: 2008-09-19, 11:59
Co by nie było, ta inwestycja może im wyjść na dobre. I w Zgorzelcu będzie zarówno ładny dworzec jak i centrum handlowe. Jeśli się to umiejętnie połączy, to nie będzie źle
Wrocławskie forum o komunikacji miejskiej.
https://forum.transportnews.eu/
I. Właśnie przed głównym wejściem byłoby idealne miejsce na pętle autobusowe a.la Dworzec Główny w Gdyni. W końcu 131, 141, N, 110, 135 (albo opcjonalnie 406, 409 i 122) miałoby dla siebie miejsce.Przestaną straszyć?
Wrocław po Warszawie i Szczecinie posiada najwięcej dworców kolejowych. Nasze stacje nie grzeszą czystością, są siedliskiem bezdomnych, większość od lat nie przeszła gruntownej modernizacji. Nie ma na nich gdzie napić się kawy czy herbaty, skorzystać z toalety czy chociażby poczekać w ludzkich warunkach na przyjazd pociągu. – Jakie są nasze dworce każdy widzi. Budynki są ładne, choć bardzo zapuszczone. Człowiek nawet nie ma gdzie usiąść. Może do Euro 2012 coś się zmieni – mówi z nadzieją w głosie pani Marta, pasażerka. Wymagania wrocławian nie są specjalnie wyśrubowane.- Chcę, żeby było po prostu ładnie i czysto – stwierdza jeden z przechodniów. Do 2012 są szanse, że wrocławskie dworce kolejowe zmienią diametralnie swój wizerunek. Choć raczej nie wszystkie.
Główny wizytówką miasta
Konkurs na koncepcję rewitalizacji Dworca Głównego już rozstrzygnięto. Wygrała go warszawska pracownia Grupa 5 i to jej projekt zostanie zrealizowany. – Zaproponowano w nim kompleksowe rozwiązanie. Ponadto był bardzo szczegółowy jeśli chodzi o hall – podkreśla Teresa Kalisz, dyrektor projektu.
Cały obszar dworca i jego otoczenia podzielono na strefy. Z funduszy europejskich zostanie sfinansowana rewitalizacja budynku głównego, a także hal peronowych i przejść podziemnych. Łącznie będzie to kosztować 120 milionów złotych. – Na realizację tego zadania dostaniemy 75% dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę musimy zdobyć we własnym zakresie. Na przykład poprzez sprzedaż działki na Kuźnikach, bądź przez komercyjne zagospodarowanie w obrębie dworca – tłumaczy Kalisz.
W założeniu architektów z Grupy 5 dworzec oprócz swojej dotychczasowej funkcji będzie spełniał także tę handlową. Poza kasami biletowymi i pomieszczeniami przeznaczonymi na obsługę dworca ciągnącymi się wzdłuż linii wejścia na perony, na parterze znajdziemy restauracje (w nawiązaniu do przedwojennego układu) oraz część handlowo-usługową. Z nowości w hallu warto wspomnieć jeszcze o ruchomych schodach dzięki którym dostaniemy się do galerii handlowej na pierwszym piętrze. Jeśli znudzi nam się spacerowanie po sklepach z poziomu pierwszego piętra wyjdziemy po kładkach na pas zieleni o szerokości 5-6 m, umiejscowiony pomiędzy ścianą budynku głównego, a halami peronowymi. – Nie wykluczone jest, że na wiatach peronów zostaną zainstalowane kolektory słoneczne, dzięki którym ogrzejemy hall dworca – mówi Kalisz.
Na ostatniej kondygnacji zwanej poddaszem znajdzie się miejsce na pomieszczenia biurowe, a w części podziemnej dworca na parking i magazyny.
Na zewnątrz budynku od strony północnej pomiędzy wysuniętymi głównymi wejściami zostaną przywrócone tarasy dla lokali gastronomicznych, tak jak to było przed wojną.
Co dookoła?
Z rewitalizacją pozostałych stref kolej czeka więcej zachodu. Teren od strony Suchej zostanie przeznaczony do zagospodarowania komercyjnego z myślą o funkcjach handlowo - usługowych. Pawilon, który ma tam powstać, będzie składał się z tzw. grzebienia (przeznaczenie biurowe) i galerii (usługi handel). W koncepcji zaznaczono możliwość przerzucenia nad ulicą Suchą kładki w kierunku Dworca PKS. Na wysokości wejścia głównego natomiast zlokalizowano pawilon południowy, który będzie służył pasażerom w czasie zamknięcia dworca nocą. Tuż przy wiadukcie kolejowym pozostawiono miejsce pod budowę hotelu w kształcie podkowy.
Północny plac przed dworcem (od strony Piłsudskiego) również zostanie zagospodarowany. Zniknie z niego stacja benzynowa, zbiornik przeciwpożarowy i parking taksówek. Stanie się on docelowo oazą zieleni, gdzie podróżni będą mogli odpocząć. Właśnie ta część rewitalizacji obszaru dookoła Dworca Głównego może stanowić największy problem. – Trudno nam będzie znaleźć inwestora, ale mamy nadzieję, że nam się to uda – stwierdza Kalisz.
- Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace w budynku dworca i na halach peronowych skończymy do jesieni 2011 roku – zaznacza dyrektorka projektu. – W ciągu 30 dni podpiszemy umowę na wykonanie projektów budowlanych i wykonanie z pracownią Grupa 5. Później poczekamy na dostarczenie dokumentacji, opracujemy studium wykonalności (przyp. red. do kwietnia 2009 roku), wystąpimy o dofinansowanie projektu z UE i rozpiszemy przetarg na prace wykonawcze. Mamy nadzieję, że ruszą one jesienią przyszłego roku – kontynuuje Kalisz.
Z myślą o Euro 2012
PKP w planach ma także generalny remont innych obiektów będących obecnie w opłakanym stanie. – Będą do dworce dojazdowe na Euro 2012. Pod uwagę bierzemy tu pięć stacji – ¯erniki, Mikołajów, Psie Pole, Pracze i Kuźniki – wyjaśnia Kalisz. Na pierwszy ogień pójdą ¯erniki i Psie Pole. Prace na pierwszym z nich zaczną się w tym roku, natomiast na drugim na początku przyszłego. W 2009 kolejarze wezmą się za remont stacji Kuźniki, Mikołajów i tej w Praczach Odrzańskich. Oczekiwania pasażerów nie są wygórowane. – Nie chcę „meneli” i żebraków. Marzy mi się, żeby dworce zostały pomalowane i odnowione. Poza tym na Mikołajowie przydałoby się zamontować oświetlenie w przejściu pomiędzy peronami, bo już nie raz dochodziło tu do napadów – mówi Radosław Wiaderkiewicz, uczeń pobliskiej szkoły. Podobnego zdania jest jego rówieśnik dojeżdżający pociągiem do szkoły we Wrocławiu z Szewc. – Przydałoby się odnowić wiaty, ławki oraz zamontować monitoring. Ogrzewana poczekalnia też byłaby świetnym udogodnieniem, bo zimą pasażerowie marzną na peronach. Boje się jednak, że cokolwiek zostanie zrobione, to i tak po jakimś czasie ktoś to zniszczy – martwi się Dawid Krupa.
Oby. Oby tylko nie były to kolejne "wizje". Tak jak w Warszawie, gdzie obiecywano, że na Euro2012 stołeczne dworce wypięknieją.... a już teraz wiemy, że nie. Będą takie jakie są. Czyli, brzydkie, brudne, zaniedbane, co najwyżej może ktoś je pomaluje i lekko posprząta - ale tylko "może".Do 2012 są szanse, że wrocławskie dworce kolejowe zmienią diametralnie swój wizerunek
I bardzo dobrze, niech znikną te paskudne graffitiKędzior pisze:Psie Pole
Jakoś nie widzę tu żadnego zdjęcia.PAFAWAG pisze:Zdjęcie Wrocławia Psie Pole ze wczoraj (28.09.2008):
Świebodzki nie będzie w najbliższym czasie ruszany.PAFAWAG pisze:Mają także wyremontować Wrocław Świebodzki
I tak tam nic nie jeździ. A sama Strzegomska/Robotnicza musi być przebudowana, jeśli ma być tam poprowadzony Tramwaj Plus.PAFAWAG pisze:co niestety bardzo prawdopodobnie źle się odbije na historycznych torowiskach tramwajowego kompleksu towarowego (ul. Tęczowa itd.)
http://www.radiowroclaw.pl/articles/vie ... -rewolucjaGminę Siechnice czeka mała kolejowa rewolucja
Dworce w Świętej Katarzynie, Siechnicach i Żernikach Wrocławskich idą do generalnego remontu. Po przebudowie na podróżnych będą czekały wygodne poczekalnie, punkty obsługi klienta i pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi.
Spółka chce wykonać m.in. montaż 4 wind, modernizację dwóch peronów oraz remont hali i przejścia. Na inwestycję spółka przeznaczyła 27 mln zł. Stacja Legnica dołączy do zmodernizowanych ostatnio na Dolnym Śląsku stacji i przystanków, m.in. Jelenia Góra, Jaworzyna Śląska, Janowice Wielkie, Oborniki Śląskie. Oczekiwaną obsługę, także dla osób o ograniczonej mobilności, wkrótce zapewnią Świebodzice, Wałbrzych Szczawienko, Lubin.
Będą też windy.Będzie nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki, tablice informacyjne. Odnowione zostaną pomieszczenia dawnych posterunków dyżurnych ruchu (na peronach nr 3 i 4). Wszystkie elementy małej architektury, wraz z nowymi zegarami, zaplanowano w stylistyce historycznego charakteru legnickiej stacji
Remont dworca Wałbrzych Szczawienko połączony z utworzeniem centrum przesiadkowego, pochłonął kwotę 6 541 769,17 zł. Z tego 4 054 420,63 zł stanowił wkład własny gminy Wałbrzych, a pozostałą część dotacja z funduszy Unii Europejskiej. Zrujnowany budynek dworca wraz z niewielkimi przyległościami nieruchomości oraz drogą dojazdową, miasto przejęło od kolei w 2015 r. Podpisano wówczas stosowną umowę w tej sprawie. Władze Wałbrzycha zobowiązały się wówczas do remontu obiektu i utworzenia w tym miejscu centrum przesiadkowego. Natomiast PKP PLK S.A. zadeklarowało remont stacji Wałbrzych Szczawienko. Inwestycja ta jest obecnie realizowana i powinna zostać zakończona jeszcze w 2018 r.
Dojeżdżać do dworca Szczawienko będzie też linia dowozowa 1 z Podzamcza., która będzie skomunikowana z pociągami z i do Wrocławia.– I i II piętro budynku, gdzie kiedyś były mieszkania przygotowaliśmy pod hostel. Są w stanie surowym, podobnie jak dawna restauracja. Będziemy ogłaszali przetarg na ich najem – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. – Już ogłosiliśmy przetarg, który ma wyłonić najemców pomieszczeń przylegających do holu głównego. Będą w nich punkty handlowe, w których będzie można kupić np. kawę, kanapkę, czy gazetę.
Bardzo cenna informacja. Żarów był jednym z niewielu na 274, które wymagały modernizacji.
Przedstawiciel PKP SA przypomniał o inwestycjach dworcowych realizowanych w województwie dolnośląskim. Wyremontowano m.in. sześć dworców kolejowych: w Jaworze, Strzelinie, Żarowie, Siechnicach, Świętej Katarzynie i Żernikach Wrocławskich. Łączny koszt tych inwestycji to ok. 39 mln zł. Z kolei planowane modernizacje dotyczą takich obiektów jak: Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Ibramowice, Malczyce, Szklarska Poręba Górna, Wałbrzych Główny, Węgliniec, Chojnów, Zgorzelec Ujazd, Kąty Wrocławskie i Smolec.
remonty dworców w tych miejscowościach mają zakończyć się w ciągu dwóch lat. – Wszystkie te projekty zakładają przebudowę i modernizację istniejących dworców, przywrócenie historycznego wyglądu obiektów w zakresie podlegającym ochronie konserwatorskiej – informuje Tomasz Leś z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP SA.
Remonty mają kosztować ponad 122 mln zł. Prawie 84 miliony to dotacja unijna.
Zagospodarowana będzie też parking i wiata dla rowerów. Termin składania ofert - 21 maja. Jedyne kryterium - cena.Po przebudowie obiekt będzie służyć jako dworzec z obsługą pasażerską oraz działająca w trybie ciągłym nastawnia dysponująca. Forma budynku zostanie zachowana. Wejście do budynku zaprojektowano od strony zachodniej. Wykonane zostanie zadaszenie oraz wprowadzona zostanie szklana witryna na całej długości poczekalni dworca. Elewacja zostanie obłożona blachą tytanowo-cynkową w kolorze brązowo-miedzianym. Rozebrane zostaną komin oraz „elementy nieodpowiednie od przewidywanej funkcji”.
wiz. PKP PLK
Zakres prac przewiduje wprowadzenie nowego układu funkcjonalnego. To wymusi z kolei rozbiórkę i wykonanie nowych ścian działowych. Hol główny będzie pełnił rolę poczekalni, przewidziano biuro obsługi klienta z możliwą funkcją sprzedaży biletów oraz dodatkową handlowo-usługową.
PKP SA otworzyły oferty w przetargu na przebudowę zabytkowego dworca Wałbrzych Główny. O zamówienie ubiega się pięć firm. Prace, które potrwają ponad rok, zakładają także zagospodarowanie otoczenia, z wyburzeniem kilku istniejących obiektów.
O zlecenie ubiega się pięć podmiotów. Najtańszą propozycję, opiewającą na kwotę 30,653 mln zł brutto, złożyła firma Berger Bau Polska. Przedsiębiorstwo Budowlane Sawrem proponuje 32,829 mln zł brutto, Firma budowlana Dota – 32,900 mln zł brutto, Mosty Łódź – 36,338 mln zł brutto, a PORR – 36,679 mln zł brutto.
Wszystkie oferty przewyższają zaplanowany na ten cel budżet, określony na kwotę 25,425 mln zł brutto.