Strona 2 z 5

: 2011-02-14, 20:46
autor: Auper
Ale mi nie o sam system chodzi, co o design, choć znając nasze realia to do końca świata (czyt. 2012) i dłużej się takich nie doczekamy...

: 2011-02-14, 20:56
autor: Amalio
KB pisze:Pewnie by było trochę problemów z nim gdyż pojazd ma optyczne sterowanie no i niestety trzeba by pewnie drogi utrzymywać w idealnym stanie, żeby kamery mogły czytać białą linię pasów, a nie np. szarą czy czarną ;)
To jest tylko dodatkowe wyposażenie. Nikt Ci nie każe kupować takich bajerów.
Auper pisze:choć znając nasze realia to do końca świata (czyt. 2012) i dłużej się takich nie doczekamy...
No co Ty. Paręnaście lat i ktoś to sobie sprowadzi. Też będziemy mieli :mruga:

: 2011-02-15, 04:31
autor: polsmol
Czy normalny Solaris z takim designem byłby dużo droższy od zwykłego. Nie sadzę.
To tylko kwestia gustu. Na polskim rynku wprowadzenie takiego autobusu byłoby dość ryzykowne choć ostatecznie i tak decyduje cena.

: 2011-02-15, 04:57
autor: KB
Amalio pisze:To jest tylko dodatkowe wyposażenie. Nikt Ci nie każe kupować takich bajerów.
Ale Francuzi muszą takie mieć, z resztą nie tylko oni w takie bajery się wyposażają ;)

: 2011-02-15, 15:30
autor: Amalio
polsmol pisze:Czy normalny Solaris z takim designem byłby dużo droższy od zwykłego. Nie sadzę.
Co Ty rozumiesz przez sformułowanie "normalny Solaris" :?: Jeżeli podobny design by się pojawił w czwórce, to oczywiście, że pojazd by nie był droższy. Ale to co widzimy na obrazku jako pojazd bazujący na trójce (a przynajmniej domyślam się, że tak jest), to z pewnością jest droższy.
KB pisze:z resztą nie tylko oni w takie bajery się wyposażają ;)
Tzn niby kto jeszcze :?: Chyba tylko Francuzi się na to rzucili, a sama koncepcja jest stosunkowo niepraktyczna i do zastosowania w zasadzie tylko w takich krajach jak Francja, Hiszpania czy Portugalia.

: 2011-02-15, 15:55
autor: Auper
A mi się bardzo spodobało jego wnętrze, ciekawe fotele ma (tapicerka)...

: 2011-02-16, 00:03
autor: KB
Amalio pisze:Chyba tylko Francuzi się na to rzucili(...)
Koncepcja przyjęła się właśnie bodajże jeszcze w Hiszpanii (m.in. w Castellón de la Plana) i Portugalii ;)

: 2011-02-16, 00:22
autor: Amalio
KB pisze:Koncepcja przyjęła się właśnie bodajże jeszcze w Hiszpanii (m.in. w Castellón de la Plana) i Portugalii ;)
No to może. Ale tylko tam ma to rację bytu. W innych krajach z racji na klimat lepiej już inwestować w inne systemy automatycznego kierowania.

: 2011-02-16, 01:42
autor: polsmol
normalny = niehybrydowy ;-)

: 2011-02-25, 11:51
autor: Coffee

: 2011-02-27, 00:56
autor: OPi
O w mordę! :shocked: Aż mnie zatkało! Ciekawie to będzie wyglądało - autobus bez kierowcy. :diabeł: Widzę, że lubieją tam skomputeryzowaną KM - w końcu mają bezzałogową linię metra. Ale różnica w prowadzeniu pojazdu po szynach, a w ruch ulicznym jest diametralna. ;)

: 2011-02-27, 11:58
autor: Amalio
Moim zdaniem to co jest tam napisane jest dość niejednoznaczne. Pragnę zauważyć, że na zdjęciach na których jest widoczny hybrydowy Urbi-Tramino droga jest zwykła tzn nieprzystosowana do prowadzenia optycznego. Tak więc podejrzewam, że ta cała wrzawa jest wyłącznie o to, że za rok gotowy będzie system optycznego sterowania. A co za tym idzie owy brak kierowy będzie polegał na braku osoby która będzie musiała kręcić kierownicą, ale kierowca zostanie do operowania pedałami. Czyli nic innowacyjnego. Szczerze wątpię w to by udało się zbudować w pełni autonomiczny system który bez niczyjej pomocy będzie prowadził autobus. Zwłaszcza przy optycznym sterowaniu :]

Tak dorzucając do tematu:
http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLn ... r_embedded

Jeżeli ktoś nie kmini, to nie był to planowany crash test. To Volvo było wyposażone w system który miał samodzielnie zatrzymać pojazd w sytuacji w której kierowca nie reaguje na pojawienie się przeszkody. Jak widać system też nie zareagował. Co najlepsze kilka miesięcy później powtórzono test(tym razem z pieszym) i zakończył się o tak samo:
http://www.youtube.com/watch?v=lcJ9xgBZ ... r_embedded
Tak więc ja osobiście bałbym się wsiąść do takiego autobusu bez kierowcy czy nawet przebywać w jego pobliżu. Elektronika może ogłupieć, a w przypadku "bezzałogowych" pojazdów szynowych, to przynajmniej wiadomo gdzie pojedzie.

: 2011-02-27, 12:17
autor: Lopez

: 2011-02-27, 13:27
autor: Amalio
No i tak zasadniczo zapytam - co z tego :?:

: 2011-02-27, 15:07
autor: Rumpel
Technologia tych bezzałogowych pojazdów dopiero raczkuje, a warto zauważyć, że już od dawna jest to tworzone. Dla mnie ten cały bezzałogowy Solaris to bujda na resorach i tyle.

: 2011-02-27, 15:21
autor: arturd
Tutaj można sobie poczytać o nowym Solarisie
:strzałka: http://forsal.pl/artykuly/490558,solari ... rowcy.html

: 2011-02-27, 16:31
autor: Amalio
No i widać kolejne zdjęcia na których autobus jeździ ewidentnie na "manualu" i nic ponadto.
Moim zdaniem skończy się to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=4tP0s7MM5Zg
http://www.youtube.com/watch?v=EsCwi0Vc ... re=related
http://www.phototrans.eu/1014,9737,2092.html

: 2011-02-27, 16:36
autor: Coffee
Na takich odcinkach jest możliwe wyłączenie tego systemu i samodzielne prowadzenie pojazdu?

: 2011-02-27, 20:01
autor: Lopez
Myślę, że rozwój bezzałogowych pojazdów KM, który już widać w przypadku automatycznego metra w wielu krajach, dotknie w końcu także autobusy. Komputer (dobrze zaprogramowany) popełnia z definicji mniej błędów niż człowiek.

: 2011-02-27, 20:25
autor: Amalio
Coffee pisze:Na takich odcinkach jest możliwe wyłączenie tego systemu i samodzielne prowadzenie pojazdu?
No tak. Tylko zasadniczo po co?
Lopez pisze:Myślę, że rozwój bezzałogowych pojazdów KM, który już widać w przypadku automatycznego metra w wielu krajach, dotknie w końcu także autobusy. Komputer (dobrze zaprogramowany) popełnia z definicji mniej błędów niż człowiek.
Jeżeli uważasz, ze maszyna z definicji popełnia mniej błędów niż człowiek, to czeka nas jeszcze bardzo daleka droga żeby osiągnąć cokolwiek. Bo żeby stworzyć taki system który sobie poradzi w każdych warunkach trzeba naprawdę dużo. I dlatego nie ma co się rajcować kilkoma Piaggio które przejechały z Włoch do Chin. To na razie tylko projekt który ma co najmniej kilka ułomności, a jeszcze należy sobie odpowiedzieć ile taka aparatura musi kosztować.