Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Przewoźnicy, bilety, pasażerowie, problemy i codzienność KM
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4155
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: Przemek » 2014-09-08, 21:17

Dziwię się, że jeszcze takiego tematu tutaj nie było. Ostatnimi czasy w wielu miastach Polski zostały zorganizowane konkursy typu budżet obywatelski, gdzie jakąś część budżetu przeznacza się na sprawy, które zgłaszają sami mieszkańcy. Różnie wyglądają ich nazwy w każdym mieście, gdzie są one organizowane, ale zasada jest taka sama: przez pewien okres mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje, następnie są one sprawdzane pod kątem kompletności i merytoryczności, odrzucone propozycje mają jeszcze pewien czas na poprawki, jeśli zostaną one uwzględnione, propozycja przejdzie do następnego etapu, którym jest publiczne głosowanie.

Głosować można drogą tradycyjną (pocztą), w punktach głosowania wybranych przez Organizatora, oraz przez jego stronę internetową.

We Wrocławiu odbyły się już jedna edycja Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Niejednokrotnie pojawiały się tam projekty dotyczące komunikacji miejskiej. W tym roku znalazły się tam następujące projekty: http://transportnews.eu/aktualnosci/tem ... e-projekty

Poniższe projekty związane z komunikacją miejską zakwalifikowały się do głosowania
  • 199 Restauracja zabytkowego składu tramwajowego typu Konstal N i zabytkowego autobusu Jelcz „Fredruś” (4N1 #1332, Jelcz "Fredruś" i doczepa N #3560)
  • 329 Podwyższenie peronów przystanków tramwajowych w ciągu ul. Szewskiej w celu ułatwienia korzystania z komunikacji zbiorowej, szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym
  • 387 Wykonanie chodnika przy przystanku autobusowym na Osiedlu Sobieskiego (pętla)_ Słupek 29532
  • 411 Przystanki wiedeńskie na ul. Kleczkowskiej - przy skrzyż. Kleczkowska/Reymonta
  • 426 Podwyższenie peronów przystanków pl. Nowy Targ
Pełna lista projektów które zakwalifikowały się do etapu publicznego głosowania: http://www.wroclaw.pl/files/budzet%20ob ... ly.pdf.pdf

Od 15 do 29 września można będzie głosować na ww. projekty. Szczegóły na stronie http://www.wroclaw.pl/wbo/

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28882
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: J-31 » 2014-09-09, 10:23

W Warszawie też było coś takiego, ale zgłaszane projekty raczej nie miały zbyt wiele wspólnego z komunikacją miejską. W Warszawie ludzi znacznie bardziej interesuje to co widzą u siebie na podwórku lub w pobliskim parku. Natomiast remontem zabytkowych wagonów tramwajowych czy autobusów nikt się specjalnie nie interesuje. ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4155
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: Przemek » 2017-12-16, 15:32

W tegorocznym WBO było aż 12 projektów komunikacyjnych zakwalifikowanych do głosowania. Niestety żadnego z nich nie wybrano 😞 Tak mieszali z podziałem środków, że takie projekty nie miały żadnych szans.
http://transportnews.eu/aktualnosci/tem ... omunikacje

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28882
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: J-31 » 2017-12-16, 16:26

Muszę przyznać, że i tak jestem zaskoczony tym co przeczytałem w Budżecie Obywatelskim, bo w Warszawie takie inwestycje jak szlifowanie szyn, przebudowa przystanków, montaż tablic elektronicznych - to są inwestycje realizowane przez miasto albo z własnych funduszy, albo z pozyskanych funduszy europejskich.

A remont jakiegoś pojazdu - to u nas jest zwykle problem właściciela ;)

Natomiast Budżet Obywatelski w Warszawie jest typowo obywatelski i co najwyżej obywatele mogą prosić o przebudowę swojej ulicy (celem uspokojenia ruchu, więc zwykle zwężenie, progi zwalniające, miejsca parkingowe wzdłuż ulicy, zieleń po środku, najlepiej z ładnymi kwiatkami, kwitnącymi cały rok oraz - najważniejsze - ścieżki rowerowe).

Obywatele mogą też prosić o doświetlenie, albo montaż sygnalizacji świetlnej czy też postawienie latarni. No, ale wybiegając już w stronę komunikacji miejskiej zdarza się, że obywatele zgłaszają potrzebę postawienia wiaty przystankowej... i tyle :)

Zatem jestem zaskoczony tym budżetem we Wrocławiu - szczególnie remont "Fredrusia" mnie zaskoczył, a już w ogóle jestem zaskoczony projektem nr. 704. Czyżby MPK nie miało funduszy na szlifowanie szyn ? :cool:
Obrazek

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4155
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: Przemek » 2017-12-16, 17:06

Szlifowanie szyn odbywa się raz na jakiś czas. Wrocław nawet nie ma odpowiedniego sprzętu do szlifowania szyn, np. jeżdżącego w nocy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28882
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: J-31 » 2017-12-16, 17:12

O raju, to jak oni zamierzają to wykonać ? :shocked:

Czyżby MPK (tudzież miasto... nie, no chyba jednak prędzej MPK) wynajmuje jakąś firmę do szlifowania ? ;)
Obrazek

Dejwi789
Posty: 2
Rejestracja: 2018-01-05, 11:42

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: Dejwi789 » 2018-01-05, 11:45

Zupełnie bez sensu :/ Kraków w ogóle nie ma takich problemów. Generalnie komunikacja działa tam sprawnie i jakoś są na nią środki. Wrocław powinien się uczyć.

a--j
Posty: 64
Rejestracja: 2017-12-12, 02:33

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: a--j » 2018-01-05, 12:39

No właśnie nie xD
Kiedy radni z wielką łaską nie przegłosują większego budżetu raz od wielkiego dzwonu, to ich ZIKiT wydłużając jedną linię potrafi zmniejszyć częstotliwość czy uciąć kursy. Jeden kurs w rozkładzie jest ogłaszany jako wielki sukces, przystanki wyglądają jak wyglądają, torowiska w Nowej Hucie (czyli bardzo wielkie połacie miasta) to jak połączenie samych defektów naszych torowisk na Ślężnej i Pomorskiej, wybrzuszające się szyny, płonące szyny, wywalające podstacje, linie autobusowe w jakichś egzotycznych, często wręcz "wiejskich" taktach, na mniej popularnych liniach pasażerowie tłuką się w autobusach podobnych do tych co jeżdżą po gminie Kobierzyce, SIP z Novamedia ma ciągle jakieś awarie, podobnie jak krakowiaki i wiedeńce oraz do niedawna 105-tki, które jeździły w 3-składach.

No za...ta komunikacja.

A do tematu: o ile WBO na remont pojazdów zabytkowych ma sens, o tyle na chodniki, torowiska itd. to jest tylko przykład tego, jak bardzo UM sobie żarty z nas robi. Ja to odbieram jako szyderczy śmiech prosto w twarz typu "nie chcemy dbać o infrastrukturę, bo wolimy jakieś przewały, to rzucimy wam jakieś ochłapy i bijcie się o nie; Ruchy miejskie będą się jeszcze spuszczać nad 'aktywizacją mieszkańców' a rady osiedli będą nam jeść z ręki".

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: 9507 » 2018-01-08, 01:53

Szyny szlifuje (tzn. powinno szlifować) miasto, nie MPK.

Od tego roku nie można już zgłaszać projektów dot. remontów ulic czy innych chodników. Wypaczyła się ida WBO...

a--j
Posty: 64
Rejestracja: 2017-12-12, 02:33

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: a--j » 2018-01-08, 08:43

Dobra, dobra - ładnie tak zakazać, ale czy budżet na ten rok jest trochę zmieniony i czy będzie więcej na infrastrukturę?

Przepraszam za ostre słowo, ale czy naprawdę w naszym UM są tacy idioci, którzy się ZDZIWILI faktem, że ludzie chcą podstawowej infrastruktury? I ci sami ludzie potem chodzili głosować na danych radnych oraz na prezydenta.

bogdan34
Posty: 1
Rejestracja: 2018-01-14, 22:03

Re: Budżet obywatelski a komunikacja miejska

Post autor: bogdan34 » 2018-01-14, 22:10

Dejwi789 pisze:
2018-01-05, 11:45
Zupełnie bez sensu :/ Kraków w ogóle nie ma takich problemów. Generalnie komunikacja działa tam sprawnie i jakoś są na nią środki. Wrocław powinien się uczyć.
Bo to jest kraków ma swoją wartość. Wiadomo w krakowie umieją rządzić.

ODPOWIEDZ