Ikarus 280E(na licencji węgierskiej)
Ikarus przyszedl z Łodzi, nie wiem jakie były okolicznosci ewentualnego "zakupu". Wiem, ze MZK chcialo zrobic eksperyment i przerobic go na trajtka. No i zrobili. Konstrukcja była niestabilna, przez co pojezdzil tylko 5-6 lat. Numer ikara - 3044 w Łodzi. Malowanie miał typowe jeszcze wtedy dla Słupskich trolejbusow, czyli zielono-biale z wielkim logo MZK na burtach - no i napisami "Prototyp MZK Słupsk" co widac na drugim zdjeciu. Nie mialem okazji nim jechac, gdyz jak go skasowali mialem 3-4 lata, nawet go nie pamietam. Wiem za to od innych, starszych, ze byla to nielada frajda jechac tym Ikarusem.
[ Dodano: 2006-03-27, 22:07 ]
Wiem, ze bedziecie niepocieszeni, ale slupscy MKM nieposiadaja takich inforamcji odnosnie silnika. Przeszukalem strone slupsk.eco.pl i naprawde nie ma. Za to znalazlem inne rzeczy:
Ikarus 280.26
Łódź - 3044
Rocznik - 1980
Przejscie do Słupska - 1987-1988
Ikarus 280.26/E ex. 3044 Łódź
MZK Słupsk - 651
Data wprowadzenia do ruchu - 02.01.1988
Data skreślenia ze stanu - 31.05.1993 - (czyli wtedy jak kasowali pierwsze Ziutki - 550, 551, 552, 555, 559)
Los - kasacja na terenie MZK.
Przebudowa wozu na trolebus wykonana w MZK Słupsk.
To tyle co wiemy.
[ Dodano: 2006-03-27, 22:07 ]
Wiem, ze bedziecie niepocieszeni, ale slupscy MKM nieposiadaja takich inforamcji odnosnie silnika. Przeszukalem strone slupsk.eco.pl i naprawde nie ma. Za to znalazlem inne rzeczy:
Ikarus 280.26
Łódź - 3044
Rocznik - 1980
Przejscie do Słupska - 1987-1988
Ikarus 280.26/E ex. 3044 Łódź
MZK Słupsk - 651
Data wprowadzenia do ruchu - 02.01.1988
Data skreślenia ze stanu - 31.05.1993 - (czyli wtedy jak kasowali pierwsze Ziutki - 550, 551, 552, 555, 559)
Los - kasacja na terenie MZK.
Przebudowa wozu na trolebus wykonana w MZK Słupsk.
To tyle co wiemy.
Odkurzam temat gdyż gdyński Ikarus 280E po kilku latach ponownie ruszył w drogę choć co oczywiste nie o własnych siłach (na dwóch osiach i haku).
Tutaj są fotki:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-%20%20170103.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-172039.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170104.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170121.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170123.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170126.html
Tutaj są fotki:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-%20%20170103.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-172039.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170104.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170121.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170123.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-170126.html
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
Zastanawiam się czy to zamierzona ironia czy coś źle zrozumiałeś. Na wszelki wypadek jednak wytłumaczę:MKM Shadow pisze:No to świetnie. Naprawdę miło będzie ujrzeć ponownie Ikarusa 280.26E na trasie
oznacza, że wyruszył w swą ostatnią drogę - do Lublina. I jeśli się po drodze nie rozsypał to zostanie eksponatem L-TEKu.gdyński Ikarus 280E po kilku latach ponownie ruszył w drogę
Informacje na ten temat można uzyskać tutaj, w języku angielskim:
http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html
W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć
Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.
Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.
http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html
W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć
Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.
Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.
-
- Posty: 40
- Rejestracja: 2007-11-05, 15:51
- Lokalizacja: Ruda Śląska