Solaris Urbino 18 MetroStyle
Moim zdaniem to co jest tam napisane jest dość niejednoznaczne. Pragnę zauważyć, że na zdjęciach na których jest widoczny hybrydowy Urbi-Tramino droga jest zwykła tzn nieprzystosowana do prowadzenia optycznego. Tak więc podejrzewam, że ta cała wrzawa jest wyłącznie o to, że za rok gotowy będzie system optycznego sterowania. A co za tym idzie owy brak kierowy będzie polegał na braku osoby która będzie musiała kręcić kierownicą, ale kierowca zostanie do operowania pedałami. Czyli nic innowacyjnego. Szczerze wątpię w to by udało się zbudować w pełni autonomiczny system który bez niczyjej pomocy będzie prowadził autobus. Zwłaszcza przy optycznym sterowaniu
Tak dorzucając do tematu:
http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLn ... r_embedded
Jeżeli ktoś nie kmini, to nie był to planowany crash test. To Volvo było wyposażone w system który miał samodzielnie zatrzymać pojazd w sytuacji w której kierowca nie reaguje na pojawienie się przeszkody. Jak widać system też nie zareagował. Co najlepsze kilka miesięcy później powtórzono test(tym razem z pieszym) i zakończył się o tak samo:
http://www.youtube.com/watch?v=lcJ9xgBZ ... r_embedded
Tak więc ja osobiście bałbym się wsiąść do takiego autobusu bez kierowcy czy nawet przebywać w jego pobliżu. Elektronika może ogłupieć, a w przypadku "bezzałogowych" pojazdów szynowych, to przynajmniej wiadomo gdzie pojedzie.
Tak dorzucając do tematu:
http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLn ... r_embedded
Jeżeli ktoś nie kmini, to nie był to planowany crash test. To Volvo było wyposażone w system który miał samodzielnie zatrzymać pojazd w sytuacji w której kierowca nie reaguje na pojawienie się przeszkody. Jak widać system też nie zareagował. Co najlepsze kilka miesięcy później powtórzono test(tym razem z pieszym) i zakończył się o tak samo:
http://www.youtube.com/watch?v=lcJ9xgBZ ... r_embedded
Tak więc ja osobiście bałbym się wsiąść do takiego autobusu bez kierowcy czy nawet przebywać w jego pobliżu. Elektronika może ogłupieć, a w przypadku "bezzałogowych" pojazdów szynowych, to przynajmniej wiadomo gdzie pojedzie.
No i tak zasadniczo zapytam - co z tegoLopez pisze:A o tym słyszałeś:
http://news.techworld.com/personal-tech ... e-and-asia
Tutaj można sobie poczytać o nowym Solarisie
http://forsal.pl/artykuly/490558,solari ... rowcy.html
http://forsal.pl/artykuly/490558,solari ... rowcy.html
No i widać kolejne zdjęcia na których autobus jeździ ewidentnie na "manualu" i nic ponadto.
Moim zdaniem skończy się to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=4tP0s7MM5Zg
http://www.youtube.com/watch?v=EsCwi0Vc ... re=related
http://www.phototrans.eu/1014,9737,2092.html
Moim zdaniem skończy się to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=4tP0s7MM5Zg
http://www.youtube.com/watch?v=EsCwi0Vc ... re=related
http://www.phototrans.eu/1014,9737,2092.html
No tak. Tylko zasadniczo po co?Coffee pisze:Na takich odcinkach jest możliwe wyłączenie tego systemu i samodzielne prowadzenie pojazdu?
Jeżeli uważasz, ze maszyna z definicji popełnia mniej błędów niż człowiek, to czeka nas jeszcze bardzo daleka droga żeby osiągnąć cokolwiek. Bo żeby stworzyć taki system który sobie poradzi w każdych warunkach trzeba naprawdę dużo. I dlatego nie ma co się rajcować kilkoma Piaggio które przejechały z Włoch do Chin. To na razie tylko projekt który ma co najmniej kilka ułomności, a jeszcze należy sobie odpowiedzieć ile taka aparatura musi kosztować.Lopez pisze:Myślę, że rozwój bezzałogowych pojazdów KM, który już widać w przypadku automatycznego metra w wielu krajach, dotknie w końcu także autobusy. Komputer (dobrze zaprogramowany) popełnia z definicji mniej błędów niż człowiek.
Bardziej projekt i kalibracja niż wdrożenie. Całość powinna pójść na kilku standardowych komputerach (nawet mocnych klasy x86, chociaż w przypadku trolejbusów mamy lepszą sytuację z energią, więc w autobusach może być konieczne opracowanie systemu na ARM) i oczywiście czujnikach (te kamery i laserowe czujniki odległości, trochę tego potrzeba, ale koszt nie powinien być zaporowy).Amalio pisze:a jeszcze należy sobie odpowiedzieć ile taka aparatura musi kosztować.
Tylko pytanie czy taki system jest znacząco lepszy od stosowanych obecnie systemów z rolkami (bardzo stara koncepcja do wygodnej jazdy autobusem w tunelu tramwajowym) czy czujkami w podłożu (czy jakimiś tam innymi ustrojstwami, może nawet działającymi na zasadzie RFID), które wymagają przygotowania szlaku, ale powinny być stosunkowo niezawodne i odporne na błędy (ale bez kierowcy bym tego nie puścił).
Każdy z tych trzech systemów ma swoje wady i zalety.ppln pisze: Tylko pytanie czy taki system jest znacząco lepszy od stosowanych obecnie systemów z rolkami (bardzo stara koncepcja do wygodnej jazdy autobusem w tunelu tramwajowym) czy czujkami w podłożu (czy jakimiś tam innymi ustrojstwami, może nawet działającymi na zasadzie RFID), które wymagają przygotowania szlaku, ale powinny być stosunkowo niezawodne i odporne na błędy (ale bez kierowcy bym tego nie puścił).
Kolejny artykuł który przeczy wszystkim spekulacjom jakoby Solaris miał jechać całkowicie bez kierowcy
http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=38529
http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=38529
No i chyba jest tam jedno słuszne podsumowanie:
[ Dodano: 02 Kwi 2011 18:58 ]
Kilka kolejnych i większych zdjęć nowego Solarisa:
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 6946309778
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 6803874514
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 8264434162
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 9915217026
Zwróćcie uwagę na estetykę i umiejscowienie LCDków.
Tapicerka też jest fajna.
Taka prawda i tak jak mówiłem - jedynie optyczne prowadzenie. A dziennikarze jak zwykle napisali bzdury.Dlatego wszelkie artykuły z chwytliwymi tytułami „Solaris pojedzie bez kierowcy”możemy schować między bajki.
[ Dodano: 02 Kwi 2011 18:58 ]
Kilka kolejnych i większych zdjęć nowego Solarisa:
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 6946309778
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 6803874514
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 8264434162
https://picasaweb.google.com/Touringcar ... 9915217026
Zwróćcie uwagę na estetykę i umiejscowienie LCDków.
Tapicerka też jest fajna.
Solaris jak widać nas olewa, a na zachodzie lansuje się z nowym BHNSem:
https://picasaweb.google.com/1089518392 ... 1168263458
https://lh4.googleusercontent.com/-dWae ... G_1347.jpg
https://picasaweb.google.com/1089518392 ... 1168263458
https://lh4.googleusercontent.com/-dWae ... G_1347.jpg
Ostatnio zmieniony 2011-10-23, 00:22 przez Amalio, łącznie zmieniany 1 raz.