Właśnie wróciłem z Olsztyna. Kiedy parę miesięcy temu planowałem wiosenny powrót do Olsztyna interesowały mnie głównie tramwaje... ale w międzyczasie sytuacja się zmieniła i Olsztyn stał się miastem z dużą ilością Solarisów Urbino IV (MPK posiada 6 szt. SU12 + 6 sztuk SU18 = 12 szt. Natomiast Irex zakupił dla Olsztyna 23 szt. SU12 czyli łącznie 35 szt.). A zatem to właśnie te autobusy zostały dzisiaj bohaterami mojej akcji "Olsztyn"
35 szt. w niewielkim Olsztynie od razu rzuca się na oczy nawet po godzinach szczytu.
MPK ma cechuje nietypowe podejście do taboru. Otóż w godzinach pomiędzy szczytowych autobusy nie zjeżdżają do zajezdni, ale stoją poupychane po pętlach - na mieście. O dziwno nikt ich nie dewastuje, ale Olsztyn z tego co zauważyłem jest naprawdę niezwykle spokojnym miastem... oczywiście w porównaniu do wielu innych polskich miast
A zatem skorzystałem z okazji i jadąc tramwajem zauważyłem na pętli Witosa stojącego SU12 IV, był to #128 MPK Olsztyn. To co mnie na początek w nim zainteresowało to rzut boczny frontów. To są zdjęcia, których próżno szukać w necie:
https://hostmat.eu/images/36291048912629964227.jpg
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Zastanawiałem się jako Oni (tzn. projektanci od Solarisa) to zrobili. Zwróćcie uwagę na maskę przednią
Z prawej strony wydaje się ona prosta
https://hostmat.eu/images/19702572158523350180.jpg
A z lewej jest wyraźnie pochylona do tyłu
https://hostmat.eu/images/48018488720195877987.jpg
Na szybko przeanalizowałem te zdjęcia i po prostu uzyskali taki efekt poprzez zakrzywioną dolną linię okna (ściany przedniej). Tak naprawdę maska przednia, czyli ta cała część pomiędzy oknem a tzw. zderzakiem - jest pochylona do tyłu. Tylko to bardziej widać z lewej niż z prawej
I jeszcze mały szczególik
https://hostmat.eu/images/08407926804285538932.jpg
Tu chyba coś poszło nie tak z montażem, bo sfociłem kilka autobusów - Irexa również i wykonałem podobne zdjęcie, ten autobus to #A814 - Irex3 (Grupa Irex)
https://hostmat.eu/images/09848443019800287197.jpg
No i jeszcze dla powrówania z #128 - A806 Irex3
https://hostmat.eu/images/32919760728453250498.jpg
Zajrzyjmy tera do środka - ale znów uwaga, będzie to kilka różnych pojazdów.
Zanim jednak rzucę fotkami, warto napisać, że najwyraźniej projektantom przyświecało kilka celów - ogólne odświeżenie wnętrza pojazdu w stosunku do III generacji. A także uzyskanie jak największej ilości miejsc dostępnych z poziomu podłogi. I to w sumie się udało
SU18 IV MPK Olsztyn (nie udało mi się załapać się na ich SU12 IV)
Olsztyńskie MPK dosyć fajnie zamówiło sobie SU18. Rzeźnia jest tylko jedna... ale podwójna. W drugim członie rzeźni nie ma (ale tak mają też ich SU18 III)
Spodobało mi się to rozwiązanie... znajdziemy go również w ich SU18 III, a zatem przyjmujemy, że tak zamówiło MPK
https://hostmat.eu/images/13951112581460405610.jpg
Ogólnie wnętrze SU 18IV
https://hostmat.eu/images/39675776065484918942.jpg
W pierwszym członie MPK chciało uzyskać większą powierzchnię dla osób stojących. Toteż zamówili sobie półtoraki
https://hostmat.eu/images/92530453479330825505.jpg
https://hostmat.eu/images/70606994122341949508.jpg
Reszta normalnie, ale przy okazji Zwróćcie uwagę na obudowę kabiny kierowcy. Znacznie różni się od tej znanej nawet z ich III-ciej generacji. Co więcej Irex też tak ma
https://hostmat.eu/images/13193731405950311548.jpg
Nad drzwiami IV generacji są takie białe paski...
https://hostmat.eu/images/97007243383514723881.jpg
To jest oświetlenie... ale inaczej się ono zachowuje w autobusach MPK, a inaczej w autobusach Irexu. W pojazdach MPK naciśnięcie przez kierowcy CG powoduje, że paski zapalają się na biało. Otwarcie drzwi zmienia kolor na czerwony. Zamknięcie drzwi przez kierowcę powoduje, że czerwone diody zaczynają pulsować.
Jeśli kierowca naciśnie CG - a nikt nie otworzy drzwi, podświetlenie pozostanie białe, aż do momentu wyłączenie CG. Po prostu zgasną.
U Irexa to oświetlenie jest tylko białe. Nie ważne, czy kierowca załączy CG, czy otworzy drzwi. Po za tym, w trakcie zamykania drzwi te paski nie pulsują - po prostu gasną z chwilą zamknięcia i zatrzaśnięcia się drzwi
SU12 IV Irex 3
Nie wiem jak jest w autobusach MPK, ale zakładam, że podobnie. Autobusy dla Irexu cechuje duża, wręcz olbrzymia rzeźnia, w której stoi biletomat (ten sam typ biletomatu znajdziemy w każdym autobusie MPK i KDD w Olsztynie)
https://hostmat.eu/images/57310298057570148749.jpg
Przy okazji tego zdjęcia warto dodać, że Irex dla swoich autobusów otrzymał (albo zamówił - nie znam szczegółów) nowe kasowniki. Natomiast MPK w tramwajach zamontowało nowe kasowniki, a w swoich SU IV... kasowniki starego typu R&G)
https://hostmat.eu/images/47005273349519842746.jpg
Duża wieża spowodowała, że na tylnym zwisie mamy fotel + półtorak
https://hostmat.eu/images/38611332934725154754.jpg
Sama wieża jednak zmieniła swój koloryt. Ona nie jest już jednolicie szara jak w III generacji, ale w górnej części wyjaśniała
https://hostmat.eu/images/68628588709127718184.jpg
W SU12 IV naprawdę bardzo dużo miejsc siedzących jest dostępnych z poziomu podłogi
https://hostmat.eu/images/62991479625675909244.jpg
https://hostmat.eu/images/65663073877471508782.jpg
Niestety coś, za coś - jak Widzicie na tym drugim zdjęciu fotele w segmencie pomiędzy I i II drzwiami, ustawiono tyłem.
Jest też nowość w SU12 - zbiorniki, jednakże co ciekawe nie są one za duże
https://hostmat.eu/images/01878734403524219185.jpg
https://hostmat.eu/images/67330937781088291302.jpg
Obudowa kabiny w autobusach Irexu
https://hostmat.eu/images/17281188126654681275.jpg
https://hostmat.eu/images/35625121083846481545.jpg
Nad głową kierowcy wyrósł "guz". Nie wiem czemu, ale jest wyraźne wybrzuszenie sufitu. Producent najwyraźniej coś tam zamontował
https://hostmat.eu/images/35800898092738982519.jpg
Autobusy MPK też tak mają. Natomiast Irex zamówił sobie te monitory, może i słuszni, ale wydaje mi się błędem, że działają one non-stop, a więc również w czasie jazdy
https://hostmat.eu/images/14678519707233543325.jpg
Nieco różni się pulpit kierowcy w autobusach MPK i Irexu
Irex zamówił typowy pulpit VDO
https://hostmat.eu/images/89621189335943361888.jpg
MPK w sumie też, ale on się nieznacznie różni. W autobusach MPK są widoczne dwa zegary. Białe opisy na czarnym tle
https://hostmat.eu/images/05863072037007529011.jpg
Podoba mi się praca silnika (Irex: DAF MX-11 210 210kW/286HP 10837cm3 E6, MPK prawdopodobnie też)... no, ale autobusy póki co są nowe, więc to się pewnie zmieni. Generalnie wóz jest cichy, w miarę wygodny. A skrzynia biegów świetnie zsynchronizowana z silnikiem.
Mam cichą nadzieję, że wcześniej czy później te pojazdy spotkam w Warszawie - będzie okazja do porównania