Napęd w U18?
Napęd w U18?
Tak sie zastanawiam, na które koła ma przełożenie Solaris Urbino 18? Jeżeli na przedni, to jak jest to skonstruowane? A jeżeli na tylne to w jaki sposób jedzie on prosto? Jak Ikarus 280 z przełożeniem na przednie chciał cofnąć to przód jechał w lewo, a tył w prawo... mam nadzieje że rozumiecie
Wszystkie niskopodlogowce i w sumie wszystkie produkowane obecnie przegubowce maja naped na 3 os gdyz przeniesienie napedu pod przegubem jest trudnym rozwiazaniem a poza tym spowodowaloby koniecznosc podniesienia podlogi w przyczepie i w rejonie 2 osi co uniemozliwiloby wyprodukowanie autobusow przegubowych w pelni niskopodlowgowych.
W zwiazku z takim napedem autobusy maja dodatkowe sterowanie przegubem zeby ich nie wozilo pod wplywem pchania. system ten nosi nazwe KWS
A skoro przy tym temacie jestesmy to podam systemy stosowane w Jelczach:
ABS - wiadomo
ASR - wiadomo
EMR - system doboru odpowiednich parametrow pracy silnika w zaleznosci od obciazenia i warunkow jazdy
ETS - system sterowania zamykaniem i otwieraniem drzwi. Uniemozliwia ruszanie przy otwartych drzwiach oraz odpowiada za autorewersowanie.
ECAS - system odpowiedzialny za tzw przyklęk
KWS - system pracy przegubu - zabezpieczenie przed zlamaniem i ulatwienie manewrowania
Pozdrowienia z Krakowa oczejującego na Solarisy U18
W zwiazku z takim napedem autobusy maja dodatkowe sterowanie przegubem zeby ich nie wozilo pod wplywem pchania. system ten nosi nazwe KWS
A skoro przy tym temacie jestesmy to podam systemy stosowane w Jelczach:
ABS - wiadomo
ASR - wiadomo
EMR - system doboru odpowiednich parametrow pracy silnika w zaleznosci od obciazenia i warunkow jazdy
ETS - system sterowania zamykaniem i otwieraniem drzwi. Uniemozliwia ruszanie przy otwartych drzwiach oraz odpowiada za autorewersowanie.
ECAS - system odpowiedzialny za tzw przyklęk
KWS - system pracy przegubu - zabezpieczenie przed zlamaniem i ulatwienie manewrowania
Pozdrowienia z Krakowa oczejującego na Solarisy U18
To może wiesz, dlaczego oś środkowa jest taka sama, jak napędowa?Maciek-krakow pisze:Wszystkie niskopodlogowce i w sumie wszystkie produkowane obecnie przegubowce maja naped na 3 os gdyz przeniesienie napedu pod przegubem jest trudnym rozwiazaniem a poza tym spowodowaloby koniecznosc podniesienia podlogi w przyczepie i w rejonie 2 osi co uniemozliwiloby wyprodukowanie autobusow przegubowych w pelni niskopodlowgowych.
W zwiazku z takim napedem autobusy maja dodatkowe sterowanie przegubem zeby ich nie wozilo pod wplywem pchania. system ten nosi nazwe KWS
NIe wiem czy się rozumiemy, oś napędowa nie ma opony na normalnej feldze, ale na takiej innej (no nie jestem mechanikiem , więc nie wiem jak to sie nazywa profesjonalnie). Natomiast u pchaczy felga na środkowej i ostatniej osi jest taka sama, więc z tego wyciągam wniosek, że zarówno ostatnia, jak i środkowa oś jest \ może byc napędowa.
Wlasnie chyba sie nie rozumiemy - czy chodzi Ci o porownanie osi np Ikarusa i np Solarisa?
W ikarusie masz os napedowa druga a w przyczepie jest dwuoponowa os skretna
Natomiast przykladowo w solarisie masz 2 i 3 os czterooponowa w zwiazku z czym te osie sa podobne do siebie gdyz inaczej mocuje sie do osi 4 opony (po 2 na strone), a inaczej 2 opony po jednej na strone osi.
Przy czterech oponach musi byc os wystajaca - taki dluzszy trzpien, a przy 2 oponach trzpien jest ktorki i jest inaczej przykrecana felga. Przyjrzyj sie rozlokowaniu srub mocujacych.
Nie jestem mechanikiem wiec tez nie znam fachowego nazewnictwa - bardziej jk wiadomo znam sie na tramwajach ale mialem toche do czynienia z autobusami - tez mnie interesuja.
Jezeli mozesz to sprecyzjuj swoje pytanie chyba ze to co napisalem ju wyjasnilo Ci w miare wszystko
W ikarusie masz os napedowa druga a w przyczepie jest dwuoponowa os skretna
Natomiast przykladowo w solarisie masz 2 i 3 os czterooponowa w zwiazku z czym te osie sa podobne do siebie gdyz inaczej mocuje sie do osi 4 opony (po 2 na strone), a inaczej 2 opony po jednej na strone osi.
Przy czterech oponach musi byc os wystajaca - taki dluzszy trzpien, a przy 2 oponach trzpien jest ktorki i jest inaczej przykrecana felga. Przyjrzyj sie rozlokowaniu srub mocujacych.
Nie jestem mechanikiem wiec tez nie znam fachowego nazewnictwa - bardziej jk wiadomo znam sie na tramwajach ale mialem toche do czynienia z autobusami - tez mnie interesuja.
Jezeli mozesz to sprecyzjuj swoje pytanie chyba ze to co napisalem ju wyjasnilo Ci w miare wszystko
Peibe pytał o osie w pchaczach.Maciek-krakow pisze:Wlasnie chyba sie nie rozumiemy - czy chodzi Ci o porownanie osi np Ikarusa i np Solarisa?
W ikarusie masz os napedowa druga a w przyczepie jest dwuoponowa os skretna
Natomiast przykladowo w solarisie masz 2 i 3 os czterooponowa w zwiazku z czym te osie sa podobne do siebie gdyz inaczej mocuje sie do osi 4 opony (po 2 na strone), a inaczej 2 opony po jednej na strone osi.
(...)
Jezeli mozesz to sprecyzjuj swoje pytanie chyba ze to co napisalem ju wyjasnilo Ci w miare wszystko
Skoro 2-ga oś jest czterooponowa - czyli dokładnie taka sama jak 3-cia - to znaczy, że ona też może być napędza.
Jeśli druga oś nie jest napędzana - to dlaczego jest ona czterooponowa a nie np. dwu-oponowa ?
Dlaczego druga os jest czterooponowa mimo ze nie jest napedowa - to chyba oczywiste - po prostu musza byc zastosowane 4 opony w zwiazku z naciskiem na os ciezaru pasazerow. Przeciez autobus by sie zalamal na 2 oponach na 2 osi gdyz nie dosc ze musi utrzymac ciezar pasazerow to jeszcze w jej poblizu jest zaczepiona przegubowa przyczepa, ktora rowniez wywoluje nacisk.
W ikarusach os w przyczepiej jest dwuoponowa gdyz nie jest napedowa. Nie utrzymuje silnika tylko samych pasazerow w zwiazku z czym mozliwe bylo uczynienie tej osi skretnej
Podsumowujac pchacze:
1 os jest dwuoponowa bo jest skretna - wiadomo
2 os jest czterooponowa w zwiazku z masami nacisku (zarowno ikary jak i pchacze maja czterooponowa druga os z ta roznicza ze w ikarach jest ona napedowa i dodatkowo obciazona masa silnika, przegubem i pasazerami, a w pchaczach przegubem i pasazerami...
3 - os jest czterooponowa w zwiazku z tym ze w pchaczach wlasnie ona jest napedoowa i spoczywa w jej poblizu ciezki silnik.
Mam nadzieje ze jasno sei wyraielm - w przypadku niejasnosci prosze o pytania
P.S.W pchaczac os 2 i 3 roznia sie mi.n. tym ze na 3 jest przelozenie napedu a druga jest po prostu toczna...
W ikarusach os w przyczepiej jest dwuoponowa gdyz nie jest napedowa. Nie utrzymuje silnika tylko samych pasazerow w zwiazku z czym mozliwe bylo uczynienie tej osi skretnej
Podsumowujac pchacze:
1 os jest dwuoponowa bo jest skretna - wiadomo
2 os jest czterooponowa w zwiazku z masami nacisku (zarowno ikary jak i pchacze maja czterooponowa druga os z ta roznicza ze w ikarach jest ona napedowa i dodatkowo obciazona masa silnika, przegubem i pasazerami, a w pchaczach przegubem i pasazerami...
3 - os jest czterooponowa w zwiazku z tym ze w pchaczach wlasnie ona jest napedoowa i spoczywa w jej poblizu ciezki silnik.
Mam nadzieje ze jasno sei wyraielm - w przypadku niejasnosci prosze o pytania
P.S.W pchaczac os 2 i 3 roznia sie mi.n. tym ze na 3 jest przelozenie napedu a druga jest po prostu toczna...