Solaris Urbino electric
Re: Elektrobus Solarisa.
Polowałem dzisiaj na warszawskie SU12 Electric, ale wychodzi na to, że nadal nie jeżdżą
Re: Elektrobus Solarisa.
Dla mnie żaden. Z tego co słyszałem, to BYDy już więcej potrafią przejeździć. J-31 prawda toto?Auper pisze:Tylko jaki sens ma autobus nie będący w stanie wyjeździć pół dniówki...
Re: Elektrobus Solarisa.
Tak, co prawda miały pewne problemy zimą, a nawet i teraz, gdy jest ciepło, dyspozytor musi często wysyłać autobus zastępczy za BYD-a, ale generalnie rzecz biorąc, dają radę
Re: Elektrobus Solarisa.
Warszawskie SU12Electric już normalnie kursują. Wg. najnowszych informacji z Wawkomu, ZTM przygotował dla nich 5 brygad - a więc w sumie 5 autobusów. 2 rano, 2 na po południe i jeden po za szczytem
Udało mi się natrafić na #1903 i w sumie rzeczywiście naliczyłem 3 elektryki na linii 222 - na tej linii nie ma już BYD-ów, jeżdżą Solarisy + Solbusy SM12 i zdaje się, że chyba tylko jedna grodziowa Scania
Zdjęć nie mam, bo pechowo nie zabrałem kamery - więc nadrobię to później, ale klika wniosków z obserwacji:
1. Jedzie się tym fenomenalnie. Nigdy w życiu bym nie uwierzył, że kiedykolwiek przejadę się w Warszawie elektrycznym autobusem. Jest przyjemnie cicho. Nic nie trzeszczy - póki co. Jest naprawdę super
2. Tyle plusów. Teraz minusy. MZA źle rozplanowało wnętrze pojazdu. Rzeźnia jest tam gdzie zwykle, czyli po lewej stronie pojazdu, jednak umiejscowiono ją na skos od drzwi, bo na wprost drzwi jest aparatura i spory podest - na którym wygospodarowano miejsce na biletomat.
Oni kompletnie tego nie przemyśleli i jest bida z nędzą. Bo jest ciasno, trudno wjechać tam wózkiem + stojący ludzie. Mam nadzieję, że zarząd MZA wyciągnie wnioski i następnym razem jak zamówią SU12Electric, to rzeźnia może trafi na prawą stronę pojazdu, a środkowe drzwi będą odskokowo przesuwne - tak jak np. w ST12M. W gdyńskich najnowszych trolejbusach tak to zorganizowano i działa perfekcyjnie. Czemu nie zrobiono tego w MZA ?
W tylnej części pojazdu jest też zabudowa elektryczna i nie ma foteli - jest bardzo podobnie do tego co w trolejbusach ST12M
3. Z tego co pamiętam warszawskie SU12 Electric nie zostały zamówione z możliwości ładowania indukcyjnego na krańcach, a więc odchodzi możliwość ładowania pojazdów na pętli - na ładowanie pojazd musi zjeżdżać do zajezdni
4. Zakończę jednak pewnym plusem - w SU12Electric MZA zmniejszyło liczbę monitorów względem innych nowych autobusów. W sumie są tylko trzy. Jeden pojedynczy na przodzie pojazdu i jeden podwójny w środkowej części pojazdu. Wszystkie wiszą pod sufitem. Jest tak jak powinno być we wszystkich pojazdach - i to mi się bardzo spodobało.
Póki co nie mam własnego filmu, ale jeżeli Chcecie posłuchać, to Shadi wykonał taki film z przejazdu. Mam nadzieję, że się na mnie nie obrazi jak podrzucę Jego link
https://www.youtube.com/watch?v=roBtCE9Nu8I
Udało mi się natrafić na #1903 i w sumie rzeczywiście naliczyłem 3 elektryki na linii 222 - na tej linii nie ma już BYD-ów, jeżdżą Solarisy + Solbusy SM12 i zdaje się, że chyba tylko jedna grodziowa Scania
Zdjęć nie mam, bo pechowo nie zabrałem kamery - więc nadrobię to później, ale klika wniosków z obserwacji:
1. Jedzie się tym fenomenalnie. Nigdy w życiu bym nie uwierzył, że kiedykolwiek przejadę się w Warszawie elektrycznym autobusem. Jest przyjemnie cicho. Nic nie trzeszczy - póki co. Jest naprawdę super
2. Tyle plusów. Teraz minusy. MZA źle rozplanowało wnętrze pojazdu. Rzeźnia jest tam gdzie zwykle, czyli po lewej stronie pojazdu, jednak umiejscowiono ją na skos od drzwi, bo na wprost drzwi jest aparatura i spory podest - na którym wygospodarowano miejsce na biletomat.
Oni kompletnie tego nie przemyśleli i jest bida z nędzą. Bo jest ciasno, trudno wjechać tam wózkiem + stojący ludzie. Mam nadzieję, że zarząd MZA wyciągnie wnioski i następnym razem jak zamówią SU12Electric, to rzeźnia może trafi na prawą stronę pojazdu, a środkowe drzwi będą odskokowo przesuwne - tak jak np. w ST12M. W gdyńskich najnowszych trolejbusach tak to zorganizowano i działa perfekcyjnie. Czemu nie zrobiono tego w MZA ?
W tylnej części pojazdu jest też zabudowa elektryczna i nie ma foteli - jest bardzo podobnie do tego co w trolejbusach ST12M
3. Z tego co pamiętam warszawskie SU12 Electric nie zostały zamówione z możliwości ładowania indukcyjnego na krańcach, a więc odchodzi możliwość ładowania pojazdów na pętli - na ładowanie pojazd musi zjeżdżać do zajezdni
4. Zakończę jednak pewnym plusem - w SU12Electric MZA zmniejszyło liczbę monitorów względem innych nowych autobusów. W sumie są tylko trzy. Jeden pojedynczy na przodzie pojazdu i jeden podwójny w środkowej części pojazdu. Wszystkie wiszą pod sufitem. Jest tak jak powinno być we wszystkich pojazdach - i to mi się bardzo spodobało.
Póki co nie mam własnego filmu, ale jeżeli Chcecie posłuchać, to Shadi wykonał taki film z przejazdu. Mam nadzieję, że się na mnie nie obrazi jak podrzucę Jego link
https://www.youtube.com/watch?v=roBtCE9Nu8I
Re: Elektrobus Solarisa.
O ile mi wiadomo, to nie MZA projektuje Solarisowi autobusy :>J-31 pisze:Teraz minusy. MZA źle rozplanowało wnętrze pojazdu.
Re: Elektrobus Solarisa.
No dobrze, ale to chyba zamawiający decyduje jak chce mieć rozplanowane wnętrze pojazdu, a nie że producent coś narzuca. Jest SIWZ
Re: Elektrobus Solarisa.
O rozplanowaniu zdecydowały względy techniczne, zamawiający może co najwyżej powiedzieć, ile wóz ma mieć miejsc siedzących.
Jechałem tym: fajna zabawka, z chińszczyzną bez porównania pod każdym względem (poza - podobno - zasięgiem, ale dla pasażera to kwestia wtórna). Niemniej jednak nadal uważam, że napęd z baterii to ślepa uliczka.
Jechałem tym: fajna zabawka, z chińszczyzną bez porównania pod każdym względem (poza - podobno - zasięgiem, ale dla pasażera to kwestia wtórna). Niemniej jednak nadal uważam, że napęd z baterii to ślepa uliczka.
Re: Elektrobus Solarisa.
MZA podają pierwsze informacje na temat kosztów eksploatacji swoich SU12 Electric
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 50323.html
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 50323.html
Re: Elektrobus Solarisa.
Tak sobie z ciekawości przeglądałem różne strony i przez przypadek trafiłem na zdjęcia SU12 Electric #718 STOAG Stadtwerke Oberhausen GmbH. Pojazd, jak pojazd - znany, ale to co mnie szczególnie zainteresowało, to jego możliwość ładowania na pętli.
https://www.flickr.com/photos/vestischer/21141675235/
https://www.flickr.com/photos/vestische ... 085913672/
A tu ciekawostka....
https://www.flickr.com/photos/vestische ... 085913672/
... stanowisko ładowania zaopatrzone jest w dodatkowo lusterko dla kierowcy - zastanawia mnie tylko jego funkcja, chyba ułatwia dołączanie się do ruchu.
Aż normalnie mnie wkurza, czemu nie zrobiono tego w Warszawie - nasze "elektryki" muszą każdorazowo zjeżdżać do zajezdni na ładowanie, a przecież takie stanowisko można by postawić na ul. Bielańskiej
https://www.flickr.com/photos/vestischer/21141675235/
https://www.flickr.com/photos/vestische ... 085913672/
A tu ciekawostka....
https://www.flickr.com/photos/vestische ... 085913672/
... stanowisko ładowania zaopatrzone jest w dodatkowo lusterko dla kierowcy - zastanawia mnie tylko jego funkcja, chyba ułatwia dołączanie się do ruchu.
Aż normalnie mnie wkurza, czemu nie zrobiono tego w Warszawie - nasze "elektryki" muszą każdorazowo zjeżdżać do zajezdni na ładowanie, a przecież takie stanowisko można by postawić na ul. Bielańskiej
Re: Elektrobus Solarisa.
Lusterko ułatwia podstawienie się pod punkt, widać w nim pantograf i "stacje dokowania"...
Re: Elektrobus Solarisa.
Też tak się nad tym zastanawiałem jaka może być jego rzeczywista funkcja, ale to najlepszy przykład z Niemiec - jeśli można coś ułatwić, to należy to zrobić. Ciekawy jestem, czy Jaworzno też wejdzie w taką "stację dokowania". Słyszałem, że mieli taki zamiar
Re: Elektrobus Solarisa.
Coś tam budowali... Mogli zrobić tak jak w trolejbusach, lusterko na stałe skierowane na patyki i spokój...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Elektrobus Solarisa.
Hinduski JBM Ecolife wystawił jako swoje na targach Solaris Urbino 8.9LE Electric pod marką JBM:
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=6591
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=6591
Ostatnio zmieniony 2016-02-20, 00:41 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Elektrobus Solarisa.
A czy przypadkiem to nie jest jakiś joint ventures... czyli celowy zabieg SB&C by dostać się na rynki azjatyckie ?
Re: Elektrobus Solarisa.
Miałem kiedyś słuchawki z JBM, ciekawe czy to ta sama firma...
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: Elektrobus Solarisa.
Video: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... a7LygTPlvYJ-31 pisze:A czy przypadkiem to nie jest jakiś joint ventures... czyli celowy zabieg SB&C by dostać się na rynki azjatyckie ?
Re: Elektrobus Solarisa.
No i wszystko jasne "partnership", to jest po prostu układ biznesowy - celowy, Solaris szuka nowych rynków zbytu i słusznie
Re: Urbino Electric
Kolejny przykład, że siłą Solarisa jest elastyczność. A jak jest z Izraelem? Nie dało rady: wymagania tego państwa są takie, a nie inne i - by zdobyć ten rynek - trzeba było wejść we współpracę z lokalnym producentem.
Re: Urbino Electric
To Solaris zdobył Izrael?