Solaris Urbino 12 CNG
Z tego co pamiętam pożar ten miał miejsce w Koszycach i zjarał się zwykły SU15. Poza tym pamiętajmy o tym że butle z gazem ziemnym pod ciśnieniem (CNG ) znajdują się w pewnej odległości od komory silnika która najczęsciej ( ) jest źródłem ognia tak więc pożar takiego pojazdu nie jest jednoznaczny z widowiskową eksplozją w Hollywodzkim stylu...Adrian_ pisze:Przecież w Polsce jeszcze żaden Solaris na CNG się nie spalił, w przeciwieństwie do np. słowackich Solarionów na CNG.
No, ale jak wybuchnie butla na dachu, to może zarwać się dach.Adrian_ pisze:Nie wiem, ale wydaje mi sie, ze instalacja zamontowana pod podłogą w chwili wybuchu spowoduje wiecej zniszczeń, np. może zarwać podłogę, co odetnie pasażerom drogę ucieczki.
Dobra - koniec tej dyskusji. SU 12III CNG są bezpieczne i nic w nich nie wybuchnie. Póki co MPK Radom jest drugim w Polsce przedsiębiorstwem eksploatującym te piękne, garbate, pojazdy.
PS. Mam nadzieję, że kol. Plati podzieli się z nami swoimi wrażeniami z przejazdu ?
Słusznie. Póki co jest ich 4, ale docelowo bedzie 16. Ale trzeba będzie na nie czekać, tak ponad 2 latka (na całą szesnastkę )J-31 pisze: Póki co MPK Radom jest drugim w Polsce przedsiębiorstwem eksploatującym te piękne, garbate, pojazdy.
Oczywiście, z miłą chęcią się podziele wrażeniami z jazdy. Ale na samą jazdę trzeba poczekać. A to dlatego że Solaryny wyjadą na miasto na początku sierpnia (chyba że stanie się cud i wyjazdą wcześniej ), a od 1 do 11 sierpnia jestem we Władysławowie i znowu (jak rok temu) będę zwiedzał i badał gdańską i gdyńską KM. Więc wrażenia z jazdy po moim powrocieJ-31 pisze:PS. Mam nadzieję, że kol. Plati podzieli się z nami swoimi wrażeniami z przejazdu ?
Witam No to po kilku dniach nieodzywania spiesze z relacją z podróży Solarisem U12III CNG Wyjechały one bowiem w miasto już ostanią w sobotę. Przez ostatnie dni jeździłem nimi troszkę żeby wyrobić sobie o nich zdanie. Tak więc zdążyłem się już przejechać Solniczkami o numerach: #1016, #1017, #1018. #1019 nie wiem czemu ale do dnia wczorajszego nie wyjechał z zajezdni...
Więc: wnętrze naszych Solarisów, jest standardowe jak w innych Solniczkach III generacji (zółte rurki, podłokietniki, podnoszona klapa przy środkowych drzwiach dla niepełnosprawnych). W tych autobusach, jako jedynych w Radomiu niskopodłogowcach, zainstalowano w rzeźni pasy dla niepełnosprawnych. Są też duże przesuwne okna, i tylko 1 wywietrznik (na samym przodzie pojazdu). Jeżeli chodzi o silnik, to niestety dokładnie jak w rzeszowskich pojazdach: są bardzo duże wibracje, i jest on strasznie głośny Siedząc przy samym silniku (z lewej strony), przy rozpędzaniu autobusu nie słyszy się osoby siedzącej obok. Zresztą po jeździe przy silniku zostają jakieś szumy w główce
Na łamach tego forum skrytykuję też system informacji pasażerskiej jaki to zainstalowała
nam firma Pixel Bydgoszcz (włącznie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, oprogramowaniem do nich, komputerem pokładowym, informacją pasażerską i kasownikami). Otóż na wewnętrznych displeyach pokazywana jest tylko nazwa obecnego i kolejnego przystanku. Nie wyświetla się trasa przejazdu. Po otwarciu się drzwi, na komunikat (czytany jednak bardzo wyraźnie przez miły damski głos ) z informacją na jaki przystanek autobus przyjechał, czeka się ok. 4-5 sekund. W tym czasie (jeżeli wysiada/wsiada mało osób), komunikat pojawia się nawet w momencie gdy zamykane są już drzwi pojazdu. W momencie zaś gdy kierwoca ominie przystanek, to musi ręcznie przestawiać komunikaty, bo będą błędy. I błędy są: a to zapowiadanie jest 2 przystanki do tyłu, za to info o przystanku jest podane w momencie gdy, powinna iść zapowiedź następnego.
Zresztą są też błędy w liczeniu odległości pomiedzy przystankami... ale to już inna sprawa. Kierowcy sami też są winni, bo tylko 1% umie zapowiedzi obsługiwać. Więc albo są one bardzo sciszone, albo są błędy. Muszę tu pochwalić niektórych kierowców z #1018, #1017 i #1016, którzy nieraz wzorowo obsługują zapowiedzi (ale to tylko niektórzy ) Za pare chwil dodam filmik z niedzielnej jazdy Solarisem U12III CNG, a do galerii wrzucę kilka zdjęć. Przepraszam za dłuuugaśny post, i zapraszam do oglądania oraz zasysania filmiku (1 min 30sek, ok. 20MB ). Pozdro. Plati.
filmik: http://rapidshare.de/files/26425150/HPIM0127.MPG.html
Więc: wnętrze naszych Solarisów, jest standardowe jak w innych Solniczkach III generacji (zółte rurki, podłokietniki, podnoszona klapa przy środkowych drzwiach dla niepełnosprawnych). W tych autobusach, jako jedynych w Radomiu niskopodłogowcach, zainstalowano w rzeźni pasy dla niepełnosprawnych. Są też duże przesuwne okna, i tylko 1 wywietrznik (na samym przodzie pojazdu). Jeżeli chodzi o silnik, to niestety dokładnie jak w rzeszowskich pojazdach: są bardzo duże wibracje, i jest on strasznie głośny Siedząc przy samym silniku (z lewej strony), przy rozpędzaniu autobusu nie słyszy się osoby siedzącej obok. Zresztą po jeździe przy silniku zostają jakieś szumy w główce
Na łamach tego forum skrytykuję też system informacji pasażerskiej jaki to zainstalowała
nam firma Pixel Bydgoszcz (włącznie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, oprogramowaniem do nich, komputerem pokładowym, informacją pasażerską i kasownikami). Otóż na wewnętrznych displeyach pokazywana jest tylko nazwa obecnego i kolejnego przystanku. Nie wyświetla się trasa przejazdu. Po otwarciu się drzwi, na komunikat (czytany jednak bardzo wyraźnie przez miły damski głos ) z informacją na jaki przystanek autobus przyjechał, czeka się ok. 4-5 sekund. W tym czasie (jeżeli wysiada/wsiada mało osób), komunikat pojawia się nawet w momencie gdy zamykane są już drzwi pojazdu. W momencie zaś gdy kierwoca ominie przystanek, to musi ręcznie przestawiać komunikaty, bo będą błędy. I błędy są: a to zapowiadanie jest 2 przystanki do tyłu, za to info o przystanku jest podane w momencie gdy, powinna iść zapowiedź następnego.
Zresztą są też błędy w liczeniu odległości pomiedzy przystankami... ale to już inna sprawa. Kierowcy sami też są winni, bo tylko 1% umie zapowiedzi obsługiwać. Więc albo są one bardzo sciszone, albo są błędy. Muszę tu pochwalić niektórych kierowców z #1018, #1017 i #1016, którzy nieraz wzorowo obsługują zapowiedzi (ale to tylko niektórzy ) Za pare chwil dodam filmik z niedzielnej jazdy Solarisem U12III CNG, a do galerii wrzucę kilka zdjęć. Przepraszam za dłuuugaśny post, i zapraszam do oglądania oraz zasysania filmiku (1 min 30sek, ok. 20MB ). Pozdro. Plati.
filmik: http://rapidshare.de/files/26425150/HPIM0127.MPG.html
Ostatnio zmieniony 2006-07-20, 18:52 przez plati, łącznie zmieniany 3 razy.
Witam Wróciłem dzis z dalekiej podróży... Teraz czas na dopowiedzi na pytania:
Jak na moje oko, rzeźna w gazowych Solniczkach jest taka sama jak w tradycyjnych SU12
J-31 pisze:A propo. Plati. Czy Wasze Su 12 III CNG mają dużą rzeźnię. Tak dużą jak w SU 12 II ?
Jak na moje oko, rzeźna w gazowych Solniczkach jest taka sama jak w tradycyjnych SU12
I to jest całe nasze MPK... każdy w innych miastach umie, tylko u nas jak zwykle coś jest nie zrobione tak jak trzeba. Ciekawe czy po 10 dniach mojego "niebycia" w Radomiu, coś sie w tych Solniczkach zmieniłomarekJG pisze:To chyba nie jest wina PIXELA ale osoby programującej sterownik. Pixel wyposaża swoje wyświetlacze w taką funkcję. Trzeba ją tylko ustawić.
W rzeszowskich ZTCW display jest zaprogramowany na nr. linii, jak i przystanek końcowy, a dodatkowo wyświetlacze w rzeszowskich Urbino 12 CNG przesuwają się w czasie jazdy .marekJG pisze:w rzeszowskich SU CNG także nie ma zaprogramowanych nazw przystanków zresztą niewiele jest miast które zadają sobie taki trud.
W Łodzi są zaprogramowane wszystkie przystanki wszystkich linii, chociaż w najnowszych gniotach nie było nawet kierunków 55 (za to 65 była cała - można było wybrać kierunki lub przerzucanie przystanków)
A tak poza tym to nie wszyscy kierowcy mogą korzystać z wpisanych przystanków - w Mercach 405N nagminnie psują się liczniki przez co przystanki się nie przerzucają
A tak poza tym to nie wszyscy kierowcy mogą korzystać z wpisanych przystanków - w Mercach 405N nagminnie psują się liczniki przez co przystanki się nie przerzucają
Od czego zależy to, czy w autobusie można wpisać nazwę przystanku, czy też nie? bo z tego, co kiedyś czytałem na jednej ze stron komunikacyjnych podobno trzeba zakupić do wyświetlacza odpowiedni sterownik, aby można było na wyświetlaczu wyświetlać następne przystanki itd. Czy to prawda, czy też nazwy następnych przystanków itd. sa montowane w wyświetlaczu od razu?
Po pierwsze wyświetlacze raczej nie występują jako urządzenia autonomiczne.Adrian_ pisze:...podobno trzeba zakupić do wyświetlacza odpowiedni sterownik
Po drugie to zależy od producenta systemu. Przykładowo Pixel wymaga nowego sterownika (STR1-3), natomiast w przypadku R&G (SRG3000) należy system wyposażyć w tzw. moduł drogi i przeprogramować firmware aukomputera (u producenta). Oczywiście jeśli pojazd nie jest przystosowany/wyposażony w w/w. Ponadto do obsługi obu, przewoźnik musi dysponować odpowiednim oprogramowaniem.
Ale z tego co wiem wszystkie SU CNG w Rzeszowie są wyposażone w sterowniki. Zresztą cały fabrycznie nowy tabor ma te sterowniki, więc skoro w Manach jest wyświetlana trasa przebiegu i przystanki to w solkach też je można zaprogramować. Może coś się zmieni na jesieni bo jak zapowiedziało MPK ma wrócić zapowiadanie głosowe, więc może od razu i ten problem zostanie rozwiązany.
To już jest indywidualna sprawa rzeszowskiego MPK. Zresztą rzeszowskie Urbino 12 CNG nie tylko w tym względzie są niedopracowane, ale to już zostało jakiś czas temu powiedziane.marekJG pisze:to w solkach też je można zaprogramować
Czyli zapowiada się kolejne wywalenie pieniędzy w błoto. Mam tylko nadzieję, ze w słusznej sprawie. Chociaż mam nadzieję, że silniki w rzeszowskich Urbino 12 CNG nie będą zbytnio załuszac tej zapowiedzi przystankowej .marekJG pisze:Może coś się zmieni na jesieni bo jak zapowiedziało MPK ma wrócić zapowiadanie głosowe, więc może od razu i ten problem zostanie rozwiązany.
W radomskich nie zagłuszają Wszystko słychać głosno i wyraźnieAdrian_ pisze:Chociaż mam nadzieję, że silniki w rzeszowskich Urbino 12 CNG nie będą zbytnio załuszac tej zapowiedzi przystankowej .
I mimo moich obaw, na razie MPK w Radomiu nie wyłączyło zapowiedzi w Solarisach U12 CNG. Chociaż ciort ich wie co im do główek strzeli... Wszak Radom to totalne zadupie (3/4 miasta i wszyscy MKMowie tak sądzą), i takie nowinki techniczne nie mają prawa sie pojawiać
Wiem, ze to trochę nie na temat, ale dzisiaj jechałem Solarisem Urbino 12 CNG z MPK Rzeszów i musze przyznać, iż zmieniło to mój pogląd na Solarisy. Rzeszowski Urbino 12 przede wszystkim nie rzucał podczas ruszania/ hamowania na przystanku, ani nie sprawiał żadnych negatywnych objawów. Oprócz tego wsłuchałem się w głos silnika w/w Solarisa i musze stwierdzić, iż w rzeczywistości nie jest znowu taki głośny, jak mogło by się wydawać po przesłuchaniu pewnego nagrania zwiazanego z gazowymi Solarisami .