Mercedes w Polsce- nowości, porównania serii
Powiem tak - Łódź wlazła w markę w 1994 (autobusy z tego rocznika jeżdżą teraz w Niemczech ), chociaż rzeczywiście mogli zainwestować w coś porządnego biorąc pod uwagę fakt, że na Sadach było do 2005 tylko 10 nowych wozów z silnikami MANa (U12 i NL223)J-31 pisze:ale znów zastanawia mnie czemu coraz więcej przewoźników wybiera jednak MB Conecto - zamiast np. Solarisów
Bydgoszcz - po prostu głupota włodarzy, ogłosili przetarg na wysokopodłogowce i wleźli w markę.
Płock - jw., ale nie wleźli w markę (i to im się chwali)
Białystok - krótkotrwały przypływ głupoty, jak w Płocku
I dla przeciwwagi może niech ktoś poda listę przewoźników, którzy w ubiegłych 2 latach kupili porządne autobusy marki Solaris (ew. jakiekolwiek niskopodłogowe, wyjdzie mniej/więcej na to samo)
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Łódż też w to weszła tylko nie mów że nie . Macie jedno krótkie Conecto i ponad 30 Conecto G a my was niestety przegonimy 32 Conecto G .Nie żdziwie sie jak Łódż i Bydgoszcz kupią niskie Conecta . Dowiedziałem że nasze MZK bedzie teraz stawiało na autobusy niskopodłogowe w przetargach .ppln pisze:Powiem tak - Łódź wlazła w markę w 1994 (autobusy z tego rocznika jeżdżą teraz w Niemczech ), chociaż rzeczywiście mogli zainwestować w coś porządnego biorąc pod uwagę fakt, że na Sadach było do 2005 tylko 10 nowych wozów z silnikami MANa (U12 i NL223)J-31 pisze:ale znów zastanawia mnie czemu coraz więcej przewoźników wybiera jednak MB Conecto - zamiast np. Solarisów
Bydgoszcz - po prostu głupota włodarzy, ogłosili przetarg na wysokopodłogowce i wleźli w markę.
Płock - jw., ale nie wleźli w markę (i to im się chwali)
Białystok - krótkotrwały przypływ głupoty, jak w Płocku
I dla przeciwwagi może niech ktoś poda listę przewoźników, którzy w ubiegłych 2 latach kupili porządne autobusy marki Solaris (ew. jakiekolwiek niskopodłogowe, wyjdzie mniej/więcej na to samo)
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Chyba niedługo przyjada do Bydgoszczy . Bo sie zaczynają odstawki Helbli na sprzedaż i kasacje . A miały już niektóre klime zamontowaną J-31 ?J-31 pisze:Przejeżdżałem wczoraj obok serwisu Evobusa. Bydgoskie autobusy nadal tam stoją. Jedyne, co się zmieniło to ilość MB Conecto G - było ich 6 szt., teraz jest ich 8
Moje zdanie na temat przetargu w Bydgoszczy jest takie, że władze dały po prostu ciała, ale nie z tym, że wybrały Mercedesa, a po prostu ogłaszając przetarg na średniopodłogowce... Co do kolejnych przetargów, w których to już ma być niska podłoga to jestem jak najbardziej za tym by były niskopodłogowe Conecta... Sprawa jest jasna, my wchodzimy na teren Mercedesa z Solarisami, oni do nas z Conectami, niestety Citara są trochę za drogie... Mam nadzieję, że autobusy, które niebawem pojawią się w Bydgoszczy będą sprawowały sie dobrze
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Niedziekuje żeby nie zapeszyc . A co do niskich Conecto to chyba nastepny przetarg zrobi MZK Bydgoszcz pod nie, na 12 sztuk niskich przegubów jeśli już w produkcji bedą . Ale wolałbym Solaris żeby w nastepnym przetargu wygrał .B.A. Baracus pisze:Moje zdanie na temat przetargu w Bydgoszczy jest takie, że władze dały po prostu ciała, ale nie z tym, że wybrały Mercedesa, a po prostu ogłaszając przetarg na średniopodłogowce... Co do kolejnych przetargów, w których to już ma być niska podłoga to jestem jak najbardziej za tym by były niskopodłogowe Conecta... Sprawa jest jasna, my wchodzimy na teren Mercedesa z Solarisami, oni do nas z Conectami, niestety Citara są trochę za drogie... Mam nadzieję, że autobusy, które niebawem pojawią się w Bydgoszczy będą sprawowały sie dobrze
Niestety z przetargami w Polsce jest tak, że nigdy nie wiadomo co będzie do momentu gdy przetarg nie zostanie ogłoszony. A po ogłoszeniu wystarczy zajrzeć do SWIZ i od razu osoby związane z KM wiedzą co ma największe szanse, a to akurat jest nienaturalne. Według prawa w przetargu każdy producent powinien mieć równe szanse... Do niedawna było jeszcze widać, że Solaris podejmuje tą nierówną walkę, ale teraz widać, że odpuszczają polski rynek i idą na eksport. Za kilka lat polskie przedsiębiorstwa będą żałowały pewnych decyzji, szczególnie związanych z zakupem średniopodłogowców...Marcin_3558 pisze:A co do niskich Conecto to chyba nastepny przetarg zrobi MZK Bydgoszcz pod nie, na 12 sztuk niskich przegubów jeśli już w produkcji bedą . Ale wolałbym Solaris żeby w nastepnym przetargu wygrał .
Warszawa (150) to też eksport?B.A. Baracus pisze:ale teraz widać, że odpuszczają polski rynek i idą na eksport.
I co gorsze nie będzie ich można nikomu sprzedać (za niska wartość, nikt tego nie kupi) ani skasować (za nowe)B.A. Baracus pisze:Za kilka lat polskie przedsiębiorstwa będą żałowały pewnych decyzji, szczególnie związanych z zakupem średniopodłogowców...
Właśnie 150 dla Warszawy i koniec... Ostatnie przetargi w Bydgoszczy, Łodzi, Białystoku, Częstochowie i choćby Gdyni świadczą o tym, że prezes Solarisa już nie ma ochoty się użerać z polskimi przedsiębiorstwami, które większość przetargów delikatnie ustawiają...ppln pisze:Warszawa (150) to też eksport?
Jeszcze Citara jako tako będą stały cenowo, ale 10 letnie Conecta będą warte tyle co 15 letnie Ikarusyppln pisze:I co gorsze nie będzie ich można nikomu sprzedać (za niska wartość, nikt tego nie kupi) ani skasować (za nowe)
Ustawianie przetargów to oczywiście jeden problem, ale drugi - ja myślę, że równie ważny - to taki, że oprócz Warszawy, która jednorazowo jednak kupuje sporą ilość taboru, pozostałe miasta - w większości przypadków - zamawiają śladowe ilości taboru. A tymczasem Solaris załapuje się na zagraniczne przetargi rzędu 100-200 autobusów jednorazowo.B.A. Baracus pisze:Właśnie 150 dla Warszawy i koniec... Ostatnie przetargi w Bydgoszczy, Łodzi, Białystoku, Częstochowie i choćby Gdyni świadczą o tym, że prezes Solarisa już nie ma ochoty się użerać z polskimi przedsiębiorstwami, które większość przetargów delikatnie ustawiają...
I na takie mniejsze krajowe rzędu 2-5 sztukJ-31 pisze:A tymczasem Solaris załapuje się na zagraniczne przetargi rzędu 100-200 autobusów jednorazowo.
Chce, chce, ale niestety przedsiębiorstwa nie chcą przyjąć do wiadomości, że za porównywalną cenę mogą dostać znacznie lepsze jakościowo produkty.B.A. Baracus pisze:Ostatnie przetargi w Bydgoszczy, Łodzi, Białystoku, Częstochowie i choćby Gdyni świadczą o tym, że prezes Solarisa już nie ma ochoty się użerać z polskimi przedsiębiorstwami, które większość przetargów delikatnie ustawiają...
Właśnie tu są dwie kwestie, które się łączą.J-31 pisze:Ustawianie przetargów to oczywiście jeden problem, ale drugi - ja myślę, że równie ważny - to taki, że oprócz Warszawy, która jednorazowo jednak kupuje sporą ilość taboru
Po pierwsze każdy przewoźnik ma swoją "ulubioną" markę pojazdów, np. MPK Kraków "lubi" scanie, bo ma do nich części zamienne i doświadczenia serwisowe itd. To popycha do ustawiania przetargów. Natomiast problemem jest też kiepskie prawo - ustawa o zamówieniach publicznych powoduje, że nie da się myśleć o zakupach długofalowo. Lepiej gdyby np. można było rozpisać jeden przetarg na dostawę np. 50 autobusów w ciągu 8 lat dla MPK Kielce za pieniądze, których jeszcze nie ma, ale zakłada, że będzie mieć. W takiej sytuacji przewoźnik zaczyna myśleć o kosztach globalnych i musi przyjąć jakąś strategię np. wiążemy się na kilka-kilkanaście lat z marką solaris. Wiąże się z tym oczywiście również kwestia finansowania przez samorządy, ale tutaj - przynajmniej jeśli chodzi o miasta większe i średnie - jest już pewna przewidywalność. To nie to samo co na początku lat '90.
No tak, ale dla Solarisa to nie jest "interes". Tzn. produkują i takie ilości - owszem tak, ale gdyby tylko z takich ilości mieli "wyżyć" to długo by nie pociągnęlippln pisze:I na takie mniejsze krajowe rzędu 2-5 sztuk
I to mnie właśnie zastanawia. Na szczęście Zarząd MZA ocknął się w odpowiednim czasie, ale to chyba zasługa opinii publicznej, a raczej mediów, które dosłownie "strzelały" do MZA. No i dzisiaj mamy SU18 III zamiast MB Conecto G :smile2:ppln pisze:Chce, chce, ale niestety przedsiębiorstwa nie chcą przyjąć do wiadomości, że za porównywalną cenę mogą dostać znacznie lepsze jakościowo produkty.