[Poznań] Komunikacja miejska

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Historyczne wydarzenie - wspólny bilet na KM w Poznaniu i pociągi, oficjalnie jest:

Obrazek

Co ciekawe, zdecydowano się na bilet "sieciowy", czyli na tym bilecie mogę jeździć pociągiem nie tylko do Poznania, nie tylko po Poznaniu, ale po całej kolejowej strefie C. Ciekawe, czy dużo osób będzie z tego korzystać - ja na pewno, bo jestem maniakiem :D Ale czy przyjmie się to wśród innych pasażerów? Czekamy na bilety dobowe.


Druga ważna informacja - to już potwierdzone. Od 28 stycznia do ZTM-u wchodzi w całości gmina Suchy Las. Na terenie gminy pojawią się następujące linie:

67 Śródka Dworzec - Biedrusko. Co drugi kurs, pozostałe jak dotychczas do Radojewa. Obsługa MPK.
88 os. Sobieskiego - Suchy Las Działki. Wszystkie kursy przedłużone, obsługa ZKP.
905 Chludowo - Dworzec PKS. Ta sama trasa co dotychczas, obsługa ZKP.
906 Złotkowo - os. Sobieskiego przez Leśną. Obsługa ZKP.
907 Chludowo - os. Sobieskiego przez Mateckiego. Obsługa ZKP.
909 Złotniki os. Grzybowe - os. Sobieskiego. Ta sama trasa, co dotychczas, obsługa ZKP.

Linia 918 zostanie zlikwidowana a właściwie jej rolę przejmie 67. Nie ma informacji co z linią nocną.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ooo, to ciekawe linia 88 będzie obsługiwana przez ZKP, ale autobusy oczywiście w barwach ZKP, bo nie wydaje mi się aby ten przewoźnik cokolwiek przemalowywał ;)

KKS, a czy ta integracja taryfowa z koleją działa również odwrotnie, tzn. mając bilet ZTM-u można korzystać z kolei w określonej strefie ? ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Nie, na razie tylko te sieciówki są honorowane. Autobusy na 88 oczywiście w barwach ZKP.

daan

Post autor: daan »

Ktoś się orientuje, czy MPK wykonuje jakieś przewozy pracownicze w nocy przez Murowaną Goślinę?

Ostatnio 2 razy zdarzyło mi się widzieć na krzyżówce w Przebędowie MPK'owskiego Solarisa Urbino, raz był to Urbino 12, drugim razem jakiś mniejszy. Za każdym razem było to chwilę po 1 w nocy, raz miał na wyświetlaczu "Przewóz pracowników", a innym razem "Przewóz zamknięty".

Za każdym razem odjeżdżał w stronę Obornik.
Niestety z racji na to, że mało co było widać nie dojrzałem nr taborowego ani rejestracji.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Zmiany od września
W końcu stało się i po raz pierwszy od średniowiecza w Poznaniu za dnia nie będzie autobusów zatramwaj. Otwarte jest prawie wszystko, zamknięta jest "jedynie" Kaponiera (czyli najważniejszy węzeł w mieście) na górze, jednak będzie można przejechać z Mostu Teatralnego na południe po świeżej trasie PST, która po 33 latach budowy i 90 latach planów jest już chyba ukończona.
Nie obyło się jednak bez cięć. Tramwaje w dni robocze w godzinach szczytu 6:30-9:00 będą jeździć co 10 minut, po tej godzinie jednak już tylko co 12. Przed wakacjami częstotliwość 10' była też w szczycie popołudniowym a całkiem niedawno przez praktycznie cały dzień od 6:30 do 19:00. Obcięta zostanie też częstotliwość w soboty, tramwaje pojadą co 20 minut a nie co 15. Znika też jedna linia (jeżdżąca co 20 minut, więc jakby pół a nie jedna) z ulic Głogowskiej i Hetmańskiej. Nie ma bezpośredniego połączenia tramwajowego z Łazarza i Dworca PKP w stronę centrum.

Jako że Kaponiera wciąż jest w remoncie zbudowano tymczasowy przystanek PST na Moście Teatralnym na dole, który wygląda nawet nieźle: Link 1 Link 2

Przystanek końcowy PST będzie wyglądał tak: Link
Pod tym linkiem można zobaczyć przystanek autobusowy, na którym będzie kończyła linia 45. Zmieni ona trasę i zamiast Bukowską do Dworca pojedzie ulicami Przybyszewskiego, Reymonta, Wyspiańskiego i Głogowską. Tutaj z kolei możecie zobaczyć pętlę tramwajową. Na razie nic na niej nie będzie kończyło, bo na PST jest już pięć linii, ale ten stan niedługo się zmieni.

Kolejną zmianą będzie zmiana w komunikacji nocnej Wilczaka, Naramowic i Różanego Potoku. Do tej pory Naramowice miały w nocy dowozówkę do PST z wjazdem na Różany Potok od strony Umultowskiej, natomiast z Wilczaka do centrum należało jechać linią 234 przez Winogrady i Kaponierę i tam się przesiadać. Nowa linia 248 (ze starym numerem) pojedzie tak jak do tej pory z Radojewa, tyle że wjazd do Różanego Potoku będzie miała od strony ul. Dzięgielowej. Następnie pojedzie Lechicką, gdzie obsłuży osiedle Wilczy Młyn i dalej Wilczakiem i Szelągowską pojedzie do centrum, gdzie ulicami Małe Garbary i Marcinkowskiego dojedzie do Kaponiery.

Co Później? Od października w tym miejscu będzie się znajdował dworzec autobusowy a na zjeździe z Mostu Dworcowego znajdzie się nowy przystanek tramwajowy.

Niestety to koniec dobrych wieści. Torowiska w centrum Poznania są w fatalnym stanie, sporo z nich jest teraz awaryjnie łatanych, ale jedyny większy remont będzie na Moście Teatralnym. Węzeł "na górze" zostanie zamknięty prawdopodobnie od października do końca roku. Już od września prace będą toczyły się w nocy, stąd linia N21 dojedzie z Rataj tylko do Gwarnej, dalej pojedziemy autobusem. A od października cała PST dołem (zamiast 8 i 16 pojedzie 10 i nowa "autonomiczna" linia 19, która będzie kończyła swój bieg na nowej pętli), na Dąbrowskiego zatrawmaj, na Połabską i Piątkowską prawdopodobnie też. Byle do lepszego ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja chromolę, sporo zmian :shocked: ... trzeba będzie to nadrobić i koniecznie wybrać się do Poznania. I tak planowałem pojechać sfilmować Moderusy Beta, ale teraz to już nie ma bata - koniecznie warto się wybrać, bo powodów jest więcej. :P

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Zapraszam we wrześniu, kiedy prawie wszystko będzie jeździło :)

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek »

@J-31 Jak będziesz jechał do Poznania to daj znać! Z chęcią się z tobą zabiorę bo jest zmian co nie miara i pewnie sam się w tych zmianach zgłubię :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie ma problema właśnie zastanawiałem się nad wrześniem - najpóźniej październik. Z tymże Norbert planuję wybrać się tam w dzień powszedni - prawdopodobnie w któryś piątek. Nie wiem czy Cię to by rajcowało ;)

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek »

Ja sam osobiście wole dzień roboczy, niż weekend, bo jak wiadomo w weekend 30-40% taboru stoi w zajezdni i nie jeździ. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zgadza się. Dokładnie o tym właśnie pomyślałem ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ZTM Poznań

Post autor: J-31 »

Norbert Daj mi info na PW, czy to co Ci przesłałem na PW w sprawie Poznania, Cię interesuje, czy nie ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=5275

Jedzie nowe do Poznania, fotka autorstwa naszego forumowicza :) Przy okazji info z PPK - MPK sprzedało neoplana N4016 #1501 Solarisowi. Jest to pierwszy autobus wyprodukowany w Bolechowie. A już dziś oficjalne pożegnanie neoplanów: http://www.mpk.poznan.pl/aktualnosci/23 ... y-neoplany

Najprawdopodobniej pojeżdżą na liniach jeszcze parę dni, pierwsza dostawa z fotki powyżej to właśnie 10 sztuk U12 i tyle też N4016 miało na stanie do niedawna MPK, z tym, że wiadomo, że wszystkie nie jeżdżą.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A co ostatecznie zamierza zrobić z tego #1501, SB&C ? Przebudują go na jakiegoś "historyka" i wstawią do muzeum, czy też zrobią mu jakiś lekki remont i sprzedadzą ? ;)

Bo z tego co pamiętam SB&C chciał któregoś z Neoplanów przebudować na pojazd historyczny ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Zostawią go jako pojazd historyczny, ale czy będzie gdzieś jeździł czy będzie stał to nie wiem.

Awatar użytkownika
Biały
Posty: 276
Rejestracja: 2011-10-26, 01:22
Lokalizacja: Piła

Post autor: Biały »

faja_k pisze: i tyle też N4016 miało na stanie do niedawna MPK
W radiu Merkury mówili, że zostało ich dokładnie 6 sztuk i pojeżdżą jeszcze pewien czas, pewnie do przyjazdu nowych Solarisów.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Pisać każą, to piszę. A w Poznaniu się dzieje. Po pierwsze, zaczęły przychodzić nowe autobusy, obecnie 4 sztuki U12 na A-3 i 6 na A-1, w grudniu przyjedzie jeszcze 13 U12 i 2 U18. W środku mają nową tapicerkę, która spotyka się raczej z pozytywnymi ocenami:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5037.search.htm
w środku nowy biletomat z dotykowym wyświetlaczem, LCD znany już z Alpino i stojak na rowery. Co ciekawe, w kolejnej dostawie nie będzie już biletomatów, bo... ZTM chce odejść od tego typu dystrybucji biletów na rzecz Peki. Co to ta Peka? Elektroniczna portmonetka, która budzi wątpliwości, bo początkowo nakazywano pasażerom "kasowanie" nawet sieciówek, obecnie już od tego odejsznięto się odeszło, ale kontrowersje wciąż budzi to, że bilety jednorazowe trzeba będzie odbijać (to takie poznańskie słowo na kasowanie biletu) przy wyjściu, bowiem Peka będzie naliczać należności za przejechane przystanki - czyli wsiadając na Kaponierze (jak już otworzą) a wysiadając na Rondzie Rataje będziemy mieli policzone za przejechanie 7 przystanków a jeśli zapomnimy odbić biletu przy wyjściu to będziemy mieli policzone za przystanki do pętli.

Co tam jeszcze słychać? Zboczmy może trochę z tematu, bo to nie MPK ani ZTM, ale miało miejsce właśnie wielkie otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, a konkretniej galerii doczepionej do dworca PKP. Dworzec PKS w tym samym obiekcie otworzą podobno jeszcze w tym miesiącu, ale już można docenić pewne rewolucyjne rozwiązania:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5055.search.htm
Oto ogórek. Ogórek nie jest ani MPK, ani ZTM, ani PKS, ani też PR, KW czy też CBŚ. Jest to ogórek p. Lemańskiego, który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku. Jak widać zastosowano tu typowe dla XXI wieku futurystyczne rozwiązanie typu Smartbus. Otóż niedługo zostanie wypuszczona aplikacja na Androida 4.1 i iPhone z iOS 6 lub nowszym o nazwie "e-parasol". Pasażer skanując QR-kod znajdujący się na kołpaku autobusu będzie mógł wyświetlić sobie nad głową hologram parasola, który ochroni go przed deszczem. Do czasu wprowadzenia tego rozwiązania na dworcu będą dozwolone tylko autobusy typu Ogórek, które jak widać na zdjęciu mają drzwi dostosowane do zadaszenia peronu.

Co tam jeszcze mamy w tytule? A, ZTM Poznań. No, to niech będzie o komunikacji podmiejskiej. Niedawno wchłonięto do reszty Komorniki a niedługo zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami do ZTM-u ma wejść Czerwonak. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami układ linii Transkomu miał pozostać bez zmian a linie MPK 70 i 72 miały zmienić numery na 320 i 322. Do tego z linii 320 miały być wydzielone kursy do Kicina jako linia 321. Z powodu problemów własnościowych integracja nie miała miejsca na początku roku, było mówione, że gmina Czerwonak nabędzie 100% akcji Transkomu do końca roku, na razie żadna data nie jest podana, ale być może będzie do 1 lutego 2014.

Bo właśnie na 1 lutego 2014 została zapowiedziana największa niespodzianka jeśli chodzi do ZTM. Integracja z gminą Rokietnica i Rokbusem - tym samym, który do niedawna miał pojedyncze sztuki autobusów niskopodłogowych a większość z nich miała film zamiast wyświetlacza. Tabor się polepszył, polepszy się też oferta dla mieszkańców poznańskich Smochowic, Kiekrza i Rokietnicy. Obecnie wygląda to tak:
- MPK ma linię 95 do Kiekrza p. Golęcin, 86 do Kiekrza p. Smochowice i 61 kończącą w Smochowicach-Krzyżownikach, tyle że jadącą przez Dąbrowskiego a nie przez "centrum" Smochowic, czyli ul. Sianowską
- Rokbus ma obecnie linie 831, 833, 853 i jakieś 831 bis jadące przez Kiekrz i Smochowice oraz linię 832 jadącą przez Suchy Las.

Co się zmieni? Zacznijmy od tego, co się prawie nie zmieni. Na przykład od linii 832, która pojedzie niemal taką samą trasą, z tym że w Poznaniu pojedzie prosto na os. Sobieskiego a nie będzie objeżdżać os. Chrobrego dookoła jak to miało miejsce do tej pory. Tą samą trasą pojedzie linia 95, z drobnym wyjątkiem. Kursy szkolne do Pawłowic wykonywane teraz przez którąś z linii Rokietnickich będą przedłużeniem linii 95 (jako linia 830) bez wjazdu na pętlę Kiekrz. Nie zmieni się też trasa linii 61, ograniczona zostanie jednak częstotliwość.

No to co się zmieni? Zamiast linii 831 będzie gminna 891 z Mrowina do Rokietnicy. Nie będzie linii 86. Zamiast niej będzie linia 56 do Krzyżownik przez Sianowską uzupełniana przez linie Rokietnickie. 833 i 834 pojadą również przez Sianowską do Rokietnicy i dalej do innych miejscowości na terenie gminy po drodze zaliczając wjazd na pętlę Kiekrz. Linie te będą obsługiwane autobusami 12 i 18m. Zaraz, skąd w Rokbusie 18m? Otóż... z MPK :D Jak donosi prezentacja, do której link dam niżej linie te mają być obsługiwane przez dwóch przewoźników. Zobaczymy, co z tego wyjdzie :) Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce? Prezentacja:

http://www.rokbus.com.pl/attachments/ar ... ternet.pdf

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

faja_k pisze:Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce
Warszawa, GOP…

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td »

faja_k pisze:który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku
Dołożą wiaty pewnie po skargach pasażerów. Tak to niestety jest jak projektujemy dworzec który wygląda ładnie a funkcjonalność leży i kwiczy. Znam to z autopsji a mianowicie z dworca autobusowego w Slough gdzie w praktyce autobus ma więcej dachu nad głową niż pasażer :D

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Fajnie, dołożą tandetne wiaty do nienajgorszego budynku. A w projekcie było to rozwiązane w bardzo prosty sposób - autobusy wjeżdżały na przystanki odwrotnie :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”