Pociągiem do Czech

Wieści z dolnośląskich szlaków kolejowych
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Linia kolejowa Wrocław - Międzylesie (- Lichkov)

Post autor: Przemek » 2008-01-26, 22:01

Obrazek
Po torach do Pragi
dziś

Mieszkańcy regionu, którzy nie mają samochodu, będą mogli bez problemów dojechać pociągiem do Pragi. Wycieczki do stolicy sąsiadów zza granicy na pewno cieszyłyby się ogromną popularnością. Turyści zwiedziliby Stare Miasto, pospacerowali jego uliczkami, a wieczorem wrócili do domów.
Samorządowcy z Polski i Czech podpisali porozumienie o utworzeniu nowego transgranicznego połączenia kolejowego. Chodzi o trasę z Trutnova przez Lubawkę, Kamienną Górę, Marciszów, Jelenią Górę i Lwówek Śląski. Prawdopodobnie pociąg pojedzie dalej, aż do niemieckiej granicy.
Inwestycją jest gotów zająć się czeski przewoźnik, który ma współpracować z dolnośląskimi Przewozami Regionalnymi PKP. Firma Viamont jest zainteresowana wejściem na polski rynek ze swoją ofertą. - Możliwe, że będziemy jeździć nie tylko tą trasą. Ale na szczegóły jeszcze za wcześnie - zapowiada Jan Ivanko z firmy Viamont.
Pieniądze na to przedsię-wzięcie pomysłodawcy chcą zdobyć m.in. z funduszy unijnych. Mają pomysł, by wniosek poprzeć promowaniem pięknych tras kolejowych i organizowaniem wycieczek rowerowych.
Uruchomieniem linii kolejowej ma się zająć powołana grupa urzędników. Spotkanie ma się odbyć w najbliższą środę we Wrocławiu. - Chcemy utworzyć połączenie z Czechami. Jeszcze jednak sporo pracy przed nami - zaznacza Andrzej Piech, zastępca dyrektora ds. handlowych Przewozów Regionalnych we Wrocławiu. Trzeba między innymi uzgodnić zasady dofinansowania lokalnych kursów przez polskie i czeskie samorządy oraz zdobyć zgody na wjazd taboru z Czech do naszego kraju i odwrotnie. Wtedy dopiero będą ustalane ceny biletów.
- Jesteśmy zainteresowani uruchomieniem połączenia z Trutnovem i jego dofinansowaniem - zapewnia Wojciech Zdanowski, dyrektor wydziału transportu urzędu marszałkowskiego we Wrocławiu. Gdyby się powiodło, Dolny Śląsk zyskałby transgraniczne połączenie z Czechami, którego w tej chwili nie ma wcale. Zdaniem Andrzeja Piecha załatwienie i dopracowanie szczegółów projektu potrwa przynajmniej kilka miesięcy. - Myślę, że w grudniu przy opracowywaniu nowego rozkładu jazdy będziemy mogli wpisać nowe kursy - zapewnia.
Katarzyna Wilk - POLSKA Gazeta Wrocławska
¬ródło

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2008-01-26, 22:57

Fajny pomysł :) :)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-01-26, 23:22

M_Szymkowiak pisze:Fajny pomysł :) :)
Nieźle. Oprócz linii Szklarska Poręba - Jakuszyce - Harrachov ma być uruchomione jeszcze to. Oby się udało :smile2:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-01-28, 12:24

I ja również uważam, że to jest świetny pomysł. I trzymam kciuki za jego realizację. Oby tylko znaleźli się chętni do przejazdu ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-01-28, 16:33

J-31 pisze:Oby tylko znaleźli się chętni do przejazdu
Oo, z pewnością - np. do Harrachova - na narty, lub chociażby na zakupy, a kiedy będą skoki narciarskie na skoczni w tym mieście, linia może okazać się bardzo przydatna... Do transportu kibiców ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2008-01-28, 17:41

Tylko jakie lokomotywy puszczą na tą trasę? Jakieś nowe? Czeskie 163?

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-01-28, 21:53

ep40 pisze:Tylko jakie lokomotywy puszczą na tą trasę? Jakieś nowe? Czeskie 163?
To chyba będą szynobusy ;)
Już jest nawet projekt jednego - co prawda nie na linię do Czech, a na linię Wrocław-Trzebnica, ale zawsze ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-04-03, 00:08

http://transportnews.eu/aktualnosci/tem ... ht65U.link
Pod koniec kwietnia br. uruchomione zostanie pociąg relacji Wrocław Główny – Wałbrzych Główny – Meziměstí – Adršpach. Nowe połączenie będzie kursować w każdy weekend od soboty 28 kwietnia br. do 2 września włącznie.

Uruchomienie tego połączenia było możliwe, dzięki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z władzami kraju hradeckiego. Połączenie będą realizować Koleje Dolnośląskie we współpracy z czeskim przewoźnikiem GWTR.

Pociąg wyjedzie z Dworca Głównego we Wrocławiu o 5:46, a do Adršpachu przyjedzie niecałe 3 godziny później – o 8:45. Pociąg odjedzie do Wrocławia o 18:50, zaś do Wrocławia Głównego przyjedzie o 21:32. Pociąg ten nie będzie jednak cały czas stać w Adršpachu – w międzyczasie będzie on jeszcze kursować między Wałbrzychem a Meziměstí.

Cena biletu w dwie strony na całej trasie z Wrocławia – to 48zł (bilet jest ważny dwa dni), zaś z Wałbrzycha – 16zł. Dzieci do 6. roku mogą podróżować bezpłatnie, zaś dzieci do 15 roku życia mają 50% zniżki.
Rozkład jazdy podałem w artykule.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-09-09, 22:27

Pociągi do Ardšpachu biją rekordy popularności, a Trutnovy na odcinku Sędzisław - Kamienna Góra nadal mają autobusową komunikację zastępczą.

Powodem komunikacji zastępczej miały być negocjacje przewoźnika - GW Train Regio z zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w kwestii zezwolenia na wjazd czeskich motoraków do stacji Sędzisław.

Ale może się to wkrótce zmienić, bo osławiony już tor 4 w Sędzisławiu został wyremontowany.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-09-10, 21:44

https://gazetawroclawska.pl/bedzie-poci ... r/13471264
Czy już w przyszłym roku pojedziemy z Wrocławia do Pardubic i Pragi pociągiem? Wiele na to wskazuje. Zaawansowane rozmowy z Leo Express prowadzą Koleje Dolnośląskie. Połączenie miałby sfinansować Hetman Kraju Pardubickiego.
Umowa Kolei Dolnośląskich z czeskim prywatnym przewoźnikiem trwałaby przez 10 lat. Pierwsze pociągi do Pragi mogłyby odjechać już w grudniu 2019.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: J-31 » 2018-09-10, 22:07

Aż ciekawy jestem, czy to jest w ogóle realne, bo Leo Express ma spore kłopoty z tzw. "polskimi kolejami" ... wiem, to strasznie ogólne określenie, ale kłody pod nogi mu kładą ile się da. Oni mieli jeździć do Warszawy, jako końkurencja dla PKP IC - nie udało się, a teraz wycofali się nawet z Krakowa, bo PKP PLK robi remont. :]

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-10-25, 17:01

http://inforail.pl/kolejny-czeski-przew ... 09478.html
Powróci ruch na trasie Sędzisław - Kamienna Góra - Trutnov. Ale nie w grudniu tego roku, choć mogłoby, bo linia jest już gotowa.
Pociągi na tej trasie pojadą siedem razy dziennie – poinformowały czeskie media. "Dogrywamy ostatnie szczegóły umowy, kursy rozpoczną się wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy" - powiedział Peter Bosacek, prezes zarządu GW Train Regio. Czeska firma będzie współpracować w zakresie tych połączeń z Kolejami Dolnośląskimi.
Rozkład jazdy planowanych połączeń zakłada w dni powszednie siedem kursów, zaś w weekendy połowę z tego. W Sędzisławiu pasażerowie będą mogli przesiąść się do pociągów Jelenia Góra - Wrocław. Pierwszy pociąg pojedzie rano z Trutnova, podobnie ostatni z Polski zakończy bieg w Trutnovie. Łącznie kursy mają liczyć około sto tysięcy kilometrów rocznie. 21-kilometrową trasę przewoźnik będzie obsługiwał pojazdem serii 810.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: J-31 » 2018-10-25, 18:07

No dobra, ale p. Peter Bosacek powiedziałe, że pociągi pojadą "wraz z nowym rozkładem" - czyli kiedy ? ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-10-26, 22:41

Nie wiadomo, bo sytuacja zaczyna się komplikować - PLK zażądała od KD gwarancji finansowych na modernizację linii Sędzisław – Lubawka.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 89247.html
Niezwykłą praktyką PLK było to, że na przewidzianą i realizowaną przez siebie inwestycję chciały otrzymać gwarancję finansową od przewoźnika, który, tak jak PKP PLK, realizuje zadania publiczne.
z końcem lipca 2018 roku PKP PLK przygotowało projekt porozumienia, który miał stać się podstawą do wykonania prac modernizacyjnych, czy raczej dopuszczenia pociągów Kolei Dolnośląskich (w praktyce czeskiego przewoźnika GW Train, który z KD podpisze umowę) do przejazdu po linii 298 i 299. PKP PLK zaznaczyła w piśmie, że przeznaczy na rewitalizację linii ponad milion złotych, przy czym przewoźnik (KD) zobowiąże się do uruchomienia 7 par pociągów na linii na okres 6 lat.

– To miało być zobowiązanie, które gwarantuje PKP PLK, że pieniądze, które wydają na naprawę linii, nie zostaną wydane bezpodstawnie – powiedział Piotr Rachwalski, prezes KD.
Ale PLK żąda od KD sfinansowania remontu, oraz tego, żeby KD przy zlecaniu przewozów na odcinku Sędzisław-granica państwa przewoźnikowi GWTR, jeszcze płaciła za jej użytkowanie.
W odpowiedzi na propozycję „porozumienia” KD odesłało do PKP PLK pismo, w którym podkreśliły brak podstaw formalno-prawnych do domagania się udzielenia jakichkolwiek zabezpieczeń wynikających z realizacji prac na stacji Sędzisław. Zaznaczono, że wykonując prace rewitalizacyjne i modernizacyjne do tej pory PKP PLK nie żąda od PKP Intercity, Przewozów Regionalnych, czy też od prywatnych przewoźników towarowych, żadnych gwarancji, nieraz wykonując prace warte setki milionów złotych.
– Zapytaliśmy PLK skąd bierze się oznaczenie jako KKA, pomimo naszych uporczywych deklaracji uruchomienia pociągów na tych torach i chęci opłacenia żądanej stawki dostępu. Liczymy mocno na to, że z PLK z końcem października ustalimy ostateczny rozkład jazdy dla pociągów, które uruchomimy we współpracy z GW Train – powiedział Rachwalski.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29081
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: J-31 » 2018-10-27, 12:34

Bardzo dziwne to jest co robi PKP PLK, ja oczywiście rozumiem, że to ich infrastruktura i zgadzają się na to aby przewoźnicy - w tym KD - korzystali z tej linii, rozumiem też, że za pewną opłatą, ale czemu w taki sposób ? ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4392
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Pociągiem do Czech

Post autor: Przemek » 2018-10-31, 00:39

Znalazłem coś na ten temat, co prawda na grupie dyskusyjnej pl.misc.kolej (wypowiadał się tam m.in. prezes KD Piotr Rachwalski i wiele innych "szych")
Sprawa z tym porozumieniem wyglądała w taki sposób, że Koleje Dolnośląskie miały podpisać porozumienie ( umowę) ze spółką PKP PLK, w którym zagwarantują prowadzenie stałego, codziennego ruchu pasażerskiego na trasie Sędzisław – Lubawka wraz ze zwiększeniem pracy przewozowej na ww. linii ( czyli zamiast 4 sezonowych par to 7 par codziennie, zgodnie z deklaracjami KD i UMWD) i utrzymaniem go przez okres co najmniej 5 lat. Wobec informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury ( nr pisma DTK.7.051.3.2018.PM.2 NK: 31565/18 z dnia 2 marca 2018 roku, punkt 1, które każdy może uzyskać z MI jak napisze do nich pismo by je udzielili) konieczność podpisania takiego porozumienia była warunkiem ze strony PKP PLK przed rozpoczęciem remontu toru nr 4 stacji Sędzisław. Potrzeba zawarcia ww. porozumienia ( umowy) była znana Przewoźnikowi już od momentu podjęcia rozmów (!) ze spółką PKP PLK w sprawie wykorzystania taboru serii 810 na trasie Sędzisław – Trutnov, o czym Zarządca Infrastruktury informuje w piśmie skierowanym do Ministerstwa Infrastruktury ( nr pisma IBZ2a-0701-49/18 z dnia 21 lutego 2018 r.).

Tak więc o tym porozumieniu KD musiało wiedzieć co najmniej od lutego 2018 r., a nie jak pisze Rynek Kolejowy od końca lipca 2018 r. Poza tym w piśmie z Ministerstwa do mnie o którym pisałem wcześniej, w piśmie z centrali PLK do Ministerstwa z lutego itd. podobnie jak w odpowiedzi z centrali PLK którą otrzymałem w czerwcu 2018 r. jest wyraźnie napisane, że PLK chciała przede wszystkim by KD zobowiązały się do prowadzenia ruchu ( zgodnie z ich deklaracjami i obietnicami), że będą jeździć na tej trasie przez co najmniej 5 lat i to właśnie będzie zabezpieczeniem finansowym dla PLK. Żeby nie było tak że oni wyremontują tor nr 4 w ciemno ( co i tak się stało), a KD sobie stwierdzi że nie będzie jeździć BO NIE, a PLK zostanie z ręką w nocniku i torem który do niczego innego się nie nadaje, a ponad 1 milion złotych pójdzie w błoto. Wtedy ktoś mógłby zarzucić PLK niegospodarność i mogliby mieć kłopoty prawne.

Skoro KD chce jeździć to czemu tego nie podpisali w pierwotnej formie? Deklarują się, że chcą jeździć więc czemu nie podpiszą, że będą jeździć na tej trasie przez co najmniej 5 lat? Bo tu tylko i wyłącznie o to chodziło. Poza tym jeśli KD nie może takich rzeczy podpisywać to mogli przedstawić to Marszałkowi i mogło to podpisać UMWD.

Natomiast to co przedstawił Szymajda w swoim artykule jest delikatnie ujmując półprawdą. Te gwarancje finansowe, jakieś weksle, kredyty itp. to były opcje zaproponowane oprócz/ zamiast tego jeżdżenia przez 5 lat. Tzn. że PLK dała wybór KD - "jeśli nie chcecie zobowiązać się do jeżdżenia tutaj przez co najmniej 5 lat codziennie to możecie nam zagwarantować tą sprawę w inny sposób" no i tutaj padło tych kilka opcji. Niestety Rynek Kolejowy to tak przedstawił żeby znów oczernić PLK i zrzucić na nich całą winę...

W linkach co Ci dałem powyżej napisałem Szymajdzie, że sam opisywał na Rynku Kolejowym podobne przypadki, gdzie PLK remontowała linię np. pod przewozy towarowe po wcześniejszym podpisaniu porozumienia dotyczącego ruchu jaki będzie prowadzony na danej linii po remoncie, np. linia Jełowa - Murów. Szerzej można było o tym poczytać na Rynku Kolejowym w artykule jego autorstwa tutaj - >

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 80735.html

Jakoś wtedy to nie był problem, nikt nie robił z tego powodu zadym i artykuł M. Szymajdy miał zupełnie inny wydźwięk niż ten obecny, który ewidentnie uderza w PLK, a wybiela KD.

Sprawa niestety jest o wiele bardziej wielowątkowa i nie starczyłoby mi weekendu by opisać wszystko. Najważniejsze żeby te pociągi ruszyły, reszta jest już bez znaczenia. Jednak nie łykajcie wszystkiego jak młode pelikany co Rynek Kolejowy podaje i KD, bo oni mają kosę z PLK przez to, że rządzi PiS, a PLK podlega pod rząd. No i niestety tutaj w sprawy kolejowe miesza się polityka...

ODPOWIEDZ