N221/3H
N221/3H
Taki o to śmieszny i dziwaczny jak dla mnie, bo przegubowy turystyk jest eksplatowany w PPKS Słupsk. Osobiście ja nim nie jechałem, ale z zewnątrz autobus przedstawia się bardzo fajnie i sprawia wrażenie kolosa A poza tym nigdy nie widziałem jakieś autobusu turystycznego, który jest przegubowy. Rocznik 1991 r.
Czy tylko Neoplan stworzył takie cudo, czy inni producenci też ?
Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć i zarazem przybliżyć mi coś na temat tego wozidła ?
PS. Był bym wdzięczny za dane techniczne pojazdu.
Zdjęcie
Nie wrzucamy zdjęć cudzego autorstwa jako załącznik - tylko link. Poprawione. u2w
Czy tylko Neoplan stworzył takie cudo, czy inni producenci też ?
Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć i zarazem przybliżyć mi coś na temat tego wozidła ?
PS. Był bym wdzięczny za dane techniczne pojazdu.
Zdjęcie
Nie wrzucamy zdjęć cudzego autorstwa jako załącznik - tylko link. Poprawione. u2w
Ostatnio zmieniony 2007-01-05, 11:52 przez Shadow238, łącznie zmieniany 1 raz.
Autobus ten wykorzystywany jest liniowo jedynie w wakacje. Wtedy to obsługuje zazwyczaj tzw. "niebieską linię", która kursuje na trasie Słupsk-Ustka. Autobus ten przybył do PKS-u Słupsk w 2005r. Wcześniej użytkował go inny przewoźnik . Autobus ten ma 18m długości. Posiada automatyczną skrzynię biegów oraz retarder. Ma 78 miejsc . Jego wysokośc to 3,31m, zaś szerokość wynosi 2,5m . Posiada silnik diesla o mocy ok. 300KM.MKM Shadow pisze:Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć i zarazem przybliżyć mi coś na temat tego wozidła ?
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
Akurat Zemuna to znam Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?Piotrek_2274 pisze:Wiele PKSów używało i używa nadal przegubowych autobusow marki Zemun IK160P ;P
[ Dodano: 2007-01-05, 19:01 ]
A jaki inny przewoźnik, wiesz może ?Adrian_ pisze:Wcześniej użytkował go inny przewoźnik . Autobus ten ma 18m długości. Posiada automatyczną skrzynię biegów oraz retarder. Ma 78 miejsc .
Jaka skrzynia ZFa czy może Voith ?
Aż 18m, to dużo. Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?
78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ?
78 to ilość miejsc ogółemMKM Shadow pisze:78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ?
Nie. Najprawdopodobniej tylna oś nie jest skrętna (jesli się mylę to mnie poprawcie)MKM Shadow pisze: Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?
Jeśli chodzi o przegubowe piętrusy to jeszcze MAN, albo Neoplan tworzył tego typu autobusy.MKM Shadow pisze:Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?
Pierwsza moja reakcja na ten Autobus to : O Matko!!!.
Tyle ile normalny przegubowy autobus. A czy takie mają skrętną tylną oś?MKM Shadow pisze:Aż 18m, to dużo. Czy z związku z tym tylna oś jest skrętna ?
A widziałeś kiedyś podobnego turystyka z miejscami stojącymi? Tam chyba raczej się tylko siedziMKM Shadow pisze:78 miejsc to na pewno siedzących, a ile stojących ?
Zależy jakiego producenta, bo np. Solarisa w modelu U18 oś tylna jest nieskrętna.mil pisze:Tyle ile normalny przegubowy autobus. A czy takie mają skrętną tylną oś?
A Ikarus nie miał 18 m tylko zazwyczaj 16m, a w nim tylna oś jest skrętna
Hm.... nie wiem czy takim modelem mógłby być DAB Leyland, w którym, prócz miejsc siedzących jest rzeźnia i miejsca dla osób stojących.mil pisze:A widziałeś kiedyś podobnego turystyka z miejscami stojącymi? Tam chyba raczej się tylko siedzi
PS. W turystyku na upartego można stać, jak to się praktykuję zazwyczaj na linii "810" za czasów kiedy tam jeździły Autosany H9-21
Panowie litości. To nie zależy od producenta, tylko od konstrukcji pojazdu, zastosowanego napędu i zamówienia. A także od rodzaju pojazdu pod kątem napędu.MKM Shadow pisze:Zależy jakiego producenta, bo np. Solarisa w modelu U18 oś tylna jest nieskrętna.
A Ikarus nie miał 18 m tylko zazwyczaj 16m, a w nim tylna oś jest skrętna
Wiecie doskonale, że mówiąc o autobusach przegubowych, dzielimy je na "pchacze" i "ciągniki". Wspomniany przez Ciebie SU 18 jest pchaczem, tylna oś jest nieskrętna, ponieważ jest napędowa. Dodatkowo nie może być ona skrętna ponieważ ogumienie jest tam podwójne. Jest to związane z obciążeniami jaki na sobie ta oś dźwiga - przypomnę - jest tam silnik i cały układ napędowy. A to waży.
Ikarus 280 jest ciągnikiem. Silnik umieszczony w pierwszym członie napędza środkową oś pojazdu (tylną oś pierwszego członu). A ostatnia oś pojazdu jest skrętna po to by ułatwić manewrowanie pojazdem na ciasnych ulicach. Dodatkowo, przyczepa w Ikarusie 280 jest "pusta" - nie ma tam żadnych dodatkowych urządzeń obciążających przyczepę.
We wspomnianym Neoplanie N221/3H sytuacja jest o tyle skomplikowana, że jest to pojazd turystyczny, wysokopodłogowy. Inne są obciążenia. A zatem istnieje uzasadniona potrzeba zastosowania nie skrętnej osi. Jest tam dodatkowo podwójne ogumienie (cztery opony)
Ostatnio zmieniony 2007-01-09, 18:50 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.
J-31 dzięki za objaśnienie tego
Ciekawe jeszcze jakie tam inne rozwiązania zastosowaneJ-31 pisze:We wspomnianym Neoplanie N221/3H sytuacja jest o tyle skomplikowana, że jest to pojazd turystyczny, wysokopodłogowy. Inne są obciążenia. A zatem istnieje uzasadniona potrzeba zastosowania nie skrętnej osi. Jest tam dodatkowo podwójne ogumienie (cztery opony)
Ja co prawda nie znam dokładnie tego pojazdu, zatem nie wiem jakie on ma wyposażenie.MKM Shadow pisze:Ciekawe jeszcze jakie tam inne rozwiązania zastosowane
Tak więc mogę się mylić ale zakładam, że jeżeli to jest autobus turystyczny (a jest), dodatkowo wysokopokładowy, to może mieć dodatkowe urządzenia. Np. zamaskowany agregat klimatyzacji, czy też jakieś urządzenia ogrzewcze. Obszerny bagażnik - itp. Może mieć równie dobrze toaletę. A ta wymaga wielu pomocniczych urządzeń - wspomagających pracę WC.
Reasumując jeżeli producent zdecydował się na budowę tak potężnego, przegubowego autobusu wysokopokładowego, to zazwyczaj robi po to by znaleźć w jego wnętrzu duuużo miejsca na dodatkowe urządzenia, które mają zapewnić odpowiedni komfort podróży na dalekie odległości. No i najważniejsze - autobus posiada naprawdę spory bagażnik (również w przyczepie). Po jego zapełnieniu masa pojazdu się zwiększa. No i w sumie to mogą być te "inne rozwiązania"
Owszem może mieć, ale wiesz jak to zwykle wygląda sprawa "kibli" w turystykuJ-31 pisze:Może mieć równie dobrze toaletę.
Kierowca woli się zatrzymać na stacji niż czyścić potem zbiornik
No zapewne spory, bo przy 75 pasażerach to trochę bagażu jestJ-31 pisze:No i najważniejsze - autobus posiada naprawdę spory bagażnik (również w przyczepie). Po jego zapełnieniu masa pojazdu się zwiększa.
Naturalnie masa się zwiększa autobus jedzie wolniej
No jeszcze pewnie do tych "innych rozwiązań" zalicza się lodówka, która zapewne pojazd posiada, barek i Video na owe czasy z TV na pokładzieJ-31 pisze:No i w sumie to mogą być te "inne rozwiązania"
Neoplan.A dokładniej to moden n138Adrian_ pisze:Jeśli chodzi o przegubowe piętrusy to jeszcze MAN, albo Neoplan tworzył tego typu autobusy.
[ Dodano: 2007-08-24, 13:28 ]
Wiem że jeszcze VanHoll robił przegubowego turystyka model TG 821S Aligator i jeszcze setra ale to było chyba w latach 80 lub wcześniejMKM Shadow pisze:Piotrek_2274 napisał:
Wiele PKSów używało i używa nadal przegubowych autobusow marki Zemun IK160P ;P
Akurat Zemuna to znam Czy jeszcze prócz tych 2 producentów ?