[Poznań] Komunikacja miejska

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
Biały
Posty: 276
Rejestracja: 2011-10-26, 01:22
Lokalizacja: Piła

Post autor: Biały »

faja_k pisze: i tyle też N4016 miało na stanie do niedawna MPK
W radiu Merkury mówili, że zostało ich dokładnie 6 sztuk i pojeżdżą jeszcze pewien czas, pewnie do przyjazdu nowych Solarisów.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Pisać każą, to piszę. A w Poznaniu się dzieje. Po pierwsze, zaczęły przychodzić nowe autobusy, obecnie 4 sztuki U12 na A-3 i 6 na A-1, w grudniu przyjedzie jeszcze 13 U12 i 2 U18. W środku mają nową tapicerkę, która spotyka się raczej z pozytywnymi ocenami:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5037.search.htm
w środku nowy biletomat z dotykowym wyświetlaczem, LCD znany już z Alpino i stojak na rowery. Co ciekawe, w kolejnej dostawie nie będzie już biletomatów, bo... ZTM chce odejść od tego typu dystrybucji biletów na rzecz Peki. Co to ta Peka? Elektroniczna portmonetka, która budzi wątpliwości, bo początkowo nakazywano pasażerom "kasowanie" nawet sieciówek, obecnie już od tego odejsznięto się odeszło, ale kontrowersje wciąż budzi to, że bilety jednorazowe trzeba będzie odbijać (to takie poznańskie słowo na kasowanie biletu) przy wyjściu, bowiem Peka będzie naliczać należności za przejechane przystanki - czyli wsiadając na Kaponierze (jak już otworzą) a wysiadając na Rondzie Rataje będziemy mieli policzone za przejechanie 7 przystanków a jeśli zapomnimy odbić biletu przy wyjściu to będziemy mieli policzone za przystanki do pętli.

Co tam jeszcze słychać? Zboczmy może trochę z tematu, bo to nie MPK ani ZTM, ale miało miejsce właśnie wielkie otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, a konkretniej galerii doczepionej do dworca PKP. Dworzec PKS w tym samym obiekcie otworzą podobno jeszcze w tym miesiącu, ale już można docenić pewne rewolucyjne rozwiązania:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5055.search.htm
Oto ogórek. Ogórek nie jest ani MPK, ani ZTM, ani PKS, ani też PR, KW czy też CBŚ. Jest to ogórek p. Lemańskiego, który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku. Jak widać zastosowano tu typowe dla XXI wieku futurystyczne rozwiązanie typu Smartbus. Otóż niedługo zostanie wypuszczona aplikacja na Androida 4.1 i iPhone z iOS 6 lub nowszym o nazwie "e-parasol". Pasażer skanując QR-kod znajdujący się na kołpaku autobusu będzie mógł wyświetlić sobie nad głową hologram parasola, który ochroni go przed deszczem. Do czasu wprowadzenia tego rozwiązania na dworcu będą dozwolone tylko autobusy typu Ogórek, które jak widać na zdjęciu mają drzwi dostosowane do zadaszenia peronu.

Co tam jeszcze mamy w tytule? A, ZTM Poznań. No, to niech będzie o komunikacji podmiejskiej. Niedawno wchłonięto do reszty Komorniki a niedługo zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami do ZTM-u ma wejść Czerwonak. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami układ linii Transkomu miał pozostać bez zmian a linie MPK 70 i 72 miały zmienić numery na 320 i 322. Do tego z linii 320 miały być wydzielone kursy do Kicina jako linia 321. Z powodu problemów własnościowych integracja nie miała miejsca na początku roku, było mówione, że gmina Czerwonak nabędzie 100% akcji Transkomu do końca roku, na razie żadna data nie jest podana, ale być może będzie do 1 lutego 2014.

Bo właśnie na 1 lutego 2014 została zapowiedziana największa niespodzianka jeśli chodzi do ZTM. Integracja z gminą Rokietnica i Rokbusem - tym samym, który do niedawna miał pojedyncze sztuki autobusów niskopodłogowych a większość z nich miała film zamiast wyświetlacza. Tabor się polepszył, polepszy się też oferta dla mieszkańców poznańskich Smochowic, Kiekrza i Rokietnicy. Obecnie wygląda to tak:
- MPK ma linię 95 do Kiekrza p. Golęcin, 86 do Kiekrza p. Smochowice i 61 kończącą w Smochowicach-Krzyżownikach, tyle że jadącą przez Dąbrowskiego a nie przez "centrum" Smochowic, czyli ul. Sianowską
- Rokbus ma obecnie linie 831, 833, 853 i jakieś 831 bis jadące przez Kiekrz i Smochowice oraz linię 832 jadącą przez Suchy Las.

Co się zmieni? Zacznijmy od tego, co się prawie nie zmieni. Na przykład od linii 832, która pojedzie niemal taką samą trasą, z tym że w Poznaniu pojedzie prosto na os. Sobieskiego a nie będzie objeżdżać os. Chrobrego dookoła jak to miało miejsce do tej pory. Tą samą trasą pojedzie linia 95, z drobnym wyjątkiem. Kursy szkolne do Pawłowic wykonywane teraz przez którąś z linii Rokietnickich będą przedłużeniem linii 95 (jako linia 830) bez wjazdu na pętlę Kiekrz. Nie zmieni się też trasa linii 61, ograniczona zostanie jednak częstotliwość.

No to co się zmieni? Zamiast linii 831 będzie gminna 891 z Mrowina do Rokietnicy. Nie będzie linii 86. Zamiast niej będzie linia 56 do Krzyżownik przez Sianowską uzupełniana przez linie Rokietnickie. 833 i 834 pojadą również przez Sianowską do Rokietnicy i dalej do innych miejscowości na terenie gminy po drodze zaliczając wjazd na pętlę Kiekrz. Linie te będą obsługiwane autobusami 12 i 18m. Zaraz, skąd w Rokbusie 18m? Otóż... z MPK :D Jak donosi prezentacja, do której link dam niżej linie te mają być obsługiwane przez dwóch przewoźników. Zobaczymy, co z tego wyjdzie :) Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce? Prezentacja:

http://www.rokbus.com.pl/attachments/ar ... ternet.pdf

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

faja_k pisze:Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce
Warszawa, GOP…

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td »

faja_k pisze:który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku
Dołożą wiaty pewnie po skargach pasażerów. Tak to niestety jest jak projektujemy dworzec który wygląda ładnie a funkcjonalność leży i kwiczy. Znam to z autopsji a mianowicie z dworca autobusowego w Slough gdzie w praktyce autobus ma więcej dachu nad głową niż pasażer :D

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Fajnie, dołożą tandetne wiaty do nienajgorszego budynku. A w projekcie było to rozwiązane w bardzo prosty sposób - autobusy wjeżdżały na przystanki odwrotnie :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

faja_k pisze:tandetne wiaty
Może nie

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td »

Wiata nie musi być tandetna ;) Mi te 'miejskie' ze Slough się całkiem podobają.
Obrazek
Przy okazji widać kawałek cudu techniki użytkowej o którym wspomniałem w poprzednim poście :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja widziałem ten nowy Dworzec i muszę przyznać, że - pomijając już pewne szczegóły - to rozmach prac i sam projekt jest imponujący ;)

Faja, a czy na poznański Dworzec Autobusowy będą również zajeżdżać w przyszłości autobusy np. Polski Bus ? Bo teraz zdaje się, że się chyba błąkają na Górczynie ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Ideą PB jest to, że nie wjeżdża do centrum, tylko dojeżdża do punktów przesiadkowych, więc Górczyn jest dla niego dobrym miejscem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Oni jeszcze gdzieś się w Poznaniu zatrzymują, czy tylko na Górczynie ? ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

faja_k pisze:Ideą PB jest to, że nie wjeżdża do centrum, tylko dojeżdża do punktów przesiadkowych
Centrum to jest dobry punkt przesiadkowy, a PB jeździ tam, gdzie jest najtaniej. Np. w Toruniu i Bydgoszczy jeżdżą na dworzec, jak im w Poznaniu zaproponują dobrą, też tam zakrańcują (choć w sumie z Górczyna bliżej do autostrady). Albo przegną w drugą stronę i połowa autobusów wyniesie się gdzie bądź, jak w Warszawie

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

@pmaster: W Bydgoszczy PB kończy przystanek przy Dworcu Autobusowym. PKS nie wpuści PB na dworzec z wiadomych względów, chodzi o marke utrzymywaną przez PKS Płock/Mobilis group i PKS Bydgoszcz czyli Komfort Bus.

Co do tematu ZTMu to kolejne po Rokietnicy gminy to będą Murowana Goślina i Czerwonak? A czy udało się przekonać Swarzędz? Czy nadal pani burmistrz woli się odcinać od Poznania?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Marcin_558 pisze:marke utrzymywaną przez PKS Płock/Mobilis group i PKS Bydgoszcz czyli Komfort Bus.
Teraz już chyba wiele z niej nie zostało. w ogóle dworzec w Bydzi to bardzo fajne i klimatyczne miejsce. No ale EOT
Marcin_558 pisze:czy udało się przekonać Swarzędz? Czy nadal pani burmistrz woli się odcinać od Poznania?
Ich ciężko przekonać do czegokolwiek

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

pmaster pisze:jak im w Poznaniu zaproponują dobrą, też tam zakrańcują (choć w sumie z Górczyna bliżej do autostrady).
W sumie to jeśli kończyliby na nowym PKS-ie przy dworcu kolejowym to byliby realną konkurencją dla IC/TLK/IR. PKS nie ma żadnych połączeń do Warszawy, więc dla nich nie są konkurencją.
Marcin_558 pisze:Murowana Goślina
Najwcześniej w 2015. Do końca 2014 obowiązuje umowa z Warbusem rozliczana na zupełnie innych zasadach niż z ZTM, gmina nie dogadała się z przewoźnikiem i temat odpuszczono do końca umowy. Potem będzie kolejny przetarg już na "normalnych" zasadach. Myślę, że z tym 2015 nie będzie problemu, bo gmina MG jest przyjaźnie nastawiona do integracji.
Marcin_558 pisze:Czerwonak
Czerwonak miał wejść razem z Suchym Lasem, ale okazało się, że nie można zlecić obsługi Transkomowi bez przetargu, ponieważ tylko część udziałów jest własnością gminy, reszta jest własnością skarbu państwa (nie wiem dlaczego, czyżby byli kiedyś wydzieleni z PKS-u?). Transkom miał wykupić te udziały do końca 2013, stąd moja sugestia, że wejdą razem z Rokietnicą. Póki co nie ma jednak żadnych informacji poza tymi sprzed roku a w międzyczasie Czerwonak uruchomił dwie linie gminne i nie wiadomo, czy one również będą jeździć jako ZTM.
Marcin_558 pisze:Swarzędz?
Tutaj niestety wciąż jest pat i nie chodzi mi o pas autobusowo-tramwajowy. Ostatnio było chyba jakieś spotkanie z mieszkańcami w ratuszu i nie było tam słowa o ZTM-ie, jedynie kolej aglomeracyjna i obecne linie (w tym należące do ZTM 55 i 73).
pmaster pisze: Ich ciężko przekonać do czegokolwiek
Do czego konkretnie? Swarzędz ma się dobrze, jedyne kwestie, co do których się nie dogadano to utrzymanie DK5 (gdzie Swarzędz ma rację) i ZTM.

Integrację może nieco skomplikować to, że ZTM zapowiedział ogłoszenie przetargów m.in. na linie lubońskie za rok, ale myślę, że to tylko taka gra, w każdym razie gra, która Swarzędza na pewno nie przekona.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

faja_k pisze:Do czego konkretnie?
Do ZTM i puszczenia dowozówki do ichniego dworca kolejowego
faja_k pisze:realną konkurencją dla IC/TLK/IR
I tak nią są, jeśli zamiast stać w syfnym pociągu przez 3,5h można jechać nowym autobusem 5,5h i do tego często taniej

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

pmaster pisze:puszczenia dowozówki do ichniego dworca kolejowego
Jakieś dowozówki są, będzie ich więcej jak zbudują przy dworcu kolejowym centrum przesiadkowe. I tak nie jestem do tego przekonany, Warszawską się jedzie szybko, więc wliczając czas na przesiadkę na pociąg niekoniecznie będzie szybciej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Na czym będzie polegać to centrum, P&R? Możnaby do tego jeszcze dodać uparte krańcowanie wszystkiego na Śróbce, ale to już niekoniecznie ich wina

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Co masz do Śródki? Najlepsze miejsce, jakie może być. P&R i przyzwoite miejsce do kończenia, być może też przystanek z drugiej strony torów, żeby nie trzeba było się przeciskać niepotrzebnie autobusem na około.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

ZTM Poznań

Post autor: faja_k »

Ponieważ na KMF pojawiły się nowe działy zakładam nowy temat w miejsce wspólnego tematu MPK-ZTM. Przy okazji jeśli jakiemuś moderatorowi się chce to może tu poprzenosić choćby ostatnie posty z tamtego tematu tutaj :)

A więc:
- Integracja z Rokietnicą została przesunięta na 1 lipca. Dodatkowo pojawiły się drobne zmiany w trasach, m.in. nie będzie linii 833 i 834 z Ogrodów przez Rokietnicę na wioski, będzie linia 833 do Rokietnicy wydłużona do os. Kalinowego (wg wcześniejszych planów tak jak obecnie obsługiwana miała być tylko przez linię 832) i dodatkowe linie jeżdżące z Rokietnicy do pobliskich miejscowości.
- Być może w tym samym czasie przyłączy się Tarnowo Podgórne
- Gmina Kórnik podpisze (podpisała?) nowe porozumienie z Poznaniem. Obecnie linia 53 w taryfie ZTM wjeżdża na fragment gminy Kórnik. Zgodnie z porozumieniem w ZTM pojawi się też obecna kórnicka linia 503 a dokładniej pojawią się dwie nowe linie zastępujące 53 i 503 i po części 527 (już w ZTM). Na razie nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem
- Integracja z Rokietnicą zakładała obsługę linii 833 przez dwóch przewoźników. Jak się okazuje nie będzie to jedyna taka linia. Od integracji z Luboniem mamy linię 76 Plac Bernardyński - os. Dębina obsługiwaną autobusami przegubowymi przez MPK i dublującą ją linię 603 Plac Bernardyński - os. Dębina - Luboń Lasek obsługiwaną przez Translub autobusami 12-metrowymi. ZTM jeśli im wierzyć prosiło Translub o zakup autobusów 15m lub 18m, niestety się nie doprosiło. Jedno ze stowarzyszeń dostało od ZTM informację mówiącą o tym, że w planach jest obsługa linii 603 przez dwóch przewoźników w celu wprowadzenia na nią autobusów przegubowych. Termin nie jest znany. Obecnie MPK obsługuje w Luboniu szczytową linię 616 autobusami 12m, podejrzewam, że odbędzie się to w ten sposób, że MPK odda tę linię Translubowi.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: ZTM Poznań

Post autor: pmaster »

Integracja fajna rzecz, ale robi się trochę myląco ze względu na mnogość linii i kolorów autobusów. Wspólnego malowania na razie się nie da, mogliby na razie wymyśleć jakieś paski przyklejane wzdłuż autobusu w kolorach miasta z informacją, że to ZTM

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”