Napęd w U18?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
PIKeR

Napęd w U18?

Post autor: PIKeR »

Tak sie zastanawiam, na które koła ma przełożenie Solaris Urbino 18? Jeżeli na przedni, to jak jest to skonstruowane? A jeżeli na tylne to w jaki sposób jedzie on prosto? Jak Ikarus 280 z przełożeniem na przednie chciał cofnąć to przód jechał w lewo, a tył w prawo... mam nadzieje że rozumiecie :D

voy

Post autor: voy »

Napęd jest na trzecią oś, jest to skomplikowane aczkolwiek dokładnie nie pamiętam jak to działa. Zdaje się że gdzieś to miałem opisane w internecie.

Peibe

Post autor: Peibe »

Trzecia oś jest napędowa, w związku z czym bus należy do kategorii "pchaczy". NIe ma w tym chyba nic nadzwyczaj skomplikowanego, aczkolwiek wpływa na zmianę sposobu prowadzenia autobusu, - zachowuje się on inaczej niż normalny przegubowiec z napędem na środkową oś.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A czy nie jest również tak, że w przypadku pchaczy napęd może być przenoszony również na tylną oś autobusu (nie tylko przyczepy) - oczywiście w skrajnie trudnych warunkach, np. na stromych podjazdach ?

Peibe

Post autor: Peibe »

Hmm, to jest chyba możliwe :strzałka: zarówno środkowa, jak i ostatnia oś wyglądają tak samo.

voy

Post autor: voy »

Raczej nie, bo jak niby przenieść napęd pod przegubem?

Peibe

Post autor: Peibe »

Ano poprzez wał napędowy, jak, nie przymierzając, w samochodzie FSO Polonez.

PIKeR

Post autor: PIKeR »

Hmmm ja tago dalej nie rozumie... przecież jak by autobus z napędem na tył chciał jechać prosto, to by sie nie udało! Chyba że w przegubie są jakieś prostowniki czy coś... :)

Peibe

Post autor: Peibe »

Musi, że tak. Nie wiem, ja tam jestem humanista :D

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Wszystkie niskopodlogowce i w sumie wszystkie produkowane obecnie przegubowce maja naped na 3 os gdyz przeniesienie napedu pod przegubem jest trudnym rozwiazaniem a poza tym spowodowaloby koniecznosc podniesienia podlogi w przyczepie i w rejonie 2 osi co uniemozliwiloby wyprodukowanie autobusow przegubowych w pelni niskopodlowgowych.

W zwiazku z takim napedem autobusy maja dodatkowe sterowanie przegubem zeby ich nie wozilo pod wplywem pchania. system ten nosi nazwe KWS


A skoro przy tym temacie jestesmy to podam systemy stosowane w Jelczach:

ABS - wiadomo

ASR - wiadomo

EMR - system doboru odpowiednich parametrow pracy silnika w zaleznosci od obciazenia i warunkow jazdy

ETS - system sterowania zamykaniem i otwieraniem drzwi. Uniemozliwia ruszanie przy otwartych drzwiach oraz odpowiada za autorewersowanie.

ECAS - system odpowiedzialny za tzw przyklęk

KWS - system pracy przegubu - zabezpieczenie przed zlamaniem i ulatwienie manewrowania


Pozdrowienia z Krakowa oczejującego na Solarisy U18

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Maciek - Wielkie dzięki. :) To już coś wiemy więcej na temat SU 18 i Jelczach ;)

Peibe

Post autor: Peibe »

Maciek-krakow pisze:Wszystkie niskopodlogowce i w sumie wszystkie produkowane obecnie przegubowce maja naped na 3 os gdyz przeniesienie napedu pod przegubem jest trudnym rozwiazaniem a poza tym spowodowaloby koniecznosc podniesienia podlogi w przyczepie i w rejonie 2 osi co uniemozliwiloby wyprodukowanie autobusow przegubowych w pelni niskopodlowgowych.

W zwiazku z takim napedem autobusy maja dodatkowe sterowanie przegubem zeby ich nie wozilo pod wplywem pchania. system ten nosi nazwe KWS
To może wiesz, dlaczego oś środkowa jest taka sama, jak napędowa?

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Jak to jest taka sama? Jest na niej przełożenie napędowe? Ja bym powiedzial ze jest podobna szczegolnie w przypadku autobusow w pelni niskopodlogowych...

Peibe

Post autor: Peibe »

NIe wiem czy się rozumiemy, oś napędowa nie ma opony na normalnej feldze, ale na takiej innej (no nie jestem mechanikiem , więc nie wiem jak to sie nazywa profesjonalnie). Natomiast u pchaczy felga na środkowej i ostatniej osi jest taka sama, więc z tego wyciągam wniosek, że zarówno ostatnia, jak i środkowa oś jest \ może byc napędowa.

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Wlasnie chyba sie nie rozumiemy - czy chodzi Ci o porownanie osi np Ikarusa i np Solarisa?

W ikarusie masz os napedowa druga a w przyczepie jest dwuoponowa os skretna
Natomiast przykladowo w solarisie masz 2 i 3 os czterooponowa w zwiazku z czym te osie sa podobne do siebie gdyz inaczej mocuje sie do osi 4 opony (po 2 na strone), a inaczej 2 opony po jednej na strone osi.

Przy czterech oponach musi byc os wystajaca - taki dluzszy trzpien, a przy 2 oponach trzpien jest ktorki i jest inaczej przykrecana felga. Przyjrzyj sie rozlokowaniu srub mocujacych.

Nie jestem mechanikiem wiec tez nie znam fachowego nazewnictwa - bardziej jk wiadomo znam sie na tramwajach ale mialem toche do czynienia z autobusami - tez mnie interesuja.

Jezeli mozesz to sprecyzjuj swoje pytanie chyba ze to co napisalem ju wyjasnilo Ci w miare wszystko

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Maciek-krakow pisze:Wlasnie chyba sie nie rozumiemy - czy chodzi Ci o porownanie osi np Ikarusa i np Solarisa?

W ikarusie masz os napedowa druga a w przyczepie jest dwuoponowa os skretna
Natomiast przykladowo w solarisie masz 2 i 3 os czterooponowa w zwiazku z czym te osie sa podobne do siebie gdyz inaczej mocuje sie do osi 4 opony (po 2 na strone), a inaczej 2 opony po jednej na strone osi.

(...)
Jezeli mozesz to sprecyzjuj swoje pytanie chyba ze to co napisalem ju wyjasnilo Ci w miare wszystko
Peibe pytał o osie w pchaczach.
Skoro 2-ga oś jest czterooponowa - czyli dokładnie taka sama jak 3-cia - to znaczy, że ona też może być napędza.

Jeśli druga oś nie jest napędzana - to dlaczego jest ona czterooponowa a nie np. dwu-oponowa ?

Peibe

Post autor: Peibe »

J-31 rozumie mnie bezbłędnie :)
Jeśli 2 oś nie jest napędowa, to dlaczego jest 4 oponowa?

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Dlaczego druga os jest czterooponowa mimo ze nie jest napedowa - to chyba oczywiste - po prostu musza byc zastosowane 4 opony w zwiazku z naciskiem na os ciezaru pasazerow. Przeciez autobus by sie zalamal na 2 oponach na 2 osi gdyz nie dosc ze musi utrzymac ciezar pasazerow to jeszcze w jej poblizu jest zaczepiona przegubowa przyczepa, ktora rowniez wywoluje nacisk.

W ikarusach os w przyczepiej jest dwuoponowa gdyz nie jest napedowa. Nie utrzymuje silnika tylko samych pasazerow w zwiazku z czym mozliwe bylo uczynienie tej osi skretnej

Podsumowujac pchacze:

1 os jest dwuoponowa bo jest skretna - wiadomo
2 os jest czterooponowa w zwiazku z masami nacisku (zarowno ikary jak i pchacze maja czterooponowa druga os z ta roznicza ze w ikarach jest ona napedowa i dodatkowo obciazona masa silnika, przegubem i pasazerami, a w pchaczach przegubem i pasazerami...

3 - os jest czterooponowa w zwiazku z tym ze w pchaczach wlasnie ona jest napedoowa i spoczywa w jej poblizu ciezki silnik.

Mam nadzieje ze jasno sei wyraielm - w przypadku niejasnosci prosze o pytania

P.S.W pchaczac os 2 i 3 roznia sie mi.n. tym ze na 3 jest przelozenie napedu a druga jest po prostu toczna...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To wiele wyjaśnia. Wielkie dzięki dla Maćka.... :)

Peibe

Post autor: Peibe »

Dzięki za jasne wyjaśnienie. Należy Ci się "Pomógł". :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”