Solaris Urbino 15
Solaris Urbino 15
Wasze opinie,spostrzeżenia i ciekawostki na temat "piętnastek",jeżdżących po Waszych miastach.
Jak je oceniacie(jako pasażerowie),co powinno ulec w nich zmianie,co jest dobre i powinno być zachowane w wozach najnowszej generacji?
Jak je oceniacie(jako pasażerowie),co powinno ulec w nich zmianie,co jest dobre i powinno być zachowane w wozach najnowszej generacji?
Re: U 15
Tę wersję Solarisa uważam za najbardziej udaną (żeby nie powiedzieć - jedyną udaną).56247 pisze:Wasze opinie,spostrzeżenia i ciekawostki na temat "piętnastek",jeżdżących po Waszych miastach.
Jak je oceniacie(jako pasażerowie)
PKM Tychy (SU 15 innych przewoźników nie kursują po "moim" terenie):56247 pisze:co powinno ulec w nich zmianie
1. Wywalić półtorowe siedzenia i wstawić normalne, czyli pojedyncze albo podwójne.
2. Wymienić okna uchylne na przesuwane.
3. Odwrócić o 180 stopni trzeci rząd siedzeń - to naprawdę da się zrobić.
Też mi się tak wydawało. Ale nie jest tak źle, SU15 radzi sobie bez problemu na małych rondach i ostrych zakrętach. MB Citaro L wypada nie gorzej, a może nawet lepiej. IMO sztywniaki pod względem mechaniki nie są takie złe, jakby na pierwszy rzut oka się wydawało. Natomiast uważam, że wrzucenie ich do jednego wora wraz z przegubowcami jest bez sensu.Panewniczanin pisze:(a U15 i pochodne, mogą się nie wyrobić na zakręcie)
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
Ja po przez N4020 mam wstręt do 15-metrowców, ale uważam ze Soraris Urbino 15 jest autobusem dobrym na nasze, polskie warunki ponieważ ma 100% niskiej podłogi, i dla starszych osób bardziej nadaje się od ikarusów 280. Ja jechałem raz, w Warszawie, U15 na 159. Wydaje się bardziej zwrotny od neozlomu, a w środku jak każdy Solaris. Ogólnie to może być, ale w Krakowie by się nie przydał.
Niezupełnie - U15 ma nieco szerzej rozstawione rzędy siedzeń niż inne modele, co powoduje, że dla siedzących jest więcej miejsca na nogi. U12 byłby dobry, gdyby miał środkowe drzwi przesunięte nieco do przodu. No ale łatwiej (taniej) było wykonać przód od tej samej sztancy co U15.M_Szymkowiak pisze:a w środku jak każdy Solaris.
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
No cóż jak popatrzymy na SU12 i SU15. To mam wrażenie, że SU15 to jest po prostu przedłużona wersja SU12. Dodano trochę metrów, dodano jeden zestaw kołowy - ot i tyla.M_Szymkowiak pisze:to jest już taki drobny szczegół.. Jak jest nie porównywałem, bo jak jechałem U15 to jeszcze w Krakowie 12 nie było.. a nigdy wcześniej 12 nie miałem okazji jechać
Mnie osobiście SU15 nawet się podobają...
Niestety warszawskie MZA traktuje SU15 jak autobusy wielkopojemne, co nie zawsze wychodzi im na dobre, jak również nie zawsze wychodzi na dobre stłoczonym pasażerom
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
A ja mam wrażenie, że SU12 to skrócona, nieudana wersja SU15 - odjęto trochę metrów, zagęszczono siedzenia i wmontowano przy silniku szybę wpadającą w rezonans.J-31 pisze:To mam wrażenie, że SU15 to jest po prostu przedłużona wersja SU12. Dodano trochę metrów, dodano jeden zestaw kołowy - ot i tyla.
Solaris ma po prostu budowę modułową. Stąd te wrażenia i podobieństwa. Zresztą pierwsze wersje SU18 też był podobne, ale to już zamknięta historia...Egon pisze:A ja mam wrażenie, że SU12 to skrócona, nieudana wersja SU15 - odjęto trochę metrów, zagęszczono siedzenia i wmontowano przy silniku szybę wpadającą w rezonans.
A co do rezonansu tylnej szyby - to cały autobus się trzęsie od silnika, nie tylko tylna szyba, wszystkie szyby...
A po co takie rozwiązanie w autobusie? Czy producent przewiduje np. dynamiczną rekonfigurację w zależności od kaprysu przewoźnika Przecież to nie komputerJ-31 pisze:Solaris ma po prostu budowę modułową.
Wspomniane zjawisko nie występuje w SU15, natomiast w SU12 lewa tylna szyba wydaje dźwięk podobny do wiertarki dentystycznej.J-31 pisze:A co do rezonansu tylnej szyby - to cały autobus się trzęsie od silnika, nie tylko tylna szyba, wszystkie szyby...
Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.Egon pisze:A po co takie rozwiązanie w autobusie? Czy producent przewiduje np. dynamiczną rekonfigurację w zależności od kaprysu przewoźnika Przecież to nie komputer
No dobrze, ale to nie tłumaczy konstrukcji karoserii U12. Przecież to jest jeden "moduł", nie wyobrażam sobie sytuacji, że w danym dniu skraca się U15 do U12, a np. tydzień później z powrotem przerabia się go na U15. Więc co stoi na przeszkodzie, żeby środkowe drzwi karoserii U12 przesunąć o pół metra w przód i szerzej rozstawić rzędy siedzeń z tyłu?u2w pisze:Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.
Kol. u2w bardzo dobrze to napisał, ale Egonie chyba nie Zrozumiałeś. Jeśli mowa o "budowie modułowej", to nie oznacza wcale, że producent wyprodukował SU12, a przewoźnik może go sobie sam przedłużyć do SU15, lub odwrotnie.Egon pisze:No dobrze, ale to nie tłumaczy konstrukcji karoserii U12. Przecież to jest jeden "moduł", nie wyobrażam sobie sytuacji, że w danym dniu skraca się U15 do U12, a np. tydzień później z powrotem przerabia się go na U15. Więc co stoi na przeszkodzie, żeby środkowe drzwi karoserii U12 przesunąć o pół metra w przód i szerzej rozstawić rzędy siedzeń z tyłu?u2w pisze:Czasy, kiedy przewoźnik brał to co mu dawano już raczej minęły. O ile jeszcze polscy przewoźnicy może nie do końca stosują taką możliwość (głównie chyba z braku kasy) to u klientów zagranicznych nie ma gadania - klient nasz pan. Konstrukcje modułowe umożliwiają łatwą rekonfigurację konstrukcji bez zbytniego podnoszenia kosztów produkcji.
Pomysł "konstrukcji modułowej" pojazdu polega na tym, że producent (czyli w tym momencie Solaris Bus&Couch) może wyprodukować kilka różnych pojazdów, o różnych długościach - w zależności od zamówienia - przy użyciu tych samych komponentów (czyli modułów, czyli materiałów) - a to z kolei obniża koszt produkcji pojazdu, a nie jego eksploatacji.
No więc cały czas chodzi mi o to, że dzięki tej samej sztancy tłukącej jednakowe przody do U15 i U12 ten pierwszy jest autobusem dobrym, a drugi sknoconym. Dlaczego U12 nie może mieć takiego przodu jak U18? Byłby wtedy znacznie bardziej wygodny.J-31 pisze: Kol. u2w bardzo dobrze to napisał, ale Egonie chyba nie Zrozumiałeś. Jeśli mowa o "budowie modułowej", to nie oznacza wcale, że producent wyprodukował SU12, a przewoźnik może go sobie sam przedłużyć do SU15, lub odwrotnie.
Pomysł "konstrukcji modułowej" pojazdu polega na tym, że producent (czyli w tym momencie Solaris Bus&Couch) może wyprodukować kilka różnych pojazdów, o różnych długościach - w zależności od zamówienia - przy użyciu tych samych komponentów (czyli modułów, czyli materiałów) - a to z kolei obniża koszt produkcji pojazdu, a nie jego eksploatacji.