Strona 3 z 3

: 2007-07-16, 21:34
autor: u2w
MKM Shadow pisze:na pewno część MKMów chciałaby na trasie go ujrzeć
Zapewne - ale ja nie.
plocmaster pisze:jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Jeśli. Ale to pytanie do lubelskich MKM-ów ;)

: 2007-07-16, 22:51
autor: ep40
plocmaster pisze:Ale jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Nie wiem co zrobią Lubliniacy, może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę, ale tak normalnie to stoi.

: 2007-07-17, 19:57
autor: u2w
ep40 pisze:może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę
Z tego wychodzi, że był nieco bardziej sprawny od Ikara :P W przeguba jednach trzeba będzie nieco kasy wtopić.

: 2007-07-17, 20:28
autor: TLG
Może pytanie do znawców z trochę innej beczki, ale nurtuje mnie jedno pytanie: czy powstał kiedyś (choćby eksperymentalny) trolejbus na bazie Ikarusa wyposażony w silnik (silniki) asynchroniczny wraz z konieczną aparaturą sterującą?

: 2007-07-23, 13:22
autor: Jacek Pudło
Informacje na ten temat można uzyskać tutaj, w języku angielskim:

http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html

W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć ;)

Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.

Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.

: 2007-12-12, 20:08
autor: ep40
Wielu może zapomniało troszeczkę przez ten czas, otóż czy wiadomo coś na temat obecnego żywota elektrycznego Ikarusa?

: 2007-12-12, 23:51
autor: shinkadamo
Jeździ w wschodniej Europie, a także w Azji i ma się dobrze. Polska miała 13 takich pojazdów, ale z tego co mi wiadomo to ostał tylko jeden na bazie, nie wiem czy jeszcze jest.

: 2007-12-12, 23:53
autor: ep40
shinkadamo pisze:tego co mi wiadomo to ostał tylko jeden na bazie, nie wiem czy jeszcze jest
O niego się pytałem, pojechał do Lublina i co się z nim teraz dzieje.

: 2007-12-12, 23:57
autor: u2w
Stoi na bazie MPK. Wg zapewnień prace remontowe mają się rozpocząć w przyszłym roku.

: 2007-12-13, 01:11
autor: ppln
Będzie jeździł liniowo czy jako eksponat? A tak w ogóle to przekazaliście go sprawnego czy z jakimiś poważniejszymi awariami?

: 2007-12-13, 11:13
autor: u2w
Ikar jest własnością klubu, więc liniowo (jeśli oczywiście uda się go doprowadzić do stanu pełnej sprawności) raczej nie. Choć tu niech wypowiedzą się Lublinianie.
ppln pisze:przekazaliście go sprawnego czy z jakimiś poważniejszymi awariami?
Lepiej zostawić to bez komentarza...

: 2007-12-13, 17:02
autor: Haribo
Ten trolej to ruina ma tylko wnętrze i to wszystko

: 2007-12-13, 17:04
autor: u2w
Pomyliłeś się - ma cośtam z zewnątrz - bo to, co jest w środku trudno już nazwać wnętrzem :diabeł:

: 2007-12-13, 17:08
autor: Haribo
ma światła, blachę, drzwi :D

: 2007-12-14, 13:22
autor: J-31
No, ale to będzie prawdziwy remont, czy takie tam odpicowanie "na sztukę", w sensie zmalowania farbą rdzy i koniec ? :roll: