Urbino 15

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
56247

Urbino 15

Post autor: 56247 » 2005-07-24, 00:48

Wasze opinie,spostrzeżenia i ciekawostki na temat "piętnastek",jeżdżących po Waszych miastach.
Jak je oceniacie(jako pasażerowie),co powinno ulec w nich zmianie,co jest dobre i powinno być zachowane w wozach najnowszej generacji?

Egon

Re: U 15

Post autor: Egon » 2005-07-24, 01:09

56247 pisze:Wasze opinie,spostrzeżenia i ciekawostki na temat "piętnastek",jeżdżących po Waszych miastach.
Jak je oceniacie(jako pasażerowie)
Tę wersję Solarisa uważam za najbardziej udaną (żeby nie powiedzieć - jedyną udaną).
56247 pisze:co powinno ulec w nich zmianie
PKM Tychy (SU 15 innych przewoźników nie kursują po "moim" terenie):
1. Wywalić półtorowe siedzenia i wstawić normalne, czyli pojedyncze albo podwójne.
2. Wymienić okna uchylne na przesuwane.
3. Odwrócić o 180 stopni trzeci rząd siedzeń - to naprawdę da się zrobić.

DoMANik287

Post autor: DoMANik287 » 2005-07-24, 08:25

Tak jak kol. Egon napisał... Ja bym jeszcze dał szafę z I generacji bo można coś tam położyć (uwaga silnik niekiedy jest tak gorący że można było smarzyć jajecznicę i nie tylko) i co najważniejsze - poręcz jakąś z tyłu bo po prostu nie ma sie czego złapać...

voy

Post autor: voy » 2005-07-24, 14:24

srU15 jak dla mnie nie jest autobusem szczególnym. Głośny, trzęsący się, zachowuący wady krótkiego autobusu. Ta seria dla Rzeszowa, jedna z pierwszych, nie była szczególnie udana. Wole M181MB.

Kuba

Post autor: Kuba » 2005-07-24, 16:07

W Gdyni są 3 Solarisy U15, jeżdżą tylko na linii 197 i czasem na 109, nie przepadam za nimi, są głośniejsze niz SU12 i trochę trzeszczą... :|

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-25, 00:20

Panewniczanin pisze:(a U15 i pochodne, mogą się nie wyrobić na zakręcie)
Też mi się tak wydawało. Ale nie jest tak źle, SU15 radzi sobie bez problemu na małych rondach i ostrych zakrętach. MB Citaro L wypada nie gorzej, a może nawet lepiej. IMO sztywniaki pod względem mechaniki nie są takie złe, jakby na pierwszy rzut oka się wydawało. Natomiast uważam, że wrzucenie ich do jednego wora wraz z przegubowcami jest bez sensu.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2005-07-25, 13:17

Ja po przez N4020 mam wstręt do 15-metrowców, ale uważam ze Soraris Urbino 15 jest autobusem dobrym na nasze, polskie warunki ponieważ ma 100% niskiej podłogi, i dla starszych osób bardziej nadaje się od ikarusów 280. Ja jechałem raz, w Warszawie, U15 na 159. Wydaje się bardziej zwrotny od neozlomu, a w środku jak każdy Solaris. Ogólnie to może być, ale w Krakowie by się nie przydał.
T'estimo Barça!

Podi

Post autor: Podi » 2005-07-25, 13:33

Ja zawsze lubiłem Solarisy,ale wszystko może zepsuć 3-osiowy autobus,który mało któremu się podoba,lepiej troszkę więcej zapłacić i mieć U18,które jest zdecydowanie ładniejsze i wygodniejsze.

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-25, 21:25

M_Szymkowiak pisze:a w środku jak każdy Solaris.
Niezupełnie - U15 ma nieco szerzej rozstawione rzędy siedzeń niż inne modele, co powoduje, że dla siedzących jest więcej miejsca na nogi. U12 byłby dobry, gdyby miał środkowe drzwi przesunięte nieco do przodu. No ale łatwiej (taniej) było wykonać przód od tej samej sztancy co U15.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2005-07-26, 12:51

to jest już taki drobny szczegół.. Jak jest nie porównywałem, bo jak jechałem U15 to jeszcze w Krakowie 12 nie było.. a nigdy wcześniej 12 nie miałem okazji jechać
T'estimo Barça!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-07-27, 11:41

M_Szymkowiak pisze:to jest już taki drobny szczegół.. Jak jest nie porównywałem, bo jak jechałem U15 to jeszcze w Krakowie 12 nie było.. a nigdy wcześniej 12 nie miałem okazji jechać
No cóż jak popatrzymy na SU12 i SU15. To mam wrażenie, że SU15 to jest po prostu przedłużona wersja SU12. Dodano trochę metrów, dodano jeden zestaw kołowy - ot i tyla.

Mnie osobiście SU15 nawet się podobają... ;)
Niestety warszawskie MZA traktuje SU15 jak autobusy wielkopojemne, co nie zawsze wychodzi im na dobre, jak również nie zawsze wychodzi na dobre stłoczonym pasażerom :mruga:
Obrazek

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2005-07-27, 13:04

To tak jak u nas, wsadzili N4020 na 105...
T'estimo Barça!

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-28, 01:00

J-31 pisze:To mam wrażenie, że SU15 to jest po prostu przedłużona wersja SU12. Dodano trochę metrów, dodano jeden zestaw kołowy - ot i tyla.
A ja mam wrażenie, że SU12 to skrócona, nieudana wersja SU15 - odjęto trochę metrów, zagęszczono siedzenia i wmontowano przy silniku szybę wpadającą w rezonans.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-07-28, 11:43

Egon pisze:A ja mam wrażenie, że SU12 to skrócona, nieudana wersja SU15 - odjęto trochę metrów, zagęszczono siedzenia i wmontowano przy silniku szybę wpadającą w rezonans.
Solaris ma po prostu budowę modułową. Stąd te wrażenia i podobieństwa. Zresztą pierwsze wersje SU18 też był podobne, ale to już zamknięta historia... ;)

A co do rezonansu tylnej szyby - to cały autobus się trzęsie od silnika, nie tylko tylna szyba, wszystkie szyby... :lol:
Obrazek

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-28, 17:01

J-31 pisze:Solaris ma po prostu budowę modułową.
A po co takie rozwiązanie w autobusie? Czy producent przewiduje np. dynamiczną rekonfigurację w zależności od kaprysu przewoźnika :?: Przecież to nie komputer ;)
J-31 pisze:A co do rezonansu tylnej szyby - to cały autobus się trzęsie od silnika, nie tylko tylna szyba, wszystkie szyby... :lol:
Wspomniane zjawisko nie występuje w SU15, natomiast w SU12 lewa tylna szyba wydaje dźwięk podobny do wiertarki dentystycznej.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2005-07-28, 20:37

Egon pisze:A po co takie rozwiązanie w autobusie? Czy producent przewiduje np. dynamiczną rekonfigurację w zależności od kaprysu przewoźnika :?: Przecież to nie komputer ;)
Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-28, 23:24

u2w pisze:Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.
No dobrze, ale to nie tłumaczy konstrukcji karoserii U12. Przecież to jest jeden "moduł", nie wyobrażam sobie sytuacji, że w danym dniu skraca się U15 do U12, a np. tydzień później z powrotem przerabia się go na U15. Więc co stoi na przeszkodzie, żeby środkowe drzwi karoserii U12 przesunąć o pół metra w przód i szerzej rozstawić rzędy siedzeń z tyłu?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-07-29, 14:47

Egon pisze:
u2w pisze:Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.
No dobrze, ale to nie tłumaczy konstrukcji karoserii U12. Przecież to jest jeden "moduł", nie wyobrażam sobie sytuacji, że w danym dniu skraca się U15 do U12, a np. tydzień później z powrotem przerabia się go na U15. Więc co stoi na przeszkodzie, żeby środkowe drzwi karoserii U12 przesunąć o pół metra w przód i szerzej rozstawić rzędy siedzeń z tyłu?
:lol: Kol. u2w bardzo dobrze to napisał, ale Egonie chyba nie Zrozumiałeś. Jeśli mowa o "budowie modułowej", to nie oznacza wcale, że producent wyprodukował SU12, a przewoźnik może go sobie sam przedłużyć do SU15, lub odwrotnie.

Pomysł "konstrukcji modułowej" pojazdu polega na tym, że producent (czyli w tym momencie Solaris Bus&Couch) może wyprodukować kilka różnych pojazdów, o różnych długościach - w zależności od zamówienia - przy użyciu tych samych komponentów (czyli modułów, czyli materiałów) - a to z kolei obniża koszt produkcji pojazdu, a nie jego eksploatacji. ;)
Obrazek

Dziwny

Post autor: Dziwny » 2005-07-29, 20:42

J-31 pisze:(czyli w tym momencie Solaris Bus&Couch)
Solaris Bus & Coach :mruga: Couch to kanapa :lol:

Egon

Post autor: Egon » 2005-07-29, 23:15

J-31 pisze: :lol: Kol. u2w bardzo dobrze to napisał, ale Egonie chyba nie Zrozumiałeś. Jeśli mowa o "budowie modułowej", to nie oznacza wcale, że producent wyprodukował SU12, a przewoźnik może go sobie sam przedłużyć do SU15, lub odwrotnie.

Pomysł "konstrukcji modułowej" pojazdu polega na tym, że producent (czyli w tym momencie Solaris Bus&Couch) może wyprodukować kilka różnych pojazdów, o różnych długościach - w zależności od zamówienia - przy użyciu tych samych komponentów (czyli modułów, czyli materiałów) - a to z kolei obniża koszt produkcji pojazdu, a nie jego eksploatacji. ;)
No więc cały czas chodzi mi o to, że dzięki tej samej sztancy tłukącej jednakowe przody do U15 i U12 ten pierwszy jest autobusem dobrym, a drugi sknoconym. Dlaczego U12 nie może mieć takiego przodu jak U18? Byłby wtedy znacznie bardziej wygodny.

ODPOWIEDZ