych czy w przestrzeni zabytkowych starówek. Jego zalety to cicha praca, prosty zespół napędowy oraz to, że nie emituje toksycznych spalin. "Jest też bardziej racjonalna gospodarka energią, dlatego że w tym autobusie jest możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu" - dodał Zmarz.

Elektryczny autobus to najnowszy produkt czeskiej spółki SOR Libchavy, która produkuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne oraz trolejbusy.

Spółka POL-MOT Warfama, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, specjalizuje się w produkcji maszyn i urządzeń rolniczych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Dobrym Mieście k. Olsztyna, a także oddziały w Biedaszkach Małych k. Kętrzyna, w Opalenicy i w Lublinie. W lubelskim oddziale montowane są - pochodzące z Chin - samochody Grand Tiger. W marcu 2009 r. spółka uzyskała świadectwo homologacji uprawniające do sprzedaży tego samochodu na terenie Unii Europejskiej. Jeszcze w tym roku spółka zapowiedziała uruchomienie w Lublinie produkcji ciągników pod marką Ursus.

http://motoryzacja.interia.pl/samochody ... 695768,320
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

ODPOWIEDZ