Solaris Urbino electric

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Lopez

Post autor: Lopez »

Amalio pisze:poczekał aż na rynku pojawi się coś efektywnego
Samo się pojawi?
polsmol pisze:Należy się cieszyć, że Solaris goni za światowa czołówka w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań. Oczywiście pierwsze wersje będą miały wady, ale to jest normalne!
Właśnie.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Lopez pisze: Samo się pojawi?
.
A może Solaris to spłodzi :?: :] Tak, samo się pojawi.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Łatwo wymienialne baterie? w przypadku autobusu to po mieście musiała by za nim jeździć ciężarówka i paru mechaników, tych akumulatorów trochę dużo jest. Solaris najczęściej korzysta z gotowych rozwiązań innych producentów, które przeszczepia do swoich nadwozi tak jak w przypadku hybrydy. Potem się chwali jaki to jest innowacyjny. Dziennikarze którzy się na niczym nie znają może to kupią.

szymonm

Post autor: szymonm »

Na dzień dzisiejszy ten problem rozwiązuje się poprzez łatwo wymienne baterie.
To jest obecnie możliwe w samochodach osobowych, ale akumulatory w autobusie będą duże, przez to bardziej skomplikowane w wymianie (potrzeba do tego więcej osób) I kosztowne. Raczej nie opłaca się kupować kilku kompletów.

polsmol

Post autor: polsmol »

Oczywiście większy pojazd potrzebuje większych baterii. Dlatego prawdziwym wyzwaniem w tym projekcie jest ich umieszczenie w sposób umożliwiający łatwą wymianę. Moim zdaniem wręcz oczywistym rozwiązaniem w autobusie LF jest umieszczenie baterii na dachu. Aby wymiana była łatwa powinien być to jeden pakiet (lub dwa pakiety w autobusie przegubowym osobno na przednim i tylnym członie) zamknięty w szczelnym pojemniku (np. z laminatu) wyposażonym w system haków. Taką "baterię" można by wymienić za pomocą prostego dźwigu z np. systemu samozaładowczego zamontowanego na ciężarowce lub za pomocą prostego dedykowanego dźwigu bramowego. Ten drugi typ mógłby być stosowany raczej na zajezdniach niż na pętlach.
Oczywiście dobrze by było gdyby bateria wystarczała na cały dzień pracy i była wymieniania dopiero na zajezdni.

To tyle mojej własnej teorii. Jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach o których mam blade pojęcie.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Na dachu nie mogą być gdyż ze względu na ich masę, ich umieszczenie na dachu spowodowałoby, że środek ciężkości autobusu byłby wysoko, a to nic dobrego nie oznacza.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Rozwiązania dla baterii są dwa - albo na wzór Solbusa zabudować je koło wieży zamiast ostatniego rzędu siedzeń albo niestety narobić w autobusie podestów i wszystko to ukryć pod siedzeniami.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

polsmol pisze:Taką "baterię" można by wymienić za pomocą prostego dźwigu z np. systemu samozaładowczego zamontowanego na ciężarowce lub za pomocą prostego dedykowanego dźwigu bramowego.
Ekstra, to rozwiązuje wszystkie problemy :nuts:

polsmol

Post autor: polsmol »

Miło, że się zgadzasz. Jednak problemów trochę pozostaje jak np. wyważenie o czym napisano wyżej. Dach to najprostsze rozwiązanie, ale niekoniecznie najlepsze.
Zastanawiam się czy owe baterie muszą być ciężkie?

szymonm

Post autor: szymonm »

Zastanawiam się czy owe baterie muszą być ciężkie?
Tak, już niewielkich rozmairów popularny akumulator kwasowo-ołowiowy np. 45 Ah waży ok. 25 kg. Oczywiście baterie służące do napędzania pojazdów będą miały inne "nadzienie", prawdopodnie litowo-jonowe, jak w przypadku elektrycznego SORa, w którym zastosowano aż 180 ogniw o parametrach 2,5-4,25V/300Ah. Każdy akumulator składa się z dość ciężkiego kawałka metalu, kwasu i chyba najcięższych z tego wszystkiego kwasoodpornych ścian. Oprócz tego baterie muszą zostać odpowiednio zabezpieczone przed wylaniem "wnętrzności" w wyniku kolizji.
Dach to najprostsze rozwiązanie, ale niekoniecznie najlepsze.
Baterie na dachu=możliwość łatwego uszkodzenia i problemy z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

IMHO obecnie jedyny sensowny sposób zasilania autobusu prądem to silnik elektryczny zasilany połączonym z nim spalinowym, tak jak w hybrydzie MAN-a testowanej w Warszawie. Akumulatory są jeszcze zbyt słabo rozwinięte.

solaris150

Post autor: solaris150 »

Jak byłem w solarisie odebrać autobusy to pytałem się gościa na jakiem modelu ma bazować elektrobus solarisa to powiedział, że na bazie alpinio. Wiec na początek będzie to najmniejszy autobus z rodziny Solarisa.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Baterie na dachu to też oznacza wzmocnioną konstrukcję dachu i słupków, przez co nadwozie będzie dużo cięższe. No i wysoko umieszczony środek ciężkości. Mało realne rozwiązanie.

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Michalbc »

Pozyjemy, zobaczymy ;)

Skowron59

Post autor: Skowron59 »

Solaris zaprezentuje na Transexpo 2011 Solarisa Urbino 9 w wersji niskowejściowej z napędem elektrycznym.Premiera odbędzie się o godzinie 13 w pawilonie E dla zainteresowanych :)

Shadi
Posty: 71
Rejestracja: 2010-08-24, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Shadi »

EE chyba nie solaris urbino 9 bo od 2 generacji nie sa produkowane, chyba alpino LE??

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Może zmienili nazwę z Urbino 8,9 jak to ostatnio podawali na bardziej chwytliwe Urbino 9.

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB »


Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Interesujące malowanie, ciekawy jestem jaki jest zasięg na jednym ładowaniu tego malucha ;)

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »


ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”