SD 202
Warszawski piętrus to wynik kooperacji kilku niemieckich firm. A dokładniej firm Adtranz+MAN.
W Berlinie dawno, dawno temu powstała firma, która się nazywa Waggon union". Jest to producent autobusów piętrowych, na podwoziu innych producentów.
I takim własnie autobusem jest warszawski piętrus - powstał on na podwoziu autobusu MAN SD202.
Niegdyś, kiedy jeszcze istniało NRD, Berlin, jak wiecie, był podzielony na Wschodni i Zachodni. We wschodnim KM obsługiwały wyłącznie węgierskie Ikarusy, natomiast Berlin Zachodni eksploatował piętrusy własnej produkcji - właśnie z lokalnej firmy Waggon union". Było to związane z tym, że Berlin Zach. był zamknięty od świata i odgrodzony wysokim murem - to było państwo w państwie... Utrudnione były wtedy wszelkie dostawy czegokolwiek...
Ja, nie chwaląc się miałem okazję zwiedzać Berlin Wschodni oraz część NRD jako nastolatek, było to bodajże w 1985 roku - miałem wtedy 15 lat. Pamiętam wizytę na wieży telewizyjnej. Tam, wysoko, w kopule, znajduje się restauracja, a sam kopuła obraca się. Widziałem wtedy kawałek Berlina zachodniego i po raz pierwszy, jeżdżące tam, żółte piętrusy.
Obecnie BVG zleca produkcję autobusów piętrowych innym producentom. Ostatnio zorganizowano nawet przetarg, notabene do tego przetargu wystartował nawet nasz Solaris... Przegrał z firmą MAN...
Pojazd, który trafił do Warszawy został wyremontowany przez MAN POLSKA...
Jest eksploatowany przede wszystkim w lato, a czasami pojawia się z jakishś tam okazji.
Turystyczna linia 400 istniała tylko w lato. A obiecnie jej funkcję przejęła spowrotem 100 - pojawiają się jednak na niej Jelcze M121M...
Dlaczego ? Ponieważ urzędnicy Warszawy nie mogą się porozumieć - i wyszło na to, że autobus jest za wysoki o ... 6 cm. Z tego powodu MZA musi płacić za każdy jeden kurs ZDM-owi. Nie pamiętam jakie to są kwoty, ale pamiętam, że w sumie wychodzi sporo...
Miałem przyjemność jechać tym autobusem wielokrotnie, zrobiłem mu nawet kilka zdjęć. Jest to jeden z najpiękniejszych autobusów KM w Warszawie - prawdziwa "żółta dama", lub jak kto woli "żółty książę". Ze względu na swoją wielkość porusza napradę bardzo dostojnie...
Niestety został już wielokrotnie zdemolowany. Ma porysowane szyby...
W Berlinie dawno, dawno temu powstała firma, która się nazywa Waggon union". Jest to producent autobusów piętrowych, na podwoziu innych producentów.
I takim własnie autobusem jest warszawski piętrus - powstał on na podwoziu autobusu MAN SD202.
Niegdyś, kiedy jeszcze istniało NRD, Berlin, jak wiecie, był podzielony na Wschodni i Zachodni. We wschodnim KM obsługiwały wyłącznie węgierskie Ikarusy, natomiast Berlin Zachodni eksploatował piętrusy własnej produkcji - właśnie z lokalnej firmy Waggon union". Było to związane z tym, że Berlin Zach. był zamknięty od świata i odgrodzony wysokim murem - to było państwo w państwie... Utrudnione były wtedy wszelkie dostawy czegokolwiek...
Ja, nie chwaląc się miałem okazję zwiedzać Berlin Wschodni oraz część NRD jako nastolatek, było to bodajże w 1985 roku - miałem wtedy 15 lat. Pamiętam wizytę na wieży telewizyjnej. Tam, wysoko, w kopule, znajduje się restauracja, a sam kopuła obraca się. Widziałem wtedy kawałek Berlina zachodniego i po raz pierwszy, jeżdżące tam, żółte piętrusy.
Obecnie BVG zleca produkcję autobusów piętrowych innym producentom. Ostatnio zorganizowano nawet przetarg, notabene do tego przetargu wystartował nawet nasz Solaris... Przegrał z firmą MAN...
Pojazd, który trafił do Warszawy został wyremontowany przez MAN POLSKA...
Jest eksploatowany przede wszystkim w lato, a czasami pojawia się z jakishś tam okazji.
Turystyczna linia 400 istniała tylko w lato. A obiecnie jej funkcję przejęła spowrotem 100 - pojawiają się jednak na niej Jelcze M121M...
Dlaczego ? Ponieważ urzędnicy Warszawy nie mogą się porozumieć - i wyszło na to, że autobus jest za wysoki o ... 6 cm. Z tego powodu MZA musi płacić za każdy jeden kurs ZDM-owi. Nie pamiętam jakie to są kwoty, ale pamiętam, że w sumie wychodzi sporo...
Miałem przyjemność jechać tym autobusem wielokrotnie, zrobiłem mu nawet kilka zdjęć. Jest to jeden z najpiękniejszych autobusów KM w Warszawie - prawdziwa "żółta dama", lub jak kto woli "żółty książę". Ze względu na swoją wielkość porusza napradę bardzo dostojnie...
Niestety został już wielokrotnie zdemolowany. Ma porysowane szyby...
No właśnie. Czy Gdyński Zarząd Dróg (Sorry, nie znam dokładnej nazwy) nie "kłóci się" o wysokość autobusu. Pytam, ponieważ warszwski ZDM (Zarząd Dróg Miejskich) stwierdził, że piętrus jest za wysoki o ... 6 cm. W związku z tym MZA, za każdy jeden kurs tego autobusu, ma zapłacić ZDM-owi. I są to nie małe pieniądze...
Jak jest z tym w Gdyni ?
Jak jest z tym w Gdyni ?
z tego co ja wiem to w całej Polsce obowiązuje przepis o tym, że nadwymiarowe są pojazdy o wysokości wiekszej niż 400 cm, w Warszawie podano wymiary rzeczywiste i są kłopoty,a w immych miastach zarejestrowano bus jako 399 cm..J-31 pisze:No właśnie. Czy Gdyński Zarząd Dróg (Sorry, nie znam dokładnej nazwy) nie "kłóci się" o wysokość autobusu. Pytam, ponieważ warszwski ZDM (Zarząd Dróg Miejskich) stwierdził, że piętrus jest za wysoki o ... 6 cm. W związku z tym MZA, za każdy jeden kurs tego autobusu, ma zapłacić ZDM-owi. I są to nie małe pieniądze...
Jak jest z tym w Gdyni ?
No ładnie sie prezentuje ten wasz warszawski piętrus
Naprawde ciekawy okaz
Zdjęcie z naszego albumu , autor J-31
http://www.km-forum.pnth.net/album_pic.php?pic_id=73
Naprawde ciekawy okaz
Zdjęcie z naszego albumu , autor J-31
http://www.km-forum.pnth.net/album_pic.php?pic_id=73