Solaris Urbino IV
Re: Solaris Urbino IV
Przejechałem się IV generacją. W sumie z zawieszeniem jest trochę lepiej, z wibracjami zaś zdecydowanie lepiej. Chociaż paru funkcjonalnych problemów nie rozwiązano to jest całkiem przyjemny.
Re: Solaris Urbino IV
Na wibracje w SU jest prosta rada - CNG
Re: Solaris Urbino IV
Wychodzi na to, że Olsztyn ma ogromne szczęście do Solarisów IV generacji. Ponieważ MPK aktualnie już eksploatuje 6 szt. Urbino 12 + 6 szt. Urbino 18 = razem 12 szt.... a teraz Irex/Meteor wprowadził właśnie (od początku marca) jeśli dobrze policzyłem, 23 szt. Urbino 12 (A800-A822). Te autobusy są dokładnie w tym samym schemacie malowania co pojazdy MPK, to co je odróżnia zewnętrznie to numery taborowe A-8xx. Czyli w sumie wychodzi coś ponad 30 sztuk - a to w przypadku Olsztyna jest liczbą znaczącą. Będzie je łatwo złapać
Re: Solaris Urbino IV
Halo, Haloo... tu ptasie radioo. Kto jeszcze nie widział to jest więcej zdjęć - już #1276, MPK Poznań... czyli SU18 IV poznańskiego MPK
http://poznan.wyborcza.pl/poznan/51,360 ... 3.html?i=0
http://poznan.wyborcza.pl/poznan/51,360 ... 3.html?i=0
Re: Solaris Urbino IV
To i ja z dwoma zdjęciami się opublikuję.
lubel.cba.pl/2016/09marzec.html
lubel.cba.pl/2016/09marzec.html
Re: Solaris Urbino IV
Lubel - prośba, Zrobiłbyś - przy jakiejś okazji - zdjęcia boków, któregokolwiek z poznańskich SU18 IV. Niby coś mam, ale im więcej, tym lepiej
Re: Solaris Urbino IV
Pierwszy Urbino IV w Gdyni przyjechał dziś na zajezdnię na Platynowej:
http://www.pkagdynia.pl/
http://www.pkagdynia.pl/
Re: Solaris Urbino IV
Będzie ich więcej, czy PKA kupiło tylko jednego ?
============= Edyta lubi sobie sama odpowiadać na pytania ===========
Pytanie nie aktualne... to jest ex tester SB&C
http://phototrans.eu/15,470445,30.html
============= Edyta lubi sobie sama odpowiadać na pytania ===========
Pytanie nie aktualne... to jest ex tester SB&C
http://phototrans.eu/15,470445,30.html
Re: Solaris Urbino IV
Widać, że ten autobus został mocno przebudowany, II drzwi zostały przesunięte do tyłu, a wieża zmieniła kształt, co prawdopodobnie oznacza, że silnik został zmieniony. Pewnie teraz sercem autobusu jest silnik DAF, większość Urbino w PKA Gdynia ma DAFy więc celem była unifikacja zapewne.
Re: Solaris Urbino IV
Ten autobus nie został przebudowany, tzn. nie przesunięto mu drzwi pod kątem PKA, po prostu tych testerów było zdaje się, że chyba dwa (Urbino 12). Oba różniły się od siebie układem drzwi oraz wieżą. To co otrzymało PKA, to nie jest ten autobus którego prezentowano na Expo Silesia, to był ten drugi pojazd
A tu Masz fotki
http://www.busfahrermagazin.de/fm/3335/1.8803800.jpg
http://img1.eurotransport.de/Solaris-Ur ... 230996.jpg
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... 1-unit.jpg
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... o-12-2.jpg
http://www.autobusweb.com/wp/wp-content ... .07.40.png
A tutaj link do obudowy wieży dla porównania
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... varied.jpg
Co najwyżej dla PKA przebudowano mu okna. Prezentowany pojazd miał okna pełne, a dla PKA część okien jest uchylna
=================
PS. Kolejny SU18 IV tym razem dla niemieckiego przewoźnika (Verkehrsgesellschaft Teltow-Fläming (VTF)
http://nahundfernverkehr.startbilder.de ... 479311.jpg
A tu Masz fotki
http://www.busfahrermagazin.de/fm/3335/1.8803800.jpg
http://img1.eurotransport.de/Solaris-Ur ... 230996.jpg
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... 1-unit.jpg
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... o-12-2.jpg
http://www.autobusweb.com/wp/wp-content ... .07.40.png
A tutaj link do obudowy wieży dla porównania
http://www.busandcoachbuyer.com/wp-cont ... varied.jpg
Co najwyżej dla PKA przebudowano mu okna. Prezentowany pojazd miał okna pełne, a dla PKA część okien jest uchylna
=================
PS. Kolejny SU18 IV tym razem dla niemieckiego przewoźnika (Verkehrsgesellschaft Teltow-Fläming (VTF)
http://nahundfernverkehr.startbilder.de ... 479311.jpg
Re: Solaris Urbino IV
To odpowiedź jest jasna, tym bardziej, że dla PKA obojętne jest umieszczenie II drzwi, ważne, że układ drzwi w ujęciu całościowym to 2-2-2, więc przebudowa pierwszej sztuki czwórki byłaby bez sensu jak wymagania spełniałaby w oryginalnej postaci.
Re: Solaris Urbino IV
Wychodzi na to, że informacja zamieszczona na TWB jest błędna - bo to jest ex tester, ale nie ten, którego prezentowano w Polsce.
A mnie zastanawia historia pojazdu kupionego przez PKA.
Testera SB&C wszyscy znamy, ale zawsze prezentowany był ten pojazd
http://phototrans.eu/15,470445,30.html
Pojawiał się on wszędzie. Znajdziemy go również w oficjalnych materiałach producenta.
Natomiast o tym drugim egzemplarzu właściwie nic nie wiadomo. Ja go przez przypadek znalazłem w necie jego fotki i byłem mocno zdziwiony. Nigdzie w Polsce nie był prezentowany i praktycznie wcale nie było o nim mowy. Tak jak by go nie było
Dopiero teraz znalazł nabywcę
Moja sugestia Ep40 - jeśli byłaby taka możliwość - to warto byłoby sprawdzić nr. VIN tego pojazdu i porównać go z tym co jest na TWB, bo to może być ciekawostka
A mnie zastanawia historia pojazdu kupionego przez PKA.
Testera SB&C wszyscy znamy, ale zawsze prezentowany był ten pojazd
http://phototrans.eu/15,470445,30.html
Pojawiał się on wszędzie. Znajdziemy go również w oficjalnych materiałach producenta.
Natomiast o tym drugim egzemplarzu właściwie nic nie wiadomo. Ja go przez przypadek znalazłem w necie jego fotki i byłem mocno zdziwiony. Nigdzie w Polsce nie był prezentowany i praktycznie wcale nie było o nim mowy. Tak jak by go nie było
Dopiero teraz znalazł nabywcę
Moja sugestia Ep40 - jeśli byłaby taka możliwość - to warto byłoby sprawdzić nr. VIN tego pojazdu i porównać go z tym co jest na TWB, bo to może być ciekawostka
Re: Solaris Urbino IV
Na razie jeszcze na miasto nie wyjechał, jak wyjedzie to postaram się dorwać VIN.
Re: Solaris Urbino IV
@J-31: Miałeś rację, VIN pojazdu testowego to SUU241161EB013664 a tego w PKA to SUU241161EB013663.
Re: Solaris Urbino IV
WOW. Dzięki wielkie za info
Re: Solaris Urbino IV
Właśnie wróciłem z Olsztyna. Kiedy parę miesięcy temu planowałem wiosenny powrót do Olsztyna interesowały mnie głównie tramwaje... ale w międzyczasie sytuacja się zmieniła i Olsztyn stał się miastem z dużą ilością Solarisów Urbino IV (MPK posiada 6 szt. SU12 + 6 sztuk SU18 = 12 szt. Natomiast Irex zakupił dla Olsztyna 23 szt. SU12 czyli łącznie 35 szt.). A zatem to właśnie te autobusy zostały dzisiaj bohaterami mojej akcji "Olsztyn"
35 szt. w niewielkim Olsztynie od razu rzuca się na oczy nawet po godzinach szczytu.
MPK ma cechuje nietypowe podejście do taboru. Otóż w godzinach pomiędzy szczytowych autobusy nie zjeżdżają do zajezdni, ale stoją poupychane po pętlach - na mieście. O dziwno nikt ich nie dewastuje, ale Olsztyn z tego co zauważyłem jest naprawdę niezwykle spokojnym miastem... oczywiście w porównaniu do wielu innych polskich miast
A zatem skorzystałem z okazji i jadąc tramwajem zauważyłem na pętli Witosa stojącego SU12 IV, był to #128 MPK Olsztyn. To co mnie na początek w nim zainteresowało to rzut boczny frontów. To są zdjęcia, których próżno szukać w necie:
https://hostmat.eu/images/36291048912629964227.jpg
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Zastanawiałem się jako Oni (tzn. projektanci od Solarisa) to zrobili. Zwróćcie uwagę na maskę przednią
Z prawej strony wydaje się ona prosta
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
A z lewej jest wyraźnie pochylona do tyłu
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Na szybko przeanalizowałem te zdjęcia i po prostu uzyskali taki efekt poprzez zakrzywioną dolną linię okna (ściany przedniej). Tak naprawdę maska przednia, czyli ta cała część pomiędzy oknem a tzw. zderzakiem - jest pochylona do tyłu. Tylko to bardziej widać z lewej niż z prawej
I jeszcze mały szczególik
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
Tu chyba coś poszło nie tak z montażem, bo sfociłem kilka autobusów - Irexa również i wykonałem podobne zdjęcie, ten autobus to #A814 - Irex3 (Grupa Irex)
https://hostmat.eu/images/09848443019800287197.jpg
No i jeszcze dla powrówania z #128 - A806 Irex3
https://hostmat.eu/images/32919760728453250498.jpg
Zajrzyjmy tera do środka - ale znów uwaga, będzie to kilka różnych pojazdów.
Zanim jednak rzucę fotkami, warto napisać, że najwyraźniej projektantom przyświecało kilka celów - ogólne odświeżenie wnętrza pojazdu w stosunku do III generacji. A także uzyskanie jak największej ilości miejsc dostępnych z poziomu podłogi. I to w sumie się udało
SU18 IV MPK Olsztyn (nie udało mi się załapać się na ich SU12 IV)
Olsztyńskie MPK dosyć fajnie zamówiło sobie SU18. Rzeźnia jest tylko jedna... ale podwójna. W drugim członie rzeźni nie ma (ale tak mają też ich SU18 III)
Spodobało mi się to rozwiązanie... znajdziemy go również w ich SU18 III, a zatem przyjmujemy, że tak zamówiło MPK
https://hostmat.eu/images/13951112581460405610.jpg
Ogólnie wnętrze SU 18IV
https://hostmat.eu/images/39675776065484918942.jpg
W pierwszym członie MPK chciało uzyskać większą powierzchnię dla osób stojących. Toteż zamówili sobie półtoraki
https://hostmat.eu/images/92530453479330825505.jpg
https://hostmat.eu/images/70606994122341949508.jpg
Reszta normalnie, ale przy okazji Zwróćcie uwagę na obudowę kabiny kierowcy. Znacznie różni się od tej znanej nawet z ich III-ciej generacji. Co więcej Irex też tak ma
https://hostmat.eu/images/13193731405950311548.jpg
Nad drzwiami IV generacji są takie białe paski...
https://hostmat.eu/images/97007243383514723881.jpg
To jest oświetlenie... ale inaczej się ono zachowuje w autobusach MPK, a inaczej w autobusach Irexu. W pojazdach MPK naciśnięcie przez kierowcy CG powoduje, że paski zapalają się na biało. Otwarcie drzwi zmienia kolor na czerwony. Zamknięcie drzwi przez kierowcę powoduje, że czerwone diody zaczynają pulsować.
Jeśli kierowca naciśnie CG - a nikt nie otworzy drzwi, podświetlenie pozostanie białe, aż do momentu wyłączenie CG. Po prostu zgasną.
U Irexa to oświetlenie jest tylko białe. Nie ważne, czy kierowca załączy CG, czy otworzy drzwi. Po za tym, w trakcie zamykania drzwi te paski nie pulsują - po prostu gasną z chwilą zamknięcia i zatrzaśnięcia się drzwi
SU12 IV Irex 3
Nie wiem jak jest w autobusach MPK, ale zakładam, że podobnie. Autobusy dla Irexu cechuje duża, wręcz olbrzymia rzeźnia, w której stoi biletomat (ten sam typ biletomatu znajdziemy w każdym autobusie MPK i KDD w Olsztynie)
https://hostmat.eu/images/57310298057570148749.jpg
Przy okazji tego zdjęcia warto dodać, że Irex dla swoich autobusów otrzymał (albo zamówił - nie znam szczegółów) nowe kasowniki. Natomiast MPK w tramwajach zamontowało nowe kasowniki, a w swoich SU IV... kasowniki starego typu R&G)
https://hostmat.eu/images/47005273349519842746.jpg
Duża wieża spowodowała, że na tylnym zwisie mamy fotel + półtorak
https://hostmat.eu/images/38611332934725154754.jpg
Sama wieża jednak zmieniła swój koloryt. Ona nie jest już jednolicie szara jak w III generacji, ale w górnej części wyjaśniała
https://hostmat.eu/images/68628588709127718184.jpg
W SU12 IV naprawdę bardzo dużo miejsc siedzących jest dostępnych z poziomu podłogi
https://hostmat.eu/images/62991479625675909244.jpg
https://hostmat.eu/images/65663073877471508782.jpg
Niestety coś, za coś - jak Widzicie na tym drugim zdjęciu fotele w segmencie pomiędzy I i II drzwiami, ustawiono tyłem.
Jest też nowość w SU12 - zbiorniki, jednakże co ciekawe nie są one za duże
https://hostmat.eu/images/01878734403524219185.jpg
https://hostmat.eu/images/67330937781088291302.jpg
Obudowa kabiny w autobusach Irexu
https://hostmat.eu/images/17281188126654681275.jpg
https://hostmat.eu/images/35625121083846481545.jpg
Nad głową kierowcy wyrósł "guz". Nie wiem czemu, ale jest wyraźne wybrzuszenie sufitu. Producent najwyraźniej coś tam zamontował
https://hostmat.eu/images/35800898092738982519.jpg
Autobusy MPK też tak mają. Natomiast Irex zamówił sobie te monitory, może i słuszni, ale wydaje mi się błędem, że działają one non-stop, a więc również w czasie jazdy
https://hostmat.eu/images/14678519707233543325.jpg
Nieco różni się pulpit kierowcy w autobusach MPK i Irexu
Irex zamówił typowy pulpit VDO
https://hostmat.eu/images/89621189335943361888.jpg
MPK w sumie też, ale on się nieznacznie różni. W autobusach MPK są widoczne dwa zegary. Białe opisy na czarnym tle
https://hostmat.eu/images/05863072037007529011.jpg
Podoba mi się praca silnika (Irex: DAF MX-11 210 210kW/286HP 10837cm3 E6, MPK prawdopodobnie też)... no, ale autobusy póki co są nowe, więc to się pewnie zmieni. Generalnie wóz jest cichy, w miarę wygodny. A skrzynia biegów świetnie zsynchronizowana z silnikiem.
Mam cichą nadzieję, że wcześniej czy później te pojazdy spotkam w Warszawie - będzie okazja do porównania
35 szt. w niewielkim Olsztynie od razu rzuca się na oczy nawet po godzinach szczytu.
MPK ma cechuje nietypowe podejście do taboru. Otóż w godzinach pomiędzy szczytowych autobusy nie zjeżdżają do zajezdni, ale stoją poupychane po pętlach - na mieście. O dziwno nikt ich nie dewastuje, ale Olsztyn z tego co zauważyłem jest naprawdę niezwykle spokojnym miastem... oczywiście w porównaniu do wielu innych polskich miast
A zatem skorzystałem z okazji i jadąc tramwajem zauważyłem na pętli Witosa stojącego SU12 IV, był to #128 MPK Olsztyn. To co mnie na początek w nim zainteresowało to rzut boczny frontów. To są zdjęcia, których próżno szukać w necie:
https://hostmat.eu/images/36291048912629964227.jpg
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Zastanawiałem się jako Oni (tzn. projektanci od Solarisa) to zrobili. Zwróćcie uwagę na maskę przednią
Z prawej strony wydaje się ona prosta
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
A z lewej jest wyraźnie pochylona do tyłu
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Na szybko przeanalizowałem te zdjęcia i po prostu uzyskali taki efekt poprzez zakrzywioną dolną linię okna (ściany przedniej). Tak naprawdę maska przednia, czyli ta cała część pomiędzy oknem a tzw. zderzakiem - jest pochylona do tyłu. Tylko to bardziej widać z lewej niż z prawej
I jeszcze mały szczególik
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
Tu chyba coś poszło nie tak z montażem, bo sfociłem kilka autobusów - Irexa również i wykonałem podobne zdjęcie, ten autobus to #A814 - Irex3 (Grupa Irex)
https://hostmat.eu/images/09848443019800287197.jpg
No i jeszcze dla powrówania z #128 - A806 Irex3
https://hostmat.eu/images/32919760728453250498.jpg
Zajrzyjmy tera do środka - ale znów uwaga, będzie to kilka różnych pojazdów.
Zanim jednak rzucę fotkami, warto napisać, że najwyraźniej projektantom przyświecało kilka celów - ogólne odświeżenie wnętrza pojazdu w stosunku do III generacji. A także uzyskanie jak największej ilości miejsc dostępnych z poziomu podłogi. I to w sumie się udało
SU18 IV MPK Olsztyn (nie udało mi się załapać się na ich SU12 IV)
Olsztyńskie MPK dosyć fajnie zamówiło sobie SU18. Rzeźnia jest tylko jedna... ale podwójna. W drugim członie rzeźni nie ma (ale tak mają też ich SU18 III)
Spodobało mi się to rozwiązanie... znajdziemy go również w ich SU18 III, a zatem przyjmujemy, że tak zamówiło MPK
https://hostmat.eu/images/13951112581460405610.jpg
Ogólnie wnętrze SU 18IV
https://hostmat.eu/images/39675776065484918942.jpg
W pierwszym członie MPK chciało uzyskać większą powierzchnię dla osób stojących. Toteż zamówili sobie półtoraki
https://hostmat.eu/images/92530453479330825505.jpg
https://hostmat.eu/images/70606994122341949508.jpg
Reszta normalnie, ale przy okazji Zwróćcie uwagę na obudowę kabiny kierowcy. Znacznie różni się od tej znanej nawet z ich III-ciej generacji. Co więcej Irex też tak ma
https://hostmat.eu/images/13193731405950311548.jpg
Nad drzwiami IV generacji są takie białe paski...
https://hostmat.eu/images/97007243383514723881.jpg
To jest oświetlenie... ale inaczej się ono zachowuje w autobusach MPK, a inaczej w autobusach Irexu. W pojazdach MPK naciśnięcie przez kierowcy CG powoduje, że paski zapalają się na biało. Otwarcie drzwi zmienia kolor na czerwony. Zamknięcie drzwi przez kierowcę powoduje, że czerwone diody zaczynają pulsować.
Jeśli kierowca naciśnie CG - a nikt nie otworzy drzwi, podświetlenie pozostanie białe, aż do momentu wyłączenie CG. Po prostu zgasną.
U Irexa to oświetlenie jest tylko białe. Nie ważne, czy kierowca załączy CG, czy otworzy drzwi. Po za tym, w trakcie zamykania drzwi te paski nie pulsują - po prostu gasną z chwilą zamknięcia i zatrzaśnięcia się drzwi
SU12 IV Irex 3
Nie wiem jak jest w autobusach MPK, ale zakładam, że podobnie. Autobusy dla Irexu cechuje duża, wręcz olbrzymia rzeźnia, w której stoi biletomat (ten sam typ biletomatu znajdziemy w każdym autobusie MPK i KDD w Olsztynie)
https://hostmat.eu/images/57310298057570148749.jpg
Przy okazji tego zdjęcia warto dodać, że Irex dla swoich autobusów otrzymał (albo zamówił - nie znam szczegółów) nowe kasowniki. Natomiast MPK w tramwajach zamontowało nowe kasowniki, a w swoich SU IV... kasowniki starego typu R&G)
https://hostmat.eu/images/47005273349519842746.jpg
Duża wieża spowodowała, że na tylnym zwisie mamy fotel + półtorak
https://hostmat.eu/images/38611332934725154754.jpg
Sama wieża jednak zmieniła swój koloryt. Ona nie jest już jednolicie szara jak w III generacji, ale w górnej części wyjaśniała
https://hostmat.eu/images/68628588709127718184.jpg
W SU12 IV naprawdę bardzo dużo miejsc siedzących jest dostępnych z poziomu podłogi
https://hostmat.eu/images/62991479625675909244.jpg
https://hostmat.eu/images/65663073877471508782.jpg
Niestety coś, za coś - jak Widzicie na tym drugim zdjęciu fotele w segmencie pomiędzy I i II drzwiami, ustawiono tyłem.
Jest też nowość w SU12 - zbiorniki, jednakże co ciekawe nie są one za duże
https://hostmat.eu/images/01878734403524219185.jpg
https://hostmat.eu/images/67330937781088291302.jpg
Obudowa kabiny w autobusach Irexu
https://hostmat.eu/images/17281188126654681275.jpg
https://hostmat.eu/images/35625121083846481545.jpg
Nad głową kierowcy wyrósł "guz". Nie wiem czemu, ale jest wyraźne wybrzuszenie sufitu. Producent najwyraźniej coś tam zamontował
https://hostmat.eu/images/35800898092738982519.jpg
Autobusy MPK też tak mają. Natomiast Irex zamówił sobie te monitory, może i słuszni, ale wydaje mi się błędem, że działają one non-stop, a więc również w czasie jazdy
https://hostmat.eu/images/14678519707233543325.jpg
Nieco różni się pulpit kierowcy w autobusach MPK i Irexu
Irex zamówił typowy pulpit VDO
https://hostmat.eu/images/89621189335943361888.jpg
MPK w sumie też, ale on się nieznacznie różni. W autobusach MPK są widoczne dwa zegary. Białe opisy na czarnym tle
https://hostmat.eu/images/05863072037007529011.jpg
Podoba mi się praca silnika (Irex: DAF MX-11 210 210kW/286HP 10837cm3 E6, MPK prawdopodobnie też)... no, ale autobusy póki co są nowe, więc to się pewnie zmieni. Generalnie wóz jest cichy, w miarę wygodny. A skrzynia biegów świetnie zsynchronizowana z silnikiem.
Mam cichą nadzieję, że wcześniej czy później te pojazdy spotkam w Warszawie - będzie okazja do porównania
Re: Solaris Urbino IV
Tu też odniosę się do pewnych rzeczy, ale już mniej będę narzekał niż w wątku o Meteorexie.
Te monitory bardzo ułatwiają życie! Wybieram sobie kamerkę i mam podgląd na ostatnie drzwi (lub dwa ostatnie w przegubach), dzięki czemu drastycznie zmniejsza się ryzyko, że kogoś się przytrzaśnie. Podczas jazdy nie przeszkadzają one wcale - jeżeli są tak rozmieszczone jak w Solarisach. W dwóch Scaniach (112, 113) są gorzej rozmieszczone i dla wyższych osób prócz świetlika jeszcze widoczność z lewej strony ogranicza właśnie ten ekran.
Ok, może trochę po ciemku rozpraszają, ale też jest przycisk od ustawiania jasności, a nawet możemy sobie pobawić się jeszcze bardziej w podstawowych ustawieniach ekranu. I tak mniej rozprasza niż ekrany od SIP-u, które szczególnie w Solarisach odbijają się strasznie w szybach od kabiny.
To tyle. Fajna relacja.
Przecież jest przycisk od wyłączenia go - po prawej. Chyba, że Irex tak to zamówił, że się nie da wyłączyć, ale nie chce mi się wierzyć.J-31 pisze: Autobusy MPK też tak mają. Natomiast Irex zamówił sobie te monitory, może i słuszni, ale wydaje mi się błędem, że działają one non-stop, a więc również w czasie jazdy
https://hostmat.eu/images/14678519707233543325.jpg
Te monitory bardzo ułatwiają życie! Wybieram sobie kamerkę i mam podgląd na ostatnie drzwi (lub dwa ostatnie w przegubach), dzięki czemu drastycznie zmniejsza się ryzyko, że kogoś się przytrzaśnie. Podczas jazdy nie przeszkadzają one wcale - jeżeli są tak rozmieszczone jak w Solarisach. W dwóch Scaniach (112, 113) są gorzej rozmieszczone i dla wyższych osób prócz świetlika jeszcze widoczność z lewej strony ogranicza właśnie ten ekran.
Ok, może trochę po ciemku rozpraszają, ale też jest przycisk od ustawiania jasności, a nawet możemy sobie pobawić się jeszcze bardziej w podstawowych ustawieniach ekranu. I tak mniej rozprasza niż ekrany od SIP-u, które szczególnie w Solarisach odbijają się strasznie w szybach od kabiny.
W MPK poprzednie Solarisy jeżdżą jak jeździły od początku (pomijam białe, bo z tymi było różnie i poprawiano parę rzeczy po drodze) i ogólnie nie powinno być źle. Meteorex to wielka niewiadoma, tu można się obawiać.J-31 pisze:Podoba mi się praca silnika (Irex: DAF MX-11 210 210kW/286HP 10837cm3 E6, MPK prawdopodobnie też)... no, ale autobusy póki co są nowe, więc to się pewnie zmieni. Generalnie wóz jest cichy, w miarę wygodny. A skrzynia biegów świetnie zsynchronizowana z silnikiem.
Mógłbym prosić oryginał tego zdjęcia na priv? Mimo, że widziałem na żywo kursówki Meteorexu to jednak jeszcze nie widziałem takiej, gdzie coś jest na niej zaznaczone.
To tyle. Fajna relacja.
Re: Solaris Urbino IV
Cześć Muszyx
A propo... jedna z kamer we wspomnianym SU12 IV Irexu "patrzy" na zewnątrz pojazdu - na przód
Fotkę za moment Ci prześlę na PW
Szybko przeanalizowałem zdjęcia i ... potwierdzam, jest przycisk wyłączania monitora. Mnie to zdziwiło, że ten monitor świeci się non stop. Znam podobne, które zamówił sobie ITS Michalczewski do swoich MAN-ów NG363 Lion's City w roku 2006. I tamte monitory odpalały się wyłącznie na przystankach i tylko wtedy gdy otwierały się drzwi. Po zamknięciu drzwi - monitor gasł. Z tymże w warszawskim ITS-ie było o tyle inaczej, że obraz nie był podzielony, ale zmieniał się w zależności od ilości otwartych drzwi - Myślałem, że tutaj będzie podobniemuszyx pisze:Przecież jest przycisk od wyłączenia go - po prawej.
A propo... jedna z kamer we wspomnianym SU12 IV Irexu "patrzy" na zewnątrz pojazdu - na przód
Fotkę za moment Ci prześlę na PW
Re: Solaris Urbino IV
W Jastrzębiu monitory monitoringu też świecą się cały czas i jedna kamera patrzy przez przednią szybę (mzkjastrzebie.com). Tu jednak ponoć nie można wybrać 1 kamery z której widzi się podgląd - podgląd jest podzielony na 4. Czy się da wyłączyć monitorek - nie wiem. Prawie wszędzie był włączony, tylko w 1 pojeździe się na dziurach wyłączał
Re: Solaris Urbino IV
W Olsztynie jest tak samo - obraz podzielony jest na cztery części (cztery kamery). Jest możliwość wyłączenia monitora. Tam przyciski są na dole, są podświetlane na niebiesko i prawy wyłącza monitor