Liberalizacja rynku przewozów

Różne zagadnienia prawne dotyczące transportu publicznego.
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Liberalizacja rynku przewozów

Post autor: Przemek »

Prezes Mobilisu o rynku przewozów autobusów w Polsce.
W styczniowym Forum Transportu Publicznego 2018 w Warszawie udział wziął m.in. prezes spółki Mobilis, Dariusz Załuska, który podczas swojego wystąpienia omawiał sposoby poprawy efektywności wydatkowania środków na komunikację miejską w Polsce, przy jednoczesnym podnoszeniu standardu usług dla pasażerów i dbałości o środowisko.
InfoBus.pl: Podczas Kongresu przedstawili Państwo symulacje biznesowe z ponad 850 ogłoszeń przetargowych. To ogromna baza. Jakie są najczęstsze spotykane “antyliberalne" zapisy w liniowych przetargach?

Dariusz Załuska, prezes zarządu Mobilis Sp. z o.o.: Rzeczywiście przeanalizowaliśmy ogromną liczbę ogłoszeń przetargowych i należy zauważyć, że SIWZ-y w poszczególnych przetargach bardzo różnią się, zależnie od specyfiki miasta i skali jego potrzeb komunikacyjnych. W kontekście obecnej sytuacji, pierwsza i absolutnie kluczowa "antyliberalna" przeszkoda, którą dostrzegam to "brak rynku".
W wielu miastach takich jak Częstochowa, Poznań czy Łódź komunikacja publiczna wciąż obsługiwana jest tylko przez publicznych operatorów, przez co utrzymują oni monopol na rynku i nie organizują przetargów, w których ofertę mogliby złożyć niezależni przewoźnicy Niestety przez to nie istnieje element konkurencji. Uważam, że rynek należałoby uwolnić - zliberalizować, określając jednocześnie główne cele i odpowiednio sparametryzować zakres umów z niezależnymi operatorami.
InfoBus.pl: Czy Pana zdaniem w najbliższych latach rynek obsługi komunikacji miejskiej w Polsce będzie stopniowo uwalniany? Co musiałoby się zmienić?

Dariusz Załuska: Uwalnianie rynku to czasochłonny i długofalowy proces. Obecnie w naszym kraju dysponujemy odpowiednimi podstawami prawnymi i formalnymi, które pozwalają na otwarcie rynku. Niemniej jest to decyzja polityczna, gdyż istniejące motywy ekonomiczne jednoznacznie wskazują na te rozwiązania. Aktualnie zmiany z zakresu użytkowanego taboru w komunikacji miejskiej są w bardzo dużym stopniu współfinansowane przez dopłaty unijne. Paradoksalnie, można się spodziewać, że gdyby ich nie było, motywacja do efektywnego wydatkowania środków na komunikację miejską, byłaby wyższa.
W Warszawie zapewniamy kompleksową obsługę zadań przewozowych otrzymanych z ZTM, w ramach przetargów rozpisanych na wozokilometry. Natomiast w Krakowie ZIKiT przekazuje nam do obsługi konkretne linie. Dodatkowo w Krakowie otrzymaliśmy możliwość skonfigurowania operacji, co pozwala nam przygotować taką ofertę, która zakłada optymalizację kosztów biznesowych. Znając cele i założenia możemy dostosować do nich odpowiednio proponowaną liczbę autobusów. W ten sposób miasto umożliwia nam, jako przewoźnikowi wykorzystanie naszej wiedzy oraz doświadczeń w celu zoptymalizowania operacji.
Po oficjalnym ogłoszeniu proponowanej i pełnej treści projektu nowelizacji ustawy przez Ministerstwo Infrastruktury, będziemy mogli odnieść się do detali. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym może stanowić szansę dla rejonów z ograniczonym dostępem do komunikacji, sprawiając, że są one komunikacyjnie wykluczone (likwidacja białych plam). Jednocześnie procedowany dokument może stworzyć bardziej przyjazne warunki dla podejmowania nowych inwestycji i aktywności biznesowej przewoźników.
Mamy nadzieję, że nowelizacja poprawi trudną obecnie sytuację na rynku przewozów lokalnych i regionalnych.
http://infobus.pl/mobilis-najwazniejsza ... 02765.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Prawo w Transporcie”