Solaris Urbino 12/13 Hybrid

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Solaris Urbino 12/13 Hybrid

Post autor: Marcin_558 »

Pierwsze Solaris Urbino 12 Hybrid trafią do Francji:
Expérimentation d'un autobus hybride Solaris à Meaux

Solaris 18 à Strasbourg
Photo : Solaris

Début 2009 le réseau CTS de Strasbourg a débuté l'exploitation d'un autobus articulé Solaris Urbino 18 Hybrid pour durée d'un an. Mi-juin, un bus similaire a été livré à Transdev-Espaces à Meaux. Ce bus sera mis en service à la fin de l'année.
La particularité de ces bus est de disposer du système hybride Ep50 développé et produit par Allison Transmission (deux moteurs électriques de 75 kW) en plus du moteur thermique Cummins (178 kW, 242 ch). Ce système permet de recharger les batteries NIMH lors des déplacements. Il bénéficie ainsi du système de récupération d'énergie au freinage.
Cette technologie permet de réduire les rejets de NOx et d'abaisser les émissions de CO2 et particules par rapport au seul moteur diesel. Enfin, la consommation de carburant serait diminuée jusqu'à 24 % et le niveau de bruit de 10 %.
Trois bus Urbino 12 Hybrid seront livrés en 2010 pour le réseau de Colommiers.
Google Translate:
http://translate.google.pl/translate?hl ... de_IdF.pdf
Ostatnio zmieniony 2012-09-01, 10:26 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

SB&C czuje po prostu oddech konkurencji, która zresztą już przegoniła Solarisa. MAN, Volvo już mają hrydowe solówki... a Solaris jeszcze nie ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Van Hool też już ma...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Amalio pisze:Van Hool też już ma...
Aaa, jeśli tak się sprawy mają, no to SB&C nie ma innego wyjścia - musi ostro gonić konkurencję, szczególnie Van Hool-a :cool:

Awatar użytkownika
stachu
Posty: 861
Rejestracja: 2007-07-18, 19:42
Lokalizacja: Gliwice ( całe woj. śląskie)

Post autor: stachu »

J-31 pisze:
Amalio pisze:Van Hool też już ma...
Aaa, jeśli tak się sprawy mają, no to SB&C nie ma innego wyjścia - musi ostro gonić konkurencję, szczególnie Van Hool-a :cool:
Dokładnie. Zastanawiałem się do tej pory dlaczego Solaris nie wyprodukował solowej wersji hybrydowca.
Mam nadzieję, że będzie to autobus, który chociaż trochę będzie miał tego co hybrydowe slówki, które pojawiły się już na rynku.

Z niecierpliwością czekam na pierwsze zdjęcia tego wozu.

Zakładam też, że będzie też objechanym autobusem tak jak SU18H ;)

Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »


Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

stachu pisze:Zastanawiałem się do tej pory dlaczego Solaris nie wyprodukował solowej wersji hybrydowca.
Bo skonstruowanie hybrydy solowej jest trudniejsze niż zrobienie hybrydy przegubowej.

ppln

Post autor: ppln »

stachu pisze: Dokładnie. Zastanawiałem się do tej pory dlaczego Solaris nie wyprodukował solowej wersji hybrydowca.
Przypuszczam, że dlatego że dopiero teraz dostali napęd mieszczący się w standardowej wieży (plus mała nadbudowa na dachu, ale mieści się w normie bo dziura w dachu była już dla kogoś jako chłodzenie).

Ciekawe czy tego małego napędu będą używać też w przegubowcach.

Lopez

Post autor: Lopez »

Super się prezentuje. Dziwi mnie tylko, że mało było dotąd o nim słychać.
Domyślam się, że Solaris zaprezentuje SU12H na Transexpo.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Bo skonstruowanie hybrydy solowej jest trudniejsze niż zrobienie hybrydy przegubowej.
A z czego to wnosisz? Biorąc pod uwagę, że poza Solarisem większość producentów zaczyna od solówek, można by sądzić, że to właśnie one są łatwiejsze do adaptacji.

Lopez

Post autor: Lopez »

Sprawa jest prosta: ograniczenia wynikają z masy niezbędnej aparatury - jednak łatwiej to wszystko poupychać w większym autobusie, dla którego też nie będzie to oznaczało tak istotnego spadku pojemności.

spex

Post autor: spex »

I jednocześnie gdzie łatwiej rozłożyć dodatkową masę pojazdu.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No, ale mnie zastanawia - gdzie oni umieścili akumulatory. Przecież w solowych hyrybydach Volvo, czy MAN (nie wiem jak Van Hool) zrobił sporą nadbudowę. I tam wszystko zmieścili.

Tymczasem w tym SU12 III Hybrid, mamy na dachu tylko klimę i małą nadbudówkę nad silnikiem. :roll:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Van Hoole maja skromne nadbudówki, ale mają. Moim zdaniem należy sobie po prostu zadać pytanie ile jest hybrydy w hybrydzie. Tak żeby się nie okazało jak z EEV, a później i tak wymyślono Euro VI.

Lopez

Post autor: Lopez »

J-31 pisze:No, ale mnie zastanawia - gdzie oni umieścili akumulatory.
Może w podestach i pod siedzeniami? Coś więcej dałoby się powiedzieć po obejrzeniu wnętrza.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

maly_miki pisze:
Bo skonstruowanie hybrydy solowej jest trudniejsze niż zrobienie hybrydy przegubowej.
A z czego to wnosisz? Biorąc pod uwagę, że poza Solarisem większość producentów zaczyna od solówek, można by sądzić, że to właśnie one są łatwiejsze do adaptacji.
Tak jak napisali Lopez i spex - aparatura dość dużo waży i zajmuje dużo miejsca, a logiczne jest że więcej miejsca żeby ją umieścic jest w przegubowcu :)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Solaris Urbino 12 Hybrid : artykuł :

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=26116

Mibars

Post autor: Mibars »

Infobus pisze:Maksymalna moc układu hybrydowego, potrzebna np. do ruszenia z przystanku to 44 kW, a w normalnym ruchu jest to poziom 28 kW. Silnik Diesla to Cummins ISB EEV o pojemności 6,7 l.
Uch... 40kW ma dla porównania Nissan Micra 1.0 i jest to auto w którym pozostanie na zderzaku jadącego z przodu autobusu nie jest takie oczywiste, jakby to się mogło wydawać... 44kW to dużo za mało, by rozpędzić autobus ruszający z przystanku, tak więc nawet o chwilowej jeździe "całkowicie EV" można będzie zapomnieć.

Samo rozpędzanie nie martwi mnie tak bardzo jak hamowanie - bo 28/44kW to w sam raz by wspomóc silnik spalinowy, ale za mało, by skutecznie i stosunkowo szybko wyhamować autobus - nie obejdzie się bez pomocy ze strony dodatkowych ukladów spowalniajacych, czy po prostu hamulców...A to spowoduje, że zysk z hybrydy będzie mniejszy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

W Polskim Traker Busie wspomniany został Urbino 12 Hybrid przy opisie nowej wersji klimatyzatora "Konvekta Ultra Light". "Klima UL500 i UL700 została zabudowana na nowych autobusach (...) i Hybrydzie H12 (kontrakty do Niemiec, Szwecji, Austrii, Francji)".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem, czy na SU12 III dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego, został zabudowany nowy typ klimatyzatora. Bo one rzeczywiście - co widać po obudowie - mają inny typ klim, ale nie wiem czy to jest Konvekta ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”