Solaris Urbino 12 CNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
OZZY

Post autor: OZZY »

Adrian_ pisze:Przecież w Polsce jeszcze żaden Solaris na CNG się nie spalił, w przeciwieństwie do np. słowackich Solarionów na CNG.
Z tego co pamiętam pożar ten miał miejsce w Koszycach i zjarał się zwykły SU15. Poza tym pamiętajmy o tym że butle z gazem ziemnym pod ciśnieniem (CNG :D) znajdują się w pewnej odległości od komory silnika która najczęsciej ( :retard: ) jest źródłem ognia tak więc pożar takiego pojazdu nie jest jednoznaczny z widowiskową eksplozją w Hollywodzkim stylu...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:Nie wiem, ale wydaje mi sie, ze instalacja zamontowana pod podłogą w chwili wybuchu spowoduje wiecej zniszczeń, np. może zarwać podłogę, co odetnie pasażerom drogę ucieczki.
No, ale jak wybuchnie butla na dachu, to może zarwać się dach. :devil:

Dobra - koniec tej dyskusji. SU 12III CNG są bezpieczne i nic w nich nie wybuchnie. Póki co MPK Radom jest drugim w Polsce przedsiębiorstwem eksploatującym te piękne, garbate, pojazdy. :)

PS. Mam nadzieję, że kol. Plati podzieli się z nami swoimi wrażeniami z przejazdu ? :mruga:

plati

Post autor: plati »

J-31 pisze: Póki co MPK Radom jest drugim w Polsce przedsiębiorstwem eksploatującym te piękne, garbate, pojazdy.
Słusznie. Póki co jest ich 4, ale docelowo bedzie 16. Ale trzeba będzie na nie czekać, tak ponad 2 latka :rotfl: (na całą szesnastkę :D )
J-31 pisze:PS. Mam nadzieję, że kol. Plati podzieli się z nami swoimi wrażeniami z przejazdu ?
Oczywiście, z miłą chęcią się podziele wrażeniami z jazdy. Ale na samą jazdę trzeba poczekać. A to dlatego że Solaryny wyjadą na miasto na początku sierpnia (chyba że stanie się cud i wyjazdą wcześniej :D), a od 1 do 11 sierpnia jestem we Władysławowie i znowu (jak rok temu) będę zwiedzał i badał gdańską i gdyńską KM. Więc wrażenia z jazdy po moim powrocie :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ok. Wielkie dzięki Plati. Zatem cierpliwie czekam. I miłego wypoczynku nad morzem... :)

plati

Post autor: plati »

Witam :!: :D No to po kilku dniach nieodzywania spiesze z relacją z podróży Solarisem U12III CNG :) Wyjechały one bowiem w miasto już ostanią w sobotę. Przez ostatnie dni jeździłem nimi troszkę żeby wyrobić sobie o nich zdanie. Tak więc zdążyłem się już przejechać Solniczkami o numerach: #1016, #1017, #1018. #1019 nie wiem czemu ale do dnia wczorajszego nie wyjechał z zajezdni...
Więc: wnętrze naszych Solarisów, jest standardowe jak w innych Solniczkach III generacji (zółte rurki, podłokietniki, podnoszona klapa przy środkowych drzwiach dla niepełnosprawnych). W tych autobusach, jako jedynych w Radomiu niskopodłogowcach, zainstalowano w rzeźni pasy dla niepełnosprawnych. Są też duże przesuwne okna, i tylko 1 wywietrznik (na samym przodzie pojazdu). Jeżeli chodzi o silnik, to niestety :( dokładnie jak w rzeszowskich pojazdach: są bardzo duże wibracje, i jest on strasznie głośny :( Siedząc przy samym silniku (z lewej strony), przy rozpędzaniu autobusu nie słyszy się osoby siedzącej obok. Zresztą po jeździe przy silniku zostają jakieś szumy w główce :/
Na łamach tego forum skrytykuję też system informacji pasażerskiej jaki to zainstalowała
nam firma Pixel Bydgoszcz (włącznie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, oprogramowaniem do nich, komputerem pokładowym, informacją pasażerską i kasownikami). Otóż na wewnętrznych displeyach pokazywana jest tylko nazwa obecnego i kolejnego przystanku. Nie wyświetla się trasa przejazdu. Po otwarciu się drzwi, na komunikat (czytany jednak bardzo wyraźnie przez miły damski głos xD ) z informacją na jaki przystanek autobus przyjechał, czeka się ok. 4-5 sekund. W tym czasie (jeżeli wysiada/wsiada mało osób), komunikat pojawia się nawet w momencie gdy zamykane są już drzwi pojazdu. W momencie zaś gdy kierwoca ominie przystanek, to musi ręcznie przestawiać komunikaty, bo będą błędy. I błędy są: a to zapowiadanie jest 2 przystanki do tyłu, za to info o przystanku jest podane w momencie gdy, powinna iść zapowiedź następnego.
Zresztą są też błędy w liczeniu odległości pomiedzy przystankami... ale to już inna sprawa. Kierowcy sami też są winni, bo tylko 1% umie zapowiedzi obsługiwać. Więc albo są one bardzo sciszone, albo są błędy. Muszę tu pochwalić niektórych kierowców z #1018, #1017 i #1016, którzy nieraz wzorowo obsługują zapowiedzi (ale to tylko niektórzy :) ) Za pare chwil dodam filmik z niedzielnej jazdy Solarisem U12III CNG, a do galerii wrzucę kilka zdjęć. Przepraszam za dłuuugaśny post, i zapraszam do oglądania oraz zasysania filmiku (1 min 30sek, ok. 20MB :( ). Pozdro. Plati.

:strzałka: filmik: http://rapidshare.de/files/26425150/HPIM0127.MPG.html
Ostatnio zmieniony 2006-07-20, 18:52 przez plati, łącznie zmieniany 3 razy.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Skoro wyjechały już teraz to co w takim razie przyspieszyło ich wyjazd na miasto? (ZTCW miały wyjechać początkiem sierpnia). Przeszły już przystosowanie do ruchu, czy też braki taborowe wymusiły ich pojawienie się na linii?

plati

Post autor: plati »

Taka była informacja (głoszona przez samego prezesinę MPKu), ale jednak okazała sie ona nieprawdziwa. Po prostu i tak dziwne by było, gdyby stały one przez 2-3 tygodnie po prezentacji, bezczynnie na zajezdni :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Najważniejsze, że wyjechały. A trzeba przyznać, że przynajmniej na zdjęciach radomskie SU 12 III CNG wyglądają naprawdę przyjemnie. Trochę tylko szkoda, że producent jednak nie popracował nad wyciszeniem silnika.

A propo. Plati. Czy Wasze Su 12 III CNG mają dużą rzeźnię. Tak dużą jak w SU 12 II ? ;)

marekJG

Post autor: marekJG »

plati pisze:Otóż na wewnętrznych displeyach pokazywana jest tylko nazwa obecnego i kolejnego przystanku. Nie wyświetla się trasa przejazdu
To chyba nie jest wina PIXELA ale osoby programującej sterownik. Pixel wyposaża swoje wyświetlacze w taką funkcję. Trzeba ją tylko ustawić.

plati

Post autor: plati »

Witam :D Wróciłem dzis z dalekiej podróży... Teraz czas na dopowiedzi na pytania:
J-31 pisze:A propo. Plati. Czy Wasze Su 12 III CNG mają dużą rzeźnię. Tak dużą jak w SU 12 II ?

Jak na moje oko, rzeźna w gazowych Solniczkach jest taka sama jak w tradycyjnych SU12 ;)
marekJG pisze:To chyba nie jest wina PIXELA ale osoby programującej sterownik. Pixel wyposaża swoje wyświetlacze w taką funkcję. Trzeba ją tylko ustawić.
I to jest całe nasze MPK... każdy w innych miastach umie, tylko u nas jak zwykle coś jest nie zrobione tak jak trzeba. Ciekawe czy po 10 dniach mojego "niebycia" w Radomiu, coś sie w tych Solniczkach zmieniło :roll: :?:

marekJG

Post autor: marekJG »

plati pisze:I to jest całe nasze MPK... każdy w innych miastach umie, tylko u nas jak zwykle coś jest nie zrobione tak jak trzeba.
Nie tylko u ciebie w rzeszowskich SU CNG także nie ma zaprogramowanych nazw przystanków zresztą niewiele jest miast które zadają sobie taki trud.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

marekJG pisze:w rzeszowskich SU CNG także nie ma zaprogramowanych nazw przystanków zresztą niewiele jest miast które zadają sobie taki trud.
W rzeszowskich ZTCW display jest zaprogramowany na nr. linii, jak i przystanek końcowy, a dodatkowo wyświetlacze w rzeszowskich Urbino 12 CNG przesuwają się w czasie jazdy :).

marekJG

Post autor: marekJG »

Adrian_ pisze:W rzeszowskich ZTCW display jest zaprogramowany na nr. linii, jak i przystanek końcowy, a dodatkowo wyświetlacze w rzeszowskich Urbino 12 CNG przesuwają się w czasie jazdy
Tak ale nie ma zaprogramowanej trasy przejazdu ani następnego przystanku a do tego odnosił się mój ostatni post. ;)

ppln

Post autor: ppln »

W Łodzi są zaprogramowane wszystkie przystanki wszystkich linii, chociaż w najnowszych gniotach nie było nawet kierunków 55 (za to 65 była cała - można było wybrać kierunki lub przerzucanie przystanków)

A tak poza tym to nie wszyscy kierowcy mogą korzystać z wpisanych przystanków - w Mercach 405N nagminnie psują się liczniki przez co przystanki się nie przerzucają

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Od czego zależy to, czy w autobusie można wpisać nazwę przystanku, czy też nie? bo z tego, co kiedyś czytałem na jednej ze stron komunikacyjnych podobno trzeba zakupić do wyświetlacza odpowiedni sterownik, aby można było na wyświetlaczu wyświetlać następne przystanki itd. Czy to prawda, czy też nazwy następnych przystanków itd. sa montowane w wyświetlaczu od razu?

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Adrian_ pisze:...podobno trzeba zakupić do wyświetlacza odpowiedni sterownik
Po pierwsze wyświetlacze raczej nie występują jako urządzenia autonomiczne.
Po drugie to zależy od producenta systemu. Przykładowo Pixel wymaga nowego sterownika (STR1-3), natomiast w przypadku R&G (SRG3000) należy system wyposażyć w tzw. moduł drogi i przeprogramować firmware aukomputera (u producenta). Oczywiście jeśli pojazd nie jest przystosowany/wyposażony w w/w. Ponadto do obsługi obu, przewoźnik musi dysponować odpowiednim oprogramowaniem.

marekJG

Post autor: marekJG »

Ale z tego co wiem wszystkie SU CNG w Rzeszowie są wyposażone w sterowniki. Zresztą cały fabrycznie nowy tabor ma te sterowniki, więc skoro w Manach jest wyświetlana trasa przebiegu i przystanki to w solkach też je można zaprogramować. Może coś się zmieni na jesieni bo jak zapowiedziało MPK ma wrócić zapowiadanie głosowe, więc może od razu i ten problem zostanie rozwiązany.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

marekJG pisze:to w solkach też je można zaprogramować
To już jest indywidualna sprawa rzeszowskiego MPK. Zresztą rzeszowskie Urbino 12 CNG nie tylko w tym względzie są niedopracowane, ale to już zostało jakiś czas temu powiedziane.
marekJG pisze:Może coś się zmieni na jesieni bo jak zapowiedziało MPK ma wrócić zapowiadanie głosowe, więc może od razu i ten problem zostanie rozwiązany.
Czyli zapowiada się kolejne wywalenie pieniędzy w błoto. Mam tylko nadzieję, ze w słusznej sprawie. Chociaż mam nadzieję, że silniki w rzeszowskich Urbino 12 CNG nie będą zbytnio załuszac tej zapowiedzi przystankowej ;).

plati

Post autor: plati »

Adrian_ pisze:Chociaż mam nadzieję, że silniki w rzeszowskich Urbino 12 CNG nie będą zbytnio załuszac tej zapowiedzi przystankowej .
W radomskich nie zagłuszają xD Wszystko słychać głosno i wyraźnie :)
I mimo moich obaw, na razie MPK w Radomiu nie wyłączyło zapowiedzi w Solarisach U12 CNG. Chociaż ciort ich wie co im do główek strzeli... Wszak Radom to totalne zadupie (3/4 miasta i wszyscy MKMowie tak sądzą), i takie nowinki techniczne nie mają prawa sie pojawiać :wall:

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Wiem, ze to trochę nie na temat, ale dzisiaj jechałem Solarisem Urbino 12 CNG z MPK Rzeszów i musze przyznać, iż zmieniło to mój pogląd na Solarisy. Rzeszowski Urbino 12 przede wszystkim nie rzucał podczas ruszania/ hamowania na przystanku, ani nie sprawiał żadnych negatywnych objawów. Oprócz tego wsłuchałem się w głos silnika w/w Solarisa i musze stwierdzić, iż w rzeczywistości nie jest znowu taki głośny, jak mogło by się wydawać po przesłuchaniu pewnego nagrania zwiazanego z gazowymi Solarisami :).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”