Urbino Electric

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2012-10-13, 16:49

Zasięg na jednym ładowaniu: około 150 km w cyklu SORT2 (z pełnym obciążeniem i włączoną klimatyzacją)
To jeszcze nie tak dobrze ale już też wynik niezły - ciekawiej jednak zapowiada się model ładowany indukcyjnie sprzedany dla Braunschweigu. Ten model ma mieć zdecydowanie mniejsze baterie, ma się ładować na poszczególnych przystankach a ładowanie baterii na 10km ma trwać ledwo 30 sekund - i to ten model ma być propozycją rozwojową głównie na zachód Europy.

nevander13

Post autor: nevander13 » 2012-12-18, 18:15

Lotnisko Hamburg testuje elektrycznego Solarisa
http://www.solarisbus.pl/busmania,aktua ... 0,791.html

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2012-12-23, 00:41


Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3996
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2013-02-06, 15:13

Solaris stawia na autobusy elektryczne

Zwiększenie sprzedaży autobusów elektrycznych to plan podpoznańskiej firmy Solaris na ten rok. Choć obecnie zapotrzebowanie nie przekracza kilkudziesięciu sztuk rocznie, to zainteresowanie ze strony małych i dużych miast wyraźnie rośnie. Wraz ze wzrostem popytu będą spadać koszty produkcji, a co za tym idzie również cena pojazdów.

– Ponieważ plany dotyczące wsparcia zakupów autobusów ze środków unijnych będą dotyczyć zakupów właśnie autobusów elektrycznych i hybrydowych, to mam nadzieję, że pieniądze będą – podkreśla Wiesław Cieśla, pełnomocnik prezesa zarządu ds. kluczowych klientów w Solarisie.

Jak przyznaje Cieśla, autobusy elektryczne wciąż są znacznie, nawet dwukrotnie droższe od tradycyjnych. Jednak ich ceny będą spadać wraz ze wzrostem zainteresowania. Obecnie koszty produkcji takich pojazdów są większe z uwagi na to, że wiele części jest produkowanych w niewielkich ilościach. Jednak większy koszt zakupu bardzo szybko zwróci się potencjalnym nabywcom.

– Koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km wynosi jedną trzecią tego, co koszt energii pozyskanej z tradycyjnego paliwa – mówi Wiesław Cieśla Agencji Informacyjnej Newseria.

Podkreśla, że wśród zainteresowanych zakupem autobusów elektrycznych są nie tylko największe metropolie. Obecnie wiele miast testuje takie pojazdy, a kolejne ustawiają się w kolejce.

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artyk ... yczne.html
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
Biały
Posty: 276
Rejestracja: 2011-10-26, 01:22
Lokalizacja: Piła

Post autor: Biały » 2013-02-06, 21:16

Obecnie wiele miast testuje takie pojazdy, a kolejne ustawiają się w kolejce.
Testować se mogą, a i tak wiadomo, że nikt tego nie kupi, przynajmniej w najbliższym czasie.
ESPEOERTE

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2013-05-23, 23:10

Jeden z odcinków programu "Polak potrafi' TVN Turbo opowiada m. in. o elektrycznych autobusach Solarisa:

:strzałka: http://tvnplayer.pl/programy-online/pol ... 19902.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-21, 12:54

Wybrałem ten temat, chyba słusznie. Elektryczne SU12III już są w Warszawie. Aktualnie są przygotowywane do ruch i jest spora szansa, że je zobaczymy w przyszłym tygodniu na linii 222. :cool:

Na razie zdjęć własnych nie mam, więc parę fotek z Omni-Busa ;)

1. Ładowanie autobusów jest od tyłu - jest ku temu specjalna klapka
:strzałka: http://www.omni-bus.eu/warsztat/display ... pos=-27431

2. Ładowanie pojazdu
:strzałka: http://www.omni-bus.eu/warsztat/display ... pos=-27432

3. Ładowarka
:strzałka: http://www.omni-bus.eu/warsztat/display ... pos=-27429

Zakres numeracji warszawskim SU12 Electric - 1900-1909

Na razie tyle. Po cichu liczę, że wyjadą. #1902 miał już swoją premierę gdzieś na imprezie. W przeciągu tygodnia postaram się zapolować i obfocić ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: pmaster » 2015-06-21, 13:58

Można go ładować przez microUSB?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 748
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: oolek15 » 2015-06-21, 15:05

Dobrze widzę, że Vmax = 60 km/h? Chyba tylko na czas transportu (to chyba są zwykłe kartki)? Wiadomo coś o tym ile taki Solaris może przejechać na jednym ładowaniu? Bo "pantografów" nie widać.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-21, 18:27

Nie, one nie mają pantografów, więc na czas ładowania będą musiały zjechać do zajezdni. Dane techniczne to inna bajka, a realnie... wielu zaczyna się zastanawiać ile one faktycznie będą w stanie przejechać pomiędzy ładowaniem - na te informacje trzeba będzie trochę poczekać ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: KB » 2015-06-23, 17:37

Jeżeli tyle co, ten w Jaworznie, to to porażka jest Solarisa po prostu. Autobus wytrzymywał podczas testów ledwo 115-120km, oczywiście nie zajeżdżając na przystanki. Teraz podczas "normalnej eksploatacji" wyjeżdża średnio na dwa-trzy kółka i zjeżdża na ładowanie...
http://www.kmrow.vot.pl - ROWkom - Regionalny Informator Komunikacyjny

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-23, 21:48

Na razie nie wiem, czy w Warszawie już jeżdżą. Jutro będę polował ;)
Obrazek

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: wojtek1611 » 2015-06-23, 21:51

KB pisze:Jeżeli tyle co, ten w Jaworznie, to to porażka jest Solarisa po prostu. Autobus wytrzymywał podczas testów ledwo 115-120km, oczywiście nie zajeżdżając na przystanki. Teraz podczas "normalnej eksploatacji" wyjeżdża średnio na dwa-trzy kółka i zjeżdża na ładowanie...
To oni nie ładują ich pomiędzy kursami?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-23, 21:54

Wychodzi na to, że muszą je ładować, bo na linię wyjeżdżają autobusy z napędem spalinowym. Tak przynajmniej zdaje się, że będzie w Warszawie, zresztą na szczęście linia 222 akurat krańcuje tuż obok zajezdni, więc problemów nie ma ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: Auper » 2015-06-23, 22:29

Tylko jaki sens ma autobus nie będący w stanie wyjeździć pół dniówki...;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-24, 18:06

Polowałem dzisiaj na warszawskie SU12 Electric, ale wychodzi na to, że nadal nie jeżdżą ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: KB » 2015-06-24, 19:29

Auper pisze:Tylko jaki sens ma autobus nie będący w stanie wyjeździć pół dniówki...;)
Dla mnie żaden. Z tego co słyszałem, to BYDy już więcej potrafią przejeździć. J-31 prawda toto?
http://www.kmrow.vot.pl - ROWkom - Regionalny Informator Komunikacyjny

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-24, 21:50

Tak, co prawda miały pewne problemy zimą, a nawet i teraz, gdy jest ciepło, dyspozytor musi często wysyłać autobus zastępczy za BYD-a, ale generalnie rzecz biorąc, dają radę ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28879
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: J-31 » 2015-06-29, 17:25

Warszawskie SU12Electric już normalnie kursują. Wg. najnowszych informacji z Wawkomu, ZTM przygotował dla nich 5 brygad - a więc w sumie 5 autobusów. 2 rano, 2 na po południe i jeden po za szczytem ;)

Udało mi się natrafić na #1903 i w sumie rzeczywiście naliczyłem 3 elektryki na linii 222 - na tej linii nie ma już BYD-ów, jeżdżą Solarisy + Solbusy SM12 i zdaje się, że chyba tylko jedna grodziowa Scania ;)

Zdjęć nie mam, bo pechowo nie zabrałem kamery - więc nadrobię to później, ale klika wniosków z obserwacji:

1. Jedzie się tym fenomenalnie. Nigdy w życiu bym nie uwierzył, że kiedykolwiek przejadę się w Warszawie elektrycznym autobusem. Jest przyjemnie cicho. Nic nie trzeszczy - póki co. Jest naprawdę super

2. Tyle plusów. Teraz minusy. MZA źle rozplanowało wnętrze pojazdu. Rzeźnia jest tam gdzie zwykle, czyli po lewej stronie pojazdu, jednak umiejscowiono ją na skos od drzwi, bo na wprost drzwi jest aparatura i spory podest - na którym wygospodarowano miejsce na biletomat.

Oni kompletnie tego nie przemyśleli i jest bida z nędzą. Bo jest ciasno, trudno wjechać tam wózkiem + stojący ludzie. Mam nadzieję, że zarząd MZA wyciągnie wnioski i następnym razem jak zamówią SU12Electric, to rzeźnia może trafi na prawą stronę pojazdu, a środkowe drzwi będą odskokowo przesuwne - tak jak np. w ST12M. W gdyńskich najnowszych trolejbusach tak to zorganizowano i działa perfekcyjnie. Czemu nie zrobiono tego w MZA ? :chytry:

W tylnej części pojazdu jest też zabudowa elektryczna i nie ma foteli - jest bardzo podobnie do tego co w trolejbusach ST12M ;)

3. Z tego co pamiętam warszawskie SU12 Electric nie zostały zamówione z możliwości ładowania indukcyjnego na krańcach, a więc odchodzi możliwość ładowania pojazdów na pętli - na ładowanie pojazd musi zjeżdżać do zajezdni ;)

4. Zakończę jednak pewnym plusem - w SU12Electric MZA zmniejszyło liczbę monitorów względem innych nowych autobusów. W sumie są tylko trzy. Jeden pojedynczy na przodzie pojazdu i jeden podwójny w środkowej części pojazdu. Wszystkie wiszą pod sufitem. Jest tak jak powinno być we wszystkich pojazdach - i to mi się bardzo spodobało. ;)

Póki co nie mam własnego filmu, ale jeżeli Chcecie posłuchać, to Shadi wykonał taki film z przejazdu. Mam nadzieję, że się na mnie nie obrazi jak podrzucę Jego link ;)
:strzałka: https://www.youtube.com/watch?v=roBtCE9Nu8I
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektrobus Solarisa.

Post autor: TLG » 2015-06-29, 18:19

J-31 pisze:Teraz minusy. MZA źle rozplanowało wnętrze pojazdu.
O ile mi wiadomo, to nie MZA projektuje Solarisowi autobusy :>
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

ODPOWIEDZ