Ikarus 280E(na licencji węgierskiej)

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach marki i opartych na bazie autobusów Ikarus...

Czy widziałeś zdjęcie Ikarusa 280E i czy Ci się podoba?

widziałem zdjęcie i mi się podoba
20
59%
widziałem zdjęcie lecz mi się nie podoba
3
9%
nie widziałem zdjęcia
2
6%
jechałem nim i mi się podoba
9
26%
 
Liczba głosów: 34

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-03-27, 21:57

Ikarus przyszedl z Łodzi, nie wiem jakie były okolicznosci ewentualnego "zakupu". Wiem, ze MZK chcialo zrobic eksperyment i przerobic go na trajtka. No i zrobili. Konstrukcja była niestabilna, przez co pojezdzil tylko 5-6 lat. Numer ikara - 3044 w Łodzi. Malowanie miał typowe jeszcze wtedy dla Słupskich trolejbusow, czyli zielono-biale z wielkim logo MZK na burtach - no i napisami "Prototyp MZK Słupsk" co widac na drugim zdjeciu. Nie mialem okazji nim jechac, gdyz jak go skasowali mialem 3-4 lata, nawet go nie pamietam. Wiem za to od innych, starszych, ze byla to nielada frajda jechac tym Ikarusem.

[ Dodano: 2006-03-27, 22:07 ]
Wiem, ze bedziecie niepocieszeni, ale slupscy MKM nieposiadaja takich inforamcji odnosnie silnika. Przeszukalem strone slupsk.eco.pl i naprawde nie ma. Za to znalazlem inne rzeczy:

Ikarus 280.26
Łódź - 3044
Rocznik - 1980
Przejscie do Słupska - 1987-1988

Ikarus 280.26/E ex. 3044 Łódź
MZK Słupsk - 651
Data wprowadzenia do ruchu - 02.01.1988
Data skreślenia ze stanu - 31.05.1993 - (czyli wtedy jak kasowali pierwsze Ziutki - 550, 551, 552, 555, 559)
Los - kasacja na terenie MZK.
Przebudowa wozu na trolebus wykonana w MZK Słupsk.

To tyle co wiemy.

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło » 2006-04-04, 13:53

Ten słupski ikarus miał 2 silniki trakcyjne.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1621
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2007-07-14, 23:12


rupak9
Posty: 1184
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 » 2007-07-14, 23:56

Mam nadzieje, że na jakieś święto/festyn ZKMu, czy PKT zawita do Gdyni :).

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 821
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 » 2007-07-15, 16:02

A ja mam nadzieje ze w Lublinie nie zardzewieje do reszty :P

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1621
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2007-07-15, 17:24

Jacek Pudło pisze:Ten słupski ikarus miał 2 silniki trakcyjne.
Takie jak PR-ki? Jak i na jakie osie był przekazywany napęd.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3013
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-07-16, 12:22

ep40 pisze:gdyński Ikarus 280E po kilku latach ponownie ruszył w drogę
No to świetnie. Naprawdę miło będzie ujrzeć ponownie Ikarusa 280.26E na trasie ;)

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2260
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2007-07-16, 13:40

MKM Shadow pisze:No to świetnie. Naprawdę miło będzie ujrzeć ponownie Ikarusa 280.26E na trasie
Zastanawiam się czy to zamierzona ironia czy coś źle zrozumiałeś. Na wszelki wypadek jednak wytłumaczę:
gdyński Ikarus 280E po kilku latach ponownie ruszył w drogę
oznacza, że wyruszył w swą ostatnią drogę - do Lublina. I jeśli się po drodze nie rozsypał :diabeł: to zostanie eksponatem L-TEKu.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3013
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-07-16, 20:17

oznacza, że wyruszył w swą ostatnią drogę - do Lublina. I jeśli się po drodze nie rozsypał to zostanie eksponatem L-TEKu.
Szkoda, ale jednak na pewno część MKMów chciałaby na trasie go ujrzeć ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10191
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-07-16, 20:30

MKM Shadow pisze:Szkoda, ale jednak na pewno część MKMów chciałaby na trasie go ujrzeć
Ale jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2260
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2007-07-16, 21:34

MKM Shadow pisze:na pewno część MKMów chciałaby na trasie go ujrzeć
Zapewne - ale ja nie.
plocmaster pisze:jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Jeśli. Ale to pytanie do lubelskich MKM-ów ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1621
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2007-07-16, 22:51

plocmaster pisze:Ale jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Nie wiem co zrobią Lubliniacy, może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę, ale tak normalnie to stoi.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2260
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2007-07-17, 19:57

ep40 pisze:może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę
Z tego wychodzi, że był nieco bardziej sprawny od Ikara :P W przeguba jednach trzeba będzie nieco kasy wtopić.

Awatar użytkownika
TLG
Posty: 4285
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-07-17, 20:28

Może pytanie do znawców z trochę innej beczki, ale nurtuje mnie jedno pytanie: czy powstał kiedyś (choćby eksperymentalny) trolejbus na bazie Ikarusa wyposażony w silnik (silniki) asynchroniczny wraz z konieczną aparaturą sterującą?
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło » 2007-07-23, 13:22

Informacje na ten temat można uzyskać tutaj, w języku angielskim:

http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html

W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć ;)

Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.

Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ikarus”