[Olsztyn] Komunikacja miejska
W kuluarach mówi się, że PKS Olsztyn chętnie weźmie udział w przetargu. A czy weźmie to nie wiadomo. Dla nich jakaś to szansa by była. Mimo, że rzekomo się rozwijają i w ogóle to ostatnio mają problemy z realizacją niektórych kursów i mają bałagan z rozkładami które w kilku różnych miejscach diametralnie się różnią. Cóż - podróży na wieś mi się ostatnio zachciało...
A z innych miejscowych? Nie wiem, "Faster" czyli busiarz jeżdżący po mieście się też niby zastanawiał... Ale wątpię by sam wystartował. Ewentualnie ze spokrewnioną spółką "Radexem" ale w tej chwili uprawiam czyste teoretyzowanie.
A z innych miejscowych? Nie wiem, "Faster" czyli busiarz jeżdżący po mieście się też niby zastanawiał... Ale wątpię by sam wystartował. Ewentualnie ze spokrewnioną spółką "Radexem" ale w tej chwili uprawiam czyste teoretyzowanie.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
No to na upartego mają ułatwione zadanie. Po kosztach spokojnie mają wyrobioną zdolność kredytową, znaczy się wymagane minimum. Z resztą Meteor jeszcze nie tak daleko, Warbus też miał epizod na Mazurach. Trochę tych firm by się uzbierało. Ale z drugiej strony 40-50 mln zł piechotą nie chodzi. Choć przyznać trzeba, że jak na umowę wieloletnią to bardzo tani ten kontrakt Więc to będzie dodatkowy czynnik, który chyba przerzedzi potencjalne grono oferentów.
ZDZiT Olsztyn
Od 1 lipca 2013r przestaje istnieć ZKM. Razem z Miejskim Zarządem Dróg i Mostów oraz Zarządem Zieleni Miejskiej zostanie połączony w jeden zarząd: Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: [Olsztyn] ZDZiT
Olsztyn chce oddać kolejne linie prywatnym przewoźnikom:
MPK za drogie dla miasta. Więcej linii prywatnym firmom
Grzegorz Szydłowski
Miasto chce sprywatyzować kolejne połączenia obsługiwane obecnie przez miejskiego przewoźnika. - W grę wchodzi do 20 proc. linii - mówi prezydent Piotr Grzymowicz. Ma to ograniczyć koszty działalności gminnej spółki.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Organizacją miejskiej komunikacji w Olsztynie zajmuje się Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu. Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma 90 proc. lokalnego rynku, resztę zaś firma KDD spod Bydgoszczy (jej autobusy jeżdżą m.in. na liniach nr 1 i 9.)
Ile kosztują usługi MPK?
Jak już pisała "Wyborcza Olsztyn", w ubiegłym roku stawka za kilometr przejechany przez autobus MPK wynosiła 8,76 zł. I tyle miasto płaciło swojej spółce za tę usługę. W tym roku cena wynosi aż 9,33 zł. Wzrost kosztów MPK tłumaczyło koniecznością ponoszenia nakładów na odnawianie taboru.
W KDD tzw. wozokilometry wynoszą jedynie 6,22 zł. W tej sytuacji, jak się dowiedzieliśmy, miasto chce sprywatyzować kolejne linie. - W grę wchodzi dodatkowo od 15 do 20 proc. linii, na których obecnie jeżdżą autobusy MPK - mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. - Planujemy ogłosić przetarg. Jednak nie nastąpi to z dnia na dzień, bo potencjalny prywatny przewoźnik musi mieć czas m.in. na zorganizowanie sobie bazy.
Prezydent dodaje, że w ciągu najbliższych dni zamierza w tej sprawie spotkać się z Mieczysławem Królakiem, prezesem MPK i Jerzym Romanem, dyrektorem ZDZiT-u. - Brak reakcji na obecną sytuację może spowodować, że potrzebne będą kolejne dotacje z budżetu miasta, co na dodatek nie będzie gwarantowało utrzymania obecnych cen biletów [jednorazowy bilet zwykły kosztuje teraz 2,9 zł] [Ach ten Grzymkowy "szantażyk"...] - dodaje Grzymowicz.
Prezydent twierdzi, że prywatyzując...
... kolejną grupę połączeń autobusowych, oprócz oszczędności, osiągnie inny zamiar. - Chcemy przy okazji zadbać o wymianę taboru i wprowadzić nowe autobusy. Osiągniemy to, opracowując odpowiednie zapisy przetargu. W ten sposób MPK zostanie odciążone od kolejnych kosztów - zwraca uwagę.
Przypomnijmy, że gdy miasto na początku 2013 roku rozpisywało pierwszy przetarg na obsługę części linii, w specyfikacji przetargowej zaznaczyło, że na ulice Olsztyna mogą wyjechać jedynie autobusy wyprodukowane nie później niż w 2012 roku.
Pozytywnie na "uwolnienie" kolejnych linii patrzy Łukasz Łukaszewski, przewodniczący komisji gospodarki komunalnej rady miasta. - Konkurencja na pewno jest korzystna - mówi radny. - Należy też pamiętać, że pod koniec roku trzonem komunikacji miejskiej mają być tramwaje, a autobusy mają pełnić rolę uzupełniającą.
W Gdańsku prywatne linie są normą
Radny dodaje, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują m.in. w Gdańsku, gdzie obsługa poszczególnych linii jest wystawiana na wolny rynek.
http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,7086 ... irmom.html
Re: [Olsztyn] ZDZiT
Trochę mi się śmiać chce jak czytam takie artykuły, pełne nadziei - prywatny przewoźnik, miasto zaoszczędzi
W Gdańsku jest komunikacja miejska organizowana przez ZTM Gdańsk - obsługiwana przez autobusy i tramwaje ZKM-u oraz "ajentów", to fakt... ale też jest cała masa prywatnych linii autobusowych, tworzony przez samych przewoźników. Na tych liniach nie obowiązuje taryfa ZTM-u, jednocześnie gdański ZTM podaje rozkład swoich linii... a prywaciarzy pomija.
Warszawski ZTM jest znacznie lepszym przykładem. Tutaj mamy MZA i tzw. "ajentów" - oni wszyscy obsługują komunikację miejską z obowiązującą taryfą ZTM. Pasażera nie obchodzi czym jedzie - bilet zawsze jest ten sam
Który sposób na prywaciarzy wybierze olsztyński ZDZiT ?
Jeśli ten drugi - to będzie wygodne dla pasażera, ale jeśli pójdą w pełną komercję i pasażer będzie musiał nabyć dodatkowy bilet - to ludzie ich taczkami wywiozą
A tak swoją drogą, jeśli piszę o ajentach w komunikacji miejskiej. W Warszawie od roku 1993 mieliśmy i nadal mamy wielu ajentów. Teraz w Warszawie mówi się, że.... "ajenci są zbyt drodzy" i miasto woli inwestować w swojego przewoźnika, czyli MZA.
Olszyński organizator chce ajentów, bo będzie taniej ?
W Gdańsku jest komunikacja miejska organizowana przez ZTM Gdańsk - obsługiwana przez autobusy i tramwaje ZKM-u oraz "ajentów", to fakt... ale też jest cała masa prywatnych linii autobusowych, tworzony przez samych przewoźników. Na tych liniach nie obowiązuje taryfa ZTM-u, jednocześnie gdański ZTM podaje rozkład swoich linii... a prywaciarzy pomija.
Warszawski ZTM jest znacznie lepszym przykładem. Tutaj mamy MZA i tzw. "ajentów" - oni wszyscy obsługują komunikację miejską z obowiązującą taryfą ZTM. Pasażera nie obchodzi czym jedzie - bilet zawsze jest ten sam
Który sposób na prywaciarzy wybierze olsztyński ZDZiT ?
Jeśli ten drugi - to będzie wygodne dla pasażera, ale jeśli pójdą w pełną komercję i pasażer będzie musiał nabyć dodatkowy bilet - to ludzie ich taczkami wywiozą
A tak swoją drogą, jeśli piszę o ajentach w komunikacji miejskiej. W Warszawie od roku 1993 mieliśmy i nadal mamy wielu ajentów. Teraz w Warszawie mówi się, że.... "ajenci są zbyt drodzy" i miasto woli inwestować w swojego przewoźnika, czyli MZA.
Olszyński organizator chce ajentów, bo będzie taniej ?
Re: [Olsztyn] ZDZiT
A więc stało się, olsztyński organizator komunikacji miejskiej - ZDZiT - definitywnie rozwiązał umowę z jednym z olsztyńskich ajentów firmą KDD/Blue Line. Firma sprawiała olsztyńskiemu organizatorowi już od pewnego czasu sporo problemów związanych z niezrealizowanymi kursami. Teraz po prostu nie wyjechali
Solbusy najpewniej znikną z ulic Olsztyna. Pytanie co przewoźnik zrobi z tymi autobusami ? Być może je gdzieś sprzeda na wolnym rynku.
To czego nie obsługuje już KDD, obsługuje zarówno MPK jak i Irex. ZDZiT przez najbliższe kilka miesięcy nie ogłosi przetargu dla ajentów, być może zrobi to w przyszłym roku
Link do artykułu
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 59673.html
Solbusy najpewniej znikną z ulic Olsztyna. Pytanie co przewoźnik zrobi z tymi autobusami ? Być może je gdzieś sprzeda na wolnym rynku.
To czego nie obsługuje już KDD, obsługuje zarówno MPK jak i Irex. ZDZiT przez najbliższe kilka miesięcy nie ogłosi przetargu dla ajentów, być może zrobi to w przyszłym roku
Link do artykułu
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 59673.html