Solaris Urbino 15

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 »

OPi pisze:tapicerka [...] staromodna
Ta tapicerka kojarzy mi się z tapicerką, która była dość popularna w Setrach ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Dalece nie tylko w Setrach ale i w Autosanach, szczególnie H10 ;) A same siedzenia, wyglądają wygodnie ;) Szkoda że w Polsce żaden przewoźnik nie może takich zamówić.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Re: Urbino 15

Post autor: ep40 »

5 lat temu poruszona była zagadka dlaczego wieże w U15 III są większe niż w innych Solarisach III generacji (z obecnej perspektywy należy dodać, że chodzi o Euro V i niżej). Odpowiedź do tej pory nie padła, lecz ostatnio słyszałem kilka sugestii na temat przyczyny takiego rozmiaru wieży. W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża. W egzemplarzach z DAFem Euro VI z powodu dodatkowego osprzętu względem Euro V silnik i skrzynię umieszczono równolegle do osi autobusu i przesunięto ku środkowi, w wyniku czego nadal wał był po prostej od skrzyni, lecz za to wieża się zwiększyła.
O ile w U12 i U18 takie umieszczenie zespołu napędowego zastosowano dopiero przy Euro VI tak w przypadku U15 zastosowano już wcześniej w egzemplarzach Euro IV i V. Przy Euro VI wymuszone to zostało osprzętem za to w przypadku U15 Euro IV i V osprzęt nie był problemem, lecz potrzeba umieszczenia wału napędowego równolegle do osi autobusu. W U12 i U18 wał jest po prostej od skrzyni lecz pod kątem względem mostu napędowego. W U15 musi być po prostej od skrzyni, aż do mostu z dwóch przyczyn, po pierwsze z powodu większej odległości skrzyni i mostu względem siebie, przez co sam wał jest dłuższy, a po drugie z powodu obecności skrętnych kół trzeciej osi które uniemożliwiają poprzeczne umieszczenie wału. Gdyby w czasach Euro IV/V Solaris opracował swojego odpowiednika Mercedesa Capacity to silnik też by tak był umieszczony z tych samych powodów.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Re: Urbino 15

Post autor: shakkie »

ep40 pisze:W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża.
Jak na moje to tu widać silnik umieszczony wzdłużnie:
http://open.phototrans.net/14,680473,0, ... 12_42.html
http://open.phototrans.net/14,692535,0, ... _898B.html
Chyba tylko Scania praktykuje w autobusach silnik poprzeczny.

Znalazłem też taki komentarz pod zdjęciem wału napędowego U15:

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Re: Urbino 15

Post autor: ep40 »

Przejęzyczyłem się, nie chodziło mi o układ poprzeczny jak w Scanii, lecz o to, że silnik jest pod pewnym kątem względem osi autobusu, lecz zasadniczo jest to wciąż układ wzdłużny, tak jest w U12 i U18 Euro V i niżej, w Solarisach z DAFem Euro VI silnik jest idealnie równolegle do osi. Na zapodanych zdjęciach widać, że silnik jest pod kątem. Pytanie jak to jest rozwiązane w U15 Euro IV i V? Pod kątem jak w U12 i U18 Euro V i niżej czy równolegle jak w U12, U15, U18 Daf Euro VI? W U15 Euro IV i V stosowano takie same silniki jak w U12 i U18 Euro IV i V, a jednak wieża jest większa w U15, inne ułożenie silnika jest sensownym wytłumaczeniem tej różnicy. Jak mówiłem, większa odległość między skrzynią, a mostem i przeszkoda w postaci koła trzeciej osi uzasadniają "wyprostowanie".
Co do wspomnianego zdjęcia wału z U15 to chodzi o to zdjęcie:
http://phototrans.pl/14,349545,0,Solari ... 5_207.html
To jest U15 II generacji (Euro III?) posiadający małą wieżę i silnik pod kątem dzięki temu, że wał jest dwuczęściowy. Rzecz w tym, że w późniejszych U15 musieli zrobić to inaczej. Gdyby U15 Euro IV i V (tylko w ramach III generacji Solaris produkował autobusy spełniające te normy) miały tak samo to wieża byłaby taka sama jak w U12 i U18. Nie widziałem wału z U15 Euro IV i V więc nie wiem czy jest jednoczęściowy czy dwuczęściowy, lecz jeśli mam rację z moją teorią to nawet przy dwuczęściowym obie części są po linii prostej. Kwestią jest teraz potwierdzić teorię i ewentualnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego w późniejszych U15 Solaris zrezygnował z rozwiązania stosowanego we wcześniejszych U15?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”