Solaris Alpino

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Dzisiaj miałem okazje się w nim końcu przejechać, a więc: :P

Wizualka.
To co wspomniałem szkoda tej reklamy, natomiast wizualnie nie prezentuje się ten autobus źle.

Wnętrze.
Co już było wspomniane mało miesc siedzących (do tego dwa składane). Nawet całkiem przyzwoicie są zrobione. Automat biletowy zajmuje trochę miejsca i znów przyczepie się do baku. Nie wiem czy nie można zrobić leżącego, bo w tej postaci zajmuje dużo miejsca, tak jak w Autosanie SanCity (9m).
Moje zainteresowanie wzbudziły kamery, co najważniejsze działają, więc to ogromny plus ;)
Kolejną rzeczą to miejsce pracy kierowcy. Bardzo dźwiękoszczelne, do tego kierowca ma ciekawe opcje związane z kokpitem. Może go sobie dowolnie regulować do góry i na dół. Cała kierownica automatycznie porusza się z kokpitem. Do tego pulpit jest bardzo dobrze skonstruowany. Wszystkie przyciski znajdują się blisko kierownicy w niedużej odległości od siebie, co powoduje, że kierowca nie musi się męczyć z wyciąganiem by dostać się do któregoś z nich. Fotel również regulowany, ale to norma.
Silnik 4,5 TDI, bardzo dobry, skrzynia biegów automatyczna (4 półbiegi). Automatyczne ustawienia lusterek z siedziska kierowcy. Niezły komputer pokładowy.
Ciekawostką jest zapalanie autobusu za pomocą dwóch kodów.

Komfort jazdy:
Skrzynia jest dobrze dopasowana, gdyż autobus pod górke daje sobie nieźle rade, nie to co było w SanCity. Autobus nie trzeszczy, a jazda nim to naprawdę przyjemność (z wyjątkiem małej ilości miejsca). Jest dość zwrotny i cichy co tylko daje plusy. Niezłe przyśpieszenie, pozwala dość szybko się przemieszczać.

Opinie:
Pasażerowie mówią, że zbyt mało w nim miejsca, ale dość fajny.
Kierowcy natomiast mówią o nim w superlatywach. Fajnie się go prowadzi, nieźle jedzie i co najważniejsze przyjemnie się w nim pracuje.

Jeśli miałoby coś jeździć w Przemyślu to jestem jak najbardziej za tym modelem ;)

lukmek

Post autor: lukmek »

Czyli Cummins o mocy 250KM dobrze sprawdza się w tak małym wozie, a nie w 12 metrowym autosanie. Wprawdzie to różne silniki, ale jakiś pogląd to daje. Skrzynia biegów marki Voith?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

A ma ktoś informacje jak tam się robią Alpino dla Leszna?

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

@ ŁK-MZK: Prosimy o jakąś fotkę :) Aha czy zaprogramowali w nim wyświetlacze?

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

lukmek pisze:Skrzynia biegów marki Voith?
Niestety nie mam pewności co do skrzyni, ale to możliwe.
Maciek007 pisze:@ ŁK-MZK: Prosimy o jakąś fotkę Aha czy zaprogramowali w nim wyświetlacze?
Jutro wstawie fotki, szkoda, że galeria nie działa, ale nic wstawie przez jakiś program ;)
Co do wyświetlacza to niestety nie działał. Była metoda przylepiania kartek z numerami na szybie.

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

To samo u nas... babcie miały problem z odczytaniem numeru lini :D

nolem

Post autor: nolem »

ŁK-MZK pisze:Silnik 4,5 TDI, bardzo dobry, skrzynia biegów automatyczna (4 półbiegi).
Ciekawa sprawa. 4,5 litrowy Cummins był i jest oferowany w Autosanie M09LE Sancity(on lub jego słabsza wersja). Jednocześnie jest duża rozbieżność w źródłach odnośnie wcześniej stosowanych silników w Solarisach i trudno mi ocenić "na odległość" co tam tak naprawdę "siedzi". Obecnie w ofercie dostępne są już inne silniki jak i skrzynie biegów. Co skłania mnie do zadania pytania czemu został przysłany akurat ten egzemplarz (pomijam kwestię dostępności testera).
ŁK-MZK pisze:Skrzynia jest dobrze dopasowana, gdyż autobus pod górkę daje sobie nieźle rade, nie to co było w SanCity.
Co prawda nie miałem do czynienia z SanCity, lecz moje doświadczenia w zakresie Libero vs. Alpiono na polu warszawskim w zakresie dynamiki świadczą na korzyść Libero. Nie chciałbym doszukiwać się spiskowych teorii, ale patrząc na warszawskie Alpino może rzeczywiście warto było wysłać starszy model, który być może zrobi lepsze wrażenie.
Zaś muszę się zgodzić, że sam komfort podróży pomijając kwestię rozplanowania wnętrza jest zdecydowanie wyższy w Alpino.
lukmek pisze:Czyli Cummins o mocy 250KM dobrze sprawdza się w tak małym wozie, a nie w 12 metrowym autosanie. Wprawdzie to różne silniki, ale jakiś pogląd to daje. Skrzynia biegów marki Voith?
Jeśli czterobiegowa to na pewno Voith. Solaris ogranicza wybór do Voith i ZF-a. Mając kontakt z Alpino z tym samym modelem silnika i skrzyni biegów, co w SanCity twierdzę, że to zestawienie jest jedynie zadowalające jeśli chodzi o dynamikę.

ppln

Post autor: ppln »

ŁK-MZK pisze:Co do wyświetlacza to niestety nie działał. Była metoda przylepiania kartek z numerami na szybie.
Jaki sterownik? Jak cokolwiek od R&G to wklepanie dowolnego (prawie) tekstu nie jest problemem, jak Pixel KPP2 to przy odpowiedniej autoryzacji chyba można cośtam podziałać, a zagraniczne mają trochę inną filozofię działania więc ZTCW bez karty PCMCIA nie rusz, chociaż może w nowszych coś się zmieniło.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Nie wiem jaki sterownik, ale w ogóle nie był uruchomiony i chyba się go nie dało odpalić, bo zapewne by działał w innym razie. Trzeba by było popytać MKM-ów z Augustowa, czy coś wiedzą na temat tego Solarisa ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ŁK-MZK pisze:Bardzo dźwiękoszczelne, do tego kierowca ma ciekawe opcje związane z kokpitem. Może go sobie dowolnie regulować do góry i na dół.
Ta opcja jest normą we wszystkich typach Solarisów. I to nawet w starszej generacji ;)
ŁK-MZK pisze:Ciekawostką jest zapalanie autobusu za pomocą dwóch kodów.
A czy Możesz opisać, o co chodzi z tymi "kodami" ? ;)
ŁK-MZK pisze:Nie wiem jaki sterownik, ale w ogóle nie był uruchomiony i chyba się go nie dało odpalić, bo zapewne by działał w innym razie. Trzeba by było popytać MKM-ów z Augustowa, czy coś wiedzą na temat tego Solarisa ;)
Jak znam życie, to kierowcy idą na łatwiznę. Ponieważ jest to pojazd testowy i pojeździ tylko kilka dni, to nikomu nie będzie się chciało programować wyświetlaczy ;)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

J-31 pisze:A czy Możesz opisać, o co chodzi z tymi "kodami" ?
Kierowca wklepuje pierwszy kod do komputera. Następuje weryfikacja kodu i sprawdzanie automatyczne usterek i urządzeń w autobusie. Gdy nastąpi to sprawdzenie czas by wklepać drugi kod. Dopiero wtedy następuje zapłon ;)

Ale, że obiecałem to daje zdjęcia ;)
Z zewnątrz
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wnętrze
Obrazek
Obrazek

Niestety nie za bardzo dało się zrobić zdjęcie pulpitu, ale to może uda się nadrobić ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Spoko. Autobus jest fajny. Wnętrze w zasadzie jest mi znane, z naszych Urbino 8,6. Z tą tylko różnicą, że zaraz za drugimi drzwiami (po prawej stronie patrząc do przodu) jest pojedynczy fotel, a tu jak widać udało się wsadzić podwójne fotele ;)

Niestety ciasnota - to normalka dla Alpino ;)

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

J-31 pisze:
ŁK-MZK pisze:Nie wiem jaki sterownik, ale <b>w ogóle</b> nie był uruchomiony i chyba się go nie dało odpalić, bo zapewne by działał w innym razie. Trzeba by było popytać MKM-ów z Augustowa, czy coś wiedzą na temat tego Solarisa ;)
Jak znam życie, to kierowcy idą na łatwiznę. Ponieważ jest to pojazd testowy i pojeździ tylko kilka dni, to nikomu nie będzie się chciało programować wyświetlaczy ;)
@J-31: U nas to samo było więc chyba coś nie tak ze sterownikiem jest albo po prostu im się wgrywać nie chciało. Lecz w przypadku Autosana który był niedawno miał wszystko zaprogramowane.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Maciek007 pisze:@J-31: U nas to samo było więc chyba coś nie tak ze sterownikiem jest albo po prostu im się wgrywać nie chciało. Lecz w przypadku Autosana który był niedawno miał wszystko zaprogramowane.
Może po prostu nikt ze SB&C specjalnie nie przejął się testami tego pojazdu. A kierowcom nie chce się grzebać po sterowniku. Prościej było powiesić kartkę i po sprawie. ;)

Natomiast z M12LE, ktoś mógł przyjechać z Sanoka od producenta, który zadbał o wszystko - również o odpowiednie zaprogramowanie sterownika ;)

No, ale nie znam szczegółów, toteż to są moje gdybania ;)

ppln

Post autor: ppln »

ŁK-MZK pisze:Kierowca wklepuje pierwszy kod do komputera. Następuje weryfikacja kodu i sprawdzanie automatyczne usterek i urządzeń w autobusie. Gdy nastąpi to sprawdzenie czas by wklepać drugi kod. Dopiero wtedy następuje zapłon
Ale do którego? Głównego pokładowego czy loguje się w sterowniku? Masz zdjęcie pulpitu i klawiatury do tego?

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Maciek007 pisze: @J-31: U nas to samo było więc chyba coś nie tak ze sterownikiem jest albo po prostu im się wgrywać nie chciało.
w ogóle sterownika nie była ZTCP.
Ostatnio zmieniony 2010-03-18, 22:13 przez Matlik, łącznie zmieniany 1 raz.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

ppln pisze:Ale do którego? Głównego pokładowego czy loguje się w sterowniku? Masz zdjęcie pulpitu i klawiatury do tego?
Jak pisałem wyżej nie udało się. No to do komputera głównego, bo jak sterownik może odpowiadać za zapłon ;) . Przynajmniej dla mnie byłoby to dziwne ;)

Gustawek

Post autor: Gustawek »

Ładny autobusik, choć z reguły nie podobają mi się takie kurduple. Wnętrze też bardzo ładne, ale to już standard jak na Solarisa. Ale jako, że troche jeżdzę po Przemyślu KM to nurtuje mnie pytanie - czy on jednak nie jest za mały jak na Przemyśl? Może lepszy byłby np. jego ciut większy kolega - Solaris Urbino 10? ;)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Gustawek pisze:Ale jako, że troche jeżdzę po Przemyślu KM to nurtuje mnie pytanie - czy on jednak nie jest za mały jak na Przemyśl? Może lepszy byłby np. jego ciut większy kolega - Solaris Urbino 10?
Zdecydowanie 10m byłby w sam raz. Nie wykluczone, że zostanie zmienione zdanie co do wielkości autobusu, nic nie jest pewne.

Awatar użytkownika
Domiz09
Posty: 459
Rejestracja: 2009-10-30, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Domiz09 »

Piękny autobus, nie lubię Solarisów, ale Alpino przeszło moje oczekiwania. Podoba mi się, że jest taki ... kompaktowy ;)

EDIT: Swoją drogą to te kołpaki dodają mu uroku.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”