Ludzie listy piszą - czyli urzędnicy o komunikacji
Ludzie listy piszą - czyli urzędnicy o komunikacji
Rozpoczynamy kolejny temat - nie raz, nie dwa wysyła się listy do urzędników w sprawach dotyczących komunikacji we Wrocławiu.
Ostatnio wysłałem list:
1. Czy w najbliższym okresie planujecie uruchomienie komunikacji autobusowej w Starym Mirkowie, który obecnie nie ma żadnych połączeń autobusowych?
2. Czy w związku z wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów dla uczniów w ramach komunikacji organizowanej przez Gminę Wrocław i gminy ościenne, planujecie zwiększyć ilość kursów linii strefowych w Gminie Długołęka do tychże szkół?
Te miejscowości to:
- Mirków (Szkoła Podstawowa),
- Długołęka (Zespół Szkolno-Przedszkolny, Zespół Licealno-Gimnazjalny),
- Borowa (Szkoła Podstawowa),
- Szczodre (Szkoła Podstawowa),
- Kiełczów (Szkoła Podstawowa),
- Wilczyce (Szkoła Podstawowa),
- Brzezia Łąka (Szkoła Podstawowa),
- Łozina (Szkoła Podstawowa).
3. Wśród miejscowości gminy Długołęka są miejscowości, które posiadają komunikację strefową na bardzo niskim poziomie i w dodatku kursującą tylko w dni robocze. Są to miejscowości położone na wschód od Kamienia i Oleśniczki: czyli miejscowości: Stępin, Borowa, Byków i Raków. Czy planowane jest zwiększenie ilości kursów do tych miejscowości?
4. Czy w związku z tym, że Polbus nie zapewnia pełnej realizacji kursów linii 504 i 554 widniejących na rozkładach jazdy w miejscowościach na trasie (Byków, Borowa, Kiełczów, Brzezia Łąka, Kątna, Oleśniczka), czy planujecie wraz z Gminą Długołęka zwiększenie kursów na ww. trasach?
5. Czy planujecie wprowadzenie integracji taryfowej na poziomie gminnym dla środków transportu takich jak pociągi REGIO/osobowe, oraz autobusy strefowe (linie 904,911,914,921,924,931,934,936) tak, aby można było dojechać do stacji znajdujących się w gminie Długołęka i na tym samym bilecie móc podróżować do Wrocławia pociągiem?
6. Czy planujecie rozszerzenie ww. integracji taryfowej na poziomie wszystkich gmin z którymi Wrocław współpracuje i organizuje do nich komunikację autobusową?
Czy Wrocław jest w stanie odwrócić trend odłączania się gmin komunikacyjnie od Wrocławia i utworzyć związek komunikacyjny, który wymusiłby integrację taryfową na poziomie wszystkich gmin ościennych wokół Wrocławia ?
Odpowiadał dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego - Marek Czuryło.
Ostatnio wysłałem list:
1. Czy w najbliższym okresie planujecie uruchomienie komunikacji autobusowej w Starym Mirkowie, który obecnie nie ma żadnych połączeń autobusowych?
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
2. Czy w związku z wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów dla uczniów w ramach komunikacji organizowanej przez Gminę Wrocław i gminy ościenne, planujecie zwiększyć ilość kursów linii strefowych w Gminie Długołęka do tychże szkół?
Te miejscowości to:
- Mirków (Szkoła Podstawowa),
- Długołęka (Zespół Szkolno-Przedszkolny, Zespół Licealno-Gimnazjalny),
- Borowa (Szkoła Podstawowa),
- Szczodre (Szkoła Podstawowa),
- Kiełczów (Szkoła Podstawowa),
- Wilczyce (Szkoła Podstawowa),
- Brzezia Łąka (Szkoła Podstawowa),
- Łozina (Szkoła Podstawowa).
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
3. Wśród miejscowości gminy Długołęka są miejscowości, które posiadają komunikację strefową na bardzo niskim poziomie i w dodatku kursującą tylko w dni robocze. Są to miejscowości położone na wschód od Kamienia i Oleśniczki: czyli miejscowości: Stępin, Borowa, Byków i Raków. Czy planowane jest zwiększenie ilości kursów do tych miejscowości?
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
4. Czy w związku z tym, że Polbus nie zapewnia pełnej realizacji kursów linii 504 i 554 widniejących na rozkładach jazdy w miejscowościach na trasie (Byków, Borowa, Kiełczów, Brzezia Łąka, Kątna, Oleśniczka), czy planujecie wraz z Gminą Długołęka zwiększenie kursów na ww. trasach?
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
5. Czy planujecie wprowadzenie integracji taryfowej na poziomie gminnym dla środków transportu takich jak pociągi REGIO/osobowe, oraz autobusy strefowe (linie 904,911,914,921,924,931,934,936) tak, aby można było dojechać do stacji znajdujących się w gminie Długołęka i na tym samym bilecie móc podróżować do Wrocławia pociągiem?
Urząd Gminy Długołęka nie udzielił jak dotąd żadnej odpowiedzi.Prośba o udzielenie odpowiedzi została przesłana do Urzędu Gminy Długołęka
6. Czy planujecie rozszerzenie ww. integracji taryfowej na poziomie wszystkich gmin z którymi Wrocław współpracuje i organizuje do nich komunikację autobusową?
7. Dlaczego system komunikacji strefowej we Wrocławiu w ostatnich latach zmniejsza się? Ze współpracy z Gminą Wrocław niegdyś odłączyła się Gmina Czernica, a w najbliższym czasie podobnie postąpi Gmina Siechnice. Trwają właśnie konsultacje społeczne w/s samodzielnej organizacji komunikacji międzygminnej w tej gminie. Obecnie we Wrocławiu obowiązuje kilka taryf i przeciętny podróżujący komunikacją może się pogubić w zawiłości systemów komunikacji. Zamieszanie pogłębiło po części także wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją gminy Wrocław dla uczniów.W chwili obecnej inne formy integracji taryfowej nie są planowane.
Czy Wrocław jest w stanie odwrócić trend odłączania się gmin komunikacyjnie od Wrocławia i utworzyć związek komunikacyjny, który wymusiłby integrację taryfową na poziomie wszystkich gmin ościennych wokół Wrocławia ?
Jak widać, odpowiedzi pomijające ważny temat dyskusji i sprowadzający go do poziomu - jest super, więc o co ci chodzi?Zgodnie z art. 7 pkt 1 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organizacja lokalnego transportu zbiorowego należy do zadań własnych gminy. W związku z powyższym Miasto Wrocław nie może narzucać (czy też jak Pan określił „wymuszać”) rozwiązań dotyczących sposobu organizacji komunikacji
zbiorowej na terenie innej gminy.
Istnieją 2 sposoby integracji taryfowej z gminami z którymi Wrocław posiada podpisane porozumienie międzygminne:
a) w przypadku, gdy Wrocław jest organizatorem komunikacji międzygminnej bilet międzygminny umożliwiający korzystanie z linii 9xx i komunikacji zbiorowej Wrocławia,
b) w przypadku, gdy Gmina jest organizatorem komunikacji międzygminnej bilet aglomeracyjny umożliwiający korzystanie z linii 8xx i komunikacji zbiorowej Wrocławia.
W każdym przypadku Gmina niewątpliwie wybiera rozwiązania korzystniejsze dla niej i dla jej mieszkańców.
W mojej opinii obecna taryfa dla linii łączących Wrocław z sąsiednimi Gminami jest dobrze rozwiązana. Zbyt duże jej uproszczenie spowoduje powstanie za bardzo ubogiej taryfy, która będzie niedostosowana do indywidualnych potrzeb pasażera.
W takim przypadku pasażer poniesie większe koszty, gdyż zmuszony będzie kupować bilet droższy np. w przypadku likwidacji biletu na 2 linie i obniżce ceny biletu na wszystkie linie pasażer zmuszony zostanie do zakupu biletu droższego choć nie będzie on w pełni przez niego wykorzystywany.
Odnośnie wprowadzenia bezpłatnej komunikacji dla uczniów - zasady te są jasno określone, dotyczą one wszystkich Ilnll organizowanych przez Miasto Wrocław.
Odpowiadał dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego - Marek Czuryło.