Solaris, Man - rozejm ?
Solaris, Man - rozejm ?
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=43221
Co sądzicie o tej sprawie, chodzi o silniki Mana w Solarisach. Sprawa dość kontrowersyjna i zaskakująca gdyż jak sięgnąć pomięciom to między tymi producentami był wyjątkowy konflikt, a zwłaszcza po przetargu BVG Berlin. Póki co wprowadzono tylko D0836 (290KM) do Urbino 12, ale ma wejść cała paleta silników, dla różnych modeli.
Co sądzicie o tej sprawie, chodzi o silniki Mana w Solarisach. Sprawa dość kontrowersyjna i zaskakująca gdyż jak sięgnąć pomięciom to między tymi producentami był wyjątkowy konflikt, a zwłaszcza po przetargu BVG Berlin. Póki co wprowadzono tylko D0836 (290KM) do Urbino 12, ale ma wejść cała paleta silników, dla różnych modeli.
W 2005r. Solaris zgarnął Manowi sprzed nosa przetarg na 290(?) przegubów. Związku z tym ten postanowił przerwać dostawę silników. Pierwsza partia Urbino 18 ma silniki Mana, natomiast druga Dafa (PR228-310KM), początkowo BVG nie chciało przyjąć 2 serii ale w końcu je przyjęli. Osobiście uważam że silniki Dafa mają swoje zalety i wady, ale do wad na pewno trzeba zaliczyć kulturę pracy która nie jest miła dla ucha pasażera.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
U12III z D08 to początek. Dla pełnej oferty będą musieli mieć jeszcze jakąś dużą jednostkę. Stąd nie będzie zaskoczeniem, jak za jakiś czas wyjdzie U18 z D20.Solcity pisze:http://infobus.pl/text.php?from=main&id=43221
Co sądzicie o tej sprawie, chodzi o silniki Mana w Solarisach. Sprawa dość kontrowersyjna i zaskakująca gdyż jak sięgnąć pomięciom to między tymi producentami był wyjątkowy konflikt, a zwłaszcza po przetargu BVG Berlin. Póki co wprowadzono tylko D0836 (290KM) do Urbino 12, ale ma wejść cała paleta silników, dla różnych modeli.
Mnie osobiście cieszy taki bieg spraw. Dobrze, że MAN poszedł po rozum do głowy i skończył to swoje "embargo". Solaris dobrze na tym wyjdzie, Niemcy w sumie też.
RozwińJ-31 pisze:Natomiast jakie będą silniki MAN-a. Zdaje się, że chyba się za niedługo o tym przekonam osobiście.
Ostatnio zmieniony 2011-10-28, 20:31 przez Jack the Ripper, łącznie zmieniany 1 raz.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Tu nie chodzi wcale tyle o jakiekolwiek wady i zalety silników jakiejkolwiek marki, a fakt, że silniki MANa były leżące co znacznie bardziej odpowiada niemieckim odbiorcom aniżeli kupowanie autobusów które mają wieżę, a trzecich drzwi już nie. Jest to mało praktyczne rozwiązanie.Solcity pisze:Osobiście uważam że silniki Dafa mają swoje zalety i wady, ale do wad na pewno trzeba zaliczyć kulturę pracy która nie jest miła dla ucha pasażera.
Jest to kwestia sporna. Z jednej strony InterUrbino jest modelem dopracowanym, atrakcyjnym dla klienta, jednak i to jest ważne w samej Polsce rynek autobusów międzymiastowych jest na niskim poziomie, w innych krajach jak np. Czechy (SOR) rynki są kontrolowane przez lokalnych producentów. Silnik MANa nie wiele tu zmieni, a użycie DAFa w tym pojeździe jest również bez przyszłości, gdyż autobusy międzymiastowe potrzebują zupełnie innych parametrów. DAF jest dobry dla Urbina, silnik dość trwały jednak swoje musi skonsumować, InterUrbino potrzebuje jednostki przede wszystkim oszczędnej, oraz mniejszej i taką jest oferowany 300 konny Cummins ISB6.7. Silnik MANa o podobnych parametrach nie zmieni jak widać zbyt wiele, skłoni może kilku potencjalnych klientów którzy używają silników tej marki. Takie jest moje zdanie...nevander13:
i moze teraz interurbinio zacznie szaleć na rynku, silnik MANa to nie DAF
Do czasu, aż Solaris będzie chciał załatwić w przetargu MAN-a ich własnym silnikiem...Jack the Ripper pisze:Dobrze, że MAN poszedł po rozum do głowy i skończył to swoje "embargo". Solaris dobrze na tym wyjdzie, Niemcy w sumie też.
Dobry czy nie, DAF ma swoje wady z którymi nie mogą sobie od czasów świetności Neoplana poradzić (choćby przegrzewanie się czy spadanie pasków). Osobiście uważam, iż Solaris powinien pójść w kierunku silników Cumminsa.Solcity pisze:DAF jest dobry dla Urbina
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Nie zapominaj, że jak Berlin zamawiał te 290 przegubów to działem sprzedaży autobusów MAN'a kierował wtedy Laszlo Rakasz. To chyba była największa porażka, jaką poniósł w trakcie swojej kariery u Bawarczyków.Coffee pisze:Do czasu, aż Solaris będzie chciał załatwić w przetargu MAN-a ich własnym silnikiem...
Ale to było 6 lat temu. Teraz sytuacja jest inna. MAN już nie jest dyktatorem na rynku autobusów miejskich. Stąd jeżeli chcą zarabiać, to jak najbardziej będzie im się opłacało sprzedawać swoje motory Solarisowi. Nawet jeśli przegrają.
Ale żeby to nastąpiło, to Bolechowo musi jeszcze zrobić U18 z D20 dla pełnej oferty.
DAF'y (obojętnie czy archaiczne GS'y czy nowe PR'y) szybko zaczynają mulić (szczególnie te z Voith'ami). To z kolei przekłada się na spadek sprawności silnika, zaczyna się z czasem dymienie i dochodzi to, co już wspomniałeś Krzysiek.Coffee pisze:Dobry czy nie, DAF ma swoje wady z którymi nie mogą sobie od czasów świetności Neoplana poradzić (choćby przegrzewanie się czy spadanie pasków). Osobiście uważam, iż Solaris powinien pójść w kierunku silników Cumminsa.
Cumminsy ? A mają w ofercie jakieś silniki od 10 dm3 wzwyż ?
BTW- ma ktoś zdjęcia tego VDO dla Solarisa ?
Cummins ma w ofercie z tego co się orientuje na rynku amerykańskim silniki ISM o pojemności 10,8l.
http://www.rdkmunicipal.com/ISM_vs_ISL_Comparison.pdf
http://cumminsengines.com/every/applica ... ISMe.page?
Ewentualną konkurencją dla Cumminsa może być Caterpillar:
http://www.cat.com/cda/layout?m=389288&x=7 - odpowiednik ISB6.7
http://www.cat.com/cda/layout?m=389290&x=7 - odpowiednik ISL8.9
Jest także silnik 11 litrowy, jednak jego wymiary nie pozwoliłyby by raczej na instalacje w Solarisie.
http://www.cat.com/cda/layout?m=389292&x=7
http://www.rdkmunicipal.com/ISM_vs_ISL_Comparison.pdf
http://cumminsengines.com/every/applica ... ISMe.page?
Ewentualną konkurencją dla Cumminsa może być Caterpillar:
http://www.cat.com/cda/layout?m=389288&x=7 - odpowiednik ISB6.7
http://www.cat.com/cda/layout?m=389290&x=7 - odpowiednik ISL8.9
Jest także silnik 11 litrowy, jednak jego wymiary nie pozwoliłyby by raczej na instalacje w Solarisie.
http://www.cat.com/cda/layout?m=389292&x=7
Chciałbym też podkreślić pewną rzecz, skoro uznać warszawskie SU12 za Solary z Manem, to na zdjęciach z Transexpo widać, że wieża ma taki sam rozmiar jak przy zastosowaniu innymi. Poza tym, co znajduje się w zbiornikach pod siedzeniami rzędu siedzeń tuż za II-mi drzwiami? W innych Solarach jest tam zbiornik AdBlue, ale rozwiązanie Mana nie używa AdBlue.
Ep40. Na razie trudno cokolwiek potwierdzić i opieramy się na niepewnych informacja odnośnie silników MAN-a w najnowszych warszawskich Solarisach... te ostatnie mają znów jakąś obsuwę i chwilowo jeszcze nie dotarły do Warszawy.
Jak będzie coś wiadomo "na pewno". To na pewno coś ktoś skrobnie. A póki co czekamy na autobusy
Jak będzie coś wiadomo "na pewno". To na pewno coś ktoś skrobnie. A póki co czekamy na autobusy