Solaris Urbino 18 III Hybrid

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Już ty się nie obawiaj. Kupi go tylko kilka bogatych przewoźników z krajów zachodniej Europy, po czym będzie puszczać na linie, które w Polsce byłyby obsługiwane 12-metrowymi autobusami (w rejonach podwyższonej przyjmowalności pasażerów jak GOP czy choćby Lublin, 10-metrowymi), więc ścisku nie będzie.
Masz pecha. Bo Mieszkasz w Płocku, Gdybyś mieszkał w Warszawie, to zapewne za to jedno zdanie postawiłbym Ci ... napój bąbelkowy z pianą :mruga:

Masz rację, ale..... Jestem pewny, że MPK Poznań, chętnie się nimi zainteresuje o wiele szybciej. Powód :strzałka: ekologia. To teraz jest modne. :P

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

J-31 pisze:Masz rację, ale..... Jestem pewny, że MPK Poznań, chętnie się nimi zainteresuje o wiele szybciej. Powód ekologia. To teraz jest modne.
Wątpię, by tak się stało. Koszty eksploatacji takiego Solarisa mogą okazać się za wysokie dla polskich przewoźników i wtedy nie dojdzie do zakupu tego modelu przez niektórych przewoźników. Chociaz niewykluczone, że Solaris wysupła jakiego testowego "hybrydowca", który będzie wizytował zajezdnie polskich przewoźnikó w celach testów :mruga:.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:Masz pecha. Bo Mieszkasz w Płocku, Gdybyś mieszkał w Warszawie, to zapewne za to jedno zdanie postawiłbym Ci ... napój bąbelkowy z pianą :mruga:
:?: Może i to i dobrze, taki napój bąbelkowany mógłby się skończyć wielodniową libacją z udziałem twojej rodziny i kota :D
Poza tym, nie rozumiem, co w tym zdaniu zasługuje na taki zaszczyt. Mógłbyś przy okazji wyjaśnić?
J-31 pisze:Masz rację, ale..... Jestem pewny, że MPK Poznań, chętnie się nimi zainteresuje o wiele szybciej. Powód :strzałka: ekologia. To teraz jest modne. :P
Taak, modne. Z tym że żeby być modnym, trzeba mieć na to pieniądze, a tych MPK Poznań w nadmiarze raczej nie posiada. ¯e już nie wspomnę, że to raczej rozsądny PKM. ;-)

ppln

Post autor: ppln »

Może jakiś testowiec trafi do Łodzi - mamy już 405N-kę #1757 (z klimą nawet, ale odłączoną ) i 405GN-kę #1790.

Poza tym na pewno kilka pojawi się w jakimś mieście. Za 4 lata ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Poza tym na pewno kilka pojawi się w jakimś mieście. Za 4 lata ;)
Wydaje mi się, że mniej więcej tak właśnie będzie i na tym się poprzestanie. Te autobusy są po prostu za drogie w stosunku do tego, co oferują.
Te hybrydy to tak naprawdę ekologia na pokaz, a nie długoterminowe działanie — gdy się skończy ropa naftowa, i tak zostajemy z palcem w de.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Mnie martwi co innego. Mianowicie jaki jest zasięg tego pojazdu podczas korzystania z akumulatorów. Ciekawe również jak jest dokładnie rozwiązany naped.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Poza tym, nie rozumiem, co w tym zdaniu zasługuje na taki zaszczyt
Prawda. W Polsce te autobusy obsługiwały by najbardziej obciążone linie, a na zachodzie... sam Wiesz :mruga:
Adrian_ pisze:Koszty eksploatacji takiego Solarisa mogą okazać się za wysokie dla polskich przewoźników i wtedy nie dojdzie do zakupu tego modelu przez niektórych przewoźników.
Drogi to może być zakup, ale eksploatacja może być dużo tańsza. Oczywiście za wcześnie na takie domysły. Jeszcze nikt tego nie eksploatuje. :roll:
u2w pisze:Ciekawe również jak jest dokładnie rozwiązany naped.
Zajrzę do miesięcznika tam jest dokładny opis. Postaram się jutro coś napisać. ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:Drogi to może być zakup, ale eksploatacja może być dużo tańsza. Oczywiście za wcześnie na takie domysły. Jeszcze nikt tego nie eksploatuje. :roll:
Eksploatacja jest tańsza, dopóki nic się nie popsuje.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Fajnie wygląda bez drugich drzwi.
Mam tu pewne pytanie, czy napęd elektryczny jest mniej więcej podobny do tego w Gdyńskich Trollinach?

kombino

Post autor: kombino »

Nie:to napęd firmy Elison-a w Trollinach jest Pragoimpex ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Obiecywałem, obiecywałem i ....

....Oto mam przed sobą miesięcznik "Autobusy" nr. 7-8/2006, a w nim artykuł autorstwa pani Anny Urbańskiej oraz pana Zbigniewa Rusaka, pt "Nowe konstrukcje Solaris Bus & Coach - wejście w nową dekadę" (str. 14)

I kilka cytatów z artykułu - najciekawszych dla nas a związanych z tematem. ;)
Autobusy pisze: Nowy autobus został wyposażony w układ hybrydowy EP DRIVE opracowany wspólnie przez firmy Cummins i Allison (...)
Autobusy pisze:Pierwotnym źródłem energii jest silnik Euro 4 Cummins ISL e4, o pojemności 8,9 litra, mocy 250 kW i maksymalnym momencie obrotowym 1500 Nm osiąganym przy 1200 obr/min. W odróżnieniu od standardowego silnika, jednostka ta posiada zmienione oprogramowanie modułu sterującego ECM oraz specjalny zestaw adaptacyjny do współpracy z systemem EP DRIVE. Innym charakterystycznym elementem tej jednostki jest brak rozrusznika.
Autobusy pisze:Silnik spalinowy połączony jest z napędem EV, gdzie sumowany jest moment napędowy silnika i silników elektrycznych, które są składowymi elementami napędu i zostały zabudowane we wspólnej obudowie
Autobusy pisze:Napęd ten, ważący 464 kg składa się z dwóch wspomnianych asynchronicznych silników elektrycznych, dwóch asynchronicznych sprżegieł oraz trzystopniowej przekładni planetarnej, takiej samej jak w skrzyniach biegów serii 1000/2000/2400.(...)
Autobusy pisze:Silnik spalinowy z napędem EV będzie zamontowany pod specjalną obudową, pomiędzy osiami pojazdu, asymetrycznie po lewej stronie pojazdu. Chłodnica i filtr powietrza podobnie jak w wieżowym układzie silnika zostaną zamontowane ponad silnikiem spalinowym.
Autobusy pisze:Podczas hamowania, gdy silniki elektryczne zaczynają pracować jako prądnice, nadmiar energii przekazywany jest do baterii pełniących funkcję akumlatora energii. Baterie nikolow-wodorkowe NiMH o wadze 410 kg zamontowane będą na dachu pojazdu w przedniej jego części. Ponieważ bateria jest ładowana w czasie normalnej eksploatacji pojazdu w ruchu drogowym, nie wymaga doładowywania z zewnętrznych źródeł energii. (...)
Autobusy pisze:Zgromadzona energia wykorzystywana jest podczas ruszania, kiedy to główna część momentu potrzebna jest do przyspieszenia pojazdu. Pochodzi ona z silników elektrycznych, w związku z czym silnik spalinowy pracuje cały czas w optymalnym zakresie prędkości obrotowych, gwarantując niskie zużycie paliwa i niższą emisję spalin i hałasu. Całość pracy nadzorują dwa elektroniczne moduły sterujące (...)
Wynik testów przeprowadzonych na autobusach o podobnym napędzie w USA i Kanadzie:
Autobusy pisze:- zmniejszone o 20-43% zużycie paliwa (...)
Aby Was już nie zanudzać cytatami, na koniec krótki opis wnętrza pojazdu. Ano jak już pisałem wcześniej, w pierwszym członie pomiędzy osiami pojawiła się sporych rozmiarów szafa (tam gdzie wcześniej była rzeźnia). W niej znajduje się silnik spalinowy oraz oraz moduł EV. Są one połączone z tylnym mostem autobusu.

Natomiast przyczepa wygląda jak w SU 18 dla Niemiec. Posiada tylko jedno wejście, ponieważ tylny zwis jest podniesiony i mają tam stać fotele na podwyższeniach. Jak będzie okazja zrobię później rysunek. ;)

Producent twierdzi, że te pojazdy mogą mieć również układ drzwi 2-2-2-2

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

J-31 pisze:Aby Was już nie zanudzać cytatami, na koniec krótki opis wnętrza pojazdu. Ano jak już pisałem wcześniej, w pierwszym członie pomiędzy osiami pojawiła się sporych rozmiarów szafa (tam gdzie wcześniej była rzeźnia). W niej znajduje się silnik spalinowy oraz oraz moduł EV. Są one połączone z tylnym mostem autobusu.

Natomiast przyczepa wygląda jak w SU 18 dla Niemiec. Posiada tylko jedno wejście, ponieważ tylny zwis jest podniesiony i mają tam stać fotele na podwyższeniach. Jak będzie okazja zrobię później rysunek. ;)

Producent twierdzi, że te pojazdy mogą mieć również układ drzwi 2-2-2-2
Chętnie bym zobaczył takie produkty ale z drzwiami 2-2-2-2 nie wyglądałby z zewnątrz (wewnątrz każda wersja będzie piękna) aż tak egzotycznie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

SU 18 III Hybrydowy - wersja rysunkowa

Post autor: J-31 »

Obiecywałem, obiecywałem i jak Widzicie powoli ale skutecznie wywiązuję się ze swoich obietnic. Obiecywałem wcześniej jakiś rysuneczek obrazujący omawiany w tym temacie SU 18 III Hybrydowy. Jego opis już przedstawiłem wcześniej.

Aby stworzyć te trzy rysunki musiałem skorzystać z
:strzałka: "Infobus" i artykuł pt. "Co będzie w Kielcach"
:strzałka: a także miesięcznika "Autobusy" nr. 7-8/2006

No i teraz rysunki. Pierwszy obrazujący opisany wcześniej pojazdy
Obrazek

Drugi rysunek to profil boczny, "otworzyłem" go byśmy mogli zajrzeć do wnętrza - uwaga jest to tylko hipoteza, która wcale nie musi się sprawdzić w rzeczywistości:
Obrazek

Zgodnie z najnowszymi tendencjami fotele są mocowane do ściany - stąd fotele na zwisie tylnym wyglądają niczym "lewitujące". ;)

Niestety muszę przeprosić, ale rysunek silnika nie wyszedł mi najlepiej, chciałem pokazać jedynie jego ułożenie. Wygląda na to, że silnik napędza II-gą oś, a nie jak zwykle w przegubowych pchaczach trzecią. ;)

A teraz rzut od góry - również pokazujący hipotetyczne wnętrze SU 18 III Hybrid.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 02:00 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Wow, widze że włożyłeś w ten rysunek sporo pracy, ale przynajmniej bardzo dobrze go zobrazowałeś i opisałeś dosyć przejrzyście. A co do drobnych niedociągnieć to jeśli pojawią sie zdjecia tego modelu z Transexpo, wówczas się porówna ;).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:Wow, widze że włożyłeś w ten rysunek sporo pracy, ale przynajmniej bardzo dobrze go zobrazowałeś i opisałeś dosyć przejrzyście
Dzięki :)
Adrian_ pisze:A co do drobnych niedociągnieć to jeśli pojawią sie zdjecia tego modelu z Transexpo, wówczas się porówna
No ja mam taką cichą nadzieję. Wręcz nie mogę się już doczekać na jego premierę ;)

rzelfix

Post autor: rzelfix »

LINK
Tak się prezentował nasz prototypek na targach w Hannowerze.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Super!
Fajnie wygląda i 2 ma odskokowe gdy 1 i 3 zwyczajne.
A co to za urbino 12 co się schował za hybrydowym?
Czy to jakiś gazowiec?

ppln

Post autor: ppln »

Ten "ukryty" 12-metrowiec to U12 CNG dla Radomia :)

chudy5d

Post autor: chudy5d »

Wow na TRANSEXPO będzie MANik z Poznania :mruga: Ciekawe to wnętrze, ale co znaczy Inwerter DPIM za co to odpowiedzialne itp. :?:

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

chudy5d pisze: ale co znaczy Inwerter DPIM za co to odpowiedzialne itp.
Inwerter, czyli inaczej przetwornica napięcia to nic innego, jak urządzenie elektroniczne, tudzież elektromechaniczne zamieniające wartość zasilanego napięcia na inne napięcie. Zbudowana jest z silnika elektrycznego i prądnicy umieszczonej na wspólnej osi. Najprawdopodobniej inwerter DPIM działa na podobnej zasadzie ;).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”