Solaris Urbino 15

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

Nie wierze, znowu powiększyli wieże....

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jakoś nie wydaje mi się, żeby wieża była jakoś powiększona - chociaż mogę się mylić. Ogólnie wyposażenie wnętrza jest zupełnie inne niż w Polsce :)

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td »

J-31 pisze:Jakoś nie wydaje mi się, żeby wieża była jakoś powiększona - chociaż mogę się mylić.
Porównaj wieże z I/II generacji solarisów do teraźniejszych (III gen.)
Czyżby te normy emisji spalin negatywnie wpływały na rozmiar slinika? A może to wina stosowania mocniejszych silników. Różnice według mnie widać gołym okiem

B@rteK

Post autor: B@rteK »

Jeździłem Solarisami po Aarhus, to zupełnie inna bajka :) chyba nie ma co się wdawać w szczegóły, jakość wykonania, te fotele (w rzeźni rozkładane), bajka :) Co ciekawe do wsiadania służą środkowe drzwi, naprzeciwko których stoi biletomat, a wysiada się tylnymi i przednimi (brak barierki odgradzającej połówki drzwi). Specyficzną cechą duńskich autobusów jest dwustronny wyświetlacz z tyłu, pokazujący numer linii wewnątrz i na zewnątrz.

Ten U15 ze zdjęcia trochę przeczy temu co widziałem na żywo rok temu, nie widać tego wyświetlacza, no i rzeźnia jest po stronie drzwi (zmniejszyła się i ma tylko 1 siedzenie rozkładane), a nie naprzeciwko jak w poprzednich dostawach. Widzę za to stelaż do biletomatu.

Na dodatek Duńczycy narzekali na układ siedzeń w poprzednich Urbino, mało miejsca na nogi i umiejscowienie tyłem w stosunku do kierunku jazdy. Widocznie przewoźnik wziął sobie do serca niektóre skargi, ale i tak widzimy siedzenia umiejscowione tyłem. Specyfika duńskiego transportu (a właściwie całej Skandynawii), to komfortowe miejsce dla każdego pasażera (w Kopenhadze Scanie i Volviaki mają osobiste nawiewy dla każdego pasażera, również wygodne siedzenia, no i dojście do tyłu autobusu po schodkach), warunki u nas ciężkie do spotkania na liniach lokalnych, nie mówiąc o miejskich. Poprzednie dostawy Urbino i MAN-ów były dla mieszkańców Aarhus niezłym szokiem, ale przynajmniej w porównaniu do ich stolicy inwestują w 100% niską podłogę :)

Choć muszę przyznać, że a Aarhus w godzinach szczytu wszystkie miejsca siedzące lubiły być zajęte, a stojących osób trochę było, ale oczywiście nie ma co porównywać z naszym realiami :) Za to w Kopenhadze w autobusie tylko raz nie było gdzie usiąść (gdy jakaś wycieczka wsiadła), w SKM i metrze też raczej się siedziało, choć może zdarzyło się parę razy stać :)

Chyba nieco odbiegłem od tematu :diabeł:
Ostatnio zmieniony 2011-12-21, 02:55 przez B@rteK, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

K4016td pisze:Czyżby te normy emisji spalin negatywnie wpływały na rozmiar slinika?
Najprędzej to

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

K4016td pisze:Porównaj wieże z I/II generacji solarisów do teraźniejszych (III gen.)
O tym to ja doskonale wiem. Natomiast wg. mnie wieża w tym najnowszym SU15 III nie jest jakoś specjalnie powiększona względem innych - również najnowszych - Solarisów z III-ciej generacji ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Wieża tego Urbino 15 ma taki sam rozmiar jak w innych Urbino 15 III i tak samo nie ma porównania do U18 i U12 gdzie wieże są mniejsze.

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

ep40 pisze:Wieża tego Urbino 15 ma taki sam rozmiar jak w innych Urbino 15 III
No pozdro poćwicz :strzałka: http://www.phototrans.eu/14,470021,0,So ... 5_410.html


Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

O530 pisze:Niestety autor w/w zdjęć jest mi nieznany.
Jak nieznany? Widać go w lusterku na drugim zdjęciu od góry. :D

Te siedzenia mi się podobają. Musi być strasznie wygodnie. ;) Ale tapicerka z kolei jakaś taka ponura, rzekłbym staromodna.

Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 »

OPi pisze:tapicerka [...] staromodna
Ta tapicerka kojarzy mi się z tapicerką, która była dość popularna w Setrach ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Dalece nie tylko w Setrach ale i w Autosanach, szczególnie H10 ;) A same siedzenia, wyglądają wygodnie ;) Szkoda że w Polsce żaden przewoźnik nie może takich zamówić.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Re: Urbino 15

Post autor: ep40 »

5 lat temu poruszona była zagadka dlaczego wieże w U15 III są większe niż w innych Solarisach III generacji (z obecnej perspektywy należy dodać, że chodzi o Euro V i niżej). Odpowiedź do tej pory nie padła, lecz ostatnio słyszałem kilka sugestii na temat przyczyny takiego rozmiaru wieży. W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża. W egzemplarzach z DAFem Euro VI z powodu dodatkowego osprzętu względem Euro V silnik i skrzynię umieszczono równolegle do osi autobusu i przesunięto ku środkowi, w wyniku czego nadal wał był po prostej od skrzyni, lecz za to wieża się zwiększyła.
O ile w U12 i U18 takie umieszczenie zespołu napędowego zastosowano dopiero przy Euro VI tak w przypadku U15 zastosowano już wcześniej w egzemplarzach Euro IV i V. Przy Euro VI wymuszone to zostało osprzętem za to w przypadku U15 Euro IV i V osprzęt nie był problemem, lecz potrzeba umieszczenia wału napędowego równolegle do osi autobusu. W U12 i U18 wał jest po prostej od skrzyni lecz pod kątem względem mostu napędowego. W U15 musi być po prostej od skrzyni, aż do mostu z dwóch przyczyn, po pierwsze z powodu większej odległości skrzyni i mostu względem siebie, przez co sam wał jest dłuższy, a po drugie z powodu obecności skrętnych kół trzeciej osi które uniemożliwiają poprzeczne umieszczenie wału. Gdyby w czasach Euro IV/V Solaris opracował swojego odpowiednika Mercedesa Capacity to silnik też by tak był umieszczony z tych samych powodów.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Re: Urbino 15

Post autor: shakkie »

ep40 pisze:W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża.
Jak na moje to tu widać silnik umieszczony wzdłużnie:
http://open.phototrans.net/14,680473,0, ... 12_42.html
http://open.phototrans.net/14,692535,0, ... _898B.html
Chyba tylko Scania praktykuje w autobusach silnik poprzeczny.

Znalazłem też taki komentarz pod zdjęciem wału napędowego U15:

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Re: Urbino 15

Post autor: ep40 »

Przejęzyczyłem się, nie chodziło mi o układ poprzeczny jak w Scanii, lecz o to, że silnik jest pod pewnym kątem względem osi autobusu, lecz zasadniczo jest to wciąż układ wzdłużny, tak jest w U12 i U18 Euro V i niżej, w Solarisach z DAFem Euro VI silnik jest idealnie równolegle do osi. Na zapodanych zdjęciach widać, że silnik jest pod kątem. Pytanie jak to jest rozwiązane w U15 Euro IV i V? Pod kątem jak w U12 i U18 Euro V i niżej czy równolegle jak w U12, U15, U18 Daf Euro VI? W U15 Euro IV i V stosowano takie same silniki jak w U12 i U18 Euro IV i V, a jednak wieża jest większa w U15, inne ułożenie silnika jest sensownym wytłumaczeniem tej różnicy. Jak mówiłem, większa odległość między skrzynią, a mostem i przeszkoda w postaci koła trzeciej osi uzasadniają "wyprostowanie".
Co do wspomnianego zdjęcia wału z U15 to chodzi o to zdjęcie:
http://phototrans.pl/14,349545,0,Solari ... 5_207.html
To jest U15 II generacji (Euro III?) posiadający małą wieżę i silnik pod kątem dzięki temu, że wał jest dwuczęściowy. Rzecz w tym, że w późniejszych U15 musieli zrobić to inaczej. Gdyby U15 Euro IV i V (tylko w ramach III generacji Solaris produkował autobusy spełniające te normy) miały tak samo to wieża byłaby taka sama jak w U12 i U18. Nie widziałem wału z U15 Euro IV i V więc nie wiem czy jest jednoczęściowy czy dwuczęściowy, lecz jeśli mam rację z moją teorią to nawet przy dwuczęściowym obie części są po linii prostej. Kwestią jest teraz potwierdzić teorię i ewentualnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego w późniejszych U15 Solaris zrezygnował z rozwiązania stosowanego we wcześniejszych U15?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”