O530 "Citaro"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Mercedes i Setra...
Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2012-04-25, 16:10

Właścicielem jednego takiego wodorowca był swego czasu Gryf, obecnie najprawdopodobniej jest on trolejbusem o numerze 3054 (jeszcze nie kursuje liniowo, ale jest już całkowicie zmontowany)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-17, 09:24

Słówek kilka wróbla ćwirka... na temat "warzawskiego" Citaro G. Evobus najwyraźniej na razie nie ma co z tym autobusem - być może chwilowo - zrobić.

Pojazd od dawna stał w serwisie w Wolicy, czasami przestawiany z miejsca, w miejsce. A teraz znów zawitał do Warszawy, został wynajęty przez jakąś firmę ;)

:strzałka: http://phototrans.pl/14,553467,0,Merced ... 42658.html

Na Wawkomie pojawiły sie sprzeczne głosy, że w momencie podpisania umowy na zakup Conecto LF, Evobus może odsprzedać ten wóz MZA. Jednakże pojawiły się też i takie wpisy na Wawkomie, że jest to raczej mało prawdopodobne, ze względów finansowych. Sam ciekawy jestem jakie będą dalsze losy tego przegubowca ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-05-23, 15:23

Nowe C2 jeździ obecnie po Warszawie:
http://phototrans.pl/14,554783,0,Merced ... 43407.html
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-23, 20:22

Ja dodam, że Evobus sprowadził do Wolicy, drugiego przegubowca C2. W przeciwnieństwie do pojazdu, którego zdjęcie już Znacie. Tamten drugi jest nieco ciemniejszy - brązowy metalik. Stoi pod płotem, tuż przy jezdni. A przynajmniej stał w zeszły weekend ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-05-23, 20:57

Brązowy metalik :?: Czyżby zatem byłby to pierwszy egzemplarz przegubowego C2 :?:
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2012-05-24, 11:21

Scania i MAN już pokazały swoje Euro VI, pora na Mercedesa.

Obrazek
Wiesbaden odbiera pierwsze Citaro G Euro 6
22 maja br. niemiecka firma ESWE Wiesbaden odebrała pierwszy autobus Mercedes-Benz Citaro G spełniający przyszły standard emisji spalin Euro 6. Kolejne dwa pojazdy zostaną dostarczane przewoźnikowi w ciągu najbliższych kilku dni. To pierwsze na świcie seryjnie produkowane autobusy miejskie z nową normą. Przypomnijmy, że pierwszym w ogóle autobusem, w którym zastosowano silnik Euro VI był Mercedes-Benz Travego Edition 1. Natomiast teraz przys\zedł czas na miejski segment. Aby spełnić nowy ekologiczny standard Mercedes musiał połączyć technologię SCR AdBlue z recyrkulacją spalin i zamkniętym filtrem cząstek stałych. Dzięki temu nowe Citaro z Euro 6 jest aktualnie najczystszym autobusem z silnikiem Diesla obsługującym regularne połączenia. Zoptymalizowane procesy spalania i złożony system kontroli obniżyły emisję cząstek sadzy do zaledwie 3 procent, a poziom tlenków azotu ograniczono o kolejne 5 procent. Co ważne - dzięki kompleksowym działaniom projektowym nowy autobus nie waży więcej niż jego odpowiednik z jednostką Euro V –i to mimo dodatkowego wyposażenia w zakresie układu napędowego. Producent zastosował tutaj szereg środków obniżających masę własną pojazdu –od tworzywa sztucznego w poszyciu zewnętrznym po tylną oś o zoptymalizowanej wadze. W efekcie Citaro cały czas waży mniej więcej tyle samo co do tej pory i zużywania mniej paliwa! Wydaje się to nieprawdopodobne, gdyż do tej pory konstruktorzy zapowiadali większą konsumpcję oleju napędowego w jednostkach Euro VI. A tutaj proszę –niespodzianka! Po przeprowadzeniu testów eksploatacyjnych Daimler Buses oficjalnie podaje, że oszczędności wynoszą ok. 1 000 litrów oleju napędowego rocznie. Jak to to możliwe?

Najważniejsze znacznie dla zmniejszenia zużycia paliwa w Citaro Euro VI miały dwa elementy:
- podczas hamowania lub długiej jazdy w dół następuje proces rekuperacji energii, która jest następnie składowana na super-kondensatorach. One z kolei zasilają elektryczne urządzenia pokładowe;
- wysokość tylnych drzwi względem powierzchni ulicy została obniżona i teraz użycie systemu obniżania poziomu podłogi podczas postoju autobusu na przystanku (kneeling) wymaga mniej energii.
Zdaniem przedstawicieli Mercedesa Citaro z Euro VI oszczędza około trzy do pięciu procent paliwa. To naprawdę sporo. Przypomnijmy, że stosowanie Euro 6 stanie obowiązkowe od początku 2014 roku. W tej sytuacji zakup super-ekologicznych Citaro przez Wiesbaden pełni rolę przede wszystkim testu nowych technologii w normalnych warunkach użytkowych. Jednak według Uwe Cramera, prezesa zarządu ESWE: -„Zakup Citaro z silnikami Euro 6 traktujemy jako część naszej odpowiedzialności wobec mieszkańców i środowiska autobusy spełniające najwyższe możliwe normy emisji odgrywają tutaj znaczącą rolę.' Można i tak do tego podchodzić. Aczkolwiek nowe autobusy są droższe od tych z jednostkami Euro 5.

Przegubowe autobusy Citaro II Euro VI dla Wiesbaden zostały wyposażone w mocne i ekonomiczne jednostki OM 470 należące do najnowszej generacji silników Mercedes-Benz o pojemności 10,5-litra i mocy 265 kW (360 KM). Współpracują one ze skrzyniami firmy Voith z serii DIWA.6, specjalnie dostosowanymi pod jednostki Euro VI. Natomiast w wersjach 12-metrowych Citaro Mercedes stosuje silniki OM 936 o pojemności 7,7-litra i mocy 220 kW (299 KM). W testowanym w ruchu ulicznym w Wiesbaden autobusie został ona zabudowany pionowo w konstrukcji wieży. Warto tutaj dodać, że oba silniki charakteryzują się szeregiem nowinek technicznych. Np. OM 936 jest pierwszym silnikiem wysokoprężnym na świecie, który posiadają regulowany wałek rozrządu wydechu. Posiada on też w unikalny system wtryskowy X-Pulse z wzmacniaczem ciśnienia. Tutaj paliwo jest wstrzykiwane pod ciśnieniem do 2 400 bar –to około tysiąc razy więcej niż ciśnienie w oponie samochodu osobowego.

Nowe Citaro Euro 6 jest produkowane w fabryce w Mannheim –równolegle z pojazdami I generacji i II generacji z silnikami Euro V. Zanim jednak najnowsze pojazdy trafiły do seryjnej produkcji przeszły szereg testów eksploatacyjnych i to właśnie w Wiesbaden. Tamtejsza firma przewozowa ESWE współpracuje z Mercedes-Benz od wielu lat. Pierwsze autobusy Daimlera pojawiły się w Wiesbaden już w 1922 roku, a dziś marka Mercedes-Benz dominuje we flocie przewoźnika. Stolica Hesji stanowi naprawdę duże wyzwanie dla eksploatowanych tutaj autobusów i ich kierowców. Cześć Wiesbaden znajduje się na terenie nizinnym, jednak są tutaj dwie linie 4 i 14, które pokonują znaczne wysokości obsługując centrum miasta z gęsto zamieszkałymi dzielnicami Wiesbaden-Biebrich przy Renie. I właśnie tutaj przez kilka miesięcy sprawdzano wyniki eksploatacyjne nowych autobusów. Nowe Citaro II z Euro 6 przeszły je pomyśle i trafiły –jako pierwsze na świecie autobusy miejskie spełniające nową normą spalin –do produkcji seryjnej.
klik

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-24, 11:46

Amalio pisze:Brązowy metalik :?: Czyżby zatem byłby to pierwszy egzemplarz przegubowego C2 :?:
Tak. Brązowy metalik. Trudno mi jednak odpowiedzieć na Twoje drugie pytanie. Ja ten autobus widziałem w przelocie jadąc w zeszłą sobotę autobusem linii 703. Postaram się tam zajrzeć z cyfrówką w jakimś dogodnym momencie. Może jeszcze tam stoi ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-05-26, 13:48

Jeżeli widziałeś brązowe Citaro, to wychodzi na to, że w Polsce są już co najmniej trzy przegubowe C2:
http://phototrans.pl/14,555349,0,Merced ... 06485.html
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-26, 16:45

Jeżeli widziałeś brązowe Citaro, to wychodzi na to, że w Polsce są już co najmniej trzy przegubowe C2:
Dzięki za link, mam dla Ciebie ciekawsze informacje. Razem z tym przegubowcem, którego sfocono na Modlińskiej - są 4 Citaro G (C2) w Polsce.

Jeden jest cztero drzwiowy - Znacie go już
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=25076

Dostał polskie tablice rejestracyjne i krąży po Warszawie (wynajem)
:strzałka: http://www.przegubowiec.com/galeria/dis ... pos=-24341

Drugi to ten którego zapodał Amalio - z tego co widzę biały

... a reszta ?

Oto dzisiejsze zdjęcia - sorry, ale robione w warunkach polowych

Oto wspomniany brązowy

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/443/citaro1.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/802/citaro2.jpg/

Autobus ma na przednich drzwiach taką naklejkę

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/62/citaro3.jpg/

I czwarte przegubowe Citaro C2 - szarak, trzy wejściowy

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/542/citaro5.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/687/citaro6.jpg/

Prócz przegubowców w serwisie - od tygodnia stoi również solowe Citaro C2. Autobus jest biały i również jest na niemieckich numerach rejestracyjnych

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/820/citaro4.jpg/

I to jeszcze nie wszystko. W serwisie stoją również dwa 10-metrowe Citaro K - są to autobusy II generacji. Oba na niemieckich tablicach

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/818/citaro9.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/209/citaro7.jpg/

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/137/citaro8.jpg/

Reasumując mamy totalny najazd Citaro na Wolicę. Co do przegubowców, Pamiętajcie, że jeszcze jest "warszawiak" - co daje nam liczbę 5 przegubowych Citaro G (cztery C2 i jeden II generacji)

Teraz pytanie - czy to na Euro 2012 (Contibusy), czy Evobus planuje jaką wystawę ? Amalio - co o tym Myślisz ? :roll:
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-05-26, 17:54

Ten brązowy, to najprawdopodobniej pierwszy przegubowy C2 znany z folderów.
J-31 pisze:

Teraz pytanie - czy to na Euro 2012 (Contibusy), czy Evobus planuje jaką wystawę ? Amalio - co o tym Myślisz ? :roll:
Ja myślę, że ani jedno ani drugie. Obstawiam, że wykorzystają je w tym samym charakterze co "naszego" srebrnego.
Ale jeśli wybierać z tych dwóch opcji, to bardziej prawdopodobna jest pierwsza. No bo po co by im było po kilka autobusów tego samego typu do prezentacji :?:
A możliwe, że ściągaliby na contibusy wszelkie testery jakie posiadają.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3997
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2012-05-26, 19:53

Jak nic Evobus szykuje się do obsługi ContiBusów. Mówili że wśród wypożyczonych Mercedesów Citaro G i Conecto LF G będą Mercedesy nowe generacji. Contnental bierze tylko autobusy Mercedesa.
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-27, 18:12

No to by się chyba zgadzało - cztery miasta - cztery przegubowe Citaro C2 ;)

No dobrze, a co z solówkami ? 10-metrowe są za małe na Contibusy :roll:
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-05-31, 12:54

Biały był u nas jedynie przejazdem. Wylądował na wystawie w Tallinie:
http://fotobus.msk.ru/photo/673100/
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-05-31, 22:29

Amalio pisze:Biały był u nas jedynie przejazdem. Wylądował na wystawie w Tallinie:
Za kilka dni zajrzę do "wiadomego miejsca" i przekonamy się czy faktycznie był tylko przejazdem, czy może jednak stoi sobie pod płotem i czeka ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Citaro 2

Post autor: J-31 » 2012-06-02, 16:13

Zajrzałem dzisiaj do "wiadomego miejsca". Najwyraźniej Amalio Miałeś rację. Nie ma tego białego przegubowca. Natomiast nadal stoją dwa przegubowe C2 (trzy drzwiowe, jeden brązowy i jeden szary - metalik). ;)

Dodam jeszcze, że zauważone przeze mnie wcześniej Citaro K razem z przegubowcami - zostały zatrudnione do obsługi Centrum Expo XXI w Warszawie. ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T » 2012-06-06, 22:20

@J-31, nic nie wspominałeś o solowym C2. ;)

Obrazek

Podsumujmy - do obsługi Centrum Expo XXI zostało zatrudnionych 5 Mercedesów - trzy sztuki przegubowych oraz po jednej sztuce solo oraz K?
Ostatnio zmieniony 2012-06-06, 22:26 przez Skoda 16T, łącznie zmieniany 1 raz.
Wałęsa dawaj moje 100 milionów! | :strzałka: naczarnych.ubf.pl

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-06-07, 18:47

Skoda 16T pisze:@J-31, nic nie wspominałeś o solowym C2.
Jak nie - jak tak. Przecież sfociłem go dwa tygodnie temu. I pisałem o nim ;)
ep40 pisze:Przeglądając phototrans wychodzi na to, że są dwa K, jeden stary, drugi już drugiej generacji.
Nie. Te dwa Citaro K - są starszej generacji. One się tylko różnią ilością drzwi, natomiast ten biały jest 12-metrowym C2 ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T » 2012-06-07, 19:39

J-31 pisze:
Skoda 16T pisze:@J-31, nic nie wspominałeś o solowym C2.
Jak nie - jak tak. Przecież sfociłem go dwa tygodnie temu. I pisałem o nim ;)
..., że stoi w Wolicy. Natomiast nic nie wspomniałeś, że kursuje po mieście. ;)
J-31 pisze:
ep40 pisze:Przeglądając phototrans wychodzi na to, że są dwa K, jeden stary, drugi już drugiej generacji.
Nie. Te dwa Citaro K - są starszej generacji. One się tylko różnią ilością drzwi, natomiast ten biały jest 12-metrowym C2 ;)
Obrazek
Wałęsa dawaj moje 100 milionów! | :strzałka: naczarnych.ubf.pl

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28896
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-08-27, 18:20

Citaro K - testowany przez PKM Gliwice...

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26495

... właśnie wrócił do Wolicy. Widziałem go dzisiaj w serwisie... jest cały obklejony przez PKM, także serwis będzie miał trochę roboty zanim wyśle go dalej, na kolejne testy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

Post autor: KB » 2012-09-20, 12:35

Tak poza tym to Nowe Citaro zostało autobusem roku 2013:
http://www.busportal.cz/modules.php?nam ... 87&secid=7
Na zdjęciach pokazana została również odświeżona stylistyka tylnych świateł.
http://www.kmrow.vot.pl - ROWkom - Regionalny Informator Komunikacyjny

ODPOWIEDZ