Solaris Urbino 18 III Hybrid

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Wszyscy tak wykazują. Hybryda w takiej postaci praktycznie nie wykazuje niestety oszczędności ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

No i jest jakiś pozytyw życia w takim kraju jak Polska - gdybyśmy byli bogatszym krajem, to pewnie by nas już ekolodzy zjedli za to, że hybryd nie kupujemy.

Kamil

Post autor: Kamil »

Amalio pisze:To już jest jakaś parodia - nie mają nawet zwykłych U18, a zabierają się za takie coś...
Pewnie braki taborowe chcą uzupełnić tą hybrydą na czas jej testów...

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Kamil pisze:
Amalio pisze:To już jest jakaś parodia - nie mają nawet zwykłych U18, a zabierają się za takie coś...
Pewnie braki taborowe chcą uzupełnić tą hybrydą na czas jej testów...
Jakie znowu braki taborowe!?

Hybrydę pewno tak testują, aby przekonać się jak to się sprawuje i może przy okazji sprawdzają jak się prowadzi osiemnastkę.

Kamil

Post autor: Kamil »

Shadow238 pisze:Jakie znowu braki taborowe!?
No tak podejrzewałem... Niektóre przedsiębiorstwa tak robią.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

http://www.phototrans.eu/14,319474,0.html

No i hybryda znowu w GOPie. Do Wrocławia zapraszamy :mruga:

Editowane ;)
Ostatnio zmieniony 2009-04-22, 20:29 przez 9507, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

9507 pisze:http://www.phototrans.eu/14,319474,0.html

No i hybryda znowu w GOPie. Do Wrocławia zapraszamy :mruga:

Editowane ;)
Czekaj, czekaj jeszcze go Katowice wezmą na testy i Świerklaniec to będzie komplet :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A właśnie - a propo testowanej hybrydy na Gónym Śląsku. Shadow, czy Pamiętasz który z przewoźników testował ten autobus na linii 35 ?

Chodzi mi o to zdjęcie - wykonane 11-go kwietnia ? ;)

:strzałka: galeria/details.php?image_id=15496

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

PKM Sosnowiec, masz na poprzedniej stronie ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:PKM Sosnowiec, masz na poprzedniej stronie ;)
Ok dzięki. Właśnie jakoś tak mi się wydawało, ale nie byłem pewny ? ;)

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB »

Shadow238 pisze:
9507 pisze:http://www.phototrans.eu/14,319474,0.html

No i hybryda znowu w GOPie. Do Wrocławia zapraszamy :mruga:

Editowane ;)
Czekaj, czekaj jeszcze go Katowice wezmą na testy i Świerklaniec to będzie komplet :P

Zapraszamy do Jastrzębia.. wcale bym się nie obraził jakby go testowali na E-3, 118, czy też 127 :)

Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 239
Rejestracja: 2007-07-02, 12:49
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Kolejka »

Udało mi się go już sfocić na przystanku "Tychy os. O" jak jechał na 14 do Katowic (UWAGA! Duże zdjęcia):
ZDJęCIE 1
ZDJęCIE 2
ZDJęCIE 3
ZDJęCIE 4
ZDJęCIE 5

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Dzisiaj ok. 15 trafił już na zaj. IX we Wrocławiu.

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

Obrazek

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

#5001 (taki dostał tymczasowy numer w MPK) w piątek wystawiony będzie na 142 br. 3.

[ Dodano: 21 Maj 2009 00:57 ]
Hybrydowy Solaris na testach we Wrocławiu
Wrocław przygotowując się do zakupu dwóch autobusów hybrydowych w przyszłym roku, przez najbliższe dwa tygodnie będzie testował autobus przegubowy Solaris Urbino 18 Hyrbid. Rozpoczęcie próbnych jazd zainaugurowała konferencja prasowa, podczas której przedstawiono jedyny - jak na razie –hybrydowy autobus produkowany przez polską firmę. W spotkaniu wzięli udział m.in. Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia;Witold Turzański, prezes Zarządu MPK we Wrocławiu;Zdzisław Ferenz, członek Zarządu MPK oraz Wiesław Cieśla, dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich Solaris Bus &Coach. Jak powiedział nam prezes MPK Wrocław, spółka chce zakupić dwa hybrydowe autobusy w przyszłym roku, w ramach planowych inwestycji w tabor autobusowy. –Zgodnie z naszą strategią odnowy floty MPK Wrocław –wymiana ok. 10% taboru rocznie –planujemy w przyszłym roku ogłosić przetarg na zakup ok. 30 autobusów, w tym przynajmniej dwóch pojazdów hybrydowych. Przygotowując się do tego momentu przetestujemy różne dostępne rozwiązania, zaczynając do hybrydy Solarisa. Mam nadzieje, ze do końca roku uda nam się zaprosić jeszcze m.in. Mercedesa z Citaro G Hybrid z szeregowym układem oraz solową wersję Volvo 7705 Hybrid. To da nam niezbędne doświadczenie przed ogłoszeniem zamówienia, która z dostępnych na rynku konstrukcji najlepiej spisuje się na ulicach Wrocławia –zakłada Witold Turzański. Oczywiście MPK Wrocław ma nadzieje, że w miarę „rozkręcania się”produkcji hybrydowych autobusów również obniży się ich cena, gdyż obecny koszt –ok. 150% ceny autobusu przegubowego z tradycyjnym silnikiem Diesla –jest bardzo wysoki. To oczywiście cena nowości.

Rozwiązania techniczne
Przed trzema laty Solaris Bus &Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym. Doświadczenie zebrane w ciągu tego okresu posłużyło do stworzenia nowocześniejszej, drugiej generacji Solarisa Urbino 18 Hybrid, który miał premierę w 2008 roku. Autobus pierwszej generacji w układzie napędowym dysponował silnikiem Cummins o pojemności 8,9 l i mocy 243 kW (330 KM) –w drugiej odsłonie hybrydowego Solarisa został on zastąpiony przez mniejszą jednostkę, Cummins ISBe5 250B. Przy pojemności 6,7 l i mocy 178 kW (242 KM) maksymalny moment obrotowy 1005 Nm osiąga przy 1500 obrotach na minutę. Silnik spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 5, a wkrótce uzyska certyfikat standardu EEV. Sercem systemu hybrydowego jest moduł EV50, który rozmiarami i wyglądem przypomina klasyczną, automatyczną skrzynię biegów. Moduł łączy pracę dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu. ¯ywotność baterii wynosi sześć lat. Energia jest następnie wykorzystywana do napędzania pojazdu. Wszelkie nadwyżki mocy silnika spalinowego, tak jak do tej pory, wykorzystuje się do ładowania baterii. Podwójny moduł przetwornicy (Dual Power Inverter Module –DPIM) zapewnia dopływ odpowiedniej ilości mocy do każdego elementu systemu hybrydowego. W Solarisie Urbino 18 Hybrid pierwszej generacji jednostka napędowa znajdowała się w pierwszym wagonie, a osią napędową była oś środkowa. W autobusie hybrydowym drugiej generacji układ napędowy umieszczony jest w drugim wagonie –identycznie jak w pozostałych autobusach marki Urbino. Napęd przenoszony jest na trzecią oś. Wszystko to sprawia, że wnętrze autobusu hybrydowego jest niemal identyczne z wnętrzem tradycyjnego autobusu, co pozostawia przewoźnikom dużą elastyczność w kształtowaniu przestrzeni pasażerskiej. Pozostałe elementy, wchodzące w skład modułu EV50, zamontowano na dachu. Baterie niklowo-metalowo-wodorkowe umieszczono na dachu pierwszego wagonu tuż przed przegubem. Podwójny moduł przetwornicy oraz system chłodzący zainstalowano na końcu dachu pojazdu. Solaris Urbino 18 Hybrid w porównaniu z tradycyjnym Urbino waży jedynie 300 kg więcej.

Zalety autobusu hybrydowego
Dzięki technologii hybrydowej Solaris Urbino 18 Hybrid zużywa mniej paliwa w stosunku do swojego spalinowego odpowiednika. Badania porównawcze przeprowadzone przez niezależne instytuty TÜV SÜD-Gruppe oraz Fraunhofer-Institut z Drezna dowiodły, iż w poszczególnych cyklach, zdefiniowanych przez UITP, hybrydowy Solaris zużywa o 23,7% (SORT1), 23,4% (SORT2) oraz 22,9% (SORT3) paliwa mniej od autobusu spalinowego. Solaris zapewnia tym samym swoim klientom znaczące oszczędności. Bazując na aktualnych prognozach cen oleju napędowego, sporządzonych przez niemiecki „Bundesverband für Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung”, dodatkowe koszty związane z zakupem autobusu hybrydowego zwracają się w przeciągu 6-7 lat (przy założeniu pokonywania rocznie około 60 000 km). Dzięki technologii hybrydowej elementy układu napędowego ulegają wolniejszemu zużyciu. Wymiana oleju odbywa się dwa razy rzadziej niż w tradycyjnych napędach. Natomiast za sprawą hamowania przy pomocy silnika elektrycznego dwa razy rzadziej muszą być zmieniane okładziny i tarcze hamulcowe. Badania porównawcze ze spalinowym Solarisem Urbino 18 w codziennym ruchu ulicznym potwierdziły, że w hybrydowym Urbino ograniczona została emisja: NOx o 13,3%, CO2 o 25,3%, jak również CO o 56,4%. Emisja rakotwórczych cząstek stałych została zredukowana o 78,1% w stosunku do tradycyjnego napędu. Innowacyjność napędu hybrydowego jest łatwo odczuwalna przez podróżujących. Płynna jazda przy przyspieszaniu zapewnia dużo bardziej komfortową podróż. Układ napędowy jest także znacznie cichszy: przy jeździe z prędkością 50 km/h emisja hałasu, mierzona zgodnie z ISO 5128, wynosi 61,2 dB(A) na wysokości kabiny kierowcy oraz 73,2 dB(A) na wysokości tylnej osi. Pojazd spełnia tym samym rygorystyczne wymagania Unii Europejskiej wyrażone dyrektywą nr 70/157/EEC.

Pierwsza polska hybryda
W listopadzie 2008 roku MPK Poznań zakupiło pierwszy na polskim rynku hybrydowy autobus –Solaris Urbino 18 Hybrid. Jego pierwszy, wielki test odbył się już w grudniu ub.r., kiedy Poznań był gospodarzem 14. Konferencji Klimatycznej ONZ, a hybrydowy Solaris był najczęściej wybieranym środkiem transportu przez delegatów. Aktualnie pojazd wozi pasażerów na liniach numer 74 i 76. - Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Jako pierwsi w kraju będziemy mogli poszczycić się autobusem o napędzie hybrydowym. Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów - mówił 3 listopada 2008 r. na uroczystości przekazania autobusu Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki. Innowacyjny pojazd zebrał bardzo pochlebne opinie wśród kierowców i pasażerów. - Prowadzi się niezwykle łatwo, jest bardziej cichy w porównaniu z innymi auto­busami. Pasażerowie chwalą też bezstopniową skrzynię biegów, która podnosi komfort podróżowania - wyliczał zalety hybrydy Paweł Sztukiewicz, zwycięzca konkursu na najlepszego kierowcę MPK Poznań. W zeszłym roku hybrydowe Urbino było testowane m.in. w Trójmieście i Warszawie. W tym roku ekologiczne tournee objęło Gdynię, Płock, Olsztyn, Gliwice, Tychy, Kraków, Radom i w maju –Wrocław. Jeżeli chodzi o sprzedaż to do tej pory Solaris sprzedał łącznie 10. tego typu autobusów. Ostatni od stycznia br. wozi mieszkańców Strasburga. Francja to po Niemczech, Szwajcarii i Polsce już czwarty kraj, w którym jest eksploatowany Solaris Urbino 18 Hybrid.
http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=24676

Tak czułem, że MPK Wrocław zdecyduje się na testy pozostałych autobusów tego typu, m.in. opisywany wcześniej przeze mnie 7700 Hybrid. I takie podejście mi się podoba. Myślę, że za parę lat spokojnie będzie można wymieniać starszy tabor na hybrydy.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Kędzior pisze:Myślę, że za parę lat spokojnie będzie można wymieniać starszy tabor na hybrydy.
Tylko po co?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Zmniejszy to zużycie paliwa, hałas, a i energia tracona poprzez hamowanie może być wykorzystana ponownie i przełoży się to na mniejsze koszty eksploatacji pojazdu.

Niewielka ich ilość może i nic nie da, ale gdyby dany przewoźnik zamówił około 100 takich autobusów, to może i zakup będzie dużo droższy, ale po kilku latach wyjdą duże oszczędności w porównaniu z autobusami z "normalnymi" silnikami Euro 5.
KKS pisze:
Ja żem pisze:spokojnie będzie można wymieniać starszy tabor na hybrydy.
Tylko po co?
Starszy - miałem na myśli tabor ponad dziesięcioletni :)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Cóż, dotychczasowe doświadczenia przewoźników z autobusami hybrydowymi, przynajmniej tymi z Bolechowa, pokazują, że wcale nie powoduje to jakichś większych oszczędności. Wątpię, żeby żaden z przewoźników, którzy zakupili SU18H nie myślał długofalowo, raczej chodzi o to, że to się za bardzo nie opłaca.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:Cóż, dotychczasowe doświadczenia przewoźników z autobusami hybrydowymi, przynajmniej tymi z Bolechowa, pokazują, że wcale nie powoduje to jakichś większych oszczędności.
Toteż MPK chce jeszcze testować i porównać SU18Hybird z hybrydami innych producentów. Nie mniej jednak z zapowiedzi zakupu nic nie wynika i poczekajmy na jakiś konkretny ruch ze strony MPK Wrocław.

Swoją drogą zdziwiłbym się - MPK nigdy nie eksploatowało Solarisów. Wprowadzenie zupełnie nowej marki i do tego jeszcze hybrydy - to oznacza koszty ;)

Aczkolwiek najbardziej pasuje mi tu Volvo i Mercedes Citaro ;)

Jacek_Ch.

Post autor: Jacek_Ch. »

Kędzior pisze:Zmniejszy to zużycie paliwa, hałas, a i energia tracona poprzez hamowanie może być wykorzystana ponownie i przełoży się to na mniejsze koszty eksploatacji pojazdu.
Takie podejście wg mnie kipi polskością. Byle taniej, oszczędniej. Czemu jeszcze nikt nie pomyślał, że tak na prawdę to dużo bardziej szkodzi środowisku niż standardowy diesel?
Kędzior pisze: Niewielka ich ilość może i nic nie da, ale gdyby dany przewoźnik zamówił około 100 takich autobusów, to może i zakup będzie dużo droższy, ale po kilku latach wyjdą duże oszczędności w porównaniu z autobusami z "normalnymi" silnikami Euro 5.
KKS pisze:Tylko po co?
Starszy - miałem na myśli tabor ponad dziesięcioletni :)
Zwróci się np. po dziesięciu latach po czym pójdzie na złom, a baterie będą degradować środowisko?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”