ZTM - status prawny

Różne zagadnienia prawne dotyczące transportu publicznego.
spex

ZTM - status prawny

Post autor: spex » 2012-12-05, 03:12

Takie mnie naszło dziś pytanie, czy gdzieś w PL mamy jakiegoś organizator ZTM który nie jest jednostką miejską, a spółką miejską?

Przy czym nie chodzi mi o MPKi z powierzeniem.

[ Dodano: 2012-12-05, 09:56 ]
Pytanie do ślązaków, KZK GOP to jest jednostka miejska w spółka?

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2012-12-05, 21:46

Przecież ustawa narzuca jaki ma być status prawny organizatorów transportu. Nie ma innej opcji niż jednostka miasta/gminy/związku gmin.

spex

Post autor: spex » 2012-12-06, 00:04

Właśnie nie jest pawie:

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
9) organizator publicznego transportu zbiorowego — właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze; organizator publicznego transportu zbiorowego jest „właściwym organem”, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 1370/2007;
A jeszcze gdzieś jest zapisane (nie mogę w tej chwili znaleźć) iż gmina swoje zadania może wykonywać poprzez jednostki organizacyjne i właśnie spółki miejskie.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2012-12-06, 18:00

Ze spółkami nie może - przykład jak to jest rozwiązane u nas. Organizatorem transportu jest Wydział Transportu i Komunikacji - zadanie zapewnienia komunikacji zleca on MPK Nowy Sącz - MPK samo dystrybuuje bilety, ma tylko dopłatę do wozokilometra z tytułu przewozów bezpłatnych i ulgowych oraz wykonywania kursów społecznie potrzebnych. Komunikacja miejska na terenach większości gmin przyległych też zorganizowana jest w ten sam sposób - gmina podpisuje umowę z miastem, miasto przekazuje wszystko komórce organizacyjnej czyli WTiK a WTiK zleca MPK wykonanie przewozów. Gdzie MPK znowu organizuje dystrybucje biletów itd.

Jest możliwe ominięcie organizatora (inaczej - do niedawna było możliwe ale nie wiem czy jeszcze jest to legalne) jeśli jednostką miasta jest zakład budżetowy. Takie rozwiązanie bywa praktykowane jeszcze czasami w małych miastach i miasteczkach.

Trzeba zaznaczyć, że dyrektywa 1370 (chyba bo nie pamiętam dokładnie czy to ta) a niestety dokładniej nasze prawo wykonawcze do niej (oczywiście wprowadzające pod jej pretekstem jeszcze więcej złego niż dobrego) wymusiła zmianę i powstanie w wielu miastach organizatorów. I tutaj jak zawsze powstaje pytanie czy Zarząd Transportu jest niezbędnym tworem jeśli przewoźnik potrafił sobie sam poradzić ze zorganizowaniem komunikacji. Ale to nic - poczekajmy jeszcze te 2 czy 3 lata kiedy wejdzie obowiązek tworzenia planów transportowych - ciekaw jestem jak sobie z tym poradzą zwłaszcza gminy - i dalej z wykonaniem i wyegzekwowaniem ich wdrożenia.

ODPOWIEDZ