: 2008-12-29, 23:33
Na Wikipedii też już o tym jest Swoją drogą to ciekawi mnie czy po szynach będą jeździły szynobusy DLA czy KD?
Wrocławskie forum o komunikacji miejskiej.
https://forum.transportnews.eu/
A od kiedy DLA jezdzi po szynach i ma szynobusy?9507 pisze:czy po szynach będą jeździły szynobusy DLA czy KD?
Transport kolejowy ponad granicami!
29.10.2014 09:34 09:34
W środę 29.10.2014r. o godz. 9.00 na stacji kolejowej Szklarska Poręba Górna odbyła się Konferencja prasowa podsumowująca infrastrukturalny projekt kolejowy „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego”, w której udział wzięli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Cezary Przybylski oraz Hetman Kraju Libereckiego, Martin Puta.
Następnie, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Cezary Przybylski rozpoczął Konferencję dotyczącą Projektu realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego we współpracy z KORID (Kraj Libercki). Celem realizowanego Projektu „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego”, jest zacieśnienie współpracy na polsko-czeskim pograniczu w zakresie transgranicznego, publicznego transportu kolejowego na linii Szklarska Poręba Górna – Harrachov – (Liberec). Od marca 2011 roku wraz z wejściem w życie „Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym”, rola organizatora transgranicznego kolejowego transportu zbiorowego została przypisana województwom. Tym samym, Województwo Dolnośląskie, reprezentowane przez UMWD stało się odpowiedzialne nie tylko za transport publiczny na terenie województwa, ale również za regionalny, transgraniczny transport do Czech (oraz Niemiec). Z tego względu konieczne były uzgodnienia pomiędzy transgranicznymi organizatorami przewozów regionalnych - Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, a KORID-em - reprezentującym czeski Kraj Liberecki.
Podczas Konferencji zostały przedstawione działania zrealizowane na rzecz rozwoju transportu pasażerskiego, zarówno przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego, jak również przez Kraj Liberecki. W ramach spotkań między UMWD a KORID-em wspólnie wypracowano jak ulepszać transgraniczny transport zbiorowy, aby jak najlepiej służył on mieszkańcom i turystom podróżującym koleją w obszarze pogranicza polsko-czeskiego.
Projekt „Wspólnie dla pogranicza polsko-czeskiego” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego za pośrednictwem Euroregionu Nysa.
Bezpośrednie połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby
Kraj liberecki w Czechach ogłosił, że od nowego rozkładu jazdy wprowadzi bezpośrednie pociągi z Liberca do Szklarskiej Poręby. Na Kolei Izerskiej pojawią się także nowoczesne zespoły trakcyjne.
Jak dotąd, najdalej w głąb Czech ze Szklarskiej Poręby Górnej można dojechać do Kořenova. I choć przesiadki na sieci czeskich kolei są bardzo dobrze zorganizowane, to wciąż jest to spora niedogodność. Problemem jest także stan taboru. Przewoźnik GW Train Regio, po okresie dzierżawienia jednostek od Kolei Dolnośląskich, zdecydował się na prowadzenie ruchu w oparciu o dwa wagony motorowe typu 810 i jeden doczepny Btax780. Są to stare jednostki, przez Czechów humorystycznie zwane technopárty. W kraju libereckim są już niemal w całości zastąpione przez wagony silnikowe RS1 Stadlera (czeska nazwa handlowa RegioSpider). „Regionalne pająki”, zakupione częściowo ze środków samorządu krajowego, są wyprodukowane w wersji górskiej, dedykowanej specjalnie Kolei Izerskiej. Bez problemu mogą wjechać na jej zębaty odcinek, jednak nie były tam dotąd wyprawiane z uwagi na brak dopuszczenia do ruchu na sieci PKP PLK. Ponadto, jednostki te zakupiono częściowo w ramach unijnego Programu Operacyjnego Doprava („Transport”), którego warunki przewidywały użycie taboru na terenie kraju libereckiego, a więc nie w Polsce.
Mimo mankamentów linia cieszy się dużą popularnością, szczególnie w zimie. Podróżni z obu państw dojeżdżają najczęściej do Jakuszyc, gdzie znajduje się jedno z najważniejszych centrów narciarstwa biegowego w Europie Środkowej. Jak podaje GW Train Regio,między 2012 a 2014 r. liczba pasażerów wzrosła o 46 proc. Np. w sierpniu 2014 r. z pociągów przewoźnika korzystało 1000 osób dziennie.
Kraj liberecki, uważany za jeden z najbardziej prokolejowych w Republice Czeskiej, od dawna starał się zmniejszyć wady przewozów na Kolei Izerskiej. Nie jest to niczym dziwnym – wystarczy krótka obserwacja stacji Jakuszyce i Harrachov, by zorientować się, że to z Czech przybywa zdecydowana większość pasażerów. Narciarstwo biegowe jest jedną z narodowych rozrywek Czechów i dlatego dojazd do Jakuszyc ma dla czeskich władz znaczenie niemal strategiczne.
14 lutego liberecki hetman (odpowiednik wojewody) ogłosił, że wszelkie trudności prawne i organizacyjne udało się przezwyciężyć, dzięki czemu od kolejnego rozkładu jazdy Kolej Izerska przejdzie ogromne zmiany. Planowane jest wprowadzenie:
wytrasowania wszystkich pociągów w relacji Liberec-Szklarska Poręba Górna
dwugodzinnego taktu pociągów, w sezonie częstszego, być może godzinnego
obsługi wyłącznie zespołami RegioSpider
przejęcie przewozów przez České dráhy
dostępności wszystkich ofert Českých drah na odcinku od Szklarskiej Poręby.
Jeżeli zapowiedzi te zostaną spełnione, to Kolej Izerska powyżej Szklarskiej Poręby stanie się najlepiej obsługiwaną linią Dolnego Śląska, a do Czech będzie kursowała znacznie większa liczba pociągów niż do Polski.
Wątpliwości budzi kwestia płatności za bilety po polskiej stronie. Zgodnie z prawem musi to być możliwe w polskiej walucie. Nie wiadomo, czy będzie tak można zapłacić za bilet np. do Pragi czy też tylko do Jakuszyc, ale na zniżkę grupową Českých drah. Być może, że płacąc w złotych otrzymamy tylko podstawowy bilet najdalej do Harrachova.
i oświadczenie KD w tej sprawie:PR: likwidacja pociągów Wrocław – Drezno
W związku z ograniczeniem środków finansowych na realizację połączeń na Dolnym Śląsku, od 1 marca 2015 r. Przewozy Regionalne nie będą uruchamiać pociągów w relacji Wrocław – Drezno. Decyzja ta została podjęta przez organizatora połączeń przygranicznych, który dotychczas finansował pociągi do Drezna.
Bardzo trudna sytuacja finansowa, spowodowana m.in. znacznie mniejszymi wpływami z podatku CIT, wymusiła na samorządzie województwa dolnośląskiego przeprowadzenie optymalizacji rozkładu jazdy w taki sposób, aby zaspokajał on przede wszystkim codzienne potrzeby przewozowe jak największej liczby pasażerów kolei regionalnych. Mając na uwadze dobro klientów Przewozów Regionalnych, samorząd wojewódzki próbował znaleźć alternatywne źródło finansowania tych połączeń, jednak ze względów formalno-prawnych i finansowych nie było to możliwe.
Wszyscy podróżni, którzy kupili już bilety na pociągi REGIOekspres (RE) „Saxonia”, „Viadrina” i „Albis”, będą mogli je zwrócić. Pasażerowie oddający bilety otrzymają zwrot całej kwoty (bez potrącenia odstępnego). Podróżni, którzy korzystali z połączeń RE w relacjach krajowych, będą mogli przemieszczać się pociągami Kolei Dolnośląskich, które zatrzymują się we wszystkich miejscowościach leżących na trasie przejazdu pociągów do Drezna, czyli w Legnicy, Chojnowie, Bolesławcu, Węglińcu i Pieńsku. Z kolei pasażerowie udający się do niemieckiego Goerlitz będą mogli skorzystać z komunikacji autobusowej.
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... l[quote][b]KD uruchomią dodatkowe składy na linii E30W związku z informacją otrzymaną z Dolnośląskiego Oddziału Spółki Przewozy Regionalne przekazujemy, iż z dniem 1 marca 2015 r. zlikwidowane zostaną pociągi RE relacji Wrocław - Drezno.
Na odcinku krajowym, w relacji Wrocław-Zgorzelec Podróżni będą mogli nadal korzystać z 6-7 połączeń w ciągu doby realizowanych przez naszą Spółkę z dogodną przesiadką w Zgorzelcu.
Szczegółowy rozkład jazdy pociągów KD na stronie: https://www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/ro ... zdy.html-1
Niezwłocznie po powzięciu informacji o likwidacji pociągów RE podjęliśmy decyzje mające na celu minimalizację negatywnych skutków tej zmiany w ruchu krajowym. Tym samym, z dniem 15 marca 2015 r. zostanie uruchomiony dodatkowy pociąg relacji Węgliniec-Zgorzelec, skomunikowany z pociągiem od Wrocławia (ok. 18:40). Pociąg wyjedzie z Węglińca ok. 20:40 - przyjazd do Zgorzelca ok. 21:00, skomunikowany z pociągiem od Wrocławia przez cały tydzień. Szczegółowy rozkład jazdy opublikujemy wraz z nowymi tabelami liniowymi.
Ponadto, w wyniku wcześniejszych decyzji, celem zapewnienia odpowiedniej ilości miejsc, kursujące dziś autobusy szynowe Wrocław-Zgorzelec (1 istniejąca para), będą skrócone do Legnicy, natomiast na odcinku Legnica-Wrocław i Wrocław-Legnica połączenia te będą realizowane dużo pojemniejszymi jednostkami elektrycznymi. Rozważamy wprowadzenie kolejnych zmian, o efektach będziemy informować sukcesywnie. Jesteśmy w tym miejscu otwarci na Państwa sugestie.
Istotna informacja dla posiadaczy biletów okresowych: z dniem 1 marca 2015 r. wszystkie pociągi na odcinku Zgorzelec-Wrocław będą pociągami osobowymi. Tym samym, aby korzystać ze wszystkich pociągów na podstawie biletu okresowego (tygodniowego, miesięcznego, kwartalnego), wystarczy zakupić taki bilet w najtańszej wersji na pociągi osobowe KD (większość trasy)/REGIO PR (kursują na odcinkach Wrocław Gł.-Wrocław Muchobór, Legnica-Miłkowice oraz Węgliniec-Zgorzelec).
Odpowiadając na liczne pytania, informujemy, iż spółka Koleje Dolnośląskie oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego nie dysponują chwilowo możliwościami realizacji kursów transgranicznych przez przejście Zgorzelec-Görlitz. Osoby podróżującym przez granicę pozostają do dyspozycji autobusy transgranicznej linii "P" organizowanej przez ZVON - rozkład jazdy kursów skomunikowanych z koleją publikujemy poniżej. W autobusach są honorowane bilety EURO-NYSA (do nabycia u obsługi pociągów KD oraz we wszystkich kasach biletowych KD i PR, w tym na st. Bolesławiec i Zgorzelec Miasto). Przystanek autobusów "P" znajduje się przed wyjściem z peronów przystanku Zgorzelec Miasto, naprzeciwko pawilonu mieszczącego naszą kasę biletową.
Jednocześnie, informujemy, iż prowadzimy rozmowy nt. lepszego dostosowania autobusów do rozkładu jazdy kolei, jak również możliwości przywrócenia w najbliższej przyszłości transgranicznych połączeń kolejowych. Istotną kwestią jest dla nas przyspieszenie na szczeblu centralnym prac nad elektryfikacją odcinka Węgliniec-Zgorzelec, co pozwoli przedłużyć kursowanie Impulsów z Węglińca do Zgorzelca, a także uzgodnienie ze stroną niemiecką przedłużenia trakcji do stacji Görlitz. O postępach w tej sprawie będziemy również informować na bieżąco.
Gmina Piechowice na własny koszt musi rozebrać dwa wiadukty kolejowe nad linią Jelenia Góra – Szklarska Poręba. To ostateczny wyrok sądu administracyjnego, kończący czteroletnią batalię sądową pomiędzy gminą a koleją. Samorząd zabezpieczył w tegorocznym budżecie na ten cel kwotę 650 tys. zł.
Cała awantura rozpętała się po tym, jak w styczniu 2014 r. nowo wyremontowana linia kolejowa z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby po dwóch tygodniach funkcjonowania została zamknięta. Powodem takiej decyzji był katastrofalny stan techniczny dwóch wiaduktów w Piechowicach. W trakcie modernizacji linii kolejowej remont wiaduktów pominięto.
Pociągi na trasę wróciły dopiero po kilku miesiącach, po tym jak kolej na własny koszt dokonała prac zabezpieczających. Wzmocniono filary i wyłączono z ruchu samochodowego oba wiadukty
W związku z robotami torowymi, od poniedziałku 20 sierpnia do piątku 24 sierpnia pociągi linii D6 na odcinku Jelenia Góra Zachodnia - Szklarska Poręba Górna zostaną zastąpione autobusami. Szczegóły zawiera tabela:
<D6 Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna>